Suomi rap aiheuttaa isoja vastareaktioita, kuten Hannibal räppilapsuus -pätkässä toteaa ja ymmärtää sen. Nämä vastareaktiot tulevat varmasti paljolti siksi, että monelle asiasta tietämättömälle Suomi rap tarkoittaa radiossa kuultua schaibaa (cheek, fintelligens) ja eivät missään tapauksessa halua kuulla edes enempää kun kerta "parhaat" ovat tuollaista soopaa.
Osallistutaan muutamalla ajatuksella tähän suomi-räp keskusteluun ja miten itse tuon genren näen, lähinnä miten se muhun uppoo.
Jep, olin teini kun Raptori ja Pääkköset teki jotain huumoriräppiä samalla kuin omassa soittimessa soi Public Enemy, RUN DMC, Boogie Down Production, Hijack, N.W.A mutta toisaalta mikä on nykytilanne ei pitkälle olla tultu massojen kannalta katsottuna, eniten keikoille taisi tuossa parina männä vuotena vetää Petri Nygårdin huumoripläjäykset joita myös kutsutaan bilemusiikiksi. Kumpikaan huumoriräpin aalto ei iskenyt meikäläiseen.
Se mikä iskee on musiikki, se voi olla bändi tai laadukkaat svengaavat samplet. Laadukkaiden 70-lukulaisten samplejen vuoksi yksi ehdottomia suosikkejani on maailmalta Ice Cube, siinä on loistava musiikki(samplet) pääosassa ja ei mikään yllätys että alkuperäisetkin kappaleet soi mun soittimessa Isley Brothersit jne.
Ensimmäinen suomiräpin/hiphopin tuotos joka kolahti meikäläiseen oli Damn The Bandin aikaansaannokset ja se tuli tutuksi lähinnä Cool Sheiksin kautta about vuonna 1995 joka oli ja on vieläkin loistavasti svengaava live-bändi. J.A.K oli mukana Serve Cool(1995) ja Sheik Territory(2001) levyillä.
Kuullostaa vieläkin hyvältä, tuolta Mikseristä Damn The Bandin matskua:
Damn the Band
Esim. New And Improved kelpo old school matskua härmäläiseksi
Cool Sheiks yhteistyön kanssa:
Cool Sheiks: Slammin´ (live @ Vanha) - YouTube
Sitten melkein huumoriosastolle voi asettaa Tulenkantajien ekan levyn eli Hannibal matskua jep, mutta tämän bändin punainen lanka mulle oli aivan törkeän kova live-bändi ja meno oli sen mukaista, jäi toissijaiseksi murteella rupatellut sanoitukset.
Vanhaa liveä tuubista ei löydy, joten tässä maistiainen ekalta levyltä jota edelleenkin pyörittelen joskus juuri musiikin vuoksi ja pistäähän tuo läppä välillä hymyilyttämään.
Tulenkantajat - Get Down - YouTube
Tämän hetkisestä skenestä en jaksa innostua muista kuin Graciaksesta, levy oli yllättävän hengetön musiikiltaan mun makuun, tylsä. Mutta live mitä näin festareilla vilauksen oli jo huomattavasti parempi, täytyy tsekata Gracias jossain klubissa ja tuomitsen vasta sen jälkeen.
Mun makuun on enemmän tosiaan old-school rytmit jotka lainaa sieltä soulista ja funkista, kaiken uuden toki noteeraan jossa rytmi kohdallaan ja mieluiten bändi koska levysoittimilla en usko että kukaan pystyy tällä hetkellä täällä härmässä tuottamaan mielenkiintoista matskua live-tilanteisiin ja live mun näkökulmasta lopullisesti ratkaisee räpissäkin kuka on vakavastiotettava ja kuka ei.
Täytyy vielä mainita musadiggarina että en missään nimessä tuomitse vaan päinvastoin kun tyylilajeja sekoitellaan, ei välttämättä osu ja uppoa meikäläiseen mutta mitään pahaa en siinä näe että Cheek veti tv:ssä räppejä jostain iskelmäbiiseistä ja Ricky Tick Band & Julkinen Sana sekoittaa räppiä bigband musaan, antaa mennä vaan ja tuossahan nimenomaan musiikki on pääsasiassa joten helposti saa mun hyväksynnän.
_