@ZayWest
Varmasti riippuu näkökulmasta, mutta en itse oikein näe, että mitä Cheek olisi voinut tuossa tehdä paremmin. Mies kuitenkin itse halusi pitkälti vetäytyä julkisuudesta ja en tiedä, että olisiko siitä hirveästi ollut hyötyä, jos hän olisi jossain somessa ja haastatteluissa jatkuvasti haipannut Lukasta. Kyllä hän silloin uransa loppuvaiheessa kuitenkin tarjosi Lukakselle todella ison platformin ja teki faneilleen selväksi, että tässä on Cheekin mielestä se "seuraava kova suomalainen räppäri". Näkyvyys annettiin, mutta ei se sitten kantanut kovin pitkään.
En myöskään aliarvioisi tuota kirjoitusapua. Lukaksen ylivoimaisesti striimatuin biisi on se, jossa Cheek on mukana. Toiseksi striimatuimman "Rooman" tekijätiedoista on myös Cheekin nimi ja pelkällä kuuntelulla voi sanoa, että tuo on aika hyvä esimerkki cheekmaisesta kertsistä. Itse kertosäe kantoikin tuota biisiä, sillä se oli erittäin toimiva poppikertsi, jonka Etta naulasi vielä erittäin hyvin. Lukaksen verset eivät sitten tuossakaan biisissä lunastaneet riittävän hyvin. Ikävä kyllä etenkin nykypäivänä musiikki myydään pitkälti kertosäkeen avulla ja tuo tuskin tulee muuttumaan, vaikka Gettomasa ja Elastinen menivätkin Spotifyn ykköseksi biisillä, jossa ei ollut kertosäettä ollenkaan. Nuo kertosäkeet ovat kuitenkin olleet Lukaksen tuotannossa se toimivin osa, eikä hän ole tainnut noita kirjoittaa oikeastaan ollenkaan itse.
Lisäksi jos puhutaan artistin brändäämisestä, niin myös siinä Lukaksella on ollut auttamassa Suomen paras kokemusasiantuntija. En tiedä, että kuinka paljon Cheek on halunnut vaikuttaa Lukaksen artistibrändiin, mutta pyytämällä olisi varmasti apua tullut. Cheek kuitenkin itse onnistui luomaan sellaisen brändin, että monet menivät esimerkiksi Olympiastadionille katsomaan Cheekiä enemmänkin FOMOn ja ilmiön takia kuin se takia, että he olisivat olleet jotain suuria Cheekin musiikin faneja.
Lukaksella taas tuo brändääminen on ollut ongelma. Onko hän halunnut olla uskottava rap-artisti vai kaupallisesti menestyvä pop-artisti? Itse näen, että hän halusi olla molempia, minkä seurauksena hän ei ole enää kumpaakaan. Kyllä Cheekistäkin huomasi, että hän olisi halunnut välillä tehdä myös räppiä, mutta hän ymmärsi sen myyvän huonommin eikä hän olisi siitäkään huolimatta saanut rap-faneilta hyväksyntää, sillä hän oli Cheek. Saman asian kanssa aika paljon on myös tuskaillut Mikael Gabriel, jolta on nähty sitten aika-ajoin aika koomisiakin ulostuloja, kun hän ei ole saanut mielestään riittävää hyväksyntää rap-yhteisöltä.
Hyvä vertailukohta Lukakselle voisi olla Nikke Ankara, joka pääsi myös aikaisemmin Cheekin kanssa kiertelemään jäähalleja. Nikke meni sitten henkilökohtaisen elämän hölmöilyillään tuhoamaan uransa, mutta ennen sitä hän onnistui kuitenkin mielestäni ihan hyvin tuossa samassa, minkä Lukas yritti tehdä. Hän nousi isoksi pop-artistiksi, jonka biisit soivat radiossa, mutta sen lisäksi hänen räpimmät biisit saivat arvostusta myös rap-faneilta.
Tässä vielä mielestäni yhdet hyvät tyylinäytteet Nikke Ankaralta sekä onnistuneesta pop-biisistä että hyvästä sylkemisestä.