Suomi rap

  • 765 505
  • 3 789

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Se linjahan olisi jo aika kova tuon ensimmäisen biisin tapaisena. Tuon toisen taas voisi jättää jonnekin sinne räkäläkaraoken itkuvirsi osastolle.

No oma ajatukseni perustuu siihen mistä Lauri on puhunut muutenkin ja Sonnin Taacassa avautui miten tuo synkkämielinen ja jopa mainitsemasi "itkuvirsi" on kaverille ominaista. Itse Gettomasakin jossain yhteydessä puhui että Lauri osaa räpätä pirun hyvin ja näkisi mielellään senkin osan muussa yhtälössä. Toki Masa myös sanoi että Jyväskylän jätkät tekevät kuten itselle parhaaksi kokevat.

Joku saattaisi puhua siitä että miehetkin voivat räppiskenessä jopa profiloitua tuohon suuntaan, puhua tunteista ja joutumatta "itkuvirsi" -äijäilyn uhriksi.

Eli mielellään johonkin tuohon suuntaan eikä mihinkään hakaniemikashmir-tyylin rallatteluun. Se on heidän juttunsa.

Jännä nähdä mitä tuleman pitää.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Joku saattaisi puhua siitä että miehetkin voivat räppiskenessä jopa profiloitua tuohon suuntaan, puhua tunteista ja joutumatta "itkuvirsi" -äijäilyn uhriksi.
Ei tunteista puhumisessa mitään vikaa ole. Senkin voi vaan tehdä niin monella tavalla.

Minun mielestäni tuo oli vain laadullisesti niin kehno tekele, että sen vuoksi ansaitsi tuon "itkuvirsi" maininnan. Tuli vähän jotkut ysärin poppivuodatukset mieleen, joita oli 13 tusinassa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tuli vähän jotkut ysärin poppivuodatukset mieleen, joita oli 13 tusinassa.

Käytin tuota lähinnä refenä ja itselleni tuo biisi tuo mieleen Goslingin häiriintyneen hyvän elokuvan Drive, vähän kavinskymaista soundia ja real heroa.

Eli sikäli olemme samalla kartalla kun miettii kasariysärisynia, mutta makumme eroavat tässä vain.

No anyway. Sait ehkä ajatuksestani kiinni. Haav on sanonut suoraan ettei halua olla mikään omaa erinomaisuutta huutava räppäri ja miehen mielenmaisema on aika synkkä. Eli tuohon omaan juttuun kun saisi räpin ja tuon soundin yhdistettyä. Maistuisi.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Käytin tuota lähinnä refenä ja itselleni tuo biisi tuo mieleen Goslingin häiriintyneen hyvän elokuvan Drive, vähän kavinskymaista soundia ja real heroa.

Eli sikäli olemme samalla kartalla kun miettii kasariysärisynia, mutta makumme eroavat tässä vain.

No anyway. Sait ehkä ajatuksestani kiinni. Haav on sanonut suoraan ettei halua olla mikään omaa erinomaisuutta huutava räppäri ja miehen mielenmaisema on aika synkkä. Eli tuohon omaan juttuun kun saisi räpin ja tuon soundin yhdistettyä. Maistuisi.
Tämä on kyllä hyvä kuvaus! Tuli eilen pitkästä aikaa katsottua tuo kyseinen leffa ja voin huomata yhtymäkohtia musiikissa, siis ihan koko Haavin levyssä. Tämä on hyvin soundtrackin kaltainen albumi.
 

Barney

Jäsen
Hauskinta oli että Lukaksen piikittely oli parin rivin verran, Masalla noin biisin verran. Eli kumpi hermostui?
Korjataan tätä sen verran, että ei tuossa nyt suoraan Lukakselle heitetty kuin pari läppää. Selvästi biisissä oli myös kuittailuja, jotka oli suunnattu ihan muille kuin Lukakselle. Lukas meni nyt tuohon tarttumaan ja jos katsoo noita hänen uusimman albuminsa striimejä, niin ei olisi varmaan kannattanut. Voihan se tosin olla, että tuo Cheekin luoma haippi oli muutenkin jo hiipumassa, kun Lukas ei oikein missään vaiheessa onnistunut lunastamaan tuota haippia.

Itse taas tykkään tuosta, että heitetään piikkejä muille räppäreille, kun nykypäivänä siihen on aika paljon aihetta. Toki jos se menee tuollaiseksi Eminem-tyyliseksi pelkäksi räksyttämiseksi, niin aika nopeasti siihen kyllästyy. Vellamo LP:llä heitettiin jo kuittia esimerkiksi Ruudolfin ja Uniikin suuntaan, joten onhan tuo tyyli ollut Gettomasalla käytössä käytännössä sieltä ihan alusta asti. Diplomaatillehan Paperi T oli patistanut Masan tekemään vielä sellaisen biisin, jossa piikitellään muille ja onneksi patisti, sillä kyllähän tuo kokonaisuus olisi ollut paljon huonompi ilman tuota albumin nimikkokappaletta.

Mielipideasioitahan nämä ovat, mutta itse ainakin tykkäsin esimerkiksi tuosta Veli mä vannon -kappaleen kuitista näille radiossa soiville räppäreille, jotka eivät millään tavalla reagoinneet tuohon SuomiRäp-radiokanavaan liittyneeseen kohuun. Kovasti puhutaan kulttuurista ja ollaan ylpeitä siitä, mutta sitten tilanteen tullen ei uskalleta puolustaa sen kulttuurin keskeisintä arvoa, kun pelätään sen johtavan henkilökohtaisiin taloudellisiin tappioihin.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Korjataan tätä sen verran, että ei tuossa nyt suoraan Lukakselle heitetty kuin pari läppää. Selvästi biisissä oli myös kuittailuja, jotka oli suunnattu ihan muille kuin Lukakselle. Lukas meni nyt tuohon tarttumaan ja jos katsoo noita hänen uusimman albuminsa striimejä, niin ei olisi varmaan kannattanut. Voihan se tosin olla, että tuo Cheekin luoma haippi oli muutenkin jo hiipumassa, kun Lukas ei oikein missään vaiheessa onnistunut lunastamaan tuota haippia.

Itse taas tykkään tuosta, että heitetään piikkejä muille räppäreille, kun nykypäivänä siihen on aika paljon aihetta. Toki jos se menee tuollaiseksi Eminem-tyyliseksi pelkäksi räksyttämiseksi, niin aika nopeasti siihen kyllästyy. Vellamo LP:llä heitettiin jo kuittia esimerkiksi Ruudolfin ja Uniikin suuntaan, joten onhan tuo tyyli ollut Gettomasalla käytössä käytännössä sieltä ihan alusta asti. Diplomaatillehan Paperi T oli patistanut Masan tekemään vielä sellaisen biisin, jossa piikitellään muille ja onneksi patisti, sillä kyllähän tuo kokonaisuus olisi ollut paljon huonompi ilman tuota albumin nimikkokappaletta.

Mielipideasioitahan nämä ovat, mutta itse ainakin tykkäsin esimerkiksi tuosta Veli mä vannon -kappaleen kuitista näille radiossa soiville räppäreille, jotka eivät millään tavalla reagoinneet tuohon SuomiRäp-radiokanavaan liittyneeseen kohuun. Kovasti puhutaan kulttuurista ja ollaan ylpeitä siitä, mutta sitten tilanteen tullen ei uskalleta puolustaa sen kulttuurin keskeisintä arvoa, kun pelätään sen johtavan henkilökohtaisiin taloudellisiin tappioihin.

Siinä tosiaan munkin mielestä oli vaan pari lainia, jotka oli kuittailua Lukas Leonille. Toki Gettomasalla nyt varmasti saattaa mennä tunteisiin, jos sille jossain toinen räppäri kuittailee, että ei siinä. :D Kyllä toki Lukas Leon otti myös aika pahasti sitten siitä itteensä, eikä siinäkään mitään, koska kuuluu räppiin tälläiset mielestäni.

Gettomasan viime levy on kyllä ihan kuraa enkä ole kyllä kuunnellut paljoa sitä sen jälkeen kun se julkaistiin. Toivottavasti ei palaa samanlaiseen materiaaliin missään vaiheessa. Toki se silloin sanoi diggailevansa tuollaisesta menosta, mutta mun mielestä kyllä saa jäädä tuo tie pois.

Lukas Leon ei ole taas tehny ikinä varmaan yhtäkään hyvää biisiä! Kyllähän se räpätä osaa ja potentiaalia olisi, mutta ei taida Cheekin alaisuudessa tulla mitään "kunnon" räppiä?
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@Barney

Joo en minä tosiaan Lukaksen puolustajien joukkoon kuulu ja tuosta voi lukea huomioita tästäkin ketjusta. Ja ei, et niin väittänytkään.

Tiihonen ei kyllä käsittääkseni ole luonut yhdellekään kiinnitykselleen haippia. Aktiivisena jaksoi roudata Lukasta mukana, mutta uran loputtua jokainen kiinnitys on joutunut rakentamaan itse tiensä. Jotkut kertosäkeen kynäilyt ovat yhtä tyhjän kanssa.

Tiihosen ei tarvitsisi tehdä mitään muuta kuin mitä VilleGalle teki kun pumppasi aikoinaan iltaroskassa Gettomasaa.

Eli senkun koodaisi mediaan ja olisi heti viihdeotsikkojen kärjessä.

Minusta tuo Gettomasan ja Lukaksen keissi oli todella kiusallista ja suurin syy oli molempien valheelliset syytökset ja muutenkin molemmat hoitivat homman juosten kusten. Kyllä pihveissä pitää kotiläksyt tehdä jotta iskut ovat oikeasti toimivia. Tämä nyt vain oma ajatus. Räpin SM sitten asia erikseen.

Tuo Eminemin räksyttäminen on hyvä nosto ja itse annan papan riehua niin kauan kuin jaksaa. Tuo MGK case oli nimittäin hyvä esimerkki että Eminem sentään jaksoi perehtyä siihen mitä toinen yritti ja myös rakensi iskut niin että kestivät tarkastelua.

Gettomasaan liittyen vihasin ja salaa rakastin hänen alkuaikojaan. Meni ihon alle huolella ja kyllä kuolleet presidentit soi vieläkin minulla.

Sen sijaan Gettomasa kuitenkin kävi tismalleen ne samat vaiheet läpi kuin haukkumansa ämseet tai ilmiöt. Ehkä Maria Veitolan kanssa yökyläily kruunasi tuon julkisuushuorailun. Ja tätä en sano pahalla vaan kuittina sille räksytykselle mitä Masa juurikin edustaa.

Jos nyt tulee eetteriin biisi missä haukutaan kaupallisuus, helpot väylät sekä muut miljoonaan kertaan kuullut räkisvittuilut, voiko kukaan yhtään vakavalla naamalla sanoa että chosen one iski taas? Ei kestä vain tylsiä faktojen tarkastelua.

Sen sijaan minä näkisin Gettomasan asemassa tärkeänä että kannustaisi junnuja nykyistä wokecancel-settiä vastaan. Muun muassa Veitolalle itki aiheesta.

Eli päivittäisin tuota asennetta, mutta pitäisin ihon alle menevän tyylin. Tämäkin nyt vain oma ajatus, mutta sitä väsynyttä Masaa ei jaksa enää.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Lukas Leon ei ole taas tehny ikinä varmaan yhtäkään hyvää biisiä! Kyllähän se räpätä osaa ja potentiaalia olisi, mutta ei taida Cheekin alaisuudessa tulla mitään "kunnon" räppiä?

Ei tulekaan kun pöytää ei kateta valmiiksi Tiihosen toimesta. Tarjotaan puitteet yms, mutta muutoin artistin pitää löytää itse tiensä.

Kuitenkin hyvä muistaa että nämä isotkin nimet oikeasti löivät hommat isolleen kolmen kympin nurkilla ja sitä ennen oli koettu kaikkea paskaa sekä floppeja.

Toki aina on poikkeuksia sääntöön, mutta joku JVG nyt oli täydellinen laskelmointi täydellisenä ajankohtana sekä täydellisellä tuurilla myös.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Täytyy vielä oman paatoksen lopuksi todeta että tuo kulttuurista ja hiphopin juurista huutaminen täällä Suomessa on suurinta paskaa hetkeen. Ne hiljaisimmat(Pyhimys, JVG) ja äänekkäimmät(Gettomasa, Yeboyah) ovat kaikki hakemassa vain hyötyä ja näkyvyyttä omalle tuotteelle.

Sen sijaan esimerkiksi Skandaali lahjoitti kaikessa hiljaisuudessa kolmannen levynsä kaikki tuotot hyväntekeväisyyteen. Kuulemma leipää saa kaupasta ihan päiväduunilla ja pärjäilee hyvin. Kunhan vain räppää räppäämisen ilosta. Oli hyvin kuvaavaa ettei edes RDN-aikoina ollut mikään bisnestaho ja luultavasti yksi eniten kusetettu yksilö tuohon aikaan. Kunhan sai mahdollisuuden esimerkiksi räpätä wutangin jätkien kanssa ja olla Roycen kanssa studiolla.

Tajunnut etuoikeutensa ja tajuaa myös olla hiljaa ja tehdä jotain konkreettista jos puhutaan kulttuurin ja juurien yhtälöstä. Me elämme kuitenkin Suomessa.

Nämä näistä asioista jauhavat voisivat oikeasti pohtia vähän realiteetteja ja katsoa peiliin. Tuo voisi avata väylän jopa oikeasti hyvälle keskustelulle.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Täytyy vielä oman paatoksen lopuksi todeta että tuo kulttuurista ja hiphopin juurista huutaminen on suurinta paskaa. Ne hiljaisimmat(Pyhimys, JVG) ja äänekkäimmät(Gettomasa, Yeboyah) ovat kaikki hakemassa vain hyötyä ja näkyvyyttä omalle tuotteelle.

Sen sijaan esimerkiksi Skandaali lahjoitti kaikessa hiljaisuudessa kolmannen levynsä kaikki tuotot hyväntekeväisyyteen. Kuulemma leipää saa kaupasta ihan päiväduunilla ja pärjäilee hyvin. Kunhan vain räppää räppäämisen ilosta. Oli hyvin kuvaavaa ettei edes RDN-aikoina ollut mikään bisnestaho ja luultavasti yksi eniten kusetettu yksilö tuohon aikaan. Kunhan sai mahdollisuuden esimerkiksi räpätä wutangin jätkien kanssa ja olla Roycen kanssa studiolla.

Tajunnut etuoikeutensa ja tajuaa myös olla hiljaa ja tehdä jotain konkreettista jos puhutaan kulttuurin ja juurien yhtälöstä. Me elämme kuitenkin Suomessa.

Ootan kyllä paljon Silkinpehmeen biisiä aiheesta. Tulikos se EP nyt tässä keväällä jo jopa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Ootan kyllä paljon Silkinpehmeen biisiä aiheesta. Tulikos se EP nyt tässä keväällä jo jopa.

Olisi kieltämättä ihan yes jos nämä tuon tyyppiset ämseet palauttaisivat maan pinnalle hissuttelujat sekä melusaasteen tuottajat.

Kunnon possebiisi ja Eevil Stöö tuomaan sitten sitä inhorealistisen ja taitavasti kömpelön läpän heittoa.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Olisi kieltämättä ihan yes jos nämä tuon tyyppiset ämseet palauttaisivat maan pinnalle hissuttelujat sekä melusaasteen tuottajat.

No siellä oli kuulemma nauhoteltu pienessä maistissa 7 minuutin avautumista asiasta jne. :D Toki ei tainnut pelkästään tähän aiheeseen keskittyä vaan ihan noin yleisesti muutenkin antaa vähän raippaa.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
No siellä oli kuulemma nauhoteltu pienessä maistissa 7 minuutin avautumista asiasta jne. :D Toki ei tainnut pelkästään tähän aiheeseen keskittyä vaan ihan noin yleisesti muutenkin antaa vähän raippaa.

Voin kieltämättä kuvitella että enää nykyisin sydämellä mukana olevat saattavat hiukan vittuuntuneena seurata kun ollaan biiseillä tai ison näkyvyyden medioissa "juurien äärellä" Suomessa.

Vielä ne jotka ovat eläneet ajat kun ei edes tiedetty miten nauhoittaa räppiä kun teknologia ei tarjonnut ilmaista aapista silmien eteen.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Voin kieltämättä kuvitella että enää nykyisin sydämellä mukana olevat saattavat hiukan vittuuntuneena seurata kun ollaan biiseillä tai ison näkyvyyden medioissa "juurien äärellä" Suomessa.

Juu iG-stoorissa tästä olikin pientä "avautumista" Silkinpehmeellä tuossa joskus vuoden lopulla. Pääpointit ulkomuistista, että hän ja hänen aikaiset räppiä tekevät ja siinä mukana olleet ovat aina tienneet juurien alkuperän ja se on ihan selvää ollu niille aina. Sitten myös, että ihan ihonväristä ja mistään muusta riippumatta ei ymmärrä kun nuoremmat artistit tulee valmiiksi katettuu pöytään noilla puheilla, että ilman häntä ja muita pioneereja ei olisi koko suomiräppiä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Juu iG-stoorissa tästä olikin pientä "avautumista" Silkinpehmeellä tuossa joskus vuoden lopulla. Pääpointit ulkomuistista, että hän ja hänen aikaiset räppiä tekevät ja siinä mukana olleet ovat aina tienneet juurien alkuperän ja se on ihan selvää ollu niille aina. Sitten myös, että ihan ihonväristä ja mistään muusta riippumatta ei ymmärrä kun nuoremmat artistit tulee valmiiksi katettuu pöytään noilla puheilla, että ilman häntä ja muita pioneereja ei olisi koko suomiräppiä.

Tähän liittyen Skandaali kertoi Sonnin Taacassa ensimmäisistä nauhoituksista. Ei ollut mitään tietoa eikä apuja, mutta Wutang ja Cypress Hill vei mukanaan ja rakkaus lajiin syttyi.

Tyyppi hommasi kaksi c-kasetti mankkaa. Toisesta pisti soimaan idolien biisien pitkää outroa ja samaan aikaan toinen mankka nauhoitti. Mikkinä toimi nappikuulokkeet.

Sitten on esimerkiksi Flegmaatikkojen tarinaa kun polttivat kaikki rahat studioaikaan eivätkä osanneet käyttää välineitä.

Eli en yritä tässä nyt "ennen oli oikeasti aitoa" -korttia pelata kun teknologian kehitys ei nyt nuorempien syytä ole. Vähän voisi kuitenkin läksyjä tehdä ja perehtyä mitä on ollut hiphopin räppiosuus alkuaikoina Suomessa.

Tuolloin on rakastuttu kulttuurin eri osiin ja paljolti räppiin. Ja itsestäänselvä syy on ollut tummaihoisten vaikuttava tekeminen. Tuohon aikaan on yksinkertaisesti kasvettu, koska juuret ovat tuolla.

Ei mikään levysetä tai radiomonopolin ylläpitäjä kertonut että nyt tehdään valkoisten keksimää puhemusiikkia. Päinvastoin. Se piti todistaa että on olemassa tummaihoisten kulttuuri rapakon takana ja räppi on ihan oikea musiikkityyli.

Hiphopin rantautuminen Suomeen on jo kirjoitettu historia kera jalostumisen Suomi-kulttuuriin. Ei tuo fakta ja alkuperä katoa mihinkään. Siksi tuon karnevalisointi nykyisin närästää kun nämä julistajat eivät edes itse ole kartalla. Tai siis eivät halua olla, koska pitää myydä omaa imagoa.
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Tähän liittyen Skandaali kertoi Sonnin Taacassa ensimmäisistä nauhoituksista. Ei ollut mitään tietoa eikä apuja, mutta Wutang ja Cypress Hill vei mukanaan ja rakkaus lajiin syttyi.

Tyyppi hommasi kaksi c-kasetti mankkaa. Toisesta pisti soimaan idolien biisien pitkää outroa ja samaan aikaan toinen mankka nauhoitti. Mikkinä toimi nappikuulokkeet.

Sitten on esimerkiksi Flegmaatikkojen tarinaa kun polttivat kaikki rahat studioaikaan eivätkä osanneet käyttää välineitä.

Eli en yritä tässä nyt "ennen oli oikeasti aitoa" -korttia pelata kun teknologian kehitys ei nyt nuorempien syytä ole. Vähän voisi kuitenkin läksyjä tehdä ja perehtyä mitä on ollut hiphopin räppiosuus alkuaikoina Suomessa.

Tuolloin on rakastuttu kulttuurin eri osiin ja paljolti räppiin. Ja itsestäänselvä syy on ollut tummaihoisten vaikuttava tekeminen. Tuohon aikaan on yksinkertaisesti kasvettu, koska juuret ovat tuolla.

Ei mikään levysetä tai radiomonopolin ylläpitäjä kertonut että nyt tehdään valkoisten keksimää puhemusiikkia. Päinvastoin. Se piti todistaa että on olemassa tummaihoisten kulttuuri rapakon takana ja räppi on ihan oikea musiikkityyli.

Asiaa puhut! :) Odotan lähinnä, että vetääkö tuosta tulevasta biisistä jotkut herneet nenäänsä. :D Ainakin Nuorehko H on tietääkseni Silkinpehmeen kanssa oikein hyvää pataa, mutta sitten taas samaa leiriä kuin Yeboyah ja kumppanit.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Asiaa puhut! :) Odotan lähinnä, että vetääkö tuosta tulevasta biisistä jotkut herneet nenäänsä. :D Ainakin Nuorehko H on tietääkseni Silkinpehmeen kanssa oikein hyvää pataa, mutta sitten taas samaa leiriä kuin Yeboyah ja kumppanit.

On muuten kieltämättä hiukan ironista miten kujalla jotkut tummaihoiset suomalaiset räppityypit ovat hiphopin yhteydestä Suomeen. Toisaalta tummaihoinen suomalainen on kuitenkin suomalainen siinä missä valkoihoinenkin.

Itse odotan sitä päivää kun joku valkoinen räppäri sanoo tuon ääneen faktat tukenaan. Olen siinä mielessä mulkku että tuosta seuraisi kyllä uskomatonta viihdettä ja seuraisin tuon myrskyn mielelläni.

Sadan vuoden päästä luullaan että Eminem keksi hiphopin. Joo, ei luulla.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
On muuten kieltämättä hiukan ironista miten kujalla jotkut tummaihoiset suomalaiset räppityypit ovat hiphopin yhteydestä Suomeen. Toisaalta tummaihoinen suomalainen on kuitenkin suomalainen siinä missä valkoihoinenkin.

Itse odotan sitä päivää kun joku valkoinen räppäri sanoo tuon ääneen faktat tukenaan. Olen siinä mielessä mulkku että tuosta seuraisi kyllä uskomatonta viihdettä ja seuraisin tuon myrskyn mielelläni.

Sadan vuoden päästä luullaan että Eminem keksi hiphopin. Joo, ei luulla.

Niin olen kyllä sitä mieltä, että Yeboyahilla ei ole sen kummemmin mitään tekemistä hiphopin juurien kanssa kuin vaikka Cheekillä. Se on afroamerikkalaisten ja latinojen keksimää musaa ja kulttuuri ja Yeboyah ei tietääkseni kumpaakaan edusta!
 

Barney

Jäsen
Tiihonen ei kyllä käsittääkseni ole luonut yhdellekään kiinnitykselleen haippia. Aktiivisena jaksoi roudata Lukasta mukana, mutta uran loputtua jokainen kiinnitys on joutunut rakentamaan itse tiensä. Jotkut kertosäkeen kynäilyt ovat yhtä tyhjän kanssa.
Itse olen taas sitä mieltä, että nimenomaan tarjosi Lukakselle heti uran alkuun sellaisen näyttöpaikan, johon harva pääsee ja nekin jotka pääsevät joutuvat tekemään vuosia töitä. Hän pääsi esiintymään todella isoille yleisömassoille areenakiertueella ja saikin tuon avulla aika paljon Cheekin faneja taakseen. Niitä faneja alkoi sitten vähitellen putoamaan, kun ei se musiikki sitten iskenytkään näihin faneihin, vaikka heidän idolinsa olikin Lukasta kehunut.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Itse olen taas sitä mieltä, että nimenomaan tarjosi Lukakselle heti uran alkuun sellaisen näyttöpaikan, johon harva pääsee ja nekin jotka pääsevät joutuvat tekemään vuosia töitä. Hän pääsi esiintymään todella isoille yleisömassoille areenakiertueella ja saikin tuon avulla aika paljon Cheekin faneja taakseen. Niitä faneja alkoi sitten vähitellen putoamaan, kun ei se musiikki sitten iskenytkään näihin faneihin, vaikka heidän idolinsa olikin Lukasta kehunut.

Riippuu näkökulmasta.

Tuossa kuitenkin pääpainona oli Cheekin uran lopetus ja Lukas Leon enemmänkin roikkui mukana sen mitä roikkui. Luonnollisesti Cheekin faneja LL kiinnosti hetken verran, mutta edelleenkin tuo Team Cheek tuntuu olevan Cheekin takana kun biisit striimaa vielä 3,5 vuotta lopettamisen jälkeen melko reippaasti.

Eli Lukas Leonille tuo platform oli enemmänkin koristeena oloa ja xtc-biisi. Samalla otsaan lyötiin myös about ikuinen leima josta pitää päästä eroon.

Tuossa kuitenkin edelleen oli Tiihosella mahdollisuus pumpata Lukaksen renkaita vaikka kuinka kun Jaren touhut kiinnostivat pitkään mediassakin. Tuossa olisi ollut mahdollisuus hoitaa Lukakselle näkyvyyttä vaikka millä mitalla, mutta ihan fiksu tie valittiin Liigan suunnalta.

Jos homma ei heti lähde lentoon, on aika paiskia duunia ja oppia karun alan lainalaisuudet. Joko pää kestää yrittää epäonnistumisesta toiseen ja puskea määrätietoisesti kuten vaikkapa Cheek tai sitten voi antaa olla.

Nythän tuo melko yleinen ongelma ylipäätään junnuräppäreillä on työmoraalin puute ja pikavoittojen haku.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Niin olen kyllä sitä mieltä, että Yeboyahilla ei ole sen kummemmin mitään tekemistä hiphopin juurien kanssa kuin vaikka Cheekillä. Se on afroamerikkalaisten ja latinojen keksimää musaa ja kulttuuri ja Yeboyah ei tietääkseni kumpaakaan edusta!

Juurikin näin.

Pitäisi puhua hiphopin juurista ja neljän elementin synnystä/evoluutiosta Suomessa. Siis Suomessa kun täällä nyt asumme ja monet tummaihoiset suomalaisetkin räppäävät suomeksi.

Nuo vanhan koulun kovat tekijät tulisi nostaa jalustalle aina räppäreistä, dj-biittinikkareista, peinttareista ja breikkareista asti.

Tuo ei vain sopisi ihonväri-kortilla uhriutumiseen joka on rehellisesti sanottuna puhdasta kateutta sille että jotkut valkoiset ovat jaksaneet treenata räppitaitoja ja jaksaneet paiskia duunia helvetisti. Ja lopulta kaikkien epäonnistumistenkin jälkeen menestyneet viimein. Puhutaan vuosista, jopa vuosikymmenen yrittämisestä.

Ei nuo isot numerot ilmaiseksi tule vaan on rullattava kaikki räkälätkin läpi, keikkailtava jos tarjotaan keikkaa, mietittävä rakastamansa asian bisneskulma ja taas kerran töitä, töitä ja töitä. Sitten se tuuri saattaa käydä että droppaat hitin joka avaa autuuden ovet tai vastaavasti viihdebisnes huomaa fanikuntasi koon ja tarjoaa platformia.

Eli jos vuosikymmeniä vallinneet lainalaisuudet eivät kiinnosta(lue: musiikki -ja viihdebisnes), voit toki kitistä aivan vapaasti. Siihenkin on vapaus. Minusta on lähinnä säälittävää höpöttää siitä miten valkoiset eivät kannattele jotain mystistä keskustelua tai miten aiheellinen pelko on kuvitella Eminemin keksineen hiphopin kun aika kuluu.

Suomessa on tolkuttomasti valkoisia räppäreitä jotka eivät ole breikanneet, eivät jaksaneet tehdä töitä ja thats it. Osaavat kyllä kitistä ihan yhtälailla.

Ja enpä ole kuullut tai lukenut yhdeltäkään tummaihoiselta tekijältä että mikä on faktojen valossa pielessä ja mitä pitäisi konkreettisesti muuttaa. Ehkä JVG:n pitäisi roudata Gracias vielä kerran jäähalliin ison yleisön eteen.
 
Viimeksi muokattu:

Barney

Jäsen
@ZayWest

Varmasti riippuu näkökulmasta, mutta en itse oikein näe, että mitä Cheek olisi voinut tuossa tehdä paremmin. Mies kuitenkin itse halusi pitkälti vetäytyä julkisuudesta ja en tiedä, että olisiko siitä hirveästi ollut hyötyä, jos hän olisi jossain somessa ja haastatteluissa jatkuvasti haipannut Lukasta. Kyllä hän silloin uransa loppuvaiheessa kuitenkin tarjosi Lukakselle todella ison platformin ja teki faneilleen selväksi, että tässä on Cheekin mielestä se "seuraava kova suomalainen räppäri". Näkyvyys annettiin, mutta ei se sitten kantanut kovin pitkään.

En myöskään aliarvioisi tuota kirjoitusapua. Lukaksen ylivoimaisesti striimatuin biisi on se, jossa Cheek on mukana. Toiseksi striimatuimman "Rooman" tekijätiedoista on myös Cheekin nimi ja pelkällä kuuntelulla voi sanoa, että tuo on aika hyvä esimerkki cheekmaisesta kertsistä. Itse kertosäe kantoikin tuota biisiä, sillä se oli erittäin toimiva poppikertsi, jonka Etta naulasi vielä erittäin hyvin. Lukaksen verset eivät sitten tuossakaan biisissä lunastaneet riittävän hyvin. Ikävä kyllä etenkin nykypäivänä musiikki myydään pitkälti kertosäkeen avulla ja tuo tuskin tulee muuttumaan, vaikka Gettomasa ja Elastinen menivätkin Spotifyn ykköseksi biisillä, jossa ei ollut kertosäettä ollenkaan. Nuo kertosäkeet ovat kuitenkin olleet Lukaksen tuotannossa se toimivin osa, eikä hän ole tainnut noita kirjoittaa oikeastaan ollenkaan itse.

Lisäksi jos puhutaan artistin brändäämisestä, niin myös siinä Lukaksella on ollut auttamassa Suomen paras kokemusasiantuntija. En tiedä, että kuinka paljon Cheek on halunnut vaikuttaa Lukaksen artistibrändiin, mutta pyytämällä olisi varmasti apua tullut. Cheek kuitenkin itse onnistui luomaan sellaisen brändin, että monet menivät esimerkiksi Olympiastadionille katsomaan Cheekiä enemmänkin FOMOn ja ilmiön takia kuin se takia, että he olisivat olleet jotain suuria Cheekin musiikin faneja.

Lukaksella taas tuo brändääminen on ollut ongelma. Onko hän halunnut olla uskottava rap-artisti vai kaupallisesti menestyvä pop-artisti? Itse näen, että hän halusi olla molempia, minkä seurauksena hän ei ole enää kumpaakaan. Kyllä Cheekistäkin huomasi, että hän olisi halunnut välillä tehdä myös räppiä, mutta hän ymmärsi sen myyvän huonommin eikä hän olisi siitäkään huolimatta saanut rap-faneilta hyväksyntää, sillä hän oli Cheek. Saman asian kanssa aika paljon on myös tuskaillut Mikael Gabriel, jolta on nähty sitten aika-ajoin aika koomisiakin ulostuloja, kun hän ei ole saanut mielestään riittävää hyväksyntää rap-yhteisöltä.

Hyvä vertailukohta Lukakselle voisi olla Nikke Ankara, joka pääsi myös aikaisemmin Cheekin kanssa kiertelemään jäähalleja. Nikke meni sitten henkilökohtaisen elämän hölmöilyillään tuhoamaan uransa, mutta ennen sitä hän onnistui kuitenkin mielestäni ihan hyvin tuossa samassa, minkä Lukas yritti tehdä. Hän nousi isoksi pop-artistiksi, jonka biisit soivat radiossa, mutta sen lisäksi hänen räpimmät biisit saivat arvostusta myös rap-faneilta.

Tässä vielä mielestäni yhdet hyvät tyylinäytteet Nikke Ankaralta sekä onnistuneesta pop-biisistä että hyvästä sylkemisestä.






 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
@Barney

Nikke Ankara on toki sekoillut ja tehnyt nyt paskoja juttuja, mutta musiikkiin liittyen, niin voi luoja mitä kuraa nuo sen varsinaiset biisit on! Aivotonta räpätiräpää jutut on taas kovia ja tuo sun linkkaama ehkä niistä paras!
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@Barney

Otetaan nyt Nikestä sen verran kiinni että perjantai 13 ja tuo koska sä eroot ovat oikeasti hyvää poppiräppiä. Tuon koska sä eroot biisin kruunaa kyllä videolla oleva ja aina uskottavasti iljettävän limaisen nilkin roolin vetävä Mikko Kouki.

Kouki oli muuten loistava myös Tyttö sinä olet tähti elokuvassa. Tuota leffaa muuten aika harva räppäri ja messissä ollut nosti tai nostaa esiin siihen nähden että musiikkipuolesta vastasi kovat tekijät ja nähtiin myös cameoita.

Et nyt @Barney ehkä saanut pointistani kiinni, eli Lukas Leonilla ei ole yksinkertaisesti riittänyt vielä kokonaisuus nousta isommaksi ja tuossa kohtaa katsotaan peiliin.

Tästä olemme samaa mieltä.

Carla Ahoniuksen ja Tiihosen osuutta en vähättele, mutta korostan tuota ettei Jare ole lähtenyt tomiamoreita ja muitakaan haippaamaan. Ela esimerkiksi yrittää Aresta nostaa yhteisbiisillä esiin. VilleGalle hoiti ison poppikoneistonsa avulla Gettomasan brändin uudelle tasolle. Masan kohdalla oli kuitenkin jo ennen 14-15 vuosia koettu ne alkukivut. Ja tajuttu miten myydä oma linja. Tämä nyt mainittava ettei synny turhaa tärinää. Vellamo potki homman käyntiin.

Itse kuitenkin näen että Tiihonen olisi voinut hoitaa Lukasta eteenpäin enemmän, muttei halunnut. Itse en anna arvoa noille mitättömille kirjoitusavuille saati roomalle. Jos Jare ihan aidosti olisi satsannut noihin kirjoitusapuihin, olisi biisit parempaa poppiräppiä. Rooma esimerkiksi olisi tehty vielä näyttävämmin ja Lukas hoidettu jokaisen median eteen.

Eli oma yhteenvetoni(kuten kaiketi sinunkin) on ettei LL vielä tiedä mitä on ja sohii vähän joka suuntaan. Liiga tarjoaa budjetin ja tuottajat, kuten nyt muutkin isot taustavaikuttajat. Esimerkkinä Rähinän touhu Arekselle.

Sanon nyt lopuksi että Jarelta oli virhe sainata Lukas. Olisi ehdottomasti pitänyt poimia Ahti ensimmäiseksi kiinnitykseksi.

Ja Cheekin uran kiteyttivät hyvin Sere sekä Paleface. Jare tähtäsi Cheekillä alusta saakka kaupallisesti korkealle ja Avaimet mun kulmille, Alpha Omega ja kaikki tuolta väliltä olivat tismalleen samaa soundia sekä aiheita räpin suhteen. Sikäli olikin hauskaa uran varrella kuulla kitinää miten kaupallisen laskelmoitua paskaa herra teki. No niin teki, räppäsi kuten eli sekä halusi elää ja teki sitä alusta alkaen eikä antanut vuosien 06-07 syväsukelluksien lannistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös