Harvinaisen kehno lista, perustuukin näköjään vain Metacriticin omiin keskiarvoihin. Roland Emmerich listalla, ja parhaana elokuvana The Patriot? Huh huh. Emmerichin leffoja kuuluu mitata rahalla, ja Independence Day on sillä saralla "hyvä" elokuva koska se toi kosolti rahaa ja oli viihde-elokuvana onnistunut. Myös Stargate poiki ison franchisen eli useita tv-sarjoja, Stargaten päätelevisiosarja kesti kymmenen kautta. The Patriot on juonellisesti ihan yhtä huttua kuin muutkin.
Ylipäätään ymmärrän "yhden hitin ihmeen" vähän eri tavalla, esim. Harlin on ohjannut parisenkymmentä leffaa joista monet ovat tuottaneet varsin mukavasti ja menestyneet, esim. Cliffhanger aikoinaan oli hitti. Ei Harlin ole koskaan ohjannutkaan elokuvia kriitikoille vaan yleisölle. Toki viimeaikaisista ohjauksista iso osa on varsin surkeita, mutta oli hän aikoinaan varsin vakaa action-ohjaaja joista kuka tahansa action-harrastaja voi luetella ainakin muutaman.
Metacritic-listalla voisi siis pyyhkäistä persettä ja tehdä listan ohjaajista, jotka ovat oikeasti tehneet sen yhden kovan/ison leffan tai ns. sleeper hitin mutta ovat sen jälkeen vajonneet tuntemattomuuteen.
Musiikkipuolella one hit wonder olisi esim. Darude, joka on toki tehnyt pitkän uran mutta jolta ei kukaan muista kuin tasan yhden biisin. Elokuvaohjaajapuolella tarvittaisiin samanlainen esimerkki eli ohjaaja, jolla on tehtynä sitä sun tätä mutta jolta ei muisteta automaattisesti kuin yksi ainoa teos.
Tämähän nyt ei enää varsinaisesti ole tämän ketjun kamaa, mutta vastataan silti. Lähtökohtaisesti kai koko elokuvateollisuuden tarkoituksena on vain tehdä mahdollisimman paljon rahaa. Tuskinpa yhtäkään elokuvaa tehdään kriitikoita varten.
Independence Day ei kyllä oikein millään mittarilla ole kuin keskinkertainen elokuva, mutta teki aikanaan paljon rahaa ja samalla syntyi iso joukko faneja kyseiselle tekeleelle. Ja saihan elokuva myöskin lopulta jatko-osankin, mutta sitä tuskin kukaan haluaa muistella. Independence Dayn Metascore keskiarvo muuten 59 ja Cliffhangerilla 60. Ja tuo "hyvän" elokuvan raja taitaa tuolla olla se 61, joten eivät kumpikaan noista käytännössä tuosta jää kuin yhden elokuvakriitikon verran.
Ja tietenkään ei ole mitään absoluuttista tapaa todentaa kuinka hyvä mikäkin elokuva on. Nämä Metascoret, Rotten tomatoesit ja IMDb:t ovat vain suuntaa antavia ja niitäkin tulee osata tulkita oikein.
Tuohon Metascoreenkin otetaan huomioon kuitenkin monen eri kriitikon arvostelut, joista joku saattaa antaa arvosanaksi 90 ja toinen antaa 25. Itse kun noita tutkin niin yleensä katson tuonne keskiarvon taakse, mitä jokin tietty arvostamani kriitikko on kyseiselle elokuvalle antanut. Saattahan siinä hieman olla eroa lukeeko elokuva-arvostelun Hollywood Reporterista, Varietysta vai IGN.comista.
Tuolta listalta esimerkiski löytyvä Michael Bay tekee käytännössä täysin naurettavia elokuvia, jotka vain tekevät lopulta aivan järjettömän määrän rahaa. Eli hänenkin elokuvilleen voi sanoa löytyvän paljon faneja. Tästä pienellä aasinsillalla pääsenkin viimeiseen pointtiini. Mielestäni on ihan ok pitää jostakin elokuvasta ja samalla ymmärtää, että se elokuva on oikeasti aika huono. Kyseisen Michael Bayn tuotannosta esimerkiksi Bad Boys II on yksi henkilökohtaisistä lemppareistani, mutta eihän se nyt kovin hyvä elokuva oikeasti ole.
Ja tuohon Darudeen vielä. Kyllähän häntä voidaan pitää yhden hitin ihmeenä. Jos se hitin raja tässä kohtaa on se kuinka laajaan tietoisuuteen Sandstorm lopulta on päätynyt. Mutta ainakin Feel the Beat soi aikanaan erittäinkin paljon MTV:llä, joten pitäisin sitä kuitenkin myös jonkinlaisena hittinä, samoin kuin samoihin aikoihin julkaistu Out of Control.
Modet siirtäköön tämän viestin siirtää johonkin asiaankuuluvaampaan ketjuun.