Suomi, jalkapallon EM-kisoihin 2008

  • 344 796
  • 2 336

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Eremenko jr ja Mikael Forssell ovat ne pelaajat, jotka kannattaa laittaa kärkeen niin Belgia- kuin Azerbaidzhan-otteluissa. Mahdollisuudet kuuteen pisteeseen ovat olemassa, joskin Belgiassa tasapeli on todennäköisin tulos. Olen jaksanut uskoa Eremenko jr:iin ja hänen Suomen oloissa lähes ennenäkemättömän taitavaan pallonhallintaan ja pelinrakenteluun sekä maalivainuun. Puola-ottelu oli parasta Eremenkoa, mitä olen koskaan nähnyt, sillä vastustaja oli huippuluokkaa.

Portugalilla ja Serbialla on ennakkoon helpoin loppuohjelma. Tässä vaiheessa karsintoja ne eivät voi menettää pisteitä Armenialle, Kazakstanille eikä Azerbaidzhanille. Eli ne tulevat hyvin todennäköisesti ottamaan molemmat 9 pistettä ennen jännittäviä viimeisen kierroksen otteluja Portugali-Suomi ja Serbia-Puola.
Veikkaukseni loppujärjestykseksi on: 1. Portugali 2. Serbia 3. Puola 4. Suomi. Suomen pääsy kahden parhaan joukkoon vaatisi meiltä voitot kaikista kolmesta jäljellä olevasta ottelusta sekä muiden joukkueiden kompurointia pieniä maita vastaan. Sehän ei ole mahdotonta, joten toivo Suomen pääsystä EM-kisoihin elää yhä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Eremenko jr ja Mikael Forssell ovat ne pelaajat, jotka kannattaa laittaa kärkeen niin Belgia- kuin Azerbaidzhan-otteluissa. Mahdollisuudet kuuteen pisteeseen ovat olemassa, joskin Belgiassa tasapeli on todennäköisin tulos. Olen jaksanut uskoa Eremenko jr:iin ja hänen Suomen oloissa lähes ennenäkemättömän taitavaan pallonhallintaan ja pelinrakenteluun sekä maalivainuun. Puola-ottelu oli parasta Eremenkoa, mitä olen koskaan nähnyt, sillä vastustaja oli huippuluokkaa.

Eremenko ei kuitenkaan ole mikään kärki tai viimeistelijä. Juuri tämän takia tarvisi Forsselin viereen. Ja toivotaan että Eremenko jatkaa samalla tasollaan, koska kuten itsekkin olen todennut, niin rahkeita on vaikka mihin, kun vain ottaa kaiken niistä irti. Ehkä Loskov opettaa...
 

Mace

Jäsen
Portugalilla ja Serbialla on ennakkoon helpoin loppuohjelma. Tässä vaiheessa karsintoja ne eivät voi menettää pisteitä Armenialle, Kazakstanille eikä Azerbaidzhanille. Eli ne tulevat hyvin todennäköisesti ottamaan molemmat 9 pistettä ennen jännittäviä viimeisen kierroksen otteluja Portugali-Suomi ja Serbia-Puola.

Aivan täyttä potaskaa. Portugali ja Serbia eivät missään nimessä tule "hyvin todennäköisesti" ottamaan 9 pinnaa noista otteluista. Itse asiassa kolmen varman voiton julistaminen noille molemmille joukkueille osoittaa suurta tietämättömyyttä todennäköisyyksistä. Vaikka kaikissa noissa otteluissa Portugalin/Serbian voiton todennäköisyys olisi 90 prosenttia, olisi silti lähes 50 prosentin mahdollisuus sille, että jossakin noista otteluista suosikki menettää pisteitä. Minun ei tarvinne erikseen sanoa, että tuo 90 prosentin arvio on aivan härskisti yläkanttiin, mikä vain alleviivaa väitteesi järjettömyyttä.

Veikkaukseni loppujärjestykseksi on: 1. Portugali 2. Serbia 3. Puola 4. Suomi. Suomen pääsy kahden parhaan joukkoon vaatisi meiltä voitot kaikista kolmesta jäljellä olevasta ottelusta sekä muiden joukkueiden kompurointia pieniä maita vastaan. Sehän ei ole mahdotonta, joten toivo Suomen pääsystä EM-kisoihin elää yhä.

Kerrotko minulle, millainen on se skenaario, jossa Suomelle ei riitä jatkopaikkaan se, että voittaa kolme jäljellä olevaa otteluaan? Aivan, sellaista skenaariota ei ole, vaan kolme voittoa vie Suomen sataprosenttisella varmuudella jatkoon.
 

Ponto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nelosen urheiluaamussa haastattelussa oli Muurinen, joka edelleen piti Suomen ongelmana tätä laitapuolustusta. Keskikenttä ja etenkin Tainio joutuu hakemaan palloa erittäin alhaalta, koska laitapuolustajista ei ole pelin avaukseen. Näin lähdöt hyökkäysiin hidastuu.

Tulipahan sitten siitä mieleen muinoin alle 21-vuotiaiden maajoukkueessa pelannut laitapakki Niklas Moisander. Muutama vuotta sitten hänestä kaavailtiin pelastajaa maajoukkueen vasemman laitapakin ongelman. Ajaxin juniori- ja reservipelien jälkeen pakki on siirtynyt FC Zwollen riveihin. Tietääkö kukaan miten hänellä menee, voisiko olla käyttöä maajoukkueessa?
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Tulipahan sitten siitä mieleen muinoin alle 21-vuotiaiden maajoukkueessa pelannut laitapakki Niklas Moisander. Muutama vuotta sitten hänestä kaavailtiin pelastajaa maajoukkueen vasemman laitapakin ongelman. Ajaxin juniori- ja reservipelien jälkeen pakki on siirtynyt FC Zwollen riveihin. Tietääkö kukaan miten hänellä menee, voisiko olla käyttöä maajoukkueessa?

Ei ole kovin vakuuttavaa jälkeä tullut Zwollessa, toivo elää, muttei kovin suurena. Jarkko Hurmeen lisäksi ei tulekkaan mieleen muita laitapakkeja ulkomailla... siis potentiaalisia tulevaisuuden maajoukkuepelaajia.
 

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Itse asiassa kolmen varman voiton julistaminen noille molemmille joukkueille osoittaa suurta tietämättömyyttä todennäköisyyksistä. Vaikka kaikissa noissa otteluissa Portugalin/Serbian voiton todennäköisyys olisi 90 prosenttia, olisi silti lähes 50 prosentin mahdollisuus sille, että jossakin noista otteluista suosikki menettää pisteitä. Minun ei tarvinne erikseen sanoa, että tuo 90 prosentin arvio on aivan härskisti yläkanttiin, mikä vain alleviivaa väitteesi järjettömyyttä.


Off-topic: 0,9x0,9x0,9=0,729 eli kääntäen n. 27% sille, että pistemenetyksiä tulisi. Onko n. 27% sitten "lähes 50%", voi jokainen miettiä mielessään. Probleema on ainoastaan matemaattinen ja sillä ei ole mitään tekemistä kenttätapahtumien tai tulosten "oikeiden" todennäköisyyksien kanssa. /Off-topic

Tilanne lohkossa on kyllä uskomattoman tasainen. Tasapelit ei enää riitä ja ihmettelen Hodgsonin puheita ennen Puola-peliä, että tasuri olisi kelpo tulos siitä matsista. Kyllä Suomi tarvitsi voittoa, mutta sitä ei nyt saatu ja tähän on tyytymienne.

Nyt vaan täytyy pitää peukkuja, että Väyrynen tervehtyisi Belgia-peliin sekä Miklu saisi sen verran pelejä alle Brumissa, että olisi edes 60-70 minuutin kunnossa, unohtamatta tietenkään sitä, että kaikki muutkin pysyvät terveinä seuraavat pari kuukautta. Jos Suomi saa parhaan miehistön jalkeille, niin Belgia on kaadettavissa, mutta helppoa se ei tule olemaan.
 

Kaivanto

Jäsen
Off-topic: 0,9x0,9x0,9=0,729 eli kääntäen n. 27% sille, että pistemenetyksiä tulisi. Onko n. 27% sitten "lähes 50%", voi jokainen miettiä mielessään. Probleema on ainoastaan matemaattinen ja sillä ei ole mitään tekemistä kenttätapahtumien tai tulosten "oikeiden" todennäköisyyksien kanssa. /Off-topic

Olisit lihavoinut lainauksesta myös kohdan "kolme voittoa molemmille joukkueille" niin olisit saattanut saada oikein... Portugali ja Serbia siis molemmat pelaavat kolme ns. helppoa matsia -> 0,9^6=0,53, mistä kääntäen 47 % sille, että yhtäkään pistemenetystä ei tule.

Ja keskimäärin noihin matseihin 90 % suosikille on tosiaan hemmetisti yläkanttiin, kuten Mace keskelle asiaa iskevällä viestillään sanoi. Oikeasti 80 % on lähempänä totuutta (sekin luultavasti yläkanttiin) ja 0,8^6=0,26, joten näillä luvuilla pistemenetys tai useita tulisi 74 % todennäköisyydellä.
 
Viimeksi muokattu:

Romppanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Jokerit, Inter Milan, RoPS
Olisit lihavoinut lainauksesta myös kohdan "kolme voittoa molemmille joukkueille" niin olisit saattanut saada oikein... Portugali ja Serbia siis molemmat pelaavat kolme ns. helppoa matsia -> 0,9^6=0,53, mistä kääntäen 47 % sille, että yhtäkään pistemenetystä ei tule.

Ja keskimäärin noihin matseihin 90 % suosikille on tosiaan hemmetisti yläkanttiin, kuten Mace keskelle asiaa iskevällä viestillään sanoi. Oikeasti 80 % on lähempänä totuutta ja 0,8^6=0,26, joten näillä luvuilla pistemenetyksiä tulisi 74 % todennäköisyydellä.

OK, my mistake. TOSIN itse olen tottunut käyttämään kautta-viivaa (/) tai-sanan korvikkeena, en ja-sanan... mutta jätetään tämä turha lätinä tähän, kyseessä on täysin nolla-väittely.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Aivan täyttä potaskaa. Portugali ja Serbia eivät missään nimessä tule "hyvin todennäköisesti" ottamaan 9 pinnaa noista otteluista. Itse asiassa kolmen varman voiton julistaminen noille molemmille joukkueille osoittaa suurta tietämättömyyttä todennäköisyyksistä. Vaikka kaikissa noissa otteluissa Portugalin/Serbian voiton todennäköisyys olisi 90 prosenttia, olisi silti lähes 50 prosentin mahdollisuus sille, että jossakin noista otteluista suosikki menettää pisteitä. Minun ei tarvinne erikseen sanoa, että tuo 90 prosentin arvio on aivan härskisti yläkanttiin, mikä vain alleviivaa väitteesi järjettömyyttä.

Kerrotko minulle, millainen on se skenaario, jossa Suomelle ei riitä jatkopaikkaan se, että voittaa kolme jäljellä olevaa otteluaan? Aivan, sellaista skenaariota ei ole, vaan kolme voittoa vie Suomen sataprosenttisella varmuudella jatkoon.

Jätetään nuo käyttämäni sanat "hyvin todennäköisesti" sitten pois, kun siellä innostuttiin oikein laskemaan todennäköisyyksiä. Olen kuitenkin sitä mieltä, että sarjan tässä vaiheessa Serbia ja Portugali eivät menetä yhtään pistettä Armenialle, Kazakstanille ja Azerbaidzanille. Molemmille on äärimmäisen tärkeää valmistautua näihin otteluihin viimeisen päälle huolella. Kun Serbia ja Portugali asettuvat pieniä maita vastaan sarjan tässä kimurantissa vaiheessa ovat ne selviä voittajasuosikkeja jokaisessa ottelussa minun mielestäni.

Suomelle riittää kolme voittoa varmuudella jatkoon. Tässä olet oikeassa.

Siinäkin olet oikeassa, että osoitin "suurta tietämättömyyttä todennäköisyyksistä". Tarkempi muotoilu on, että osoitin "suurta unohtamista todennäköisyyslaskelmien suhteen", vaikka olen niitä jopa toisillekin opettanut.
 

Mace

Jäsen
siffa: Kirjoitukseni oli ehkä turhan kärkäs, joten pahoittelut siitä. Alkoi vain tuolloin tympiä se jatkuva Suomen mahdollisuuksien dissaaminen ja vastustajien mahdollisuuksien liioitteleminen. Olen toki samaa mieltä siitä, että niin Serbia kuin Portugalikin ovat omissa otteluissaan suosikkeja, mutta toisaalta tuo mainitsemasi ottelujen tärkeys tuo myös omat lisäpaineensa. Minä veikkaan, että jompi kumpi ei saa täysiä pinnoja noista kaikista otteluista.
 

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Mahdollisuuksia on ilman muuta. Yhden A-lohkon huippujoukkueen epäonnistuminen ei tosin vielä Suomelle riittäisi, mikäli Suomi kerää lopuista otteluista 7 pistettä. Lisäksi Serbian pelatessa yhdenkin tasapelin Puola saattaisi samalla varmistaa kisapaikkansa jo ennen viimeistä kierrosta, jolloin Serbia voi hyvinkin kuitata menettämänsä pisteet Puolalle merkityksettömässä ottelussa ja ohittaa Suomen keskinäistein otteluiden turvin. Kuudella pisteellä Suomen tilanne olisi puolestaan jo todella tukala, sillä silloin kahden huippujoukkueen olisi tunaroitava ihan urakalla.

Mutta jatkopaikka on toki täysin omissa käsissä ja siitä lähdetään, että se tilanne pysyy loppuun asti.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Samaa mieltä. Vierailut idässä on kaikkea muuta kuin varmoja 3 pisteen vierailuja.

No totta vitussa ovat kaikkea muuta. Laskeskelin tuon taulukon vain siten, että nuo Portugalin ja Serbian pelit Aasian maita vastaan menevät negatiivisesti Suomen kannalta. Kukaan ei voi kiistää, etteikö olisi kuitenkin realistista odottaa, että esim. Portugali nuo pelit hoitaa. Kuten oli myös realistista odottaa, että Suomi hoitaa Armenian ja azerit myös vieraissa.

Kuten kirjoitin, jossittelin, koska jossittelu on kivaa.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Scolari saa sekä panna että sakkoa

Tästähän voisi heittää jotain tosi hassun hauskaa läppää, mutta ei nyt jaksa. Eipä se taida Portugalin vastustajia tämä homma paljon auttaa.
 

Wesku

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä tosiaan alkaa olla jo käsittämätöntä tämä avainpelaajien hajoaminen aina tärkeiden pelien kynnyksellä. Forssellia olisi ehdottomasti tarvittu Brysselissä, mutta minkäs teet.

Shefkillä ei kyllä tee yhtikäs mitään.

Toivottavasti Lammas nyt olisi kondiksessa, samoin kuin Väykkä, vaikka lienee liikaa toivottu. Todennäköisesti joku vielä lanaa Tainionkin lasarettiin ennen peliä, prkl.

Uskotaan ja toivotaan kuitenkin, että saadaan hyvä jengi jalkeille ja 3 pinnaa kotimatkalle.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Litti?

Mikä on Litin kunto? Vois tuoda ratkaisun ylemmälle keskikentälle.

Noin muuten nää loukkaantumiset taas osoittaa kuinka vaatimaton on suomalaisen futiksen terävin kärki. Harmi. Tosin nämä karsinnathan ollaan menetetty jo aikaa sitten. On enää kosmetiikkaa miettiä viimeiseen asti niitä teoreettisia mahdollisuuksia. Pari ottelua kun olisi voitettu enemmän niin sitten kannattaisi laskeskella chansseja, EM kisat on jo missattu.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miksi näin? Suomella on mahdollisuudet napata vielä 9 pistettä ja niillä pisteillä mennään kisoihin. Miten siis kisat on jo missattu?
Niin siis tokihan niitä teoreettisia saumoja on...ja tosiurheilijoiden pitääkin ajatella loppuun asti että mahdollisuuksia on. Itse vain menettänyt jo aikaa sitten uskoni Suomen pääsyyn EM:n kisoihin. Ne muutamat pelit olis pitäny vain voittaa (esim nyt viimeksi Puola), mutta kun niin ei tapahtunut niin en todellakaan enää kisoihin pääsyyn usko.
 

Kaivanto

Jäsen
Niin siis tokihan niitä teoreettisia saumoja on...ja tosiurheilijoiden pitääkin ajatella loppuun asti että mahdollisuuksia on. Itse vain menettänyt jo aikaa sitten uskoni Suomen pääsyyn EM:n kisoihin.

Menetit siis toivosi jo ennen kuin karsinnat alkoivat? Nyt mahdollisuudet ovat siellä samoilla 10-15 prosentin haminoilla, missä ne olivat ennen kuin peliäkään oli pelattu.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Menetit siis toivosi jo ennen kuin karsinnat alkoivat? Nyt mahdollisuudet ovat siellä samoilla 10-15 prosentin haminoilla, missä ne olivat ennen kuin peliäkään oli pelattu.
Hmm,en menettänyt ennen karsintoja vaan jossain vaiheessa kun niitä "pakkovoittoja" ei pystytty ottamaan. Mielestäni tähän asti karsinnat menneet yläkanttiin, mutta oma uskoni on jo loppunut. Ei kai tuo niin iso tai monimutkainen asia ole :)

Tsemppiä kuitenkin ja toivotaan ihmettä.
 

fani#x

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ketäs jatkoaikalaisia suuntaamassa parin viikon päästä Brysseliin?
 

keppimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Plankkiapina Kunnari, FC TPS ja aktiivinen HC TPS
Ketäs jatkoaikalaisia suuntaamassa parin viikon päästä Brysseliin?

Täältä Jyväskylästä suunnistan Helsingin ja Kölnin kautta Brysseliin perjantaina ja maanantaiaamuna lähden kolmeen pisteen kera Kölnistä takaisin kotiin.
Aivan uskomatonta matkakuumetta puskee pintaan. Tuleva karsintapeli kerännee noin 2000 suomalaista entiselle Heyselille.
Taas mennään eteenpäin.
 

fani#x

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aivan uskomatonta matkakuumetta puskee pintaan. Tuleva karsintapeli kerännee noin 2000 suomalaista entiselle Heyselille.
Taas mennään eteenpäin.

Sama juttu! Matkakuume on noussut tasaisen varmasti. Itse la lento damiin aamulla ja su helsinkiin illalla.

Kolme voittoa ja kisoihin.. Niin helppoa se on ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös