Mä näkisin, että tämäniltaisissa tapahtumissa ei kyse ollut pelkästään tuosta paloviranomaisten järjettömästä overheadkiellosta, vaan pitkäaikaisten patoutumien lopullisesta purkautumisesta. Olen itse aikanaan ollut vanhan B20:n fanikatsomossa aktiivisesti messissä ja pohjoiskaarteessakin on tullut monta peliä seurattua. Poliisin ja Palloliiton turvallisuusviranomaisten suhtautuminen ja fanien kohtelu on muuttunut siihen suuntaan, että on ruvennut tuntumaan siltä, kuin olisin joku rikollinen, vain siksi että satun seisomaan fanikatsomossa ja laulan ja kannustan omaa maajoukkuettani.
Olen monien muiden kanssa samaa mieltä siitä, että soihdut ja bangerit ovat perseestä ja kiellettyjä oikeutetusta syystä. Ja lähinnä ainakin omien havaintojen mukaan näitä soihtuja sytyttelee sellainen harvalukuinen joukko ulkomailta vaikutteensa hakevia wannabe-larppaajia. Silti polisiien reaktio jälleen kerran oli ainakin tähän mennessä saamani kuvan mukaan yliampuva, varsinainen soihduttaja oli saanut katsoa pelin loppuun asti (ja otettiin kiinni vasta pelin jälkeen), samalla kun joukosta lähti poliisin mukaan muutama syytönkin. Oli poliisien katsomoonryntäämisestä silti mitä mieltä tahansa, jos siellä joku on heitä väkivaltaisesti ruvennut vastustamaan, niin ansaitsevatkin lentää ulos, valitettavasti vaan sieltä on taas tosiaan pesuveden mukana lähtenyt ulos aivan muitakin.
Miksi Puola-fanit saivat aikoinaan kesällä 2007 kävellä omaan katsomoonsa ilman minkäänlaisia turvatarkastuksia? Katselin hommaa vierestä monttu auki ja pelin alkaessa puolalaisten päädyssä syttyikin samanaikaisesti arviolta 20-30 soihtua. Miksi venäläisfanit saivat kesällä 2009 vetää avoimesti katsomossa viinaa omista pulloista ja poltella mahorkkaa, samalla kun muutamalta suomalaisfaneilta tultiin kirjaimellisesti ottamaan palava rööki suusta pois Pohjoiskaarteessa? Kysyessäsi asiasta ko. pelissä vieressä olleelta järkkäriltä vastaus oli lakoninen "en mä voi". "Miks et muka voi?"-kysymykseen vastauksena olikin sitten pieni tönäisy ja kysymys, että haluanko lentää stadionilta ulos. Eipä lähtenyt poliisi myöskään rynnäköimään venäläiskatsomoon, vaikka heidän soihtujen ja pommien heittäminen oli jo _oikeasti_ todella vaarallista.
Se, että tämä kaikki purkautui tänään haistatteluna ja muuna sikailuna on toki surullista ja valitettavaa, enkä sitä missään tapauksessa hyväksy, mutta ymmärrän kyllä. Lisätietoja Palloliiton mielivaltaisesta sakotuskäytännöstä voi kysyä vaikkapa aladivareiden amatöörijoukkueilta. SalPa sai muistaakseni seuran budjettiin nähden hyvin isot sakot, koska muutama paikalle jostain syystä eksynyt helsinkiläinen idioottia (ottelu oli Salon Palloilijat vs FC Jazz) päätti kesken ottelun rynnätä kentälle hillumaan.
Ja pelaajat ainakin aika selkeästi tänään antoivat ottelun jälkeen oman tukensa kannattajaryhmälleen tulemalla koko joukkueen voimalla kiittämään kannattajia Pohjoiskaarteen eteen. Suomalaisen johtamiskulttuurin tuntien en usko, että tuota tifo-kieltoa tullaan perumaan. Kuten joku hyvin jo sanoi, silloin pitäisi jonkun myöntää olleensa väärässä. Toivottavasti nyt kuitenkin Hollanti-pelissä vältyttäisiin ylilyönneiltä ja Pohjoiskaarrekin keskittyisi taas normaaliin tapaansa (!) kotijoukkueen kannattamiseen.