Suomi hakee Nato-jäsenyyttä

  • 1 061 424
  • 10 364

Tulisiko Suomen liittyä Natoon

  • Kyllä

    Ääniä: 764 90,7%
  • Ei

    Ääniä: 78 9,3%

  • Äänestäjiä
    842
  • Poll closed .

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Voisin kuvitella, että Rovajärven ampuma-aluetta voitaisiin käyttää Nato-koulutuksessa enemmänkin kun siellä on kairaa mihin isommilla aseilla ampua. Tällaista "luksusta" ei monessa maassa ole.
Sehän on Länsi-Euroopan suurin yhtenäinen sota- ja ampumaharjoitusalue, joten varmasti tulee olemaan käyttöä enemmänkin.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ei NATO:n tarkoitus ole ikinä ollut, että kaikki menisivät sinne lokkeilemaan. NATO:n julkisesti tiedossa oleva normitaso kunkin jäsenmaan puolustusbudjetille on 2 % maan kokonaisbudjetista. Pitkällä tähtäimellä tämän toteutumisen perään myös muistutellaan, yleensä epäsuoraan mutta joskus vähän suoremminkin. Suomi on viimeisten hävittäjähankintojen myötä oikein hyvin tuossa 2 % tasossa kiinni.

Ei myöskään ole näköpiirissä minkäänlaisia merkkejä siitä, että NATO-jäseneksi päätyvä Suomi heittäisi maanpuolustuksen osalta pensselit santaan jäsenyyden myötä, "koska NATO". Tällä seikalla ei kannata jossitella tai pelata vaihtoehtoishistoriaa. Palataan tähän asiaan sitten, jos alkaa olla ilmeistä, ettei Suomen budjetäärinen suhtautuminen maanpuolustukseen ole riittävä. Toistaiseksi tähän ajatusleikkiin ei ole tarvetta.
Alunperin vastasin Tadulle, joka haluaa Suomeen mahdollisimman paljon joukkoja ulkomailta.

Se taipumus luistaa 2% tavoitteesta on poliitikoilla selkärangassa jota ei ole.

Tällä hetkellä (no sota Euroopassa) Suomen maanpuolustus on ihan kuosissa, puolustus hankinnat mukaan lukien. F-35, israelilainen ilmapuolustusjärjestelmä,... Ei pidä olla huolissaan. :)
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Alunperin vastasin Tadulle, joka haluaa Suomeen mahdollisimman paljon joukkoja ulkomailta.

Se taipumus luistaa 2% tavoitteesta on poliitikoilla selkärangassa jota ei ole.

Tällä hetkellä (no sota Euroopassa) Suomen maanpuolustus on ihan kuosissa, puolustus hankinnat mukaan lukien. F-35, israelilainen ilmapuolustusjärjestelmä,... Ei pidä olla huolissaan. :)
No jos täällä on esimerkiksi Yhdysvalloista lisää lentokoneita sekä lentäjiä ja Ranskasta/Saksasta maavoimia rajalla niin mielestäni ne parantavat Suomen kykyä puolustautua. Olettaen että esimerkiksi asevelvollisuudesta ei luovuta. Jos tänne tulee muista maista ammattisotilaita niin otan ne mielelläni vastaan, vaikka täällä olisikin reservissä jo valmiiksi puolen vuoden miehiä 100 000.
 

Tuamas

Jäsen
Ei myöskään ole näköpiirissä minkäänlaisia merkkejä siitä, että NATO-jäseneksi päätyvä Suomi heittäisi maanpuolustuksen osalta pensselit santaan jäsenyyden myötä, "koska NATO". Tällä seikalla ei kannata jossitella tai pelata vaihtoehtoishistoriaa. Palataan tähän asiaan sitten, jos alkaa olla ilmeistä, ettei Suomen budjetäärinen suhtautuminen maanpuolustukseen ole riittävä. Toistaiseksi tähän ajatusleikkiin ei ole tarvetta.

Niin, varsinkin kun tätä narratiivia toistavat (kuten mm. Hägglund) yleensä vertaavat Suomen tilannetta Baltian maihin, joiden lähtötilanne oli Natoon liittyessä käytännössä nolla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Se taipumus luistaa 2% tavoitteesta on poliitikoilla selkärangassa jota ei ole.
Juuri nyt tähän asiaan ei liity Suomessa erityistä ongelmaa. Tulevaisuudesta taas ei ole tässäkään suhteessa mitään takeita, ainakaan jos katsotaan riittävän kauas tulevaisuuteen.

Varsinaista maanpuolustuksen alasajoa ei viime vuosikymmeninä päässyt tapahtumaan, vaikka Suomessa on ollut sanotaanko hyvin maanpuolustuskriittisiä ryhmiä, kansanedustajia ja muita yksittäisiä päättäjiä, korkeissakin asemissa. On tälläkin hetkellä, mutta he eivät edusta valtavirtaa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Niin, varsinkin kun tätä narratiivia toistavat (kuten mm. Hägglund) yleensä vertaavat Suomen tilannetta Baltian maihin, joiden lähtötilanne oli Natoon liittyessä käytännössä nolla.
Tosin Hägglundilta taisi kansitakki jo kahahtaa NATO-puoli ulospäin. Merkillinen äijä, sentään entinen PvKom, mitä ei takavuosien turinoiden perusteella olisi mitenkään voinut päätellä. Jatkoajassakin on ollut varteenotettavampia trolleja, turpo-kirjoittajista nyt puhumattakaan.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
No jos täällä on esimerkiksi Yhdysvalloista lisää lentokoneita sekä lentäjiä ja Ranskasta/Saksasta maavoimia rajalla niin mielestäni ne parantavat Suomen kykyä puolustautua. Olettaen että esimerkiksi asevelvollisuudesta ei luovuta. Jos tänne tulee muista maista ammattisotilaita niin otan ne mielelläni vastaan, vaikka täällä olisikin reservissä jo valmiiksi puolen vuoden miehiä 100 000.
Eli tavallaan myönnät etteivät Suomen puolustusvoimat yksin riitä. Minä olen eri mieltä.
 

Jules W.

Jäsen
Suosikkijoukkue
MLSE
Eli tavallaan myönnät etteivät Suomen puolustusvoimat yksin riitä. Minä olen eri mieltä.
Enemmän noilla joukoilla olisi täällä symbolista merkitystä. Minusta niitä ei lähtökohtaisesti tänne pysyvästi tarvita, jos ajatellaan Norjan tilannetta, niin siellä on varustusta mutta ei joukkoja. Sopiva linja myös meille, toisaalta jos me valvomme Baltian ilmatilaa, niin eihän pieni ilmavoimien osasto muualta meitä haittaisi vaan helpottaisi. Samalla tavalla myös amerikkalaisten läsnäolo tällaisessa tilanteessa nostaisi entisestään kynnystä hyökkäämiseen. Normaalissa tilanteessa tällaisia tuskin edes mietittäisiin. Itse me tätä maalänttiä pääosin tulemme puolustamaan, mutta kyllähän meillä siinäkin tilanteessa olisi merkittävä ilma- ja merivoimien tuki NATOlta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli tavallaan myönnät etteivät Suomen puolustusvoimat yksin riitä. Minä olen eri mieltä.
Ei pidä liittyä ollenkaan Natoon tai hankkia uusi hävittäjiäkään tai mitään muutakaan armeijalle. Tulee kuva ettei nyt pärjätä. Minä olen eri mieltä.

Nää olkiukot on kivoja.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Varsinaista maanpuolustuksen alasajoa ei viime vuosikymmeninä päässyt tapahtumaan, vaikka Suomessa on ollut sanotaanko hyvin maanpuolustuskriittisiä ryhmiä, kansanedustajia ja muita yksittäisiä päättäjiä, korkeissakin asemissa. On tälläkin hetkellä, mutta he eivät edusta valtavirtaa.
Vastustajia, niitä nyt on aina. Ja todellakin vähintään kohtuullista maanpuolustusta ovat hallitukset pitäneet yllä. Pahoin pelkään että jos oltaisiin liitytty Natoon 90-luvun alussa niin aika lailla olisivat hallitukset joustaneet puolustusbudjetissa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Eli tavallaan myönnät etteivät Suomen puolustusvoimat yksin riitä. Minä olen eri mieltä.
En minä osaa sanoa riittävätkö Suomen puolustusvoimat yksin. Mieluummin olen kuitenkin tilanteessa jossa ei tarvitse yksin taistella Venäjää vastaan vaan olisi apua tarjolla.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Jos nyt hypoteettisesti ajatellaan, että ilman ulkopuolisten joukkojen apua, rys... venäläinen saadaan pysäytettyä kuukaudessa, mutta muiden maiden joukkoja sijoittamalla tuosta saadaan päiväkin pois, niin se kannattaa.
 

Götze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En minä osaa sanoa riittävätkö Suomen puolustusvoimat yksin. Mieluummin olen kuitenkin tilanteessa jossa ei tarvitse yksin taistella Venäjää vastaan vaan olisi apua tarjolla.
Ja mieluummin olisin myös siinä tilanteessa ettei koko taisteluun tarvitse lähteä. Kyllä minäkin meidän puolustusvoimiin luotan, mutta miksi niiden kestävyyttä pitäisi edes lähteä kokeilemaan jos Natossa vältettäisiin kaikella todennäköisyydellä koko taistelut?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli tavallaan myönnät etteivät Suomen puolustusvoimat yksin riitä. Minä olen eri mieltä.
Suomen puolustusvoimat riittävät ihan hyvin puolustustaisteluun, mutta mitäpä jos toiveena olisi välttää hyökkäys kokonaan? Suomi ei yksinään ole Venäjälle niin suuri pelote, että se ei voisi tänne hyökätä. Nato olisi ihan eri tasolla tämän suhteen.

Mielestäni Nato-kysymyksessä oleellisinta on, että haluammeko selvitä sodasta vai välttää sen. Ilman Natoa voimme selvitä, vaikka Nato helpottaisi siinäkin, mutta kun halutaan välttää sota, niin siinä Nato-jäsenyys on ylivoimaisesti järkevin siirto.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En minä osaa sanoa riittävätkö Suomen puolustusvoimat yksin. Mieluummin olen kuitenkin tilanteessa jossa ei tarvitse yksin taistella Venäjää vastaan vaan olisi apua tarjolla.
Ensiksikin Venäjän armeijan suorituskyky ei vakuuta. Meidän puolustusvoimat ovat peitteisessä maastossa ihan eri vastustaja kuin Ukrainan armeija, heille kyllä peukkua.

Toiseksi Nato-jäsenyyden myötä niitä joukkoja (käyttöarvo lähellä nollaa) kyllä tulisi avuksi tarvittaeassa. Mutta ennen kaikkea aseistusta, sitä me kaivattaisiin tositilanteessa.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Nato-kalusto kelpaa minulle, joukot eivät. Siis sama kuin Norjassa.
Ehkä vähän jyrkästi ilmaistu, mutta samoilla linjoilla. Ehdottomasti NATO:n niin nopeasti kuin nyt suinkin. Tukikohtia kaluston osalta kyllä, mutta ulkomaisille sotilaille ja näiden jatkuvalle päivystämiselle täällä melko selvä ei. Oletettavasti täällä tulee olemaan paljon harjoituksia, viittaus Rovajärvelle, mutta pysyvää osastoa ei tarvittaisi. Kuitenkin tarkoitus on pitää oma puolustus uskottavana ja riittävänä tuohon alkuun ja sitten siihen mukaan muut.

Luulisi tuon NATO:llekin olevan ihan jeppis, ettei tarvitse ihan koko aikaa pitää kädestä, mutta sitten jos alkaa tosissaan mennä tappeluksi, tullaan siihen taakse katselemaan koska mennään.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ensiksikin Venäjän armeijan suorituskyky ei vakuuta. Meidän puolustusvoimat ovat peitteisessä maastossa ihan eri vastustaja kuin Ukrainan armeija, heille kyllä peukkua.

Toiseksi Nato-jäsenyyden myötä niitä joukkoja (käyttöarvo lähellä nollaa) kyllä tulisi avuksi tarvittaeassa. Mutta ennen kaikkea aseistusta, sitä me kaivattaisiin tositilanteessa.
Se että Venäjä pärjää tässä sodassa huonosti ei pitäisi luoda sellaista hyvänolon tunnetta että se ei voisi pärjätä paremmin myöhemmin. Venäjä oli huono Ensimmäisessä maailmansodassa. Samoin Venäjä oli huono Talvisodassa ja eipä Japaniakaan vastaan ollut 1930-luvun puolivälin jälkeisissä taisteluissa erityisen hyvin sujunut. Tuosta sitten Hitler sekä Saksan sodanjohto päätteli että ihan yksinkertaista potkaista vain ovi sisään niin koko paska romahtaa. No sodan lopussa kyseessä oli paras maa-armeija maailmassa. Ei siis kannata lähteä siitä, että Venäjä tulee aina olemaan heikko joten Suomelle riittäisi vain ammukset ja säilykepurkit.
 
No miksi Norja ei niitä halua? Ehkä viesti jostain riippumattomuudesta vaikka siis Naton jäsen onkin. Ehkä Norskit viestivät ettei heidän maaperältä uhata Muurmanskia.
Tuolla on hyvin vanha tausta josta tässä hs:n jutussa on aika perusteellisesti Nato | Nato-jäsenyyden ”Norjan malli” syntyi halusta olla ärsyttämättä Neuvostoliittoa – HS selvitti, mistä siinä on kyse

Suomella ja Norjalla on aika iso ero siinä että Suomella on 1350 km yhteistä rajaa Venäjän kanssa, Norjalla 196 kilometriä. Lisäksi tuo Norjan raja-alue on puolustajan kannalta hyvin ihanteellista maastoa.

Esimerkiksi Baltian maille Nato-joukkojen läsnäolo on selkeä signaali Naton sitoutumisesta heidän puolustamiseensa minkä lisäksi niillä on alueellisesti myös taloudellista merkitystä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Eli tavallaan myönnät etteivät Suomen puolustusvoimat yksin riitä. Minä olen eri mieltä.
Suomen puolustusvoimat riittää todennäköisesti näännytyssodassa Venäjää vastaan, mutta inhimillinen kärsimys on valtava. Ei neukkuarmeijan tarvitse voittaa taistelukentällä yhtään koitosta pystyäkseen murhaamaan ja raiskaamaan siviilejä. Suomi+NATO, vieläpä siten että NATOlla olisi valmius osallistua terroristeilta suojautumiseen mieluummin tunneissa kuin päivissä, tarkoittaisi että barbaarilaumat pystyttäisiin tuhoamaan lähtötelineisiin ja tuollaista skenaariota jopa itäpaskan nerokkaat strategit osaa kunnioittaa, vaikka harhoissaan kuvittelisivatkin että kyllähän Suomi nyt vallataan kun asukkaitakin on vaan kymmenes mitä ukrainalaisia ja niidenkin kanssa saavutettiin kaikki tavoitteet mitkä ilmoitettiin jälkikäteen asetetuksi.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Esimerkiksi Baltian maille Nato-joukkojen läsnäolo on selkeä signaali Naton sitoutumisesta heidän puolustamiseensa minkä lisäksi niillä on alueellisesti myös taloudellista merkitystä.
Balttian mailla ihan eri tilanne kuin Suomella. Ei Balttien armeijoilla ole vähäisintäkään kykyä edes pieneen puolustukseen.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
NATO:n liittymisen jälkeen Yhdysvaltalainen joukko/joukkoja Suomeen harjoittelemaan ja tutustumaan maaperään. Jo NATO pidättelee itänaapureita todennäköisesti hyökkäämästä Suomeen, mutta tieto siitä, että hyökkäät myös konkreettisesti USA:n armeijaa vastaan, vie jopa sotahullulta Putinilta viimeisetkin halut tuhota oma armeijansa Suomen metsiin.

Ei niitä joukkoja tarvitse tuhottomasti tuoda, meillä on omastakin puolesta tarpeeksi väkeä puolustautumaan. Symbolinen sekä toki myös maahan ja maastoon tutustumisen kautta selkeitä, isoja hyötyjä.

Uskon kuitenkin, ettei suomettumisesta vielä täysin olla päästy eroon ja tänne ei ulkolaisia joukkoja haluta ettei vain provosoida naapuria.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös