Itse käytän paljon alkoholia. Varmasti ihan siellä "tutkituilla riskirajoilla" (ellei jopa ylikin) viikkokulutuksen suhteen olen ollut ainakin viimeiset 10 vuotta. Siitä huolimatta minulle on ihan se ja sama, monelta kaupat aloittavat kaljan myynnin tai onko alko auki vaikka vain joka toinen päivä. Ei muuta minun elämääni millään tavalla, koska ikinä ei ole tullut sellaista tilannetta vielä eteen, että alkoholi on loppu ja sitä pitäisi saada heti lisää. Yleensä ostan kaljaa kaupasta ja alkosta sen verran paljon kerralla, että ei tarvitse ihan heti kohta uudestaan mennä. Ja jos jostain syystä viinakset pääsisivätkin loppumaan kesken, niin mitä sitten? Normaali ihminen on silloin juomatta tai menee baariin, jos on pakko saada nuppi turvoksiin. Ja jos baari on silloin kiinni, niin mitä hirveää siinä on, jos sinä kyseisenä iltana joutuukin olemaan suht selvin päin? Jos jollekin ihmiselle tulee yks kaks illalla mieleen, että nyt taidan vetää kännin, mutta ei sitä voikaan tehdä koska viinaa ei ole ja kaupat on jo kiinni, ja tämä tapaus saa mielen mustumaan, niin suosittelen vakavasti ammattiauttajalle hakautumista alkoholismin takia.
Ymmärrän hyvin kauppojen alkoholin myynnin rajoituksia. Mielestäni nykyinen 9-21 on ihan hyvä. Kenen tarvitsee ostaa kaljaa klo 7? Paitsi alan ammattilaisten. Sinänsä minulle on ihan sama, vaikka sitä myytäisiinkin kellon ympäri, aivan sama.
Sen sijaan baarit saisivat mielestäni olla auki ihan mihin kellonaikaan itse haluavat. Itse asiassa baareille pitäisi antaa verohelpotuksia alkoholin myyntiin niin, että se kalja/viina maksaa edes lähestulkoon saman verran siellä baarissa kuin mitä se maksaisi kaupassa/alkossa, ja näin ohjata ihmisten ryyppäämistä baareihin kotona kännäämisen sijasta. Tällä saataisiin kyseinen elinkeino kasvamaan eli lisää töitä ihmisille sekä kotona ryyppäämisen haittoja vähennettyä todella paljon. Ihmettelen, että miksi Suomessa ylipäätään baarien pitää mennä kiinni viimeistään klo 4? Mitä lisähäiriöitä se muka aiheuttaa, jos baari onkin auki vaikka klo 6?