Tuskin minua kukaan tarvitsee apuun, jos väittelyn osapuolena olet sinä.Laitatko paremmat lähteet kuin TEM:n tutkimus, niin näillä vittuiluilla olisi edes vähän pohjaa. Vai alatko huutelemaan taas Walrussia apuun?
Tuskin minua kukaan tarvitsee apuun, jos väittelyn osapuolena olet sinä.Laitatko paremmat lähteet kuin TEM:n tutkimus, niin näillä vittuiluilla olisi edes vähän pohjaa. Vai alatko huutelemaan taas Walrussia apuun?
Tällainen puoluepolitiikasta irrallaan oleva ajattelu ja toiminta on aika harvinaista Suomessa. Mainitun Vartiaisen lisäksi en keksi hirveän monia edustajia, jotka eivät olisi broilerimyllyn kyllästämiä.
Tässä Ylen keskusteluohjelmassa on paljon sellaista, josta itse pidän. Vartiainen ja Ohisalo keskustelevat aiheesta, mutta eivät lähde tarpeettomaan vastakkainasetteluun. Yhteisiä näkemyksiä löytyy paljonkin, ja fokus pysyy koko ajan tärkeissä jutuissa eli taloudellisissa ratkaisuissa.
Muutoinkin pakko todeta, että Ylellä on järjestään hyviä radio-ohjelmia politiikka-aiheista. Telkkarin puolella sitten mennään kaikenlaiseen epäoleelliseen fiilispolitikointiin, joka ei pidemmän päälle jaksa kiinnostaa.
Linkki Yle areenaan.
En minä sitä sano, etteikö EK:n vaaliohjelmassa olisi kannatettaviakin osioita. Minua vaan rupesi huvittamaan se kokonaisuus, että veroja ja päivähoitomaksuja pitää keventää ja menoja lisätä siellä sun täällä, mutta leikattavaa tai veronkorotuksia ei juurikaan esitetty. Noin loogisesti tarkasteltuna EK:n vaaliohjelman toteutus tarkoittaisi velanoton lisäämistä, vaikka jo nykyisellään Suomi velkaantuu, vaikka elämme monien ennusteiden mukaan huippusuhdanteessa.
Ja tietysti se huvittaa, että noin yleisesti Suomessa iso osa väestöstä on turhautuneita elinkeinotukien määrään, niin EK:n johtava ajatus tuntuu olevan ennemmin lisätä kuin vähentää niitä. Tuo 70 prosentin palkkatuki on minusta hyvä esimerkki tuesta, joka vinouttaa helposti työmarkkinoita, kuten myös on jo määritelmällisesti ennemmin sosialismia kuin kapitalismia, että valtio maksaa merkittävästi suuremman osuuden palkasta kuin työpanoksesta hyödyn saava yritys..
EK:n laskelmissa oli ihan selvästi sanottu, että työllisyysasteen nostamisella 75%:iin saavutetaan kahden miljardin vuosittaiset säästöt (sitä ei sanottu, mutta varsin triviaalia on päätellä että nämä muodostuvat mm. säästyneistä työttömyyskorvauksista), joten vielä askeleen verran enemmän loogista on todeta, että esitetyt lisämenot kattavat säästöt eivätkä lisää velkaantumista. huvittavaa siis tosiaan.En minä sitä sano, etteikö EK:n vaaliohjelmassa olisi kannatettaviakin osioita. Minua vaan rupesi huvittamaan se kokonaisuus, että veroja ja päivähoitomaksuja pitää keventää ja menoja lisätä siellä sun täällä, mutta leikattavaa tai veronkorotuksia ei juurikaan esitetty. Noin loogisesti tarkasteltuna EK:n vaaliohjelman toteutus tarkoittaisi velanoton lisäämistä, vaikka jo nykyisellään Suomi velkaantuu, vaikka elämme monien ennusteiden mukaan huippusuhdanteessa.
Ja tietysti se huvittaa, että noin yleisesti Suomessa iso osa väestöstä on turhautuneita elinkeinotukien määrään, niin EK:n johtava ajatus tuntuu olevan ennemmin lisätä kuin vähentää niitä. Tuo 70 prosentin palkkatuki on minusta hyvä esimerkki tuesta, joka vinouttaa helposti työmarkkinoita, kuten myös on jo määritelmällisesti ennemmin sosialismia kuin kapitalismia, että valtio maksaa merkittävästi suuremman osuuden palkasta kuin työpanoksesta hyödyn saava yritys.
Kyllä EK:n esityksessä ongelmansa on, mutta et kai nyt oikeasti ole niin pihalla, että nykyisen 100 % sosiaaliturvan korvaaminen 70 % palkkatuella ei vähennä julkisen sektorin menoja?
EK:n laskelmissa oli ihan selvästi sanottu, että työllisyysasteen nostamisella 75%:iin saavutetaan kahden miljardin vuosittaiset säästöt (sitä ei sanottu, mutta varsin triviaalia on päätellä että nämä muodostuvat mm. säästyneistä työttömyyskorvauksista), joten vielä askeleen verran enemmän loogista on todeta, että esitetyt lisämenot kattavat säästöt eivätkä lisää velkaantumista. huvittavaa siis tosiaan.
palkkatuki on toki sosialimisia ja asteen verran vähemmän sosiaalistinen tapa olisi sallia näille henkilöille työllistymisen alle minimipalkkojen ja sitten tukea työntekijöitä suoraan. kansalaispalkka olisi tähän yksi tapa.
Nyt vaihtoehtona on heidän roikottamisensa työttöminä, syrjäytymisensä ja radikalisoitumisensa. Kutsutaan tätä sitten vaikka vasemmistolaiseksi tavaksi erotuksena EK:n esittämään sosialistiseen tapaan.
Tämähän ihan riippuu sosiaaliavustusten ja palkan määrästä. Jos kuukausipalkka olisi 2000 euroa, niin silloinhan valtion maksama osuus olisi palkasta 1400 euroa. Noin lähtökohtaisesti sosiaaliturvan varassa oleva henkilö ei saa vastaavaa summaa tukina..
Tuo vertailu on epäonnistunut. On täysin arvailua, että mitä 50 miljoonan euron käyttäminen harmaan talouden torjuntaan tuottaa.Tämä on suunnilleen yhtä validi oletus kuin ne jotkut vaihtoehtobudjettien oletukset, että vaikkapa 50 miljoonan euron lisäys harmaan talouden torjuntaan tuottaa lisää verotuloja 100 miljoonaa euroa. Kiva paperilla, mutta takeet käytännön toteutumisesta ovat kohtuullisen vähäiset.
Fine, hyväksytään mielipiteesi.Palkkatuki tiettyyn pisteeseen asti on oiva tapa edistää vaikeasti työllistyvien asemaa työmarkkinoilla. Muistelisin esimerkiksi vasemmisto-opposition tällä vaalikaudella kritisoineen porvarihallitusta siitä, että ovat leikanneet työkkärin määrärahoja, joten esim. palkkatukiin on jäänyt vähemmän satsauksia. Minusta raja menee kuitenkin siinä, että yksityisomisteiseen yritykseen työllistyvän henkilön palkkatuki ei voi olla päälle 50 prosenttia.
Tuo vertailu on epäonnistunut. On täysin arvailua, että mitä 50 miljoonan euron käyttäminen harmaan talouden torjuntaan tuottaa.
Sen sijaan se, että mitä työllisyysasteen nousu 75%:iin tarkoittaa sekä menoihin ja tuloihin on suhteellisen helposti laskettavissa, eikä ole syytä epäillä etteikö tuo 2 miljardia ole ihan pätevä laskelma. Toki se että päästäänkö noilla keinoilla 75%:iin on asia, joka ei ole puhdasta faktaa. Työllisyysaste on kuitenkin tämän hallituksen aikana noussut alle 70%:sta 72%:iin nähdyillä keinoilla, joten hirveän perusteettomalle ei kuulosta oletus, että työllistymisten esteiden poistamiseen ja työllistymisen tukemiseen panostaminen jatkaisi samansuuntaista kehitystä.
Se on tietyllä tavalla positiviista, että poimit tänne EK:n ehdottamalta juuri keinot jotka eivät välttämättä suoraan liity työllisyysasteen nousuun lyhyellä tähtäimellä (mikä on rusinoiden poimimisen vastakohta?), sillä se osoittaa että tunnet itsekin että nuo mekanismit ja niiden vaikutukset ja olet vain rehellisesti epärehellinen propagandassasi.No siis nimenomaanhan se on puhdasta arvailua, miten paljon niitä kuuluisia dynaamisia vaikutuksia sillä on, että TKi-tukiaisia lisätään tai tuloveroa alennetaan tai koulutuksen satsataan lisää. Siinä mielessä tulkintasi on väärä, että nykyinen hallitushan on tehnyt leikkauksia TKi-tukiin ja yleisesti koulutukseen, joten kai logiikallasi voisi sanoa, että tuo olisi oikea tie jatkossakin, koska talous ja työllisyys ovat kasvaneet. Sitten taas Vanhasen porvarihallitus kevensi rankasti verotusta ja lisäsi yritysten mahdollisuuksia vähentää tutkimus- ja tuotekehityskuluja verotuksessa, mutta silti talous ja työllisyys sukelsivat.
Yle osaa avata kuvion:Olisi kysymys, jota en itse osaa ratkaista..
Mikä osuus tästä nykyisestä työllisyystilanteesta on oikeasti työllistyneitä, eikä vain raporteista joillain tempuilla siivottuja (tempputyöllistettyjä, jotka on joko täydellä tuella ja/tai tippumassa heti kohta takaisin työttömiksi)? Onko siis nuo luvut luotettavia ja ns. oikeita. Toisekseen tähän keskusteluun pitäisi tosiaan päättäjien taholta myös tuoda se toinen kriteeri, että meillä pitäisi saada sellaisia työllisiä enemmän, jotka eivät tarvitsisi valtiolta tai kunnilta mitään tukea elämiseensä. Enkä toki tarkoita terveydenhuollon tuki esim. lääkkeiden kelakorvauksia.
Osaako joku avata tuota kuviota, vai oliko kysymyksen asettelu vähän löysähkö :)
Olisi kysymys, jota en itse osaa ratkaista..
Mikä osuus tästä nykyisestä työllisyystilanteesta on oikeasti työllistyneitä, eikä vain raporteista joillain tempuilla siivottuja (tempputyöllistettyjä, jotka on joko täydellä tuella ja/tai tippumassa heti kohta takaisin työttömiksi)? Onko siis nuo luvut luotettavia ja ns. oikeita. Toisekseen tähän keskusteluun pitäisi tosiaan päättäjien taholta myös tuoda se toinen kriteeri, että meillä pitäisi saada sellaisia työllisiä enemmän, jotka eivät tarvitsisi valtiolta tai kunnilta mitään tukea elämiseensä. Enkä toki tarkoita terveydenhuollon tuki esim. lääkkeiden kelakorvauksia.
Osaako joku avata tuota kuviota, vai oliko kysymyksen asettelu vähän löysähkö :)
Miten niin "pelkäsit"? luitko tuota linkkaamaani uutista otsikkoa pidemmälle? Viimeisen vuoden aikana työllistyneistä lähes sadastatuhannesta työntekijästä 73% on kokopäiväisiä eli 73 000. Yrittäjiä oli 15% eli 15 000. Osa-aikaisia oli jäi siis 12% ja ei ole kovin realistista olettaa, että he olisivat valtaosiltaan mitä tunti viikossa työntekijöitä, joten heidän osuutensa on kokonaisuudessaan ihan marginaalinen ellei jopa kuvitteellinen.@dana77 @Wristlock Tuota vähän pelkäskin.
Mitä taas maailmantalouteen tulee niin en ole nähnyt Kreikan tai Italian hyötyvän siitä samasta maailmantalouden noususta samoin kuin Suomen, joten en yhdy arvioon että 80% johtuu muista ja 20% harjoitetusta politiikasta. Ei ole sellaista maailmantalouden nousua ettei vasemmisto sitä saa sössittyä (jaettua pois olisi ehkä parempi sana).