Suomen talous – absoluuttista totuutta etsimässä

  • 350 996
  • 3 293

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Osa yrityksistähän 10 prosentilla tapetaan. Kuten SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta myöntää: voi olla yrityksiä, joille taso on liikaa.

Ei järjen hiventä lahdata toimivia yrityksiä Suomessa tai Suomesta ulos. Orpot ovat myös virheitä tehneet, mutta jos julkiselle sektorille napataan sitten myöhemmin tämä 10 prosentin minimi, tollot vievät Suomea kohti selvitystilaa. Siinä tilanteessa velkapyöritys menee hyvin vaikeaksi kun uutta velkaa ei saada korolla, josta kykenisi suoriutumaan ilman välttämättömienkin menojen karsimista.

Hallitus voisi tulla vastaan, samoin SAK ja muu ay-liike. Korotuksia palkkoihin tarvitaan, mutta tulisi myös löytää vihdoin yhteinen näkemys Suomen talouden kehittämisestä tästä hetkestä 15 vuotta eteenpäin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Eivät liittojen vaatimukset kovin suuria ole. Ostovoima on pudonnut enemmän kuin kymmenen prosenttia pelkästään Venäjän -Ukrainan sodan jälkeen. Korotus on vielä jaettu kahdelle vuodelle, jolloin inflaatio taas syö niistä osan. Lisäksi vertailumaissa korotukset ovat paremmin turvanneet ostovoimaa, joten kilpailukykyargumentti on pohjaa vailla.

Käytännössä toki sopu on varmasti kovan takana. Mutta periaatteessa kaikkien palkansaajien korotukset riippuvat mihin vientialoilla päädytään, joten liitot eivät voi mitenkään joustaa tässä vaiheessa. Sovun aikataulu riippuu siis oikeastaan vain siitä milloin työnantajat saavat aikaiseksi kompromissin joka tulee lähelle julkisuudessa ilmoitettua tasoa. Ennustan, että hetken kestää.

Elämämme olisi helpompaa, jos olisimme muiden Pohjoismaiden tavoin euro-alueen ulkopuolella. Mutta toistaiseksi näillä mennään.
Meinaatko että tosta vaan yrityksillä mahdollisuuksia nostaa palkkakulujaan 10% (käytännössä ~12). Saisi vähän toisenlaiset ajat ja näkymät olla.

Kovia on palkkatoiveet, mutta toisaalta inflaatio on syönyt ostovoimaa huomattavasti enemmän kuin tuo 10%

Missä on Häkämies narisemassa epärealistisista palkkatoiveista ??
Ei siihen EK:ta tarvita toteamiseen, kun hetken miettii itsekin asiaa, eikä vaan räiski tollasia lukuja kostomielessä.
 
Viimeksi muokattu:

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Liian vähän tuo 10% verrattuna muihin maihin.
Muutenkin palkat laahaavat perässä täällä ja osaajia karkaa muualle joka päivä tämän ja työkulttuurin takia.

Mutta sopu tulee olemaan vaikeaa kun hallitus ja varsinkin EK haluavat sanella korotukset tyylillä "kaikki meille, murut teille".
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tai sitten vaan muuttaa muualle.
Ja niille rikkaille, jotka kokevat että he joutuvat maksamaan veroja liikaa, on olemassa hyvin simppeli niksi: tienaa vähemmän.
Tämähän on hauska ajattelumalli, nimittäin monet tekevätkin näin. Esim. itse olen päätynyt ottamaan jo vuosia kaikki lomarahat vapaana. Seurauksena yhteiskunnan kannalta minulla vähemmän rahaa kulutukseen, maksan vähemmän veroja ja firmakin noin teoriassa tienaa vähemmän kun teen vähemmän töitä ja sekin maksaa vähemmän veroja ... money makes the world go round

Oma vaatimaton panokseni tässä verottajalle vittuilussa on isossa kuvassa merkityksetön, mutta yhteiskunnan tulisi kannustaa työntekoon, ei sen välttelyyn ja loman valitsemiseen työnteon sijaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Meinaatko että tosta vaan yrityksillä mahdollisuuksia nostaa palkkakulujaan 10%. Saisi vähän toisenlaiset ajat ja näkymät olla.


Ei siihen EK:ta tarvita toteamiseen, kun hetken miettii itsekin asiaa, eikä vaan räiski tollasia lukuja kostomielessä.
Kyllähän yritykset ovat siirtäneet nousseet kulut asiakkailleen. Jos joku ei ole, niin joutuu nyt sen tekemään. Ei se toisaalta ole isommassa kuvassa yritystoiminnalle haitallista, että kuluttajien ostovoimaa palautuu. Kuluttajien tulojen kasvu nimenomaan ohjautuu kulutukseen ja siten parantaa yrityksen tilannetta. Toki ymmärrettävää, että yksittäisen firman tj:n näkökulma ei välttämättä ole näin laaja.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Osa yrityksistähän 10 prosentilla tapetaan. Kuten SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta myöntää: voi olla yrityksiä, joille taso on liikaa.

Ei järjen hiventä lahdata toimivia yrityksiä Suomessa tai Suomesta ulos. Orpot ovat myös virheitä tehneet, mutta jos julkiselle sektorille napataan sitten myöhemmin tämä 10 prosentin minimi, tollot vievät Suomea kohti selvitystilaa. Siinä tilanteessa velkapyöritys menee hyvin vaikeaksi kun uutta velkaa ei saada korolla, josta kykenisi suoriutumaan ilman välttämättömienkin menojen karsimista.

Hallitus voisi tulla vastaan, samoin SAK ja muu ay-liike. Korotuksia palkkoihin tarvitaan, mutta tulisi myös löytää vihdoin yhteinen näkemys Suomen talouden kehittämisestä tästä hetkestä 15 vuotta eteenpäin.
Erittäin hyvä kirjoitus. Tälläkin hetkellä kunnilla, hyvinvointialueilla ja valtiolla on ongelmia selviytyä kaikista lakisääteisistä velvollisuuksista resurssipulan ja rahapulan vuoksi. Palveluita ja toimipisteitä joudutaan supistamaan. Henkilöstön määrä pienenee lomautusten ja irtisanomisten vuoksi eri sektoreilla jne.

Useat kunnat ovat todella pulassa heikon taloustieteen vuoksi. Ei ole tarpeeksi veronmaksajia kunnassa esimerkiksi maassamuuton takia. Kuten on todettu moneen kertaan niin väestö keskittyy muutamiin asutuskeskuksiin Suomessa. Minkäs teet kun on pulaa hyvistä veronmaksajista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erittäin hyvä kirjoitus. Tälläkin hetkellä kunnilla, hyvinvointialueilla ja valtiolla on ongelmia selviytyä kaikista lakisääteisistä velvollisuuksista resurssipulan ja rahapulan vuoksi. Palveluita ja toimipisteitä joudutaan supistamaan. Henkilöstön määrä pienenee lomautusten ja irtisanomisten vuoksi eri sektoreilla jne.

Useat kunnat ovat todella pulassa heikon taloustieteen vuoksi. Ei ole tarpeeksi veronmaksajia kunnassa esimerkiksi maassamuuton takia. Kuten on todettu moneen kertaan niin väestö keskittyy muutamiin asutuskeskuksiin Suomessa. Minkäs teet kun on pulaa hyvistä veronmaksajista.
Meillä on joko pulaa hyvistä veronmaksajista tai sitten liikaa palveluita kansalaisille.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Meillä on joko pulaa hyvistä veronmaksajista tai sitten liikaa palveluita kansalaisille.
Tietenkin voidaan sulkea esimerkiksi osan kirjastoista ja kulttuurilaitoksista kustannussyistä. Mitä tehdään huonokuntoisille kouluille ja muille vastaaville rakennuksille. Jätetään infran ja infrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tekemättä. Siinä säästää rahaa nopeasti, mutta onko se järkevää pitkällä tähtäimellä?
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tietenkin voidaan sulkea esimerkiksi osan kirjastoista ja kulttuurilaitoksista kustannussyistä. Mitä tehdään huokuntoisille kouluille ja muille vastaaville rakennuksille. Jätetään infran ja infrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tekemättä. Siinä säästää rahaa nopeasti, mutta onko se järkevää pitkällä tähtäimellä?
Jos on kyse esimerkiksi kirjastosta, tiestä tai koulusta, jolla on vähän hyvin vähän käyttäjiä, niistä voisi säästää. Jos kyse on rakennuksesta, jolle on oikeaa käyttöä vielä kymmeniksi vuosiksi, niin sitten ei tietenkään pidä jättää korjausvelkaa eteenpäin.

Jos kunta ei löydä säästökohteita joilla saisi talouden +-0, niin sitten kuntaliitoksia eteenpäin.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos on kyse esimerkiksi kirjastosta, tiestä tai koulusta, jolla on vähän hyvin vähän käyttäjiä, niistä voisi säästää. Jos kyse on rakennuksesta, jolle on oikeaa käyttöä vielä kymmeniksi vuosiksi, niin sitten ei tietenkään pidä jättää korjausvelkaa eteenpäin.

Jos kunta ei löydä säästökohteita joilla saisi talouden +-0, niin sitten kuntaliitoksia eteenpäin.
Tästä tulee mieleen taas Raimo Sailas, joka aikoinaan joutui laatimaan leikkauslistoja. Kirjasto oli hänelle niin tärkeä asia, että ainoa asia jota hän ei olisi suostunut laittamaan maksulliseksi oli kirjojen lainaus.

Viisas mies.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Turha puhua 10 prosentin palkkakulujen noususta kun se työnantajalle merkitsee noin 12 prosenttia.

Ollaan puhuttu paljon palveluliiketoiminnan kehittämisestä. Tähän kokonaisuuteen voi myös laskea suuren osan hyvinvointialueiden toimista siinä mielessä, että

a) ne palvelevat asiakkaita ja
b) niiden kuluissa palkat ovat erittäin merkittävä osa sekä
c) kunta-alalla on viisivuotinen palkkaohjelma, joka nostaisi palkkoja yhteensä noin viisi prosenttia yli yleisen linjan.
 

Hermes#41

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arkijärki
Nyt pitää olla malttia työmarkkinoilla kaikenkaikkiaan eri vaatimuksien kanssa. Kaikkea hyvää voi toivoa,
mutta rajansa kaikella.
Hallitus tämän pelin itse aloitti noilla heikennyksillä, jotka piti kerralla kaikki väkisin ajaa lakitietä läpi.

Tämä tilanne oli nähtävissä jo vuosi sitten. Poliittiset lakot oli vain kirsikka kakun päälle.

Tuolle 10% vaatimukselle on validit perusteet ja yhtä lailla perusteet on sille, että siihen ei yrityksillä ole varaa.

Lakkoja on luvassa reilusti, mikä ei tilannetta helpota yhtään.

Tilanne olisi mahdollista ratkaista muuttamalla noita tehtyjä hallituksen päätöksiä, mutta tuskin tapahtuu. Orpot ajavat päin seinää ja jarrupolkimen painaminen ei taida olla vaihtoehto.

Tietysti voi toivoa rakentavaa ratkaisua työmarkkinajärjestöiltä, mutta kovin toiveikas nyt en sen suhteen osaa olla. Paska tilanne koko Suomen kannalta ja syyllisiä on seinään ajava paatti täynnä.
 

Wristlock

Jäsen
Eivät liittojen vaatimukset kovin suuria ole. Ostovoima on pudonnut enemmän kuin kymmenen prosenttia pelkästään Venäjän -Ukrainan sodan jälkeen. Korotus on vielä jaettu kahdelle vuodelle, jolloin inflaatio taas syö niistä osan. Lisäksi vertailumaissa korotukset ovat paremmin turvanneet ostovoimaa, joten kilpailukykyargumentti on pohjaa vailla.

Käytännössä toki sopu on varmasti kovan takana. Mutta periaatteessa kaikkien palkansaajien korotukset riippuvat mihin vientialoilla päädytään, joten liitot eivät voi mitenkään joustaa tässä vaiheessa. Sovun aikataulu riippuu siis oikeastaan vain siitä milloin työnantajat saavat aikaiseksi kompromissin joka tulee lähelle julkisuudessa ilmoitettua tasoa. Ennustan, että hetken kestää.

Elämämme olisi helpompaa, jos olisimme muiden Pohjoismaiden tavoin euro-alueen ulkopuolella. Mutta toistaiseksi näillä mennään.
Juurikin vertailumaissa tehtyjä korotuksia esim. 2020-2024 välillä täytyy tarkastella, eikä pelkästään vertailumaissa nyt 2024-> sovittuja korotuksia. Tämän em. ympärillä mm. EK ja SY ja poliittinen siipensä tulevat kyllä epäilemättä kiemurtelemaan ja disinformoimaan sen minkä kehtaavat, ja kyllähän ne kehtaavat.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Näinhän se on. Orpon hallitus ajoi päin seiniä kuten kirjoitit Hermes#41. Tilanne on hankala kaikkien kannalta. Korjausliikkeitä on tehtävä, mutta löytyykö niitä ilman jatkuvaa riitelyä? Näin ei voi jatkaa Suomen heikon taloustieteen takia. Nyt pitäisi toimia järkevästi, mutta onko se mahdollista tässä vaiheessa Suomessa työmarkkinoilla.?
 
Viimeksi muokattu:

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mielenkiintoista on nähdä millaisen roolin hallitus ottaa tässä asiassa vai ottaako mitään? Kokoomuksen on helppo asettua EK:n puolelle, mutta persuäänestäjissä on paljon porukkaa, jotka ovat tässä saamapuolella joko palkansaajina tai yksinyrittäjinä ostovoiman noustessa.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllähän yritykset ovat siirtäneet nousseet kulut asiakkailleen. Jos joku ei ole, niin joutuu nyt sen tekemään. Ei se toisaalta ole isommassa kuvassa yritystoiminnalle haitallista, että kuluttajien ostovoimaa palautuu. Kuluttajien tulojen kasvu nimenomaan ohjautuu kulutukseen ja siten parantaa yrityksen tilannetta. Toki ymmärrettävää, että yksittäisen firman tj:n näkökulma ei välttämättä ole näin laaja.
Sehän se tuossa huono onkin, että hinnat jatkaisivat nousuaan vielä nopeammin kun jo muutenkin nousevat. Kyllähän palkat saavat nousta, ja pitääkin, mutta nyt jos koskaan pitäisi käydä aika maltilliset palkkakierrokset, jotteivat hinnat karkaa kuluttajilta ja yritykset ajaudu kuseen.

Sitä 5,1% on varmasti pidetty Saksassa jossa yrityskentällä ongelmia riittää, niin varmasti aivan maximina, joka sekin voi ongelmia monelle tuottaa. Mutta tuossa 4-5% luokassa näkisin Suomenkin olevan, jos molemmat osapuolet edes yrittävät päästä parempaan sopuun. SAK:n ensimmäinen heitto oli kaikkea muuta kuin sopuisa, ja oikeastaan vielä överimpi kun ajattelin (n. 7-8 oli arvaus).

Turha puhua 10 prosentin palkkakulujen noususta kun se työnantajalle merkitsee noin 12 prosenttia.

Ollaan puhuttu paljon palveluliiketoiminnan kehittämisestä. Tähän kokonaisuuteen voi myös laskea suuren osan hyvinvointialueiden toimista siinä mielessä, että

a) ne palvelevat asiakkaita ja
b) niiden kuluissa palkat ovat erittäin merkittävä osa sekä
c) kunta-alalla on viisivuotinen palkkaohjelma, joka nostaisi palkkoja yhteensä noin viisi prosenttia yli yleisen linjan.

Näin se on. 100 ihmisen yritys palkkaisi tosta vaan 12 uutta työntekijää hommiin keskiarvoliksalla. sitähän se €:ssa tarkottaisi. Ja sitten päästäänkin julkiseen puoleen, joka lähtisi samaan pyyntöön perässä... morjens.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän on hauska ajattelumalli, nimittäin monet tekevätkin näin. Esim. itse olen päätynyt ottamaan jo vuosia kaikki lomarahat vapaana. Seurauksena yhteiskunnan kannalta minulla vähemmän rahaa kulutukseen, maksan vähemmän veroja ja firmakin noin teoriassa tienaa vähemmän kun teen vähemmän töitä ja sekin maksaa vähemmän veroja ... money makes the world go round

Oma vaatimaton panokseni tässä verottajalle vittuilussa on isossa kuvassa merkityksetön, mutta yhteiskunnan tulisi kannustaa työntekoon, ei sen välttelyyn ja loman valitsemiseen työnteon sijaan.
Mitä hyötyä oikeasti isopalkkaisten on ottaa lomarahojaan vapaana kun heidän työmääränsä on silti ihan sama kuin ilman niitä vapaita.

Toki sinänsä on ihan positiivista, että ihmiset näkevät vapaa-ajan arvokkaampana kun jokaisen extra roposen.
 

Tankian

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Juurikin vertailumaissa tehtyjä korotuksia esim. 2020-2024 välillä täytyy tarkastella, eikä pelkästään vertailumaissa nyt 2024-> sovittuja korotuksia. Tämän em. ympärillä mm. EK ja SY ja poliittinen siipensä tulevat kyllä epäilemättä kiemurtelemaan ja disinformoimaan sen minkä kehtaavat, ja kyllähän ne kehtaavat.

Ehdottomasti näin. Financial Timesissa alkuviikosta ollut vertailu (liitteenä oleva kuva) reaalipalkkojen kehityksestä viimeisen viiden vuoden osalta osoittaa suomalaisten palkansaajien jääneen pahasti jalkoihin.
 

Liitteet

  • 1731499947058.png
    1731499947058.png
    117,6 KB · kertaa luettu: 99

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Sehän se tuossa huono onkin, että hinnat jatkaisivat nousuaan vielä nopeammin kun jo muutenkin nousevat. Kyllähän palkat saavat nousta, ja pitääkin, mutta nyt jos koskaan pitäisi käydä aika maltilliset palkkakierrokset, jotteivat hinnat karkaa kuluttajilta ja yritykset ajaudu kuseen.

Sitä 5,1% on varmasti pidetty Saksassa jossa yrityskentällä ongelmia riittää, niin varmasti aivan maximina, joka sekin voi ongelmia monelle tuottaa. Mutta tuossa 4-5% luokassa näkisin Suomenkin olevan, jos molemmat osapuolet edes yrittävät päästä parempaan sopuun. SAK:n ensimmäinen heitto oli kaikkea muuta kuin sopuisa, ja oikeastaan vielä överimpi kun ajattelin (n. 7-8 oli arvaus).
Tässä vaan on ollut niitä inflaatiota pienempiä maltillisia palkkaratkaisuja monta vuotta. Sanotaan, että minimi hyväksyttävät korotukset palauttaisivat ostovoiman 2021 tasolle. Sen alle ei voi mennä. En nyt tiedä mitä se tarkoittaa tämän päivän prosentteina, mutta kahdelle vuodelle hajautettuna 10% tuskin on liikaa, oikeastaan kuulostaa liian pieneltä edelleen.

Oman valuutan puuttuessa toki palkkaratkaisut ovat ainoa keino vaikuttaa kilpailukykyyn. Nyt kun tämä kierros kestää kuukausia ja lakot tulevat maksamaan miljardeja, niin ehkäpä on pakko miettiä muitakin ratkaisuja.

Voihan se olla, että puolen vuoden taistelun jälkeen päädytään kompromissina johonkin 8% tasoon, mutta sehän tarkoittaa vain, että romahtaneen ostovoiman korjaaminen siirtyy seuraavalle kierrokselle kahden vuoden päähän. En usko, että tilanne helpottuu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Palkansaajan ostovoima ei ole Suomessa noussut suunnilleen 15 vuoteen. Syitä on useita, mutta yksi on tuottavuuden heikko kehitys. Ollaan jääty paljon jälkeen Pohjoismaista ja liki koko EU:sta. Fiksua olisi pohtia yhdessä a) miten tuottavuutta saadaan nostettua ja b) siitä maksettua enemmän työntekijöille. Molempia tarvitaan.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tässä vaan on ollut niitä inflaatiota pienempiä maltillisia palkkaratkaisuja monta vuotta. Sanotaan, että minimi hyväksyttävät korotukset palauttaisivat ostovoiman 2021 tasolle. Sen alle ei voi mennä. En nyt tiedä mitä se tarkoittaa tämän päivän prosentteina, mutta kahdelle vuodelle hajautettuna 10% tuskin on liikaa, oikeastaan kuulostaa liian pieneltä edelleen.

Oman valuutan puuttuessa toki palkkaratkaisut ovat ainoa keino vaikuttaa kilpailukykyyn. Nyt kun tämä kierros kestää kuukausia ja lakot tulevat maksamaan miljardeja, niin ehkäpä on pakko miettiä muitakin ratkaisuja.

Voihan se olla, että puolen vuoden taistelun jälkeen päädytään kompromissina johonkin 8% tasoon, mutta sehän tarkoittaa vain, että romahtaneen ostovoiman korjaaminen siirtyy seuraavalle kierrokselle kahden vuoden päähän. En usko, että tilanne helpottuu.

Tossa @Cobol hyvin ylempänä kirjoittikin, että nyt olisi ensiarvoisen tärkeää että yhdessä (ja ihan erilaisessa hengessä, kun mitä nyt pelätään ja mikä SAK avaus nyt oli) molemmat osapuolet istuisivat alas ja miettisivät juurtajaksaen, mitä Suomen alentuneelle tilalle ja heikolle tuottavuudelle/kilpailukyvylle on tehtävissä verrattain nopealla aikataululla, eikä lähteä enää niitä vähäisiä rajojen sisällä olevia euroja polttamaan riidoilla ja lakoilla. Vaikka tilanne on vaikea, niin se tuskin on mahdoton kuitenkaan jos tehdään oikeita asioita.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tossa @Cobol hyvin ylempänä kirjoittikin, että nyt olisi ensiarvoisen tärkeää että yhdessä (ja ihan erilaisessa hengessä, kun mitä nyt pelätään ja mikä SAK avaus nyt oli) molemmat osapuolet istuisivat alas ja miettisivät juurtajaksaen, mitä Suomen alentuneelle tilalle ja heikolle tuottavuudelle/kilpailukyvylle on tehtävissä verrattain nopealla aikataululla, eikä lähteä enää niitä vähäisiä rajojen sisällä olevia euroja polttamaan riidoilla ja lakoilla. Vaikka tilanne on vaikea, niin se tuskin on mahdoton kuitenkaan jos tehdään oikeita asioita.
Olisikohan EK:n ja hallituksen kannattanut aloittaa ay-liikkeen kanssa luottamukselliset keskustelut jo viime talvena silloisen ylimielisen sanelupolitiikan sijaan niin nyt olisi varmaankin helpompi neuvotella vaikeista asioista.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Olisikohan EK:n ja hallituksen kannattanut aloittaa ay-liikkeen kanssa luottamukselliset keskustelut jo viime talvena silloisen ylimielisen sanelupolitiikan sijaan niin nyt olisi varmaankin helpompi neuvotella vaikeista asioista.

On kaikenlaisia strategioita ja pitkää peliä, jos laskivat tuon kantavan hedelmää joskus tulevaisuudessa.

Jännä nähdä osuivatko oikeaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös