Elli Masi-Merkki
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Jokerit, Denver Broncos & Colorado Avalanche
Jos nyt seksuaalinen suuntautuneisuus (meniks ny varmasti oikeet termit vai saako taas kuulla somessa?) on kerran sensitiivinen yksityisasia niin eikös arvotkin ole nimenomaan sitä? Siis sellaiset katsomukselliset periaatteet ja asiat joihin vahvasti uskoo, jumaliin, seitoihin, tai vaikka fasismiin? Miksi toimittajalla olisi oikeus udella ja ihmetellä sitä että Juulia heilaa kellarissa Mein Kampf-painoskokoelmansa keskellä iltaisin ja saa unen päästä vasta lueteltuaan lampaiden tapaan keskitysleirien nimiä? Kysyn vaan. Tai siis en koska yksityisasia ja kunnioitan vähemmistön tunteita.
Ehkä on kuitenkin jossain määrin eroa, onko kyse asiasta johon voi itse vaikuttaa vai johon ei voi itse vaikuttaa. Jos ihminen on hypoteettisesti vaikkapa vakavasti mielenterveysongelmainen ja hurahtaa sen takia fasismiin, ei häntä voi asiasta pitää vastuullisena. Sen sijaan jos henkilö on esimerkiksi yksinkertaisesti paha ihminen ja kannattaa sen takia aatetta, joka pyrkii kasvattamaan pahoinvoinnin määrää ympäröivässä yhteiskunnassa, niin toki on suotavaa, ettei ympäröivä yhteiskunta sulje sellaiselta silmiään, vaan aktiivisesti tuomitsee tällaisen ihmisen.
Samoin kuin mitään muutakaan asiaa, mihin ei itse voi vaikuttaa, ei myöskään homoutta voida sivistyneessä yhteiskunnassa käyttää lyömäaseena kyseistä henkilöä vastaan. Hedelmällisempää sitä paitsi olisi, jos tuolla puhuttaisiin seksuaalisen suuntautumisen sijaan vaikka näiden kilpakumppaneiden penisten koosta, jos kerran henkilökohtaiset ominaisuudet kuuluvat vaalikeskusteluun. Yleisesti tunnettu faktahan on, että pieni penis aiheuttaa miehissä eriasteista oirehdintaa, jonka takia ennemmin ainakin itse haluaisin siitä olla äänestyspäätöstä tehdessäni tietoinen kuin siitä, että kenen kanssa sitä penistä mahdollisesti käytetään.