Tätä olen ihmetellyt että mihin Haavisto on tuhlannut 1,5M€ kun ensimmäisen kerran näin hänen tv-mainoksensa vasta eilen. Vasta tällä viikolla olen huomannut pari mainosta IS:n tai Iltalehden netissä. Ekalla kierroksella kaikilla kärkihevosilla oli oma tv-mainos, mutta en tiedä oliko Haavistolla koska sitä en nähnyt.
Myös omassa perspektiivissä tuntuu olleen enemmän Haaviston mainontaa. Luulen, että Haavisto on tehnyt perinteisemmän kampanjan jossa on tuutattu mainosrahat markkinaan ihan järin suurta strategiaa tekemättä.
Stubbin kohdalla kampanja tuntuu kulkevan aika raiteillaan. Tuntuu siltä, että strategia on tehty ja sitä noudatetaan. Hänen kohdallaan taustatyön määrä vakuuttaa ja uskon tuohon laitetun ihan merkittävän osan budjetista. Tässä toki varmasti näkyy myös professorin luonne ja/tai opitut toimintamallit joissa se varsinainen työ on jotain aivan muuta ja varsinainen luento ainoastaan performanssi.
Toki voi olla niinkin, että Stubb kohdistanut mainoksensa kalliimpiin hetkiin eli esimerkiksi televisioon ilta-aikaan. Tuo taas on sellaista aikaa joka on perinteisesti suosittua katseluaikaa vaikkei omaan elämään oikein osukaan.
Itsessään ei ihmetyttäisi, jos Stubb taustajoukkoineen osaisi kohdentaa budjettinsa paremmin ja saisi sille Haaviston kampanjaa parempaa tuottoa.
Haavisto vaikuttaa myös muuttaneensa kampanjaa kesken kaiken hyvin paljon konservatiivisemmaksi. Tällainen äkkinäinen muutos vie hyvin paljon resursseja ja osaltaan vähän kielisi siitä, että joko strategia on huonosti tehty tai sitten tilanne on nyt muuttunut hyvin merkittävästi siitä mistä perspektiivistä strategia tehtiin.
Itse uskon siihen, että Haaviston joukoissa ajateltiin vähän tämän palstan tavoin vasemmiston siirtyvän vankemmin hänen taakseen. Nyt havaittu ettei tämä oletus pitänyt täysin paikkaansa ja tämän johdosta tehty varsin tiukka suunnanmuutos kansalliskonservatiivisempaan suuntaan joka tietysti tulee nyt viimetinkaan näyttämään jopa aika hyvittavalta niille jotka muistavat esimerkiksi al-holin tapauksen ja jotka ymmärtävät etteivät vihreät lähteneet hallituksesta Rosatomin takia vaan ydinvoiman vuoksi. Hyvä muistaa sekin, että vasemmiston äänisaalis ensimmäisellä kierroksella oli lopulta hyvin vaatimaton, joten jos siihen on turvauduttu ja sekin vähä ei tullut sillä prosentilla kun ajateltiin niin suunnanmuutos on ollut välttämätön, joskin toki olisi voinut olla nähtävissä jo aiemmin.