Suomen presidentinvaali 2024

  • 650 279
  • 6 695

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo

Jutta Urpilainen: Haluan, että me suomalaiset sitoudumme siihen, että ketään ei jätetä​

Tarkoittaako hän kylmiä metsiä Kainuussa?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Seuraavat gallupit on todella mielenkiintoista nähdä, kenen laarista Urpilainen vie kannatusta? Olen vähän puolueellinen, mutta uskon tämän olevan Haavistolle huonompi kuin Stubbille.

Auttamatta liian myöhäisestä lähdöstä huolimatta uskon, että Jutta ponnistaa kolmanneksi Rehnin, Halliksen ja Aaltolan ohi.
Urpilainen on jo ollut gallupeissa mukana ja saanut 2-3 prosentin kannatusta. Tuskinpa virallinen ehdokkaaksi asettuminen muuttaa yhtään mitään.
 

rpeez

Jäsen
Urpilainen on jo ollut gallupeissa mukana ja saanut 2-3 prosentin kannatusta. Tuskinpa virallinen ehdokkaaksi asettuminen muuttaa yhtään mitään.
Kyllä kannatus noussee kun alkaa Jutta oikeasti näkymään paneeleissa jne mukana. Olettaen, että on edukseen sitten. Ja olen myös sitä mieltä, että se on Haavistolta pois, ehkä myös Aaltolalta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä kannatus noussee kun alkaa Jutta oikeasti näkymään paneeleissa jne mukana. Olettaen, että on edukseen sitten. Ja olen myös sitä mieltä, että se on Haavistolta pois, ehkä myös Aaltolalta.
Urpilaisen kannatus tulee häviämään jopa Lipposen 6,7 prosentille. Isossa kuvassa sillä ei ole mitään väliä. Valtaosa äänestäjistä tulee keskittämään äänensä kahdelle kärkiehdokkaalle - jo ensimmäisellä kierroksella.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Urpilainen on jo ollut gallupeissa mukana ja saanut 2-3 prosentin kannatusta. Tuskinpa virallinen ehdokkaaksi asettuminen muuttaa yhtään mitään.
Minä puolestani luulen, että Urpilaisen kannatus tulee vuoden loppuun mennessä nousemaan noista luvuista paljon ja että hän voittaa Halla-ahon vaaleissa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minä puolestani luulen, että Urpilaisen kannatus tulee vuoden loppuun mennessä nousemaan noista luvuista paljon ja että hän voittaa Halla-ahon vaaleissa.
En usko tuohon, mutta toisaalta Halla-Ahon lukemat saattavat tippua sinne 5-8 prosentin tuntumaan, joten ihan mahdollista kyllä. Tokihan tuolla ei ole mitään vaikutusta siihen ketkä pääsevät toiselle kierrokselle.

Itse veikkaan nyt Halla-Aholle 9 prosentin kannatusta ja Urpilaiselle 4 prosentin.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
En usko tuohon, mutta toisaalta Halla-Ahon lukemat saattavat tippua sinne 5-8 prosentin tuntumaan, joten ihan mahdollista kyllä. Tokihan tuolla ei ole mitään vaikutusta siihen ketkä pääsevät toiselle kierrokselle.
Onhan se sitä parempi, mitä huonommin persuilla menee. Puolueen kannatuksen laskeva kierre presidentin vaaleissa voi heijastua myös EU-vaaleihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onhan se sitä parempi, mitä huonommin persuilla menee. Puolueen kannatuksen laskeva kierre presidentin vaaleissa voi heijastua myös EU-vaaleihin.
Tuskinpa Urpilaisenkaan surkea kannatus heijastuu yhtään demareiden kannatukseen EU-vaaleissa, mutta mistäs sen tietää.

Persujen kannatus EU-vaaleissa taitaa olla aina heikompi kuin EK-vaaleissa, koska kansan syvät rivit eivät jaksa äänestää EU-vaaleissa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En usko tuohon, mutta toisaalta Halla-Ahon lukemat saattavat tippua sinne 5-8 prosentin tuntumaan, joten ihan mahdollista kyllä. Tokihan tuolla ei ole mitään vaikutusta siihen ketkä pääsevät toiselle kierrokselle.

Itse veikkaan nyt Halla-Aholle 9 prosentin kannatusta ja Urpilaiselle 4 prosentin.
"Voittajan vankkureihin hyppääminen" on ollut käynnissä jo pitkään.
Varmistaakseen 2. kierrokselle pääsijät, on Rehnin, Aaltolan ja Halla-ahon kannattajia siirtynyt Stubbin leiriin ja vastaavasti vasemmistosta on valuttu Haaviston joukkoihin.
Erot vain kasvavat eivätkä tasoitu.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
"Voittajan vankkureihin hyppääminen" on ollut käynnissä jo pitkään.
Varmistaakseen 2. kierrokselle pääsijät, on Rehnin, Aaltolan ja Halla-ahon kannattajia siirtynyt Stubbin leiriin ja vastaavasti vasemmistosta on valuttu Haaviston joukkoihin.
Erot vain kasvavat eivätkä tasoitu.
Just näin. Samaa mieltä 100 %.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Itse veikkaan nyt Halla-Aholle 9 prosentin kannatusta ja Urpilaiselle 4 prosentin.

Halla - ahon 9 prosentin kannatukseen voin uskoa, mutta Urpilaisen 4 prosenttia on liian vähän. Urpilaisella on iso puolue takanaan ja mittava budjetti. Hän on kolmesta naisehdokkaasta selvästi kokenein ja monipuolisiin. Suomen poliittinen tilanne antaa vahvaa pohjaa Urpilaisen ehdokkuudelle. "Ketään ei jätetä " resonoi monissa kodeissa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
"Voittajan vankkureihin hyppääminen" on ollut käynnissä jo pitkään.
Varmistaakseen 2. kierrokselle pääsijät, on Rehnin, Aaltolan ja Halla-ahon kannattajia siirtynyt Stubbin leiriin ja vastaavasti vasemmistosta on valuttu Haaviston joukkoihin.
Erot vain kasvavat eivätkä tasoitu.
Toisaalta voi olla, että Haaviston vankkureista alkaa tulla liikettä poispäin, jos Urpilainen saa vaalikampanjansa hyvin käyntiin ja onnistuu vaaliväittelyissä. Kun Haavisto on korostanut, että hänellä ei ole vasemmiston kanssa mitään tekemistä niin osa niistä 45%:sta demareiden kannattajista, jotka nyt kannattavat Haavistoa, voivat palata oman puolueensa ehdokkaan taakse, joka ajaa samoja teemoja kuin SDP. Esim. Urpilainen hyökkää epäsuosittua hallitusta vastaan sloganilla ketään ei jätetä ja puolustaa työntekijöiden oikeuksia. Saa nähdä tuleeko Haaviston kannatus laskemaan yhtä paljon kuin Urpilaisen kannatus nousee.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
…ajaa samoja teemoja kuin SDP. Esim. Urpilainen hyökkää epäsuosittua hallitusta vastaan sloganilla ketään ei jätetä ja puolustaa työntekijöiden oikeuksia.

Toivottavasti äänestäjät muistavat, että työväen presidenttien ajat ovat jääneet jo kauan sitten taakse. Työntekijöiden oikeuksista ei pidä näissä vaaleissa lausua sanaakaan, kun ne ei presidentille millään lailla kuulu.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Työntekijöiden oikeuksista ei pidä näissä vaaleissa lausua sanaakaan, kun ne ei presidentille millään lailla kuulu.
Eikö presidentin poliittisilla näkemyksillä ja arvomaailmalla ole mitään merkitystä? Minusta ketään ei jätetä on arvokas kansaa yhdistävä slogan. Ymmärrän, että se voi tuntua vieraalta nykyhallitukselle ja sen kannattajille.
 
Suosikkijoukkue
TuTo
Toivottavasti äänestäjät muistavat, että työväen presidenttien ajat ovat jääneet jo kauan sitten taakse. Työntekijöiden oikeuksista ei pidä näissä vaaleissa lausua sanaakaan, kun ne ei presidentille millään lailla kuulu.

Höpö höpö. Ulkopolitiikasta ei saada mitään irti, kun kaikki ovat niin samanmielisiä. Erot tulla saamaan kotimaan politiikasta, kuten aiemminkin.
 

Swindon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö presidentin poliittisilla näkemyksillä ja arvomaailmalla ole mitään merkitystä? Minusta ketään ei jätetä on arvokas kansaa yhdistävä slogan. Ymmärrän, että se voi tuntua vieraalta nykyhallitukselle ja sen kannattajille.
No ei se silloin kansaa ydistä jos sitä joku suomalaisjoukkio vierastaa?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Jos Sanna Marin, joka ainakin itse uskoo johtaneensa universumin parasta hallitusta ikinä missään, ei kannata sen hallituksen ulkoministeriä Suomen seuraavaksi presidentiksi, niin tietääköhän hän jotain minkä moni on jo aavistanut, muttei kerro suoraan?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En millään usko että Urpilainen alittaisi 10% äänimäärää, vaikka myöhässä ilmoittautuukin kisaan.
Hän on kuitenkin ainoa nainen kärkikuusikossa ja demarit puolueena AY-liikkeen avittamana gallup-kärjessä. Ja olen samaa mieltä, että tekee saman kuin EK-vaaleissa, eli syö Vihreiltä.
Tuo ehkä riippuu siitä, miten taktisesti ihmiset lähtee äänestämään. Ja mihin Urpilaisen gallup-tulokset alkavat asettumaan. Jos näyttää siltä, että Stubb ja Haavisto ovat karkumatkalla, niin potentiaaliset Urpilaisen äänestäjätkin saattavat kallistua äänestämään Haavistoa ihan varmuuden vuoksi, mutta jos Urpilainen nousee jo gallupeissa Haaviston kantaan, niin tilanne voi olla eri. Myös Vasemmistoliiton äänet saattavat tässä tilanteessa kallistua jompaankumpaan suuntaan sen sijaan että äänestäisivät omaa ehdokastaan.

Persujen kohdalla uskon myös, että Mestari-kultin ulkopuolelta tulevia ääniä valuu paljon Stubbille ihan vaan siksi, että sillä halutaan torpata vihervasemmistolaisen presidentin voitto. Aaltola toki yrittää kalastella myös noita Persujen ääniä asemoitumalla jonkinlaiseksi kansalliskonservatiiviseksi ehdokkaaksi, mutta hänen kannatuksensa ei taida riittää siihen että alkaisi syömään Stubbilta isommin ääniä.

Mielenkiintoista kyllä nähdä, että mihin nuo galluptulokset alkavat asettumaan nyt kun Urpilainenkin sai kampanjansa käyntiin. Se kertoo kyllä varmaan paljon, että tuleeko tästä kahden vai useamman hevosen kisa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Sanna Marin, joka ainakin itse uskoo johtaneensa universumin parasta hallitusta ikinä missään, ei kannata sen hallituksen ulkoministeriä Suomen seuraavaksi presidentiksi, niin tietääköhän hän jotain minkä moni on jo aavistanut, muttei kerro suoraan?

En ole nähnyt Sanna Marinin ottavan mitään kantaa presidentin vaaliin, mutta ilmeisesti tällaisia ulostuloja on sitten ollut? Noin yleisesti on varmaan kohtuullisen normaalia, että minkä tahansa puolueen entinen puheenjohtaja kannattaa oman puolueensa ehdokasta.
 

rpeez

Jäsen
En ole nähnyt Sanna Marinin ottavan mitään kantaa presidentin vaaliin, mutta ilmeisesti tällaisia ulostuloja on sitten ollut? Noin yleisesti on varmaan kohtuullisen normaalia, että minkä tahansa puolueen entinen puheenjohtaja kannattaa oman puolueensa ehdokasta.
IL: "Demarilähteiden mukaan joulukuun kampanja-avauksessa Marin pitää Urpilaiselle kannatuspuheen"
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sinällään olisi minusta outoa, että kun demareilla on oma ehdokas niin Marin lähtisi Haaviston taakse. Olkoon vaikka miten ollut Marinin hallituksessa isossa roolissa. Mutta yleensä näissä kyllä mennään puolue edellä.
 

IceWalker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK, K-Kissat, PiTa
Eikö presidentin poliittisilla näkemyksillä ja arvomaailmalla ole mitään merkitystä? Minusta ketään ei jätetä on arvokas kansaa yhdistävä slogan. Ymmärrän, että se voi tuntua vieraalta nykyhallitukselle ja sen kannattajille.
Urpilainen on myös minun henkilökohtainen suosikkini. Kauan odottamani teaser tapahtui viimein. Urpilainen aloittaa kampanjansa varsinaisesti vasta 2.12. Joten vielä pari viikkoa meillä demareilla kestää odottaa Juttaa, mutta auringonnousu tapahtuu pian. (Tähän Space 2001 tunnusmusiikkia).

Teemana on siis "kaveria ei jätetä". Saulinkin puheissa tuollaista on kuultu usein. Minusta oikeastaan parempi olisi "komissaaria ei jätetä", koska kaiketi puolueessakin tiedetään, että Jutta jää palkattomalle virkavapaalle. Kiertääkö hän omalla kustannuksellaan halki maan kuten tunnettu Joulun merkkihenkilö (ja siis todellinen demari hänkin), pukeutuu punaiseen asuun ja jakaa tavaraa kaikille veronmaksajien kustannuksella? Paljonko hän saa kulukorvauksia uhrauksistaan?

Demaria ei ainakaan saisi jättää. Iskulauseen lisäksi epävirallinen kampanja-avaus vaikutti aika kotoisalta: kun Jutta oli saavuttanut puheen kliimaksinsa, noin 10 sekuntia kestävät aplodit tulivat innostuneesti. Ehdokas itsekin onnistui kuulostamaan innostuneelta. Tämä on aina hyvä merkki. Lisää hyviä uutisia tulee siitä, että Sannakin liittyy Jutan tukijoiden joukkoon. Ja kun Antti tukee Juttaa ihan virkansa puolesta, hyvältä näyttää. Nykyisin emme enää tiedä, kummalla puolella päähenkilöä Marin seisoo.

Miten kukaan punavihreä voisi jättää äänestämättä Juttaa, kun Pekkakin on nykyään sinivihreä tai jotakin? Jännitystä lisää vielä Ay-liikkeen panos kampanjaan. Saammeko nähdä taas aika eriskummallisia mainoksia Urpilaisen tueksi? "Ay-liike syö pöydästäsi?", "Lastesi tulevaisuus on meidän käsissämme" yms. Jutan lanseeraama punavihreys on mielestäni ongelma, koska siihen sisältyy syrjivä, jopa rasistinen elementti. Punavihersokeudesta kärsii 9% miehistä, mutta vain 1% naisista. Tämäntyyppistä syrjimistä ei enää nykypäivänä tarvittaisi, miesten puolesta olen pettynyt Jutan kommenttiin.

Joka tapauksessa, odotamme kaikki virallista ensi-iltaa. SDP:llä on varmaan pätäkkää kampanjaan, joten saamme nähdä jotakin spektaakkelimaista avaukseen. Minulla on jo herätyskello viritettynä. Käytän sitä myös puheiden aikana.
 
Viimeksi muokattu:

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jutta lähti virallisesti ehdokkaaksi vasta nyt, koska alle 2kk poissaololla ei menetä komissaarin paikkaa. Tämä pelko on aiheellinen, ei Jutta muutoin olisi ehdokkuuttaan pantannut. Jos Jutta pääsisi toiselle kierrokselle, joutuisi (luultavasti) luopumaan komissaarin paikasta. Tämä kertoo myös siitä, ettei Jutta edes itse usko pääsevänsä toiselle kierrokselle. Sillä jos pääsisi, olisi ihan fifty-sixty mahdollisuudet pressaksi. Melkein tekisi mieleni äänestää Juttaa, jotta pääsisi toiselle kierrokselle menettämään komissaarin paikkansa.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Ihan mielenkiintoista seurata, minkälainen esiintyjä Urpilainen nykyään on, ja mitä hänellä yleensäkään on sanottavaa. Silloin ministeriaikoina hän ei vakuuttanut yhtään, vaan touhu meni välillä tahattoman komiikan puolelle. Hän on nyt ollut vuosia pois parrasvaloista, ja varmasti on noissa tehtävissä näkökulma muuttunut. Monasti irtaantuminen päivänpolitiikasta tekee poliitikolle hyvää, enkä yllättyisi, vaikka näkisimme harkitsevaisen, yhteistyöhaluisen ja rakentavan Urpilaisen.

En minä häntä silti edes harkitse äänestäväni, enkä usko hänelle olevan mitään saumaa edes toiselle kierrokselle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös