Eikö presidentin poliittisilla näkemyksillä ja arvomaailmalla ole mitään merkitystä? Minusta ketään ei jätetä on arvokas kansaa yhdistävä slogan. Ymmärrän, että se voi tuntua vieraalta nykyhallitukselle ja sen kannattajille.
Urpilainen on myös minun henkilökohtainen suosikkini. Kauan odottamani teaser tapahtui viimein. Urpilainen aloittaa kampanjansa varsinaisesti vasta 2.12. Joten vielä pari viikkoa meillä demareilla kestää odottaa Juttaa, mutta auringonnousu tapahtuu pian. (Tähän Space 2001 tunnusmusiikkia).
Teemana on siis "kaveria ei jätetä". Saulinkin puheissa tuollaista on kuultu usein. Minusta oikeastaan parempi olisi "komissaaria ei jätetä", koska kaiketi puolueessakin tiedetään, että Jutta jää palkattomalle virkavapaalle. Kiertääkö hän omalla kustannuksellaan halki maan kuten tunnettu Joulun merkkihenkilö (ja siis todellinen demari hänkin), pukeutuu punaiseen asuun ja jakaa tavaraa kaikille veronmaksajien kustannuksella? Paljonko hän saa kulukorvauksia uhrauksistaan?
Demaria ei ainakaan saisi jättää. Iskulauseen lisäksi epävirallinen kampanja-avaus vaikutti aika kotoisalta: kun Jutta oli saavuttanut puheen kliimaksinsa, noin 10 sekuntia kestävät aplodit tulivat innostuneesti. Ehdokas itsekin onnistui kuulostamaan innostuneelta. Tämä on aina hyvä merkki. Lisää hyviä uutisia tulee siitä, että Sannakin liittyy Jutan tukijoiden joukkoon. Ja kun Antti tukee Juttaa ihan virkansa puolesta, hyvältä näyttää. Nykyisin emme enää tiedä, kummalla puolella päähenkilöä Marin seisoo.
Miten kukaan punavihreä voisi jättää äänestämättä Juttaa, kun Pekkakin on nykyään sinivihreä tai jotakin? Jännitystä lisää vielä Ay-liikkeen panos kampanjaan. Saammeko nähdä taas aika eriskummallisia mainoksia Urpilaisen tueksi? "Ay-liike syö pöydästäsi?", "Lastesi tulevaisuus on meidän käsissämme" yms. Jutan lanseeraama punavihreys on mielestäni ongelma, koska siihen sisältyy syrjivä, jopa rasistinen elementti. Punavihersokeudesta kärsii 9% miehistä, mutta vain 1% naisista. Tämäntyyppistä syrjimistä ei enää nykypäivänä tarvittaisi, miesten puolesta olen pettynyt Jutan kommenttiin.
Joka tapauksessa, odotamme kaikki virallista ensi-iltaa. SDP:llä on varmaan pätäkkää kampanjaan, joten saamme nähdä jotakin spektaakkelimaista avaukseen. Minulla on jo herätyskello viritettynä. Käytän sitä myös puheiden aikana.