Suomen presidentinvaali 2018

  • 304 252
  • 2 333

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kyllösessä ei ole muuta hyvää kuin kuivakat puujalkavitsit.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ja Heikel hihittelee Kyllösen "kuuma tantraseksi" heitoille.

Pakko sanoa että on kyllä aika paskat nämä naisehdokkaat näissä vaaleissa. Tosin Huhtasaari on aika sexy.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ei ei ei, ei pysty millään. Viimeisen tnetin nähtyäni, puhui suomettumisesta, niin ensimmäisenä tuli mieleen, että siinä istuu "uuden suomettuneisuuden" kannattaja tentissä. Kyllä se ääni Torvaldsille menee, ainoa ehdokas jonka johdolla uskon Suomen olevan itsenäinen vielä kymmenenkin vuoden kuluttua. Näistä muista ei koskaan tiedä. Niinistökään ei sano totuuksia. Ei tykkää tääl itärajalla, first hand experience naapurista!

Minä olen NATO-kannattaja, mutta valitettavasti, ja toisaalta onneksi, Suomi ei Natoon liity tai ei liity presidentin päätöksellä. Niinistön populistinen kansanäänestys-vaatimus on kieltämättä hänen miinukseksensa, mutta presidentin arvojohtajuuteen liittyy muitakin elementtejä kuin puolustusjärjestelymme.
Luultavasti pidät RKP:n ajamista painotuksista yleisemminkin, joten kannattaa siis Torvaldsia äänestää. Muista kuitenkin lukea myös ne pienellä präntätyt Natoon liittymättömät arvopainotukset. Humaani mies Nils kyllä on, ei huonoin vaihtoehto.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Olipahan heikoin puhe tähän mennessä. Kauheasti asiaa hirveällä vauhdilla ja kaikki rauhallisuus puuttui.
Minusta pesee kyllä sekä Huhtasaaren että Väyrysen puheen, mutta yksi heikoimmista silti. Eikä tuossa paljon mitään uutta asiaa tullut. Kyllönen on näissä vaaleissa sellainen tietynlainen täyte-ehdokas jonka mukanaolo vaaleissa huolehtii osaltaan siitä että kaikki ihmisryhmät ovat edustettuina ehdokaskaartissa. Suurinpiirtein hän pystyy tuon oman roolinsa vetämään.

Edit:
Tosin Huhtasaari on aika sexy.
Pelottaa ajatuskin siitä minkänäköisiä naisia sielläpäin on jos Huhtasaarikin on teidän mittapuulla sexy.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Minäkin olin vielä kesällä varma, että äänestän Niinistöä. Mutta nyt tämä kantaaottamuus lähes kaikkiin asioihin on alkanut ärsyttää hyvin paljon. Tavallaan lapsellista äänestää ikäänkuin kostoksi jotakuta toista, mutta niin aion nyt kuitenkin aika varmuudella tehdä.

Siitä minulle ei sen sijaan ole kovinkaan vahvaa tuntumaa vielä, että ketä sitten lopulta Niinistön sijasta äänestän.

Samanlaisia ajatuksia, mutta ongelmana se, että yhtään hyvää korvaavaa ehdokasta ei ole, joten Niinistöllä joutuu mennä. Ehkä hän viimeisellä kaudellaan alkaa ottaa selkeämmin asioihin kantaa. Nyt vain pelaa varman päälle ensimmäiseltä kierrokselta itsensä voittajaksi.
 
Viimeksi muokattu:

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Minusta pesee kyllä sekä Huhtasaaren että Väyrysen puheen, mutta yksi heikoimmista silti. Eikä tuossa paljon mitään uutta asiaa tullut. Kyllönen on näissä vaaleissa sellainen tietynlainen täyte-ehdokas jonka mukanaolo vaaleissa huolehtii osaltaan siitä että kaikki ihmisryhmät ovat edustettuina ehdokaskaartissa. Suurinpiirtein hän pystyy tuon oman roolinsa vetämään.
No joo, ärsyttävyydessään ja sanojen tauotuksessa Huhtasaari veti kyllä pohjat. Väyrysen ongelma on vanhojen muistelu ja muiden (Niinistön syyttely).

Taitaa vasemmiston edustus lepäillä Haataisen harteilla.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kyllönen ei suostu vastaamaan Suomen puolustuskyky-kysymykseen, kiertää sen maailman rauhan ajamiseen. Mikä onkin järkevää, koska Vasemmistoliitto ei suostu varoja Puolustusvoimien tarpeisiin jakamaan. Eu-puolustus ei käy, Nato ei tietenkään käy, itsenäisen puolustuskykyyn ei haluta vastata.

Ei edes vaalean punaista vaan punaista hattaraa koko retoriikka. Uppoaa omiin toki.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Kyllönen ja Huhtasaari, varmaan myös jossain määrin Väyrynen, ovat näitä TBn huoltamon baarien mielipiteiden mukaan Suomen tulevaisuutta hahmottavia presidenttiehdokkaita.
Minä voin laukoa teille epäkorrektiuden: huoltamoiden baareissa kahvilla tai oluella istuvat ovat enimmäkseen sivistymättömiä yksityisyrittäjiä tai työttömiä tolloja. Ihmisiä, joilla on vahvat mielipiteet, mutta hyvin vähän kykyä kuunnella, puhumattakaan kyvystä omaksua mitään uusia näkemyksiä. Ihmisiä, joiden mielestä lukeminen ei kannata ikinä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ei edes vaalean punaista vaan punaista hattaraa koko retoriikka. Uppoaa omiin toki.

Taidat elää kuplassa, kun tällaisia kuvittelet. Tai sitten omissa harhoissasi.

Kyllönen käy puheidensa perusteella joko eduskuntavaali- tai peräti vasemmistoliiton puheenjohtajakamppailua. En voi muulla tavoin tulkita mainintaa koulutusleikkauksista ja hävittäjäkaupoista. Presidenttiehdokkaana on helpompi saada tunnettavuutta ja suosiota kuin europarlamentaarikkona.

Kyllösen lopullisessa äänimäärässä mielenkiintoista on vain se, miten paljon kannatus Kainuun ja Itä-Suomen vaalipiireissä eroaa muusta maasta.

Laskiko muuten joku, kuinka monta kertaa Kyllönen sanoi "tänä päivänä"? Huomioini herpaantui hetkeksi, ja menin laskuissa sekaisin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Taidat elää kuplassa, kun tällaisia kuvittelet. Tai sitten omissa harhoissassi.

Yritän olla muodikas, tai siis ajan hengessä elävä, mutta kuplassani on kyllä aika ahdistavaa, happi loppuu ja minä kuumenen. Yksin kuplassa oleminen ei taida olla fiksua, pitäisi olla isompi joukkokupla.
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Muutaman päivän ajan olen jutellut ja pitänyt pientä galluppia töissä sekä vapaalla presidentinvaaleista, niin varmaan 80% ei osannut oikeastaan edes nimetä muita ehdokkaita kuin Niinistön ja Väyrysen. Esim. oma vaimoni ei edes tiennyt, että kuka Laura Huhtasaari on. Aika erikoista.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Erikoista joo. On kuitenkin lähes joka päivä uutisissa/otsikoissa milloin mistäkin, niin eihän tuon pitäisi olla tänä päivänä edes mahdollista.

Ehkä Konnamuorin vaimokkeella on harjaantunut kyky ohittaa lukemastaan/kuulemastaan/näkemästään kaikki turha. Mutta juu, onhan se erikoista silti, ei toki välttämäti huono asia.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Luultavasti pidät RKP:n ajamista painotuksista yleisemminkin, joten kannattaa siis Torvaldsia äänestää. Muista kuitenkin lukea myös ne pienellä präntätyt Natoon liittymättömät arvopainotukset. Humaani mies Nils kyllä on, ei huonoin vaihtoehto.
RKP:llä hyviä ajatuksia, mutta marginaalipuolue on marginaalipuolue. Pikemminkin Kokoomuksen kannattaja, mutta nyt ei "koko kansan Sauli" kyllä nappaa kaikkine peruutteluineen. Niinistöstä jäi 2012 vaalien jäljiltä kuva hitaasti, mutta varmasti Suomea NATO:on lakimiehen oveluudella hivuttava nokkamies. Saattoi myös odottaa Niinistön ajavan maltillista politiikkaa ensimmäisellä kaudellaan, jotta pääsee toisellekin kaudelle. No nythän tietty pitää varmistella sitä toista kautta ja senkin takia puhella ympäripyöreitä, kansaan uppoavaa puutaheinää, vaikka todellisuudessa agenda voi olla hyvinkin selvä, niissä puitteissa mitä pressa nyt voi asioihin vaikuttaa. Silti tuo kiemurtelu ja aiempien lausuntojen korjailu alkavat tympimään, ei sano oikein juuta, eikä jaata.

Torvaldsista ei pressaa tule (jinx), mutta aina voi yrittää. Mikäli Niinistö olisi sanonut kannattavansa NATO-jäsenyyttä, ei olisi tarvinnut miettiä ehdokasta hetkeäkään. Ei ehkä tasapainoisin vaakakuppi tehdä päätös pelkän turvallisuuspoliittisen näkemyksen pohjalta, mutta minusta se on hyvin ajankohtainen asia ja tulee olemaan sitä jatkossakin.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Ehkä Konnamuorin vaimokkeella on harjaantunut kyky ohittaa lukemastaan/kuulemastaan/näkemästään kaikki turha.
Varsinkin kun Huhtasaari kuuluu tuohon 'Aito avioliitto' -porukkaan niin tuskin hän homoseksuaalisessa avioliitossa elävää kiinnostaa.
Paitsi ei tuo välttämättä yllätä. Aikoinaan kun Perussuomalaiset ottivat Jytky-voiton vuonna 2011 niin joitakin päiviä vaalien jälkeen pari tuttavaani alkoi kyselemään että tiedänkö minä mikä tuo puolue on kun he eivät olleet ennen vaalituloksen jälkeistä uutisointia edes kuulleet siitä. Ja erityistä tässä oli se että olivat nimenomaan sellaisia henkilöitä joiden olisin hyvinkin kuvitellut voineen Perussuomalaisia äänestää.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllönen ja Huhtasaari, varmaan myös jossain määrin Väyrynen, ovat näitä TBn huoltamon baarien mielipiteiden mukaan Suomen tulevaisuutta hahmottavia presidenttiehdokkaita.
Minä voin laukoa teille epäkorrektiuden: huoltamoiden baareissa kahvilla tai oluella istuvat ovat enimmäkseen sivistymättömiä yksityisyrittäjiä tai työttömiä tolloja. Ihmisiä, joilla on vahvat mielipiteet, mutta hyvin vähän kykyä kuunnella, puhumattakaan kyvystä omaksua mitään uusia näkemyksiä. Ihmisiä, joiden mielestä lukeminen ei kannata ikinä.


No, tuo on yksi näkemys asiaan, en tiedä onko se oikea vai väärä vai jotain siltä väliltä. Totta on se, että ainakin oman kokemuksen mukaan Huhtasaarta äänestää esimerkiksi paljon sellaista porukkaa, jotka eivät kovin ns. "älyllisiä" ole, mutta on siellä sellaisiakin. Itse jaan esimerkiksi maahanmuuton suhteen samoja mielipiteitä Huhtasaaren kanssa, mutta koska nyt puhutaan Presidentinvaaleista, niin olisi typeryyttä äänestää Huhtasaarta pelkästään sen vuoksi. Presidentti kun voi hyvin rajallisesti tuollaiseen asiaan puuttua.

Mutta ihan jos yleisellä tasolla puhutaan näistä ihmistyypeistä, jotka ketäkin äänestävät, niin pakko ottaa siihen kantaa. Mulla on esimerkiksi 3-4 sellaista kaveria, jotka ovat suhteellisen avoimesti haavistolaisia/vasemmistolaisia. Tuollaisten ihmisten kanssa on täysin mahdotonta keskustella. Heillä ei ole kuin yksi totuus ja se on se, että Suomen maahanmuutosta ei ole mitään ongelmia. Kuka muuta väittää, on rasisti jopa natsi. Olen yrittänyt asiasta keskustella heidän kanssaan täysin asiallisesti ja olen muun muassa aina korostanut sitä, etten ole missään nimessä rasisti, olen vain huolissani tietyistä maahanmuuton toimista ongelmista. Kuten vaikkapa ääri-islam, jonka näen esimerkiksi itse paljon suurempana uhkana Suomelle kuin uusnatsit, jotka ovat onnettomia reppanoita, eivätkä aiheuta uhkaa kenellekään muulle kuin korkeintaan itselleen. Sama koskee äärivasemmistoa, jotka polttelevat Suomen lippuja. Tosin mua häiritsee, että aina kun nämä kaksi ääripäätä tulevat puheeksi, niin joillakin on tarve todeta se legendaarisen tyhmä lause: "Mielummin nämä kuin natsit" Mun silmissä nuo molemmat ääriryhmittymät ovat ihan samaa paskasakkia ja sellaisena heitä tulisi käsitellä tai itseasiassa olisi parempi jättää kokonaan omaan arvoonsa.

Mutta se siitä. Mitä näihin vaaleihin itsessään tulee, niin mä äänestän Sauli Niinistöä. Kokenut ulkopolitiikan hallitsija, maltillinen, hyvä arvojohtaja, jonka arvot ainakin minä pystyn allekirjoittamaan. Muita perusteluja ei mielestäni pidä antaa. Sale on onnistunut kaudellaan, joten miksi vaihtaa? Eikä sitä vaihdeta. Vaalit on ohi sunnuntaina 28. tammikuuta.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Muutaman päivän ajan olen jutellut ja pitänyt pientä galluppia töissä sekä vapaalla presidentinvaaleista, niin varmaan 80% ei osannut oikeastaan edes nimetä muita ehdokkaita kuin Niinistön ja Väyrysen. Esim. oma vaimoni ei edes tiennyt, että kuka Laura Huhtasaari on. Aika erikoista.

No, tuo nyt on sitten silkkaa omaa tyhmyyttä, jos ei edes vaivaudu ottamaan ehdokkaista selvää. Tietysti jos haluaa vain ja ainoastaan Niinistön jatkavan, niin ei kai siinä vaiheessa sitten edes kiinnosta, ketä muita siellä on. Mäkin haluan Niinistön jatkavan, mutta olen katsonut siitä huolimatta kaikki väittelyt ja keskustelut, jotta tiedän, missä mennään.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
No, tuo nyt on sitten silkkaa omaa tyhmyyttä, jos ei edes vaivaudu ottamaan ehdokkaista selvää. Tietysti jos haluaa vain ja ainoastaan Niinistön jatkavan, niin ei kai siinä vaiheessa sitten edes kiinnosta, ketä muita siellä on. Mäkin haluan Niinistön jatkavan, mutta olen katsonut siitä huolimatta kaikki väittelyt ja keskustelut, jotta tiedän, missä mennään.

Kyllä sitä luulisi, että jokainen edes jollain tavalla yhteiskunnassa kiinni oleva aikuinen olisi edes sen verran kiinnostunut asioista, että osaisi edes nimetä kaikki presidenttiehdokkaat. Mutta esimerkiksi oman työpaikan kokemuksista tiedän, että näin ei todellakaan ole. Se on vähän turhauttavaa ja huolestuttavaa.

Lähipäivinä pitäisi äänestyspäätös tehdä.. Sopivaa ei ole oikein löytynyt, joten mennään taktiikalla vähiten huono tai sitten ensimmäistä kertaa omassa historiassani tyhjä ääni uurnaan.
 
K

kiwipilot

Kyllä sitä luulisi, että jokainen edes jollain tavalla yhteiskunnassa kiinni oleva aikuinen olisi edes sen verran kiinnostunut asioista, että osaisi edes nimetä kaikki presidenttiehdokkaat. Mutta esimerkiksi oman työpaikan kokemuksista tiedän, että näin ei todellakaan ole. Se on vähän turhauttavaa ja huolestuttavaa.

Se on suorastaan karmaisevaa. Ja sitten tuollaisille pystymetsästä revityille tumpuloille pitäisi alistaa päätös Suomen Nato-jäsenyydestä.
 

Salama44

Jäsen
Suomessa en näytä löytyvän presidentin vaaleihin kerrallaan kuin yksi hyvä ehdokas vaikka olihan niitä aika tiukkojakin vaaleja vielä ennen Niinistön valintaa.
 

Salama44

Jäsen
Niin kuka se Huhtaasaari on? En minäkään tunne ketään sen nimistä vakavasti otettavaa poliitikkoa. Yleensä sellaiset tunnetaan paremmin joilla on jotain osaamista.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Presidentinvaalien ennakkoäänestys selvästi viime kertaa vilkkaampaa – kerro, miten nukkuvat houkutellaan uurnille | Yle Uutiset | yle.fi

Vauhdikkaasti alkoi. Tällä menolla pelkkien ennakkoäänten jälkeen äänestysprosentti olisi jo pitkälti yli 40%, mutta tuskin toki jokaisena ennakkoäänestyspäivänä tuota 270 000 ihmistä vaaliuurnilla käy

Mielenkiintoista spekuloida, millaiset lukemat ovat taulussa ennakkoäänten jälkeen, etenkin jos niitä tulee paljon. Perinteisestihän on se käsitys, että ennakkoon äänestäviä ihmisryhmiä ovat esimerkiksi syrjäseuduilla asuvat ja ikäihmiset (sekä totta kai ne jotka ovat kannastaan täysin varmoja). Nämä kaksi ryhmää ovat ihan loogisestikin ajateltuina sellaisia, etteivät ne välttämättä halua ottaa sitä riskiä jos vaalipäivänä sattuu vaikka olemaan aivan karmea sää, tai jos oma päivänkunto on juuri vaalipäivänä niin huono ettei pääse kotoa mihinkään. Näin ollen helpompi hoitaa asia silloin kun siihen on paras tilaisuus, ettei jää yhden kortin varaan..
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Kyllösen puhe oli huonosti valmisteltu. Pienellä harjoittelulla hän olisi voinut jättää muistilaput kokonaan pois.

Oikeassa Kyllönen siinä on, ettei EU sopimusten artiklaa ole koeponnistettu todellisessa tilanteessa. Yhdyn myös Kyllösen kritiikkiin siitä, että sotilaallinen konflikti on monen mutkan takana, eikä sitä ole tarpeellista jokaisessa välissä kysyä. Toki Ylen konseptiin se kuuluu koska sitä kysytään muiltakin. Suomalaisuuden ominaispiirre on alitajuisesti miettiä kysymystä, mitä jos Venäjä hyökkää. Mutta edelleen, kyllä eriarvoistuminen, sisäinen turvallisuus ja ilmastonmuutos muodostaa vähintäänkin yhtä suuren uhkakuvan kuin Venäjän sotilaallinen uhka.

Kyllönen sanoi myös osallistuvansa sisäpolitiikkaa koskevaan keskusteluun, mikäli hallituksen päätökset oleellisesti lisäävät edellämainittujen uhkakuvien reaalisoitumista. Ihan perusteltavissa oleva linjaus mielestäni.

Jokatapauksessa en aio äänestää Kyllöstä. Hän vaikuttaa liikaa olevan naapurin mukava nainen kuin valtakunnan päämies. Viestinä vaan tarkoituksena on korostaa, ettei edustaja Kyllönen ole niin tyhmä kuin yleisesti annetaan ymmärtää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös