Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomen postiko palvelulaitos?

  • 36 691
  • 300
Paateron Uutissuomalaiselle antaman haastattelun mukaan valtio voisi tukea kirjepostin kulkua vuosittain sadoilla miljoonilla euroilla. Ministerin mukaan valtiosihteerit miettivät erilaisia vaihtoehtoja.

Satojen miljoonien tuki kirjepostiin on sitten seuraavien hallitusten ongelmana. Demareita asia ei kiinnosta.

Sinänsä odotettu ja luonnollinen kehitys. Posti voisi toimia yleishyödylliseltä puoleltaan valtiollisesti, ja koettaa tehdä rahaa ilman hirveitä paineita tuloksesta. Tällöin voidaan palkata minkälaista väkeä tahansa sinne, eikä tarvitse yrittää väkisin pysyä trendikkäänä teknologiatalona, josta ei selvästi tule mitään. Ajatus Suomen Postin tästä osiosta on aika suoraan itsellä mielessä mallinnettuna Charles Bukowskin Postitoimistosta. Posti tulee sitten perille, jos tulee. Ne osat missä ei ole yleishyödyllisiä velvollisuuksia voidaankin sitten yksityistää.

Tukeahan noita pitää kohtuu varmasti. Enää tarvitsisi päättää, milloin posti kulkee ja hintalappu seuraisi kohtuu varmasti sitä.

Demarit eivät huolehdi eri hommien rahoituksesta noin ylipäätään muutenkaan, joten olisikin erikoista mikäli tässä tekisivät poikkeuksen. Kädet on vahvasti toisten taskuissa.
 
Odotettu Postin pilkkominen on käynnistymässä. Valtiosihteerit miettivät muotoa. Alustavasti kaksi yhtiötä, pakettiyhtiö ja postimerkillinen kirjepostille tarkoitettu yhtiö:


Paateron Uutissuomalaiselle antaman haastattelun mukaan valtio voisi tukea kirjepostin kulkua vuosittain sadoilla miljoonilla euroilla. Ministerin mukaan valtiosihteerit miettivät erilaisia vaihtoehtoja.

Satojen miljoonien tuki kirjepostiin on sitten seuraavien hallitusten ongelmana. Demareita asia ei kiinnosta.
Posti siis yrittää saada tuolla pakettilajittelijoiden siirrolla halvempaan tessiin kilpailuetua muihin toimijoihin nähden. Toki sinänsä erikoista kun tuo sopimus ei kai ole edes pakettijakeluun tehty.
 

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Posti siis yrittää saada tuolla pakettilajittelijoiden siirrolla halvempaan tessiin kilpailuetua muihin toimijoihin nähden. Toki sinänsä erikoista kun tuo sopimus ei kai ole edes pakettijakeluun tehty.
Eihän se olekkaan vaan nimenomaan sanomalehtien aamujakeluun, siinä toki postilla on vielä kilpailijoita mutta ne kilpailijat eivät jaa paketteja kuten posti väittää.
Aamujakelussa liikkuu jonkun verran kirjeitä lähinnä laskuja siis mutta eihän millään muulla firmalla kun postilla ole tarjottavana noissa koko maan kattavaa verkostoa muut ovat enemmän tai vähemmän vain alueellisia toimijoita.

Tähän lehdenjakajien TES:n piiriin postilla olisi varmasti toiveet saada myös normaalia postia jakoon mutta saa nähdä kuinka käy kun tämä lakko voi olla kallis sille kannattavalle paketti puolellekin kun asiakkaat häipyvät paremman palvelun perässä muihin kuljetusliikkeisiin.
Sen jälkeen onkin vähän heikompaa selittää, että hyvä kun palkat pysyivät mutta porukkaa ei enää tarvita kun kolmasosa tai allekin.
 

hege

Jäsen
Toivottavasti mahdollisessa kahden yhtiön mallissa ei käy niin, että kirjepostiyhtiölle annettava tuki valuu sitten pakettiyhtiölle kilpailua vääristämään jonkin keskinäisen palvelusopimuksen kautta.
 

A Siente

Jäsen
Jos valtiolla olisi munaa se potkisi nykyiset johtajat pois ja pakottaisi jonkinlaisen sopimuksen. Näissä tapauksissa kaipaa hieman Venäjän mallia.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Odotettu Postin pilkkominen on käynnistymässä. Valtiosihteerit miettivät muotoa. Alustavasti kaksi yhtiötä, pakettiyhtiö ja postimerkillinen kirjepostille tarkoitettu yhtiö:


Paateron Uutissuomalaiselle antaman haastattelun mukaan valtio voisi tukea kirjepostin kulkua vuosittain sadoilla miljoonilla euroilla. Ministerin mukaan valtiosihteerit miettivät erilaisia vaihtoehtoja.

Satojen miljoonien tuki kirjepostiin on sitten seuraavien hallitusten ongelmana. Demareita asia ei kiinnosta.

Kuulostaa itse asiassa aika loogiselta ratkaisulta. Kirjeposti ei nykyään mitenkään kannata, joten tavalla tai toisella sitä sitten täytyisi subventoida (tai ajaa alas valtavilla hinnankorotuksilla, mikä ei olisi mitenkään järkevää, kun on kuitenkin osa yhteiskunnnan perusinfraa). Kirjepostin ulkopuolella sitten voisivatkin kaikki toimijat olla yksityisiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuulostaa itse asiassa aika loogiselta ratkaisulta. Kirjeposti ei nykyään mitenkään kannata, joten tavalla tai toisella sitä sitten täytyisi subventoida (tai ajaa alas valtavilla hinnankorotuksilla, mikä ei olisi mitenkään järkevää, kun on kuitenkin osa yhteiskunnnan perusinfraa). Kirjepostin ulkopuolella sitten voisivatkin kaikki toimijat olla yksityisiä.
Kirjepostin osana yhteiskunnan perusinfraa voisi hyvin korvata jo olemassa olevilla digitaalisilla toimintatavoilla ja säästää yhteiskunnan resursseja.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kirjepostin osana yhteiskunnan perusinfraa voisi hyvin korvata jo olemassa olevilla digitaalisilla toimintatavoilla ja säästää yhteiskunnan resursseja.

Jep, vaan onko eläkeläisillä varaa maksaa analogisista palveluista - toki luonnollinen poistuma ratkaisee tämän ongelman lopulta. Mutta väittäisin notta ihan vielä noin ei kannata tehdä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jep, vaan onko eläkeläisillä varaa maksaa analogisista palveluista - toki luonnollinen poistuma ratkaisee tämän ongelman lopulta. Mutta väittäisin notta ihan vielä noin ei kannata tehdä.
Ymmärrän hyvin kyllä pointtisi.

Kai tämä on vähän verrattavissa laskujen maksamiseen. Monet eläkeläiset osaavat sen kyllä koneella tehdä. Toiset sitten taas matkustavat pankkiin niitä maksamaan ja maksavat sen 5 euron palvelumaksun. Jos sitten nämä henkilöt pääsevät pankkiin, niin he voisivat hakea omat postinsa sitten vaikka samalla jostain postilokerosta.

Tai sitten postit voitaisiin kuljettaa kotiin kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Ei oikeasti vaikuta kenenkään elämään mitenkään, mutta resursseja säästyisi huomattavasti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tarkkaan ottaen en muuten edes ymmärrä, että miksi kirjepostia pidetään jonain valtion perustoimintona, mikä pitää maksaa yhteisistä varoista joka niemeen ja saareen. Ymmärtääkseni se on tärkeää vain laskujen lähettämisen kannalta ja silloinkin vain aika kyseenalaisesti. Lähettäjällä on intressi lähettää kirje ja vastaanottajalla on varmaan joku syy, että miksi ei halua laskuaan sähköpostiin/suoraan pankkiin. Mielestäni lähettäjä ja vastaanottaja voivat rauhassa sopia keskenään, että miten ne sen laskun toimittaa perille. Varmasti joku tarjoaa ratkaisuksi palvelua maksua vastaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuulostaa itse asiassa aika loogiselta ratkaisulta. Kirjeposti ei nykyään mitenkään kannata, joten tavalla tai toisella sitä sitten täytyisi subventoida (tai ajaa alas valtavilla hinnankorotuksilla, mikä ei olisi mitenkään järkevää, kun on kuitenkin osa yhteiskunnnan perusinfraa). Kirjepostin ulkopuolella sitten voisivatkin kaikki toimijat olla yksityisiä.

On looginen ja tulee toteutumaan tuohon suuntaan. Palautetta onkin jo tullut, että kirjepostin osana yhteiskunnan perusinfraa voisi hyvin korvata jo olemassa olevilla digitaalisilla toimintatavoilla ja säästää yhteiskunnan resursseja. Kuten @Tadu kirjoitti. Tämäkin toteutuu yhä enemmän. Entistä suurempi osa kirjepostista toimitetaan digitaalisena. Nykyistä toimivampi vaihtoehto saattaisi olla yhdistää digitaalisena pankki- ja postipalveluita saman tunnistautumisen alle.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Erilaiset viranomaiskirjeet ovat sitä pakollista peruskirjepostia. Vaaleihin liittyvät, viranomaisten päätökset, sairaaloiden kirjeet (eivät viranomaispostia) ym. ovat noita. Nuo pitää saada joka paikkaan. Tai ainakin jonkin järkevän kokoisen tien varressa olevaan postilaatikkoon.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tai sitten postit voitaisiin kuljettaa kotiin kerran viikossa tai kerran kahdessa viikossa. Ei oikeasti vaikuta kenenkään elämään mitenkään, mutta resursseja säästyisi huomattavasti.

Mökillä haetaan posti kerran tai pari viikossa muutaman kilometrin päästä. Ei mitään järkeä käydä päivittäin. Ajoitin haun Urheilulehden ilmestymisen ja toimittamisen mukaan.

Erilaiset viranomaiskirjeet ovat sitä pakollista peruskirjepostia. Vaaleihin liittyvät, viranomaisten päätökset, sairaaloiden kirjeet (eivät viranomaispostia) ym. ovat noita. Nuo pitää saada joka paikkaan. Tai ainakin jonkin järkevän kokoisen tien varressa olevaan postilaatikkoon.

Näistäkin osa voidaan digitalisoida. Loput hakea kerran tai pari viikossa. Ei ole tuottanut ongelmia vuosien kokemuksella keväisin, kesäisin ja syksyisin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mökillä haetaan posti kerran tai pari viikossa muutaman kilometrin päästä. Ei mitään järkeä käydä päivittäin. Ajoitin haun Urheilulehden ilmestymisen ja toimittamisen mukaan.



Näistäkin osa voidaan digitalisoida. Loput hakea kerran tai pari viikossa. Ei ole tuottanut ongelmia vuosien kokemuksella keväisin, kesäisin ja syksyisin.
Sen verran realisti pitää olla, että digitalidaatio ei kaikkien osalta ole todellinen vaihtoehto. Eli paperista ei voida ainakaan kokonaan luopua. Jakotiheydestä samaa mieltä, joka päivä ei tarvitse jakajan kaikkien postilaatikoiden ohi ajaa.

Omasta mielestäni jo nyt voisi siirtyä kuusipäiväiseen postinjakoon. Siten, että yhteen postipiiriin jaettaisiin postia aina joka toinen päivä. Pienempi jakajamäärä voisi jakaa posteja, kun ma, ke ja pe jaettaisiin yksille piireille, ti, to ja la toisille piireille. Varmasti jokainen silti saisi postinsa riittävän usein.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sen verran realisti pitää olla, että digitalidaatio ei kaikkien osalta ole todellinen vaihtoehto. Eli paperista ei voida ainakaan kokonaan luopua. Jakotiheydestä samaa mieltä, joka päivä ei tarvitse jakajan kaikkien postilaatikoiden ohi ajaa.

Ei paperista kokonaan tarvitsekaan luopua. Tykkäsin aiemmasta Postin digistä. Siinä kirje tms tuli ensisijaisesti diginä ja jos sitä ei avannut ja kuitannut, myöhemmin printtinä. Mulla oli varmaan tuhat tms viestiä siellä, koska Posti oli asiakas ja sen palveluita kehitettiin. Halusin testata niitä itsellänikin. Mutta olisi tuossa ongelmia jonkin verran. Välillä ei tullut tietoa, että oli uusi digiviesti tullut jne.

Omasta mielestäni jo nyt voisi siirtyä kuusipäiväiseen postinjakoon. Siten, että yhteen postipiiriin jaettaisiin postia aina joka toinen päivä. Pienempi jakajamäärä voisi jakaa posteja, kun ma, ke ja pe jaettaisiin yksille piireille, ti, to ja la toisille piireille. Varmasti jokainen silti saisi postinsa riittävän usein.

Tuo olisi toimiva kaupungeissa. Jako joka toinen päivä. Maalla voisi olla sitten 1-2 jakoa viikkoa kohden. En kokenut ongelmaksi, päinvastoin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Posti on osoittanut taas luotettavuutensa, mutta onneksi kuitenkin löytyy vaihtoehtoja.

Kansallisarkisto kertoo keskiviikkona vakavista häiriötilanteista ja jopa aineistojen katoamisesta.

Tämän vuoksi Kansallisarkisto on päättänyt luopua Postin palveluista asiakirjallisen kulttuuriomaisuuden kuljetuksissa.

Jatkossa aineistojen kuljetukset järjestetään kuriiripalvelun välityksellä. Asiakkaiden käytössä parhaillaan olevat kaukolainat palautetaan kuriiripalvelun avulla. Kuriiripalvelun kustannuksia ei peritä asiakkailta.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Nyt tulee Postilta mielenkiintoista lain tulkintaa:


Tekstissä todetaan:

" Paketti on aina lähettäjän vastuulla, kunnes vastaanottaja on saanut paketin haltuunsa. Tässä tapauksessa siis anastettujen pakettien lähettäjät voivat vaatia tapauksessa korvauksia tekijältä, kertoo Postin turvallisuuspäällikkö Heikki Horn."

Ensinnäkin, ei ole. Postilaki, jonka parissa Posti yleispalvelun alla olevien pakettien osalta toimii (muilla kuljetusyrityksillä sovelletaan Tiekuljetussopimuslakia) sanoo seuraavaa:

"9 luku
Postiyrityksen vastuu

49 §
Postiyrityksen vastuu

...

Postiyrityksen vastuu alkaa postin lähettäjän jätettyä lähetyksen keräilypisteeseen tai muulla tavalla postiyrityksen kuljetettavaksi. Vastuu päättyy, kun lähetys on sovitun toimitustavan mukaisesti joko jätetty postin saajan jakelulaitteeseen tai -rakennelmaan tai luovutettu postin saajalle tai hänen edustajalleen taikka kun luovutuksesta on saatu tarvittava kuittaus.

50 §
Postiyrityksen vapautuminen vastuusta ja vastuun rajoittaminen
Postiyritys vapautuu vahingonkorvausvastuusta, jos se näyttää vahingon aiheutuneen seikasta, jota postiyritys ei ole voinut välttää ja jonka seurauksia se ei ole voinut ehkäistä.

Jos postiyritys tai joku, jonka menettelystä postiyritys vastaa, on aiheuttanut vahingon tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta, se ei voi vedota 1 momentin tai 51 §:n säännöksiin vastuusta vapautumisesta tai vastuun rajoittamisesta."

Jos paketti ei ole käteisellä maksettu makx 10 kg lähetys niin silloin mennään TKSL:n puolelle. Ja siellä todetaan:

"4 luku
Rahdinkuljettajan vastuu
27 §
Vastuun edellytykset
Rahdinkuljettaja on vastuussa tavaran katoamisesta, vähentymisestä tai vahingoittumisesta sen kuljetettavaksi ottamisen ja luovuttamisen välisenä aikana. Hän vastaa myös vahingosta, joka aiheutuu tavaran luovutuksen viivästymisestä.

Tavaran luovutus on viivästynyt, jollei tavaraa ole luovutettu sovitun ajan kuluessa. Jollei erityisestä ajasta tavaran luovuttamiselle ole sovittu, luovutus on viivästynyt, kun todellinen kuljetusaika ylittää sen ajan, jonka huolellinen rahdinkuljettaja olosuhteet huomioon ottaen kohtuudella tarvitsee kuljetukseen. Milloin kysymys on osakuormasta, on erityisesti otettava huomioon täyden kuorman kokoamiseen tavallisesti tarvittava aika.

28 §
Vastuusta vapautumisen perusteet
Rahdinkuljettajalla ei ole 27 §:ssä tarkoitettua vastuuta, jos hän näyttää, että katoaminen, vähentyminen, vahingoittuminen tai tavaran luovutuksen viivästyminen on johtunut lähettäjän tai vastaanottajan virheestä tai laiminlyönnistä, tämän muutoin kuin rahdinkuljettajan virheen tai laiminlyönnin johdosta antamista ohjeista, tavaran puutteellisesta laadusta tai olosuhteesta, jota rahdinkuljettaja ei ole voinut välttää ja jonka seurauksia hän ei ole voinut ehkäistä.

Rahdinkuljettaja ei voi vastuusta vapautuakseen vedota kuljetukseen käytetyn moottoriajoneuvon puutteellisuuteen taikka moottoriajoneuvon vuokralle antaneen henkilön tai tämän palveluksessa olevan henkilön virheeseen tai laiminlyöntiin."


Kyseessä on tila joka on valvomaton ja ovet avoinna 07-22. Eli kulkua ei valvota millään tavalla. Onko Posti siis pyrkinyt tekemään kaikkensa estääkseen varkauden tapahtumisen?

"Ilmoituksen murrosta teki pisteessä asioinut kansalainen sunnuntaina iltapäivällä ensin suoraan Postille."

Eli ei nyt ihan kaikkea mahdollista ole tehty jos järjestelmä ei kerro kun jossain väännetään sorkkaraudalla pömpelistä luukkua auki.

Hauska nähdä mitä tapahtuu jos / kun tämä menee oikeuteen.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lähetin paketin Saksaan. Kesti 10 päivää, että paketti siirtyi Lahdesta Vantaalle ja sieltä kohti kohdemaata. Yhteensä 14 päivää kesti matka Lahdesta Saksaan. Saksan päässä sitten jakelu onnistui päivässä paikallisilta.

Alkoi jo vähän jännittää kun asiakaspalautus piti olla 30 päivässä perillä siitä kun olin tuotteen saanut, ja hidastelin viikon verran, että lähetin tuotteen takaisin päin. Jatkossa en ota kyllä mitään riskejä ja palauttelen tuotteet saman tien.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Lähetin paketin Saksaan. Kesti 10 päivää, että paketti siirtyi Lahdesta Vantaalle ja sieltä kohti kohdemaata. Yhteensä 14 päivää kesti matka Lahdesta Saksaan. Saksan päässä sitten jakelu onnistui päivässä paikallisilta.

Alkoi jo vähän jännittää kun asiakaspalautus piti olla 30 päivässä perillä siitä kun olin tuotteen saanut, ja hidastelin viikon verran, että lähetin tuotteen takaisin päin. Jatkossa en ota kyllä mitään riskejä ja palauttelen tuotteet saman tien.

Kuluttajasuojan mukaan riittää, että olet palauttanut ajassa X sen kuljetusliikkeelle johtien siitä, että lähettäjä ei voi vaikuttaa kuljetusaikaan.

"Informing the retailer and sending back the product
If a customer wants to return something he bought online, he must tell the retailer he wants to cancel the purchase. The online retailer must then provide the customer with a model withdrawal form, but filling this isn’t necessary. Informing the retailer and sending back the product may happen at the same time. After informing the retailer, which should happen within 14 days after purchase, customers have another 14 days to return the product.

Shipping fees and return fees
According to European laws, the online retailer must give the customer a refund within 14 days of receipt of their cancellation. Delaying the refund is allowed if the retailer hasn’t received the product or evidence of the return. The refund must include any shipping fees the customer paid when he made the purchase, except for when the customers specifically requested non-standard delivery, such as express delivery. Retailers are allowed though to ask for a return fee."

Ja tuo tummennettu menee siis niin, että lain mukaan olet hoitanut sen kun olet sen lähettänyt.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kun olen antanut välillä ankaraakin kritiikkiä Postille, niin annetaan kehujakin, kun on selkeästi niiden paikka. Itselleni tuli tuossa hiljattain toimitus kotiinkuljetuksella. Yksi kuormalava, ja sen päällä muutama tuote. Kysyisin vähän retorisesti, että "haluatteko tuon lavan takaisin", mihin vastasivat luonnollisesti, etteivät tarvitse sitä. No, tähän heitin, että "juu, en minäkään, ja itselleni siitä olisi lähinnä haittaa", mihin yllättäen vastasivatkin, että siinä tapauksessa voivat viedä sen pois. Lähdin kiireessä hakemaan sisältä puukkoa, että saadaan tuotteet nopeasti pois lavalta, mutta sillä aikaa tämä nuori herrasmies olikin jo käsin nostanut ne pois, ja tyhjä lava oli valmiina lähtemään takaisin kyytiin.

Jäi todella hyvä fiilis. Sanoi vielä ymmärtävänsä, että näistä lavoista on rivitaloissa varmasti riesaa.

Tällä kaverilla oli ainakin palveluasenne kohdillaan. Sitä en sitten tiedä, että rikkoiko hän jotain organisaation sisäistä ohjeistusta. Toivottavasti tämän perusteella ei selviä, että mistä toimituksesta tai päivästä on kyse, ettei kaveri saa suotta esimerkillisestä toiminnastaan nuhteita...
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tänään tuli sitten taas oikein mukavaa "Posti-fiilistä" kun asiakaspalautusta automaatille viedessäni automaatti aukaisi pikkulokeron, jonne pakettini ei mahtunut. Tappio niskassani palasin kiroillen kotiin ja oletin mokanneeni jotain vaikka mitat pariin kertaan tarkastin, mutta mitä vielä: vahvistussähköpostissa oli oikeat mitat ja Postin systeemit siis temppuilivat. Asiakaspalvelussakin oltiin tietoisia ongelmasta, että joskus ne avaa S-lokeron vaikka pitäisi olla isompi. Helvetti mitä toimintaa! Itse nääs varmaankin arvaan syyn, kun kyseinen automaatti oli näitä "lokeroa ei tarvitse varata" automaatteja. Tuota termiä kun hetken miettii, niin äkkiä kallistuu siihen, että sitä ei varmaan edes voi varata ja kone sitten tilan loputtua avaa jotakin tyhjää.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Tänään tuli sitten taas oikein mukavaa "Posti-fiilistä" kun asiakaspalautusta automaatille viedessäni automaatti aukaisi pikkulokeron, jonne pakettini ei mahtunut. Tappio niskassani palasin kiroillen kotiin ja oletin mokanneeni jotain vaikka mitat pariin kertaan tarkastin, mutta mitä vielä: vahvistussähköpostissa oli oikeat mitat ja Postin systeemit siis temppuilivat. Asiakaspalvelussakin oltiin tietoisia ongelmasta, että joskus ne avaa S-lokeron vaikka pitäisi olla isompi. Helvetti mitä toimintaa! Itse nääs varmaankin arvaan syyn, kun kyseinen automaatti oli näitä "lokeroa ei tarvitse varata" automaatteja. Tuota termiä kun hetken miettii, niin äkkiä kallistuu siihen, että sitä ei varmaan edes voi varata ja kone sitten tilan loputtua avaa jotakin tyhjää.

Tässä saattaa olla taustalla seuraava. Lähettäjä on lähdettäessä määritellyt kooksi SmartPost S. No se onkin ollut isompi ja jakelija on syöttänyt sen M-lokeroon. No palautusta tehdessä se sitten hakee sieltä lähetyksen tiedosta sen koon ja avaa lokeron sillä koolla.

Esimerkiksi Smartmilen käyttöliittymä kysyy syöttäessä kokoa. Jos valitset liian pienen sen voi vaihtaa.
 

Konalan Kettu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä saattaa olla taustalla seuraava. Lähettäjä on lähdettäessä määritellyt kooksi SmartPost S. No se onkin ollut isompi ja jakelija on syöttänyt sen M-lokeroon. No palautusta tehdessä se sitten hakee sieltä lähetyksen tiedosta sen koon ja avaa lokeron sillä koolla.

Ihan kelpo teoria, mutta pääsin kuitenkin valitsemaan koon netissä palautusta tehtäessä. Asiakaspalvelusta sain tietoa, että ongelma koskisi "keskikonsoli"-automaatteja ja että ongelmana olisi, että avaa joskus S-lokeron. No hehän eivät tiedä, jos joskus väärin avaa XL-lokeron, kun siitä ei kukaan koskaan valita.
Jokatapauksessa automaatin ja muunmaailman käsitys erosivat. Nämä on kivoja vikoja debugata, joten kannattaisi tehdä protokollat kunnolla.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Ihan kelpo teoria, mutta pääsin kuitenkin valitsemaan koon netissä palautusta tehtäessä. Asiakaspalvelusta sain tietoa, että ongelma koskisi "keskikonsoli"-automaatteja ja että ongelmana olisi, että avaa joskus S-lokeron. No hehän eivät tiedä, jos joskus väärin avaa XL-lokeron, kun siitä ei kukaan koskaan valita.
Jokatapauksessa automaatin ja muunmaailman käsitys erosivat. Nämä on kivoja vikoja debugata, joten kannattaisi tehdä protokollat kunnolla.

Tuota Postin automaattien logiikkaa ja sukupolviristiriitaa automaattien välissä on työn puolesta tullut viime aikoina ihmeteltyä. Hetken jo uskoin, että siellä olisi vain datan käytössä vedetty mutkia suoriksi mutta siellä onkin yksikön ohjaus ongelmallinen.

Palautin itse viikko sitten paketin tällaiseen "ryhmään" eli uuden sukupolven automaattiin. Lokero jonka minulle varasi oli automaatille mennessä auki. Kokeilin onneani logiikan kanssa ja napsautin kiinni ja sitten kokeilemaan koodia. Onneksi toimi. Kerrankin arvoin kahdesta vaihtoehdosta oikean.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös