Suomen poliisi kriisissä?

  • 648 582
  • 5 576

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Osoittaa, että ko ajoneuvo on hälytystehtävässä?

Peuroille vai?

Hyvä pointti mukahassutelustani huolimatta. Joskus tullut ajeltua öisin paljonkin ja aika hiljaista on Suomen maanteillä. En ala tästä vääntämään koska siinä ei ole mieltä. Mielelläni vaan kuulen hyvin perustellun vastakkaisen mielipiteenkin.
 

Laakamato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers (Jokerit)
Ko. Jannun uhriutumishistorian tietäen, kyseessä ei ole "100 metriä kohteesta".

Ei niistä sinänsä iloa ole, mutta niillä voi perustella ylinopeuden.

En tunne hänen historiaa joten tässä pitää vain luottaa sinun sanaan.

Viimeisestä lauseesta samaa mieltä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Peuroille vai?

Minusta on selkeämpää, että on joku sääntö miten ilmoitetaan milloin ollaan hälytystehtävissä, sen sijaan että se jätetään jokaiselle, itsenäisesti ja omaan harkintaansa päättää miten ja milloin on soveliasta tehdä mitäkin.

Toki jos se napin painaminen vaatii jotain erityiskompentenssia niin sitten tilanne on täysin toinen.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Ei niistä sinänsä iloa ole, mutta niillä voi perustella ylinopeuden.
Ei pelkät pillit ja valot päällä ajaminen ole peruste ajaa ylinopeutta. Ihan samalla tavalla Aharille olisi tullut sakko ja stadin komisario olisi kysellyt sähköpostitse perään jos olisi pillit ja valot päällä ajanut kamera-auton ohi.

Poliisi käyttää hälytysvaloja ja -ääniä lähinnä muiden tienkäyttäjien ja jalankulkijoiden takia.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Eikö autossa ollut hälytyslaitteita. Meillä on ainakin aivan selkeä, että kiireellisille tehtäville ajellaan hälyt päällä ja kiireettömille ilman hälyjä liikennesääntöjen mukaan. Ei ole olemassa välimuotoja. Siitä muistuttavat teidän laitoksen miehet aika-ajoin sakon muodossa, vaikka totuuden nimissä keikalta tullessa olisi usein hyvinkin kiire asemalle täyttämään vesisäiliötä ja tekemään muutakin käytönjälkeistä huoltoa, että yksikkö on jälleen hälytettävissä.

Just??? Ei ole olemassa välimuotoja?
Aika marttyyrimainen asenne. Rikoit lakia ja sait siitä rangaistuksen. Laki on kaikille sama.

Miksi muuten laitoit sakon lainausmerkkeihin? Eikös rikesakkokin ole sakko?

Nooh, se oli vain rikesakko noilla nopeuksilla. Ja kuten sanoit, aiheesta tuli, mutta voin luvata, että työtehtävissä ei enää koskaan vastaavia tule.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Ahar Ei mun logiikalla pitäisi olla mitään välimuotoja. Jos on hälytystehtävä, silloin laitetaan siitä kertovat valot ja pillit päälle. Tällöin saa myös ajaa päin punaisia ja ylinopeutta. Jos ei ole hälytystehtävä, on päin punaisia ajaminen ja ylinopeus yhtälailla rangaistavaa kuin muillekin ihmisille. Selvennä nyt edes mikä se on se välimuoto mikä on hälytystehtävä mutta pillejä/valoja ei käytetä? Ja vielä jatkokysymyksenä: eikö näissä välimuodon tehtävissä olisi parempi kansalaisten ja ennenkaikkea poliisin oman oikeusturvan kannalta käyttää niitä epäselvyyksien välttämiseksi?

Keikka on tullut B/C tasoisena hätäkeskukselta ja silloin ei mennä hälyajolla.

Eikö näin @Ahar
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Okei. Kuinka moni teistä neropateista ajaisi keskellä yötä hälytysäänet ja -valot päällä esim murtokeikalle? Ja jos ajaisitte, niin miksi?
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Keikka on tullut B/C tasoisena hätäkeskukselta ja silloin ei mennä hälyajolla.

Eikö näin @Ahar

Juuri noin, mutta ihan inhimillisistä syistä johtuen sitä kiirettä noihin yritti pitää. Voisihan sitä ajella räikät päällä joka paikkaan, mutta ei maksa enää vaivaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Okei. Kuinka moni teistä neropateista ajaisi keskellä yötä hälytysäänet ja -valot päällä esim murtokeikalle? Ja jos ajaisitte, niin miksi?
Vasemmiston mielestä näin pitää tehdä, koska "kettutyttöjen" pitää ehtiä karkuun. Muutenhan rikolliset jää kiinni ja se on epistä. Varsinkin, kun he ovat "oikeassa".
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Vasemmiston mielestä näin pitää tehdä, koska "kettutyttöjen" pitää ehtiä karkuun. Muutenhan rikolliset jää kiinni ja se on epistä. Varsinkin, kun he ovat "oikeassa".

Tätä minäkin epäilen, mutta kaikki tyylillään.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
@Ahar Ei mun logiikalla pitäisi olla mitään välimuotoja. Jos on hälytystehtävä, silloin laitetaan siitä kertovat valot ja pillit päälle. Tällöin saa myös ajaa päin punaisia ja ylinopeutta. Jos ei ole hälytystehtävä, on päin punaisia ajaminen ja ylinopeus yhtälailla rangaistavaa kuin muillekin ihmisille. Selvennä nyt edes mikä se on se välimuoto mikä on hälytystehtävä mutta pillejä/valoja ei käytetä? Ja vielä jatkokysymyksenä: eikö näissä välimuodon tehtävissä olisi parempi kansalaisten ja ennenkaikkea poliisin oman oikeusturvan kannalta käyttää niitä epäselvyyksien välttämiseksi?

Ihan oikeasti???
 

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vasemmiston mielestä näin pitää tehdä, koska "kettutyttöjen" pitää ehtiä karkuun. Muutenhan rikolliset jää kiinni ja se on epistä. Varsinkin, kun he ovat "oikeassa".
En ole ollut pahoinpitelyn uhrina (mistä käsittääkseni oli kyse), mutta vaikea uskoa, että pitäisin parempana pahoinpitelyn pitkittymistä, vaikka se lisäisikin todennäköisyyttä, että syylliset saadaan kiinni verekseltään. Mutta ehkä joku toinen on valmis ottamaan vastaan pahemman pieksennän poliisien ajellessa paikalle kaikessa rauhassa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Vasemmiston mielestä näin pitää tehdä, koska "kettutyttöjen" pitää ehtiä karkuun. Muutenhan rikolliset jää kiinni ja se on epistä. Varsinkin, kun he ovat "oikeassa".

Minä mietin, että mahdollinen lähestymiskiellon toistuva rikkoja haluttaisiin narauttaa paikan päältä. Vasikoinnista en tiedä mitään muuta kuin, että se olisi yhteiskunnan kannalta hyödyllistä toimintaa, joka jopa oikeuttaisi (yleistä turvallisuutta vaarantamatta) pieneen tilanteen vaatimaan tulkinnanvaraisuuteen.

Lainrikkojien kannalta on tietysti reilua, että järjestysvallan saapuminen kuuluu minuuttien varoitusajoilla.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Useinhan ilta- ja yöaikaan hälytysajot ajetaan vain vilkut päällä mutta nythän kyse on ollut ainoastaan siitä, ettei tehtävä ole hätäkeskuspäivystäjän mielestä ole ollut hälytysajoa vaativa tehtävä. Olisiko sen pitänyt olla, en osaa sanoa.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
Useinhan ilta- ja yöaikaan hälytysajot ajetaan vain vilkut päällä mutta nythän kyse on ollut ainoastaan siitä, ettei tehtävä ole hätäkeskuspäivystäjän mielestä ole ollut hälytysajoa vaativa tehtävä.

Muistanko oikein, että lain mukaan pitäisi olla sekä ääni että valot päällä, jotta voi liikennesääntöjä rikkoa.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Muistanko oikein, että lain mukaan pitäisi olla sekä ääni että valot päällä, jotta voi liikennesääntöjä rikkoa.

Jos nyt oikein muistan, niin punaisia päin ajaessa pitäisi AINA olla äänet päällä. Onko tuo sitten järkevää...
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
Kyllä mä sen ymmärrän, että joskus on keikan kannalta parempi mennä "hiljaa" paikalle. Näissä pitäisi sitten mielestäni ehdottomasti olla jokin muu keino osoittaa, että partio on silti ollut hälytystehtävällä, jolloin mahdolliset sakotkin kaiken järjen mukaan pitäisi pystyä mitätöimään. Mikään ratkaisu ei voi olla, että joku valopää siellä ratissa alkaa miettimään että "vastedes en kyllä pidä mitään kiirettä", jos samaan aikaan joku ottaa jossain turpaan. En nyt näkisi tätä yksittäisen poliisin vikana vaan ennemminkin järjestelmän. Usein kyllä näkee poliisin pitävän päällä valoja hälytysajossa, pillejä sitten huudatetaan risteykseen tultaessa, on tuo nyt ainakin vähemmän huomioita herättävää.
Niin no. Hätäkeskus jakaa keikat partioille A, B ja C kiireellisyysluokilla. A on kiireellisin ja C vähiten kiireellinen. Käytännössä A-tehtäville partiot ajavat hälytysajoa, joten oletan että Aharin partiolle on tullut B-keikka ja partionjohtajana Ahar on ajanut ylinopeutta pitäen sitä perusteltuna. Sitten Paster... nimeltä mainitsematon Stadin komisario on kysellyt perusteita ja Ahar on ajatellut ettei tästä kuitenkaan mitään tule ja vastannut puolivittuillen ettei kuulu tehtäviisi tietää mitä täällä tapahtuu, ja sitten on tullut sakko perästä.

Jos minä olisin Ahar ja olisin kokenut sen oikeaksi ajaa ylinopeutta tehtävälle olisin kertonut sen Stadin komisariolle. Jos se ei olisi riittänyt, olisin vastustanut sakkoa. En olisi kuitenkaan uhriutunut.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aina on väistämisvelvollisuus.

En tiedä mitä tuolla tarkoitat, mutta pienellä googletuksella löytyi juttu aiheesta.

Jos ambulanssia tai muuta hälytysajoneuvoa ajetaan pelkillä hälytysvaloilla ilman äänimerkkejä, kuljettajan pitää noudattaa väistämisvelvollisuutta risteyksessä ja muita ajoneuvoja kohdattaessa. Lisäksi hänen pitää pysähtyä punaisissa valoissa ja stop-merkin kohdalla.

Tieliikennelain mukaan jokaisen tienkäyttäjän pitää antaa esteetön kulku hälytysajossa oleville ajoneuvoille. Tarvittaessa on väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.

Tiesitkö? Nämä ovat ambulanssien oikeudet ja velvollisuudet
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Useinhan ilta- ja yöaikaan hälytysajot ajetaan vain vilkut päällä mutta nythän kyse on ollut ainoastaan siitä, ettei tehtävä ole hätäkeskuspäivystäjän mielestä ole ollut hälytysajoa vaativa tehtävä. Olisiko sen pitänyt olla, en osaa sanoa.


Yöaikaan hälytyslaitteita harvemmin käytetään, koska tiedostavat ihmiset valittavat niiden käytöstä jatkuvasti. On kuulemma häiritsevää ja haittaa kunnon ihmisten yöunia. Hätäkeskuspäivystäjä ei tosin tee ratkaisua hälytyslaitteiden käytöstä, vaan sen tekee yksittäinen pösilö ja vähälahkainen auton kuljettaja.
 
Suosikkijoukkue
Spartalaiset puukäsiajokoiragladiaattorit
En tiedä mitä tuolla tarkoitat, mutta pienellä googletuksella löytyi juttu aiheesta.

Jos ambulanssia tai muuta hälytysajoneuvoa ajetaan pelkillä hälytysvaloilla ilman äänimerkkejä, kuljettajan pitää noudattaa väistämisvelvollisuutta risteyksessä ja muita ajoneuvoja kohdattaessa. Lisäksi hänen pitää pysähtyä punaisissa valoissa ja stop-merkin kohdalla.

Tieliikennelain mukaan jokaisen tienkäyttäjän pitää antaa esteetön kulku hälytysajossa oleville ajoneuvoille. Tarvittaessa on väistyttävä syrjään ja pysähdyttävä.

Tiesitkö? Nämä ovat ambulanssien oikeudet ja velvollisuudet
Veikkaan että puhutte samasta asiasta mutta tarkoitatte eri asioita. Poliisipartio saa esimerkiksi ajaa punaisia päin hälytysajossa, mutta silloin pitää silti väistää ja varoa muuta liikennettä, joka ajaa vallitsevien liikennesääntöjen mukaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Veikkaan että puhutte samasta asiasta mutta tarkoitatte eri asioita. Poliisipartio saa esimerkiksi ajaa punaisia päin hälytysajossa, mutta silloin pitää silti väistää ja varoa muuta liikennettä, joka ajaa vallitsevien liikennesääntöjen mukaan.

Samasta artikkelista:

Poikkeussäännöksistä huolimatta hälytysajoneuvojen kuljettajien pitää noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta sekä turvallista tilannenopeutta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös