Hovioikeudessa on otettu vastaan sama näyttö kuin käräjäoikeudessa.
T on kertonut olennaisilta ja asian ratkaisuun vaikuttavilta osin kuten käräjäoikeuden tuomioon on merkitty seuraavin lisäyksin ja täsmennyksin.
T on kertonut, että hän oli ohjeistanut autojaan käyttäneitä perheenjäseniään olemaan kertomatta hänelle, mikäli autoja käytettäessä määrättiin valvontamaksu. T:n autojen avaimet olivat olleet perheen yhteisessä asunnossa esillä kaikkien saatavilla ja autojen käytöstä oli sovittu perheenjäsenten kesken tai ainakin ilmoitettu hänelle päiväkohtaisesti.
…
T:llä voidaan autojen haltijana lisäksi olettaa olleen tiedossa, kuka kulloinkin oli kuljettanut hänen hallinnoimiaan ajoneuvoja kysymyksessä olevina ajankohtina, jos kuljettaja ei ollut hän itse. Tätä olettamaa tukee myös T:n kertomus siitä, että ajoneuvot olivat olleet hänen ja hänen perheenjäsentensä käytössä ja että niiden käytöstä oli aina sovittu T:n kanssa tai ainakin ilmoitettu hänelle päiväkohtaisesti. Näin ollen ajoneuvojen kulloistakin kuljettajaa koskevan selvityksen esittämisen ei voida katsoa muodostuvan T:n kannalta kohtuuttomaksi.
…
T on myös osin omalla toiminnallaan tarkoituksellisesti aiheuttanut tilanteen, jossa näytön esittäminen auton kuljettajasta on jälkikäteen haastavaa myös hänelle itselleen, kun hän kertomansa mukaisesti on ohjeistanut perheenjäseniään olemaan kertomatta mahdollisesti näiden saamista valvontamaksuista.
EDILEX
www.edilex.fi
Miksiköhän kaveri on mennyt ilmeisesti vapaaehtoisesti kertomaan tuosta ”älkää sitten kertoko mulle ja sovitaan aina käytöstä” -kuvioista? Eihän tuollaista kannata misään nimessä itse mennä kertomaan tuomioistuimelle.