Tässä ei ole kyse mikä on totuus tai siitä onko Aleksi "oikeassa tai väärässä" tai edes onko "Risto" oikeassa tai väärässä: Valavuori voi tosiaan räksyttää vaikka kuinka paljon tästä tapauksesta, mutta nk. yleiseen kokemukseen viitaten asia ei itseasiassa hänelle kuulu. Ongelma on se, että käytetään nimeä ja kerrotaan kuinka käräjäoikeuden lainvoimainen tuomio oli "väärin" (lue:
käsittämättön oikeusmurha) ja kerrotaan vastapuolesta (julkisesti) mielipiteitä yleisen kokemukseen viitaten vähättelevillä (mahdollisesti loukaavilla) termeillä viitaten, että nämä olisivat niitä pahantekijöitä - joita varmasti ovatkin, sen enempää kantaa ottamatta tapaukseen - tällöin varmasti "Riston ex-vaimolla" on mahdollisesti joku pointti, koska on taustalla lainvoimainen tuomio ja asia on sitä myöten loppuunkäsitelty.
Se kenelle asia kuuluu on oikeusoppineilla ja oikeuskanslerilla sekä loppupeleissä EU:n ihmisoikeustuomioistuin ....mahdollisesti - mutta ehdottomasti ei Tuomari-Aleksin twitter-tuomioistuimelle. Nimittäin ovathan rikoksista tuomittujen nimetkin julkisia, mutta niiden julkaiseminen (mediassakin) voi loukata yksityiselämän suojaa. Tässä tapauksessa vaikka "Risto" itse on käyttänyt oikeita nimiä ja muuta, niin näiden tietojen julkaiseminen Valavuoren ja Alizadin taholta on moninkertaistanut vastaanottajien määrän. Toki on oma kysymyksensä, että kuuluuko tällainen asia yksityiselämän suojaan ja onko asia loukkaava. Aika näyttää.
Kuten
@erku :kin totesi, kun kyse on huoltajuuskiistasta niin tätä asia olisi ollut siitä hoitaa hienovaraisesti (myös Ristohan on tägännyt ex-vaimonsa ja oletetun isän twitter-tiliejä omissa viesteissään), niin tämä julkinen riepottelu ei palvele ketään - varsinkaan tapauksen lapsia. Ainoa ketä tämä palvelee ovat ne jotka hakevat helppoja (poliittisia) irtopisteitä seuraajistaan.
Lisätään vielä miten
Valeksi ja Armanin vastineet eroavat toisistaan:
Allun kommentti:
– Se liittyy siihen, kun hän oli vieraana viime vuonna talk show’ssani. Puhuttiin käsittämättömästä oikeusmurhasta.
Iltalehti on uutisoinut useaan otteeseen Markon isyystaistelusta. Hän on hävinnyt oikeudessa prosessin, jossa on kyse elatusmaksujen maksamisesta lapselle, jonka biologinen isä hän ei ole.
Ilta-Sanomien mukaan Markon ex-vaimo vaatii Valavuorelle rangaistusta asiassa.
– En itse tiedä, kuka tai ketkä ovat tehneet rikosilmoituksen. Hymyilyttää, että hän kehtaa, kommentoi Valavuori.
Valavuori kiistää syyllistyneensä rikokseen ja sanoo puhuneensa vain totta.
– Luotto oikeusjärjestelmään on vahva (toim. huom. samaan aikaa tapaus mitä hän kommentoi on käsittämätön oikeusmurha). Minut on siellä kertaalleen tuomittu – täysin oikein – ja nyt minä uskon, että minua ei tuomita.
Hän sanoo myös toivovansa asian käsittelylle mahdollisimman laajaa julkisuutta.
– Olisi hyvä katsoa kortit loppuun asti. Maximum attack päätyyn asti, kuka on oikeassa ja kuka ei.
Armanin vastaava:
– On mennyt vahingossa läpi joku, jossa on ollut oikea nimi. Sitten, kun tieto on huomattu, se on välittömästi poistettu, Alizad kertoo IS:lle.
Itse jaksossa Alizad käytti IS:n tapaan Risto-peitenimeä. Riston kasvot oli blurrattu, mutta hänen ääntään ei ollut muutettu.
Alizad kertoo IS:lle, että hän antaa viranomaisille työrauhan. Hän ei ota tämän tarkemmin kantaa rikosepäilyyn.
– Mua on kuultu tässä asiassa poliisilaitoksella.
– Viranomaiset tietävät, mitä he tekevät.