Jussi Salonojalle napsahti syyte ja sakkoja. Syynä ajaminen punaisia päin aamuyöllä. Sakkosumma on
Iltasanomien uutisen mukaan vajaat 10 000 euroa.
Tästä on taitettu peistä vuosien varrella ennenkin. Jatketaan nillitystä samasta aiheesta, koska suomalaiseen sakotusjärjestelmään pesiytynyt kohtuuttomuus on edelleen vallitseva asiaintila.
Tuhansien tai jopa kymmenien tuhansien eurojen sakkojen määrääminen päiväsakkokynnyksen joten kuten ylittävistä kohtuulaimeista teoista on tolkutonta. Ihmisiä pitäisi sakottaa rikkeistä tasapuolisesti, ja nimenomaan tehdyistä rikkeistä. Ei tuloista tai omistamisesta. Nykyisen sakotusjärjestelmän mukaan ihminen syyllistyy sitä suurempaan rikokseen, mitä enemmän hänellä on tuloja.
Ymmärrän täysin miksi nykyinen järjestelmä on olemassa, ja miksi se toimii kuten toimii. Kenenkään ei tarvitse erikseen vaivautua kirkastamaan näitä periaatteita minulle. Mielestäni nykyinen järjestelmä on yksinkertaisesti kohtuuton, epäoikeudenmukainen ja täysin väärä. Siitä pitäisi ainakin nykymuodossaan luopua ensi tilassa.
Suomalaisen päiväsakkosysteemin populistisia ajovoimia ovat kateus ja herraviha. Tuloihin perustuva sakottaminen sopii kuin nenä päähän demariaatteeseen, jonka mukaan kaikilla pitäisi olla tasapuolisesti yhtä vähän fyrkkaa ja yhtä alhainen älykkyysosamäärä. Systeemi istuu myös persuaatteeseen mitä mainioimmin, koska kyllä kansa tietää että vähänkin isommat tulot on kumminkin kerätty jollakin vilunkipelillä. Viherväki ja kommarit taas ovat aina mielissään kun yksityisautoilijaa lyödään, oli lyömäase mikä hyvänsä. Ja niin päin pois. Touhussa on jonkinlaista noitavainolle tyypillistä meininkiä, jossa kateus voittaa kiimankin.
Suomessa vaaleihin lähtenyt ehdokas saa aina säkillisen ääniä jo sillä, että hän lupaa käydä ahkerasti ökyrikkaiden kukkarolla, jahka pääsee ensin valtakoneistoon sisälle. Ökyrikkaille tietysti maalataan näissä puheissa jonkun Nallen tai Sarasvuon kasvot, mutta käytännössä tällä leimakirveellä käsitellään hyvin suurta kansanosaa keskiluokkaa myöten. Jos joku onnistuu omalla työllään nostamaan päänsä ylös paskan seasta vähän muita korkeammalle, niin luiskaotsajengille tulee kiire vetää tällainen tapaus takaisin upoksiin.
Olisi mielenkiintoista tietää, missä läntisen Euroopan maassa isotuloinen väestönosa tai keskiluokka ajaa autoillaan johdonmukaisen piittaamattomasti, kun he eivät joudu maksamaan omaisuuksien suuruisia sakkoja jo melko lievistäkin liikennerikkomuksista. Ei tuo väki tietääkseni ollut Suomessa erityisen merkittävä liikenneturvallisuusongelma silloinkaan, kun heitä ei vielä sakotettu maailmanennätyssummilla. Ongelmat pyrkivät sen sijaan kasaantumaan ihan toisenlaisten tielläliikkujien tekemisistä.