Täältä ääni ainakin Vantaalle, tosin sen pitäisi olla ykkösenä. Ei omaa identiteettiä kaupunkina, hyvin vähän mitään vanhaa tai muuten vain hienoa arkkitehtuuria (vanhoja kirkkoja ei lasketa, niitä nyt on kaikkialla), ja luontokin pelkkää peltoa, jos yhtä surkeaa jokea ei lasketa. Kerrassaan onneton paikka. Se ei riitä, että Vantaalla on lentokenttä, tai että Tammistossa tai Jumbossa on mukava shoppailla.
Onhan jossain Espoossakin paljon tuollaista samanlaista paskaa, mutta siellä on myös hienoja merenläheisiä alueita, kuten Tapiola ja Haukilahti, joissa on upeaa modernia arkkitehtuuria. Keravalle ei ole ollut kovin usein asiaa, mutta se vaikuttaa jonkinlaiselta Vantaan jatkeelta, mitä esimerkiksi joku Järvenpää ei ole. Hyvin vankkaa mitättömyyttä edustavat myös Hyvinkää ja Riihimäki. Turun suunnalla taas Raisio on sikäläinen Vantaa, vaikka siellä on sentään vähän merenrantaakin.
Näissä yhteyksissä usein mainituista kaupungeista olen asunut sekä Turussa että Kouvolassa, ja minusta ne ovat molemmat mukavia paikkoja. Omaa elämäänsä elävälle maineelle ne eivät juuri mitään voi. Turku on upea vanha kaupunki, tyyliltään Suomen eurooppalaisin kaupunki, ja Kouvola on taas betonisesta keskustastaan (jossa on muuten ihan kansainvälisestikin arvostettua modernia arkkitehtuuria) huolimatta äärimmäisen kotoisa paikka, jossa on paljon nättejä pientaloalueita, luontoa ja tilaa. Paskalistalla mainituista myös Pori, Kotka ja Lahti ovat minusta mukavia paikkoja, kaikissa olen viettänyt paljon aikaa ja tykännyt meiningistä. Jokaisessa noista on kuitenkin sellaista rouheaa duunarikaupungin henkeä, jossa on oma viehätyksensä. Näistä vielä Kotka on hyvin kauniskin kaupunki, Kotkansaari on upea paikka, samoin Alvar Aallon Sunila. Porissakin Kokemäenjoen ympäristö on hienoa maisemaa.
Se, että kaupunki sijaitsee jossain hevonvitussa, ei tee siitä vielä huonoa paikkakuntaa. Jostain Joensuusta olen kuullut paljon myönteistä, ja vuoden 2014 Ilosaaressa pistäydyin kaupungissa ehkä kolmatta kertaa elämässäni ja ensimmäistä kertaa kahteenkymmeneen vuoteen, ja kivalta paikaltahan se vaikutti. Sijaitsee vain täysin väärällä suunnalla, eli juuri siellä kuuluisassa hevonvitussa. Sinne menevä tiekin on ihan kiduttavaa Itä-Suomen kasikymppirajoitteista kamerapaskaa.