Olen sitä mieltä, että Suomen parhaat NHL-vahdit tällä hetkellä ovat Bäckström, Rinne ja Niittymäki, tuossa järjestyksessä. Seuraavilla sijoilla sitten Kippersoft, Niemi ja Rask.
Aikalailla samaa mieltä. Bäckström on kyllä ollut aivan loistava kaikkina pelaaminaan kausina NHL:ssä. Sijoittumisessa Bäckström on ollut viimekausien kiistattomasti paras ukkeli maalilla, hän on sinänsä törkeästi aliarvostettu vrt. joku helvetin tähdenlentomason viimekaudella ehdolla vezinaan. NHL ei tee kaikella tapaa kuitenkaan maalivahdille hyvää, olen jo monta vuotta huomannut Kipperin pelissä aivan turhia show-elementtejä, jotka ovat tulleet varmaankin juuri kirkkaammissa valoissa ja pohjoisamerikkalaisessa valmennuksessa. Jep jep välillä hienoja torjuntoja, mutta kääntöpuolena välillä ollaan sitten ylipelattu näkyvästi.
Bäckström on pysynyt aisoissa, ainakin tähän kauteen asti. Nyt olen ollut näkeväni myös Niken pelissä tietynlaista liihottelua maalilta liian kauaksi ja enemmän dramaattisia heittäytymisiä. Niittymäki taas on aina ollut hieman räväkämpi ja ei niin solid, niin siksi kiistattoman ykkösmolen paikka on kiertänyt. Tällä kaudella, muistaakseni omienkin sanojensakin mukaan, on kuitenkin rauhoittanut peliään, ja tulos näkyy tämän hetken NHL-torjuntatilastoissa. Rauhallisuus on suomalaisten maalivahtien valtti. Rinne on kookas, älykäs ja hänellä on mahtava hanskakäsi, mutta hän ei ehkä ole pitkässä runkosarjassa niin tasainen kuin esimerkiksi Niklas.
Kiprusoff ei ole niin erikoinen, kuin täällä ajatellaan. Statsien trendi on ollut monta vuotta laskeva, mutta koska pohjoisamerikkalaiset tykkäävät kipper-lempinimestä yms välillä hehkuttavat, hehkutus siirtyy Suomenkin aamu-uutisiin. Vaikka kuinka Minnesota pelaisi puolustavasti ja muuta selitystä, niin Calagarylla on ollut viimevuodet sitä sinänsä paremmat pakit. Mun märkä uni olisi ollut nähdä viimevuonna Bäckström Detroitin maalilla. Torjuntapros. tod. näk sama kuin ennenkin, mutta päästettyjen maalien ka. 1,5. Detroit pelasi törkeän hyvää puolustusta 2 kautta putkeen ja melkeen itketti Ossin säälittävä ja epälooginen saldo: 46peliä 26-9-8, päästettyjen maalien ka. 3.09 ja torjunta prosentti 88.7. Ei tuollaisella saldolla voittaisi "normaali" joukkue kuin maksimissaan puolet peleistä. Kääntäen, paremmalla maalivahdilla saldo olisi ollut murskaava.
Tuukka Rask on sympaattinen maalivahti, ja on onnekkaasti löytänyt maalivahdin työskentelyä hyvin tukevan joukkueen. Puolustus on huippu ja Rask on vähän kuin valmiiksi katetussa pöydässä. Hän on huippulahjakas, mutta onko hän liian pienikokoinen? Suurin osa maalivahdeista on kuitenkin korkeampia kuin jääkiekkomaali niinkuin Tuukkakin, joten tämä ylimääräinen osahan lähes turhaa... Kyllä minä voisin ottaa Tuukan
opintomatkalle Olympialaisiin. Jos Suomi nyt ihan oikeasti sitten lyhyessä turnauksessa joutuisikin 3. maalivahdin käyttöön, niin kyllä Tuukka sen homman sitten hoitaisi vähintään toivotulla tasolla.
Kuten tässä ketjussa on yllättävästi todettu, maalivahteihin Suomi ei siis todennäköisesti kaadu, mutta jos Kiprusoff siis oikeasti luulee, että hänen pitäisi saada ennakkona ykkösmaalivahdin asema, hän voi imeä pillimehuaan siviilit päällä Kanadassa, sen hän parhaiten osaa.
Onneksi pelejä saa katsella vielä lisää mutta:
1. Bäckström ,videopeliarvostelulla 98, Nikelle on viimekausina pitänyt melkein aina saada ilmastaohjattua kiekko pakin vedosta, siten että voi odottaa maalia. Toinen vaihtoehto on yleensä ollut hyvin NHL-mäinen vuoden mittainen sota maalivahdin alueella, jossa Niken ruumiinosia saa hakata n. 2,5sek tai maalisummeriin asti pidempään, kuin profiilivahteja Luongoa ja Brodeuria. Minnyn mikkihiiripakit zidlicky etunenässä tätä ei pysty estämään.
2. Rinne 94 ,(left hand 99)
3. Niittymäki 93
4. Rask 92
5. Kipper 92
....? Toskala 73. Vaikka Toronton pakit onkin helvetin paskoja niin...
Niemeä en oikein osaa arvioida, kun olen nähnyt niin vähän matseja