Alussa jopa fanitin Palsanmäkiä, puhutaan tuotantokausista 1-2 ja osittain 3 (kolmosen aikana alkoi mennä maku). Mielipide vaihtui kahdesta syystä. A) itse ohjelman muuttuminen käsikirjoitetuksi mainoskanavaksi, B) Palsanmäkien vikinä kaikesta mahdollisesta.
Ensimmäinen tuotantokausi oli ainoa aidosti hyvä kausi. Kakkoselle otettiin mukaan se ärsyttävä Stadin bimbo. Kolmoselle taas otettiin mukaan julkkiksia. Viimeistään kolmannen tuotantokauden aikana alettiin Markusta käsikirjoittamaan täyttä idioottia. Milloin jäädään nostokoriin jumiin (mikä ei ole fyysisesti mahdollista) tai sitten peltoauto ajetaan Akilta salaa koeajolla ojaan. Tai sitten kun ohjelmaan otetaan somessa vituttavia firmoja Bayerncar tai Jounin Kauppaa mainostamaan omaa paskaansa, tai puhkikuluneita julkkiksia myymään omia tuotteitansa.
Palsanmäen pariskunta aiheuttaa itselleni myös eräänlaisia oksennusrefleksejä. Vikisevät about kaikkialla ettei tästä touhusta jää mitään käteen ja miten yrittäjinä ovat niin kovilla. Sitten kuitenkin huutokaupassa about kaikki myydään melkoisen "palsanmäkilisän" avulla, parhaimpana esimerkkinä ne 600 euron kuparipannut. Akilla ja Helillä on jatkuvasti puheet kuin leipäjonon asiakkailla, mutta tämänkin vuoden verotiedot puhuvat jotain aivan muuta. Itse huutokauppahan on oikeasti aika surkea esitys. Kerran olen siellä käynyt, ja ainakin silloin tiloissa oli yksi ainoa vessa johon ei oltu viitsitty edes lukkoa hankkia oveen. Maksaisihan se lukollinen ovi ainakin kymppejä. Pariskunnasta etenkin Aki tuntuu aina olevan kuin väärällä jalalla noussut. Jotain pariskunnan asenteesta faneihin kertoo juuri tuo ketjussa mainittu nimmarikorttien myyminen.
Ehkä eniten Akissa kuitenkin rassaa kaupanteossa tinkaamiset. Toki täytyy muistaa miten pitkälle tuokin on käsikirjoitettua, mutta ainakin se on käsikirjoitettu siten että Akista tehdään täysi pelle. Aina sama laulu, joku pyytää tavaroistaan vaikkapa 500 euroa, Aki vikisee miten tavaroiden myyntihintakaan ole noin paljoa. Aki tarjoaa satasen, ja tinkii ehkä kympin ylöspäin per asiakkaan pudottama satanen. Sitten tavarat vaihtavat hintaa about parilla sadalla, ja ne samat myydään huutokaupassa tonnilla. Tässä vaiheessa Aki alkaa päteä miten hyvin meklarina tiesi tuotteiden arvon. Mitä vittua, kauppatilanteessa itki kameralle miten tavarat eivät ole paskankaan väärti. Ylipäätään vähän naurattaa tuo Akin ainainen vikinä yrittäjyyden haasteista. Akin ja Helin tulot olivat viime vuonna noin 400 000 euroa, mutta silti keskittyvät aina valittamaan miten mitään ei jää käteen. Valittikohan Heli muuten tänä vuonna sitä miten heidän tulonsa eivät kuulu kenellekään muulle? Vuodesta toiseen pariskunnan tulot ovat satoja tuhansia euroja, mutta tavaran myyjiä kyllä kusetetaan mikä keretään. Kyllä, kusetetaan. Siellä kun olisi vaihtoehtona myös molemmille reilumpi prosenttimyynti, mutta aika harvoin siihen kukaan tarttuu.
Vähän ehkä surullisen puolelle homma menee siinä kohti kun pariskunta tuntuu leikkivän jo terveydellään. Käsittääkseni molemmat ovat kokeneet jo yhdet sairaskohtaukset, vaikka ikää kummallakaan ei ole vielä edes puolta vuosisataa. Nämä siis mediaan julki tulleet tapaukset, ja niitähän on ainakin yksi joka ei mediaan asti päätynyt. Tiedän siitä, että olin itse samassa sairaalassa mihin toista Palsanmäkea tuotiin, ja tämä kerta ei mediaan asti koskaan päätynyt. Pakko vain juosta kaikki kissanristiäiset läpi ja siinä sivussa riehua loppu aika miten tästä touhusta ei jää mitään käteen. Onko se ihme ettei terveys kestä tuollaista hulabaloota?
Eli täältäkin tulee Huutokauppakeisarille nykyään ei kiitosta. Minun mielestäni pariskunta on erittäin negatiivinen, vaikka jostain syystä suuri kansa kehuu heidän elämänasennettaan. Siksi jätän katsomatta. Jos jotain positiivista julkista yrittäjäpariskuntaa pitäisi fanittaa, niin ennemmin vaikka Aki ja Rita Niemi. Siellä homma kulkee mielestäni enemmän posin kautta.