Suomen maahanmuuttajat ovat tuloksillaan OECD-maiden ylivoimaisesti huonoimpia. Väkisinkin se vetää koko maan keskiarvoa reilusti alaspäin. Tähän on luultavasti kaksi syytä:
1. Suomi houkuttelee verrattain kehnoa maahanmuuttoa
2. Suomi ei vaadi maahanmuuttajilta mitään.
Tämä on tavallaan totta. Nykyään Suomeen saa tulla vain "syyperusteisesti". Ja jos lakiin perustuva syy löytyy, niin kyvykkyydellä ei ole siihen vaikutusta.
Eli toisin sanoen kyvyillä, hankituilla ominaisuuksilla tai synnynnäisellä lahjakkuudella ei ole mitään roolia maahanmuutossa. Moninkertainen tohtori ja mensan jäsen huikealla kielitaidolla ei voi muuttaa Suomeen ns. "kolmansista maista" (näihin kuuluvat mm. USA ja brexit-Britannia), jos hän ei täytä mitään ennalta määritellyistä maahanmuuton syyperusteista. Ja silloin jos kyvykkyydelle ei anneta mitään merkitystä, niin eipä tänne niitä kyvykkäitä saada kuin korkeintaan sivutuotteena vahingossa.
Kuten olen ennenkin todennut, riman pitäminen korkealla ei yksin takaa sitä, että Suomeen saataisiin "halutuimmat" maahanmuuttajat vaan pikemminkin epätoivoisimmat. Ne "halutuimmat" maahanmuuttajakandidaatit pystyvät paremmin valitsemaan eri maiden välillä, ja menevät sinne, minne tietoisesti haalitaan lahjakkaita maahanmuuttajia (esim. Australia, Kanada jne.)
Kyvykkyyden ottaminen maahanmuutossa sallivaksi perusteeksi (eli yhdeksi "syyksi" muuttaa Suomeen), vaatisi ainakin henkisesti aika isoa muutosta maahanmuuttopolitiikassa. Pahoin pelkään, että erityisesti maahanmuuttovastaisessa kentässä maahanmuuton avaaminen kyvykkäille ihmisille (esim. "Green card" -tyyppisesti) koettaisiin vastustettavana maahanmuuton helpotuksena.
Ja toisaalta jonkin erityisen kyvykkyyden vaatiminen ihmiseltä, jolla on jo joku muu laillinen syy saada oleskelulupa, lienee mahdotonta. Esimerkkinä ihminen, joka on jo saanut työpaikan Suomesta, ja työnantaja on suostunut hänet palkkaamaan, mutta sitten työlupa evättäisin ja työnantaja ei saisi haluamaansa työntekijää, koska maahanmuuttopoliittiset kyvykkyysvaatimukset eivät toteudu (jo nyt työluvan ehtona on normaali kyseistä tehtävää varten vaadittava osoitettu ammattipätevyys - rakennusmaalarin täytyy osata maalata, mutta hänen ei tarvitse saada korkeita pisteitä Mensan testeissä).
Onneksi tuon linkitetyn vanhan jutun tilastojen jälkeen Suomeen on tullut n. 100 000 työperäistä maahanmuuttajaa, jotka käytännössä kaikki ovat joko töissä tai sitten poistuneet maasta. Työttömänä heistä voi olla korkeintaan prosenttia tai pari, mutta suurimmalle osalle se on lain mukaan mahdotonta. Siihen päälle muutama tuhat kiintiöpakolaista tai turvapaikanhakijaa ei muuta isoa kuvaa, mistä Suomeen suuntautuva maahanmuutto koostuu. Ja opiskelun perässä maahanmuuttavat jo määritelmän mukaisesti tuovat maahan osaamista - kunhan eivät vain poistu heti valmistuttuaan...
Mutta selvennyksen vuoksi: itse siis kannatan sitä, että riittävää osaamista ja pätevyyttä osoittava henkilö voisi saada Suomesta oikeuden muuttaa maahan, ja tulla tänne etsimään töistä. Sinä aikana hänen pitäisi huolehtia itse elinkustannuksistaan (esim. säästöillä), ja jos työn saaminen ei onnistu siihen mennessä kun joko lupa päättyy tai rahat loppuvat (kumpi sitten toteutuukaan ensin), hänen tulisi poistua maasta. Ja jos taas töitä löytyy, hän voisi hakea jatkoa maassa oleskelulleen työnteon perusteella, ja häntä kohdeltaisiin kuin ketä tahansa työperäistä maahanmuuttajaa.