Kerrotko tästä esimerkkejä, koska minulle se on vieras ilmiö, vaikka olen työskennellyt valtiolla kohta 20 vuotta?
Pikemminkin Keskustan johdolla yritettiin vuosia hajasijoittaa valtionhallintoa veronmaksajille aiheutuvista kustannuksista huolimatta, mutta se toki epäonnistui lähes jokaisen toiminnon kohdalla, koska työntekijöitä ei kerta kaikkiaan löytynyt (eikä suostunut muuttamaan töiden perässä). Seurauksena on ollut ammattihenkilöstön irtisanoutumisia, kaksinkertaista palkkausta (palkataan vähemmän pätevä uuteen sijoituspaikkaan, jotta saadaan pidettyä pätevämpi henkilö talossa vanhassa paikassaan), työvoimapulaa (ei löydy ollenkaan pätevää hakijaa), lisääntyneitä matkakustannuksia jne.
Tästä voin kertoa esimerkkejä:
- Maaseutuvirasto Seinäjoelle -> lopputulos: osin kaksinkertaista työvoimaa MMM:n ja Maatalousviraston välillä. Kustannukset 8 M€ (lähde:
yle)
- Lääkelaitos (=Fimea) Kuopioon -> lopputulos: totaalinen pannukakku, koska Kuopiosta ei löytynyt osaajia, ja Helsingistä ei suostuttu muuttamaan. Rahaa paloi 12 M€. Virasto on edelleen nimellisesti Kuopiossa, vaikka suurin osa työskentelee Helsingissä, koska asiasta tuli Keskustalle kunniakysymys. (Lähde:
HS)
Valtion taloudellinen tutkimuslaitos on tutkinut alueellistamisen vaikutuksia:
Valtion työpaikkojen sijoittamisella pääkaupunkiseudun ulkopuolelle ei havaita näkyviä vaikutuksia aluetalouteen. Alueellistaminen ei näytä vaikuttavan yritysten määrään, yksityisiin työpaikkoihin, tuloihin tai asuntojen hintoihin. Vaikutus kansantalouteen on pieni – ja miinusmerkkinen. (Lähde: HS)
Mainitaan nyt vielä erillisen ulkopuolisen konsultin selvityksestä, että:
Alueellistaminen on lisännyt valtion menoja seitsemässä tapauksessa kymmenestä. Tutkimusessa olivat mukana Seinäjoelle sijoittunut Maaseutuvirasto ja Kokkolaan siirtyneet Väestörekisterikeskuksen laatuyksikkö ja Geologian tutkimuskeskuksen alueellinen toimipiste. (
Yle) (Konsulttiselvityksen oli tilannut keskustalainen ministeri)
Valtion palkansaajista suurin ryhmä on turvallisuussektori: poliisi, puolustusvoimat, palo- ja pelastus, rajavartiosto jne. Esim. poliisin ja pelastustlaitoksen työpaikat sijaitsevat siellä, missä suomalaiset asuvat. Eikä puolustuvoimienkaan paikkoja ole pääkaupunkiseudulle keskitetty - pikemminkin päin vastoin: Hyrylän varuskunta lakkautettiin ja sinne sijoitettu Helsingin ilmatorjuntarykmentti siirrettiin Parolaan. Tuoreehko Maavoimien esikunta perustettiin Mikkeliin.
En siis tosiaan ymmärrä, mitä olisi siirretty Helsinkiin? Toki säästöjen takia eri palveluiden alueellisia verkostoja on supistettu kaikkein pienimpien toimipaikkojen osalta, mutta niiden palvelut on lähes poikkeuksetta keskitetty lähimpään suurempaan kaupunkiin - ei Uudellemaalle.
Jos nyt palaan vielä ketjun aiheeseen, niin ihmisten sijoittumiseen on hirvittävän vaikea vaikuttaa. Ihmiset ovat todella sinnikkäitä menemään juuri sinne minne haluavat ottaen huomioon kaikki heidän elämässään vaikuttavat tekijät. Lähinnä kätettäviä työkaluja ovat erilaiset tuet, mikä tulee kalliiksi veronmaksajille, sekä erilaiset rajoitukset, mitkä useimmiten rajoittavat samalla myös työpaikkojen syntymistä, ja siten pienentävät kansantuotetta ja vaikeuttavat demografisten ongelmien korjaamista.
Esim. Fimea saa merkittävän osan rahoituksestaan yrityksiltä (osin EU:n laajuisesti). Fimean rekrytointiongelmat ovat suoraan pois suomalaisten veronmaksajien kukkarosta. Niin Fimean kuin yksityisten yritysten tulisi saada päättää sijoittumisestaan ilman aluepoliitikan keinotekoisesti luomaa kuormitusta...