Vastailen tähän ketjuun.
Olen ajoittain suunnitellut paluuta Suomeen ja välillä hakenut avoimena olevia mielenkiintoisena kokemiani työpaikkoja, joihin olen katsonut osaamiseni ja kokemukseni sopivan hyvin.
Minulle on toisinaan käynyt niin, etten ole kuullut rekrytoivasta organisaatiosta hakemukseni lähettämisen jälkeen pihaustakaan. Toisinaan taas on tullut koko rekryprosessin jälkeen joku standardivastaus, ettei valinta kohdistunut minuun. Ero on aivan valtava siihen, miten rekryprosessit ovat edenneet Saksassa tai Itävallassa, joissa hakemukset käytännössä aina johtavat vähintäänkin henkilökohtaiseen yhteydenottoon muutaman päivän sisään ja lähes aina myös haastatteluun nopealla aikavälillä (koska luonnollisesti haen vain paikkoja, joihin minun ammatillinen profiilini sopii).
Korkeakoulu- ja jatko-opintoni olen suorittanut ulkomailla, joten luulen tuon ainakin osin johtuvan siitä, että suomalaiset työnantajat eivät yksinkertaisesti arvosta ulkomaalaisia opintoja tai jotenkin pelkäävät niiden olevan huonompia kuin vastaavien suomalaisten tutkintojen. Itse puolestaan olen ajatellut, että opiskelu- ja työkokemus ulkomailta olisi hakijalle kilpailuetu ja asia, josta olisi kovasti työnantajalle hyötyä.
En varsinaisesti ole ajatellut tuota syrjintänä tai kiusaamisena, mutta kiistämättä tuommoinen kohtelu on tuntunut ikävältä. Tietysti tosi hyvä, jos ovat saaneet parempia ja sopivampia hakemuksia, mutta koska olen kovasti panostanut työhakemuksiini ja näkemykseni mukaan hakenut vain paikkoihin, joihin profiilini sopii hyvin, olisi mielestäni kohteliasta saada hakemukseen ainakin jonkinlainen vastauskin (muu kuin joku copy-paste -standardivastaus).
Tuommoinen kohtelu ei houkuttele hakemaan samaan paikkaan enää koskaan uudestaan. Ikävää on myös se, että vastaava on tapahtunut usean suomalaisen organisaation kohdalla, mikä saataa viitata laajempaan tapaan toimia.
Jos vastaavaa tapahtuu Suomessa työskentelemisestä kiinnostuneiden ulkomaalaisten työnhakijoiden kohdalla, voin hyvin uskoa, että kiinnostus hakemiseen loppuu hyvin nopeasti tuommoisen kohtelun toistuessa. Ihmiset tapaavat kuitenkin pitää sitä positiivisena, jos heille tulee tunne, että omaa osaamista arvostetaan.