Suomen demografinen nykytila ja tulevaisuus – mistä huomisen tekijät?

  • 289 465
  • 3 801

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Täällä meidän kylällä osa ukrainalaisista pojista ovat kypsyneet teini-ikään.
Tällä on sitten tunnetut lieveilmiöt eli näpistyksiä kaupasta, yleistä riehumista ja tavaroiden pienimuotoista hajottamista.
Tottakai ymmärtää että taitaa olla tekemisen puute kesällä ja ei rahaa oikein mihinkään niin tuollaista se sitten on, lisäksi epävarma tulevaisuus, asuako täällä vai palata Ukrainaan jossain vaiheessa.
Näen että jotain tekemistä olisi pitänyt kesäksi järjestää, vaikkapa joku kuukauden työllistys kunnalle, noita oli silloin kun olin itse nuori.
Lisäksi jouduin yhden perheen häätämään omalta pihaltamme kun tulivat siihen leikkimään, en nyt oikein tykännyt kyllä kun omaan pihaan tullaan kutsumatta.

Eli edelleen kotoutumisessa on tekemistä, onkohan tuohon valtion taholta edes kiinnitetty huomiota kuinka saadaan nuo nuoret integroitua tänne jos haluavatkin aikuisina jäädä tänne.

Leedsissä on nyt ollut esimerkki kuinka tilannetta ei hoideta. Helposti tulee oman käden oikeuden käyttöönotto jos samanhenkistä porukkaa on vain riittävästi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Pallister Lienee varmaan oletettavaa, että x-määrä toimettomia teini-ikäisiä jollain paikkakunnalla kyllä aiheuttaa x-määrän ongelmia, oli heidän taustansa mikä hyvänsä. Näin on ollut läpi historian ja kaikkialla maailmassa.

Ukrainalaisten tilannehan ei todellakaan ole helppo. Epävarma tulevaisuus vaikeuttaa juurtumista ja Suomessa syntyneisiin ikätovereihinsa nähden he ovat kielitaidosta lähtien haavoittuvammassa asemassa.

Varmasti tilanne olisi kuitenkin voitu hoitaa paremmin ja integraatioon panostaa enemmän. Mikäli ukrainalaiset esim. pysyttelevät lähinnä omissa porukoissaan, ei se ainakaan edistä heidän ja valtaväestön välistä vuorovaikutusta.

Omalla lähitienoolla en ole toisaalta kuullut, että nimenomaan ukrainalaiset nuoret aiheuttaisivat järjestyshäiriöitä, vaikka Ukrainasta 2022 alkaen tulleita on täällä paljon.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Migrin muutama päivä sitten päivittämien tilastojen mukaan ensimmäisiä oleskelulupia on myönnetty tammi-kesäkuussa yhteensä 21 169 kappaletta, mikä on 3574 vähemmän mitä vuonna 2023 samana ajankohtana, eli trendi on hieman alaspäin (Kertooko se sitten ennen kaikkea ukrainalaisten kotikunnan hakemisesta vuosi sitten, talousnäkymistä, hallituksen toimista vai mistä...), mutta pidemmän ajan keskiarvoihin maahanmuutto on edelleen korkealla tasolla.

Eniten oleskelulupia myönnettiin filippiiniläisille, intialaisille, kiinalaisille, vietnamilaisille, venäläisille, thaimaalaisille, bangladeshilaisille, srilankalaisille ja pakistanilaisille (Kymmenen kärki.), joten jäsen @Marleau näkemys siitä, että Suomeen kohdistuva maahanmuutto tulisi ennen kaikkea Lähi-idästä ja Afrikasta ei pidä paikkaansa myöskään vuoden 2024 osalta.


No mitä nyt olen itse joitakin tilastoja nähnyt Suomessa asuvista ulkomaalaisista, niin kyllä niissä listoissa vaan ne lähi-idän maat olivat melko kärjessä yhdessä sen Somalian kanssa. Eli kyllä näistä oli muuttanut Suomeen ihmisiä huomattavasti enemmän, kun vaikka Filippiineiltä, Bangladeshista tai mistään EU:n jäsenmaista. Aivan tuoreisiin tilastoihin en ole tutustunut, joten ehkä nyt tänä vuonna 2024 tilastot voivat hyvinkin olla erilaisia.
 

hulkster19

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, SaiPa
No mitä nyt olen itse joitakin tilastoja nähnyt Suomessa asuvista ulkomaalaisista, niin kyllä niissä listoissa vaan ne lähi-idän maat olivat melko kärjessä yhdessä sen Somalian kanssa. Eli kyllä näistä oli muuttanut Suomeen ihmisiä huomattavasti enemmän, kun vaikka Filippiineiltä, Bangladeshista tai mistään EU:n jäsenmaista. Aivan tuoreisiin tilastoihin en ole tutustunut, joten ehkä nyt tänä vuonna 2024 tilastot voivat hyvinkin olla erilaisia.
Minusta tuntuu, että olet nähnyt humanitaarisen maahanmuuton tilastoja ja sekoitat ne nyt kaiken maahanmuuton kattaviin tilastoihin. Tuossa edellisellä sivulla @Ann Arbor jo esitteli nuo täällä asuvat ulkomaalaiset maanosittain ja sen datan perusteella väitteesi ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Ei vuonna 2024, ei kymmenen vuotta sitten eikä edes kaksikymmentä vuotta sitten, joten näkemiesi tilastojen iästä tässä nyt tuskin on kyse. Tilastokeskus tuskin tässä valehtelee.

Sinänsä vuosien 2013 ja 2023 välillä maassa asuvien afrikkalaisten ja erityisesti aasialaisten (johon kuuluu Lähi-itä) on kasvanut suhteellisesti enemmän kuin esimerkiksi eurooppalaisten, mutta tätä selittänee hyvin pitkälti vuoden 2015 pakolaiskriisi.

Edit/ Ja olihan se selitys aasialaisten määrän kasvulle annettu tuossa alkuperäisessä viestissä johon viittaan, eli aasialaisten osuus on kasvanut ennen kaikkea Lähi-itää kauempaa Aasiasta saapuneiden tulijoiden takia, eikä niinkään vain tuon pakolaiskriisin.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se minkä takia moni ei välttämättä miellä eurooppalaisia maahanmuuttajia asuvan Suomessa niin paljoa saattaa toki johtua ihan siitä, että pelkästään ulkonäkönsä perusteella Suomeen esim. Virosta, Puolasta, Ruotsista tai Saksasta muuttanutta voi olla melko vaikeaa erottaa ns. kantasuomalaisesta.

Tilastot eivät joka tapauksessa valehtele ja elämämme ikävämpi taloustilanne ja maamme vetovoiman tilasta huolimatta jo yksistään muista EU-maista kotoisin oleva väestö on kasvanut joka vuosi, mukaan lukien maahanmuuttoa hillinneen pandemian vuodet 2020 ja 2021.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No mitä nyt olen itse joitakin tilastoja nähnyt Suomessa asuvista ulkomaalaisista, niin kyllä niissä listoissa vaan ne lähi-idän maat olivat melko kärjessä yhdessä sen Somalian kanssa.
Puhut paskaa!

Anteeksi, että sanon suoraan, mutta olen ymmärtänyt, että persupiireissä arvostetaan suorapuheisuutta. Näytä faktaa, niin pyydän anteeksi (ei taida olla pelkoa...)
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Ukrainalaisten tilannehan ei todellakaan ole helppo. Epävarma tulevaisuus vaikeuttaa juurtumista ja Suomessa syntyneisiin ikätovereihinsa nähden he ovat kielitaidosta lähtien haavoittuvammassa asemassa.

Varmasti tilanne olisi kuitenkin voitu hoitaa paremmin ja integraatioon panostaa enemmän. Mikäli ukrainalaiset esim. pysyttelevät lähinnä omissa porukoissaan, ei se ainakaan edistä heidän ja valtaväestön välistä vuorovaikutusta.

Voiko joku avata tyhmälle tämän termin integraatio. Paljon puhutaan tietyissä piireissä miten ulkomaalaistaustaisten ihmisten rikollisuus sun muut jutut ovat suomalaisten syytä, koska ei olla panostettu integraatioon tarpeeksi.

Eli kuinka paljon tähän integraatioon pitäisi rahaa laittaa, jotta nuo ulkomaalaistaustaiset sopeutuisivat paremmin Suomeen? Vai onko kyse kuitenkin vain kulttuurieroista? Ja lisäksi mitä keinoja tähän integraatioon sitten ylipäänsä olisi. Tarkoitan realistisia keinoja enkä mitään teoriaa.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Puhut paskaa!

Anteeksi, että sanon suoraan, mutta olen ymmärtänyt, että persupiireissä arvostetaan suorapuheisuutta. Näytä faktaa, niin pyydän anteeksi (ei taida olla pelkoa...)


Ainakin vaalikeskusteluissa monet poliitikot, varsinkin perussuomalaisten riveistä sanoivat juuri useaan otteeseen monesti tästä, että miten se Suomeen tuleva maahanmuutto tulee pääasiassa enimmäkseen vain sieltä Lähi-idästä ja Afrikasta, eikä juurikaan Euroopasta.

Tästä kyllä varmasti löytyy niitä tilastoja, kun olen itsekin niitä joskus nähnyt.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voiko joku avata tyhmälle tämän termin integraatio. Paljon puhutaan tietyissä piireissä miten ulkomaalaistaustaisten ihmisten rikollisuus sun muut jutut ovat suomalaisten syytä, koska ei olla panostettu integraatioon tarpeeksi.

Eli kuinka paljon tähän integraatioon pitäisi rahaa laittaa, jotta nuo ulkomaalaistaustaiset sopeutuisivat paremmin Suomeen? Vai onko kyse kuitenkin vain kulttuurieroista? Ja lisäksi mitä keinoja tähän integraatioon sitten ylipäänsä olisi. Tarkoitan realistisia keinoja enkä mitään teoriaa.
Itse olen sitä mieltä, että mikäli ulkomaalaistaustaiset ajautuvat korostuneesti rikolliselle polulle, ei siitä tule syytää valtaväestöä.

Mitä tulee integraatioon laitettuihin resursseihin, olisi toden totta mielenkiintoista nähdä, mihin resursseja on viimeisten vuosikymmenten aikana käytetty. Varmasti monenmoisiin ohjelmiin siis, mutta onko käytännön hyöty vastannut panostusta?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin vaalikeskusteluissa monet poliitikot, varsinkin perussuomalaisten riveistä sanoivat juuri useaan otteeseen monesti tästä, että miten se Suomeen tuleva maahanmuutto tulee pääasiassa enimmäkseen vain sieltä Lähi-idästä ja Afrikasta, eikä juurikaan Euroopasta.

Tästä kyllä varmasti löytyy niitä tilastoja, kun olen itsekin niitä joskus nähnyt.
No mikäli noita tilastoja olet nähnyt, niin saa ihmeessä laittaa tännekin. Siis jos kerran olet niin varma näkemyksessäsi, niin ihan mielellään otan vastaan tilastoja. Itse kun olen väestötilastoihin perehtynyt tuntikaupalla ja toistaiseksi en ole löytänyt väittämiäsi tilastoja.

Tietynlaista tilastoharhaa toki luo se, mikäli Suomeen kohdistuvan maahanmuuton supistaa yksinomaan esim. Top 10-kansalaisuuksittain, milloin merkittävä osa maahanmuuttajista karsiutuu pois automaattisesti, mutta jo linkkaamani tilastot maanosittain kyllä osoittavat, että Suomeen tullaan ennen kaikkea muualta Euroopasta ja Aasiasta.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se minkä takia moni ei välttämättä miellä eurooppalaisia maahanmuuttajia asuvan Suomessa niin paljoa saattaa toki johtua ihan siitä, että pelkästään ulkonäkönsä perusteella Suomeen esim. Virosta, Puolasta, Ruotsista tai Saksasta muuttanutta voi olla melko vaikeaa erottaa ns. kantasuomalaisesta.

Tilastot eivät joka tapauksessa valehtele ja elämämme ikävämpi taloustilanne ja maamme vetovoiman tilasta huolimatta jo yksistään muista EU-maista kotoisin oleva väestö on kasvanut joka vuosi, mukaan lukien maahanmuuttoa hillinneen pandemian vuodet 2020 ja 2021.


Löysin ainakin tuolta eräältä sivustolta tietoa Suomessa asuvien ulkomaalaisten kansalaisuuksista, niin siinä oli eniten juurikin venäläisiä ja virolaisia. Mutta kyllä siinä vaan oli listan kärkipäässä myös irakilaisia, somalialaisia ja muita lähi-idän maista tulleita, joita oli selvästi enemmän kun ketään eurooppalaisia.

Puhelimella vaikea linkittää tätä sivustoa tänne nähtäville, mutta voin kyllä kertoa lähteen, jos vaan ylläpito antaa niitä täällä julkaista.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No mikäli noita tilastoja olet nähnyt, niin saa ihmeessä laittaa tännekin. Siis jos kerran olet niin varma näkemyksessäsi, niin ihan mielellään otan vastaan tilastoja. Itse kun olen väestötilastoihin perehtynyt tuntikaupalla ja toistaiseksi en ole löytänyt väittämiäsi tilastoja.

Tietynlaista tilastoharhaa toki luo se, mikäli Suomeen kohdistuvan maahanmuuton supistaa yksinomaan esim. Top 10-kansalaisuuksittain, milloin merkittävä osa maahanmuuttajista karsiutuu pois automaattisesti, mutta jo linkkaamani tilastot maanosittain kyllä osoittavat, että Suomeen tullaan ennen kaikkea muualta Euroopasta ja Aasiasta.


Puhelimella tosi vaikea linkittää näitä sivustoja tänne nähtäville, mutta voin toki joskus niitä tänne laittaa, kun pääsen kunnon tietokoneen äärelle. Sitä kun ei itse enää näin 90-luvulla teini-ikänsä eläneenä ole kovin haka näissä kaiken maailman nettijuttujen linkityksissä, kuten monet mua nuoremmat varmasti asian helposti tekisivät käden käänteessä.

Kyllä mä ihan varma olen näkemyksistäni, kun olen itse asiasta lukenut ja vaikka mitä tilastoja nähnyt.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löysin ainakin tuolta eräältä sivustolta tietoa Suomessa asuvien ulkomaalaisten kansalaisuuksista, niin siinä oli eniten juurikin venäläisiä ja virolaisia. Mutta kyllä siinä vaan oli listan kärkipäässä myös irakilaisia, somalialaisia ja muita lähi-idän maista tulleita, joita oli selvästi enemmän kun ketään eurooppalaisia.

Puhelimella vaikea linkittää tätä sivustoa tänne nähtäville, mutta voin kyllä kertoa lähteen, jos vaan ylläpito antaa niitä täällä julkaista.
Eräänlainen tilastoharha on joka tapauksessa, mikäli maahanmuuttajia lähtee esim. "TOP 10-kansallisuuksittain", milloin useimmat eurooppalaiset kansallisuudet eivät mahdu joukkoon, vaikka yhteenlaskettuna he muodostaisivatkin ison väestön. Joka tapauksessa valtaenemmistö Suomeen kohdistuvasta maahanmuutosta ei ole saapunut maahamme Lähi-idästä ja Afrikasta, mitä olet pari päivää koittanut väittää.

Tässä Hesarin artikkelissa saanee kuvan, mitä maahanmuutto 2020-luvulla ennen kaikkea tarkoittaa.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puhelimella tosi vaikea linkittää näitä sivustoja tänne nähtäville, mutta voin toki joskus niitä tänne laittaa, kun pääsen kunnon tietokoneen äärelle. Sitä kun ei itse enää näin 90-luvulla teini-ikänsä eläneenä ole kovin haka näissä kaiken maailman nettijuttujen linkityksissä, kuten monet mua nuoremmat varmasti asian helposti tekisivät käden käänteessä.

Kyllä mä ihan varma olen näkemyksistäni, kun olen itse asiasta lukenut ja vaikka mitä tilastoja nähnyt.
Toden totta, mikäli olet eri mieltä, niin laita ihmeessä tilastoja. Itse turvaudun Migrin ja tilastokeskuksen maahanmuuttotilastoihin säännöllisesti ja jos olet niiden kanssa eri mieltä, niin ilman muuta haluan nähdä vaihtoehtoiset luvut.

Migri ansaitsee mielestäni kritiikkinsä, mutta tilastoijana he ovat mielestäni hoitaneet hommansa hyvin, mutta jos käyttäjä @Marleau näkee asian eri tavalla, niin mielellään otan vastaan eriävää dataa. Laita siis ihmeessä linkkiä.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toden totta, mikäli olet eri mieltä, niin laita ihmeessä tilastoja. Itse turvaudun Migrin ja tilastokeskuksen maahanmuuttotilastoihin säännöllisesti ja jos olet niiden kanssa eri mieltä, niin ilman muuta haluan nähdä vaihtoehtoiset luvut.

Migri ansaitsee mielestäni kritiikkinsä, mutta tilastoijana he ovat mielestäni hoitaneet hommansa hyvin, mutta jos käyttäjä @Marleau näkee asian eri tavalla, niin mielellään otan vastaan eriävää dataa. Laita siis ihmeessä linkkiä.


Mä laitan joskus linkkiä tulemaan, mutta ehkä nyt varmaan parempi jättää tämä asia jo tähän, kun ylläpito saattaa katsoa tämän keskustelun liikaa saman asian vatvomiseksi, joka ei "etene mihinkään".
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä laitan joskus linkkiä tulemaan, mutta ehkä nyt varmaan parempi jättää tämä asia jo tähän, kun ylläpito saattaa katsoa tämän keskustelun liikaa saman asian vatvomiseksi, joka ei "etene mihinkään".
"Ei etene mihinkään?" Vai loppuvatko argumentit omalle näkökulmalle?

Itse olen laittanut näkemysteni tueksi koko ajan virallista dataa, mutta sinä et. Olen totta kai valmis päivittämään näkemyksiäni, mikäli tieteellinen data toisin todistaa, mutta sitä en ole puoleltasi saanut.

Sitä odotellen. Tilastokeskuksen maahanmuuttotilastot ovat kuitenkin parin klikkauksen päässä ja mikäli sinun omat niistä poikkeavat näkökulmat saisi tälle palstalle linkattua niin olisi fine. Itse siis olen enemmän tai vähemmän "tilastoharrastaja", mitä tulee maahanmuutto- ja väestötilastoihin ja kun palstalle osuu virallisia tilastoja opponoiva, niin ihan mielellään otan vastaan hänen näkemyksensä.
 
Viimeksi muokattu:

Tuamas

Jäsen
Mä laitan joskus linkkiä tulemaan, mutta ehkä nyt varmaan parempi jättää tämä asia jo tähän, kun ylläpito saattaa katsoa tämän keskustelun liikaa saman asian vatvomiseksi, joka ei "etene mihinkään".

Voin jelpata.




Noilla pääset hyvään alkuun ja niistä voit linkata soveltuvat tilastot tänne johtopäätöksiesi tueksi.
 

Marleau

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voin jelpata.




Noilla pääset hyvään alkuun ja niistä voit linkata soveltuvat tilastot tänne johtopäätöksiesi tueksi.


Suurkiitokset näistä linkitysistä, sillä tämä auttoi jo todella paljon. On siinä ihmeen paljon Aasiasta sitten suuntautunut Suomeen tota maahanmuuttoa, eli selvästi sieltä päin se muutto tänne on lisääntynyt viime vuosina.

Mutta oli siinä silti vieraskielisistä arabian kieliset kolmanneksi suurin ryhmä, kuten myös Somalian kieliset viidentenä ja kurdin kieliset muistaakseni jossain sijoilla 6-10, eli aivan väärässä en siltikään tässä ollut. Näitä kieliä kun ainakin ton tilaston mukaan puhutaan Suomessa enemmän, kun vaikka sitä saksaa, italiaa, ranskaa tai jotain muuta EU-maan kieltä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta oli siinä silti vieraskielisistä arabian kieliset kolmanneksi suurin ryhmä, kuten myös Somalian kieliset viidentenä ja kurdin kieliset muistaakseni jossain sijoilla 6-10, eli aivan väärässä en siltikään tässä ollut. Näitä kieliä kun ainakin ton tilaston mukaan puhutaan Suomessa enemmän, kun vaikka sitä saksaa, italiaa, ranskaa tai jotain muuta EU-maan kieltä.
Tilastoharha muodostuu siitä, etteivät eri maista kotoisin olevat EU-kansalaiset näyttäydy esim. "Top 10-kansallisuuksissa" tiedostaen eri puolilta Eurooppaa tulevan melko tasapuolisesti maahanmuuttajia. Mikäli siis kaiken huomion keskittää esim. kymmeneen suurimpaan kansallisuuteen, tulos on hyvin vääristävä, etenkin jos kymmenestä suurimmasta alaspäin tilastot ovat hyvinkin lineaarisia.

Joka tapauksessa olet enemmän tai vähemmän hakoteillä nyt toista päivää, mitä tulee Suomen maahanmuuttotilastoihin. Edelleen 2024 selvästi suurin osa Suomeen tulevista maahanmuuttajista saapuu muualta Euroopasta, mutta sinä liehutat tänne palstalle muuta informaatiota.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Voiko joku avata tyhmälle tämän termin integraatio. Paljon puhutaan tietyissä piireissä miten ulkomaalaistaustaisten ihmisten rikollisuus sun muut jutut ovat suomalaisten syytä, koska ei olla panostettu integraatioon tarpeeksi.

Eli kuinka paljon tähän integraatioon pitäisi rahaa laittaa, jotta nuo ulkomaalaistaustaiset sopeutuisivat paremmin Suomeen? Vai onko kyse kuitenkin vain kulttuurieroista? Ja lisäksi mitä keinoja tähän integraatioon sitten ylipäänsä olisi. Tarkoitan realistisia keinoja enkä mitään teoriaa.
Minusta kielitaidon kouluttaminen olisi tärkein keino parantaa ulkomailta tulleiden sopeutumista Suomeen. Kännykkään löytyy koulutusohjelmia, mutta kansakoulun käyneenä uskon tietysti luokkamuotoiseen opetukseen.
TE-toimistot tukevat yritysten palveluksessa olevien maahanmuuttajien kielikoulutusta.

En osaa sanoa, että paljonko siihen rahaa laitetaan, enkä ovatko oppimistulokset kummoisia, kun en ole tuota palvelua käyttänyt. Joka tapauksessa panostaisin kielikoulutukseen. On ammatteja, joissa pärjää englannilla maailman tappiin, mutta myös paljon sellaisia, joissa kielitaito olisi välttämätön.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Integraatio toki ei voi olla pelkkää resurssien ohjaamista eri hankkeisiin, vaan integroituminen vastaanottavan maan yhteiskuntaan vaatii myös itse maahanmuuttajalta tahtotilaa ja työtä. Osa sopeutuu hyvinkin pian ja kivuttomasti, mutta joillain prosessi saattaa viedä vuosia. Kulttuurillisesti läheisistä maista tulevilla prosessi on tietysti helpompi, vaikka suomen kielen oppiminen on usein iso haaste heillekin.

Itä- ja kaakkoisaasialaiset, kyllä hyvin lavea määritelmä ovat mielestäni merkittävistä kulttuurieroista huolimatta sopeutuneet keskimäärin erinomaisesti Suomeen. Esim. Suomen vietnamilaistaustaiset ovat itse asiassa väkilukuun suhteutettuna eurooppalaisessakin vertailussa suuri väestöryhmä, mutta heistä harvoin kuulee oikeastaan mitään median toimesta. Varmasti monelle vietnamilaiselle Suomeen saapuminen on jopa kulttuurishokki, mutta isossa kuvassa heidän integraationsa on ollut erinomaista.

Tässä vielä jo aiemmin linkkaamani Hesarin hiljattain tekemä juttu, mikä valitettavasti on maksumuurin takana.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Integraatio toki ei voi olla pelkkää resurssien ohjaamista eri hankkeisiin, vaan integroituminen vastaanottavan maan yhteiskuntaan vaatii myös itse maahanmuuttajalta tahtotilaa ja työtä. Osa sopeutuu hyvinkin pian ja kivuttomasti, mutta joillain prosessi saattaa viedä vuosia. Kulttuurillisesti läheisistä maista tulevilla prosessi on tietysti helpompi, vaikka suomen kielen oppiminen on usein iso haaste heillekin.

Itä- ja kaakkoisaasialaiset, kyllä hyvin lavea määritelmä ovat mielestäni merkittävistä kulttuurieroista huolimatta sopeutuneet keskimäärin erinomaisesti Suomeen. Esim. Suomen vietnamilaistaustaiset ovat itse asiassa väkilukuun suhteutettuna eurooppalaisessakin vertailussa suuri väestöryhmä, mutta heistä harvoin kuulee oikeastaan mitään median toimesta. Varmasti monelle vietnamilaiselle Suomeen saapuminen on jopa kulttuurishokki, mutta isossa kuvassa heidän integraationsa on ollut erinomaista.

Tässä vielä jo aiemmin linkkaamani Hesarin hiljattain tekemä juttu, mikä valitettavasti on maksumuurin takana.

Täysin samaa mieltä. Pitkimmiltä osin Aasialaiset tuntuvat sopeutuvan Suomeen jopa poikkeuksellisen hyvin. Miksi tämä sama ei onnistu Lähi-Idästä tai Afrikasta tulevien kanssa? Joku tulee kohta varmasti huutamaan rasistiksi, mutta olkoot.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Täysin samaa mieltä. Pitkimmiltä osin Aasialaiset tuntuvat sopeutuvan Suomeen jopa poikkeuksellisen hyvin. Miksi tämä sama ei onnistu Lähi-Idästä tai Afrikasta tulevien kanssa? Joku tulee kohta varmasti huutamaan rasistiksi, mutta olkoot.

Taas tätä höpönpööpö-retoriikkaa.

Kaikkien siirtolaisryhmien työllisyys (joka on aika hyvä proxy sopeutumiseen) nousee ajan myötä. Esimerkiksi irakilaisten työllisyysaste nousee tällä hetkellä koko ajan voimakkaasti.

Linkitin asiasta Tilastokeskuksen tilastoja muistaakseni juuri tähän ketjuun jokin aika sitten.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Taas tätä höpönpööpö-retoriikkaa.

Kaikkien siirtolaisryhmien työllisyys (joka on aika hyvä proxy sopeutumiseen) nousee ajan myötä. Esimerkiksi irakilaisten työllisyysaste nousee tällä hetkellä koko ajan voimakkaasti.

Linkitin asiasta Tilastokeskuksen tilastoja muistaakseni juuri tähän ketjuun jokin aika sitten.

Onko rikostilastot hyvä proxy sopeutumiseen?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Onko rikostilastot hyvä proxy sopeutumiseen?

Tilastoja kannattaa opetella tulkitsemaan oikein ja ilman kirsikanpoimintaa.

Jos esimerkiksi 1% jostakin ryhmästä syyllistyy rikoksiin ja kyseinen prosentti pysyy jokseenkin samana vuosien ajan, ei se ole millään tavalla hyvä proxy kokonaisen ryhmän sopeutumisesta tai sopeutumattomuudesta. Jos ryhmän N = 25 000, tuo 1% on vieläpä melko olemattoman kokoinen alaryhmä. Tuon määrän pohjalta yleistys koko populaation sopeutumisesta on kyllä aika karu virhetulkinta. Jos se on tarkoituksellista, kyseessä on juurikin kirsikanpoiminta.

Sen sijaan jos samaisen ryhmän työllisyysprosentti nousee vaikkapa 30%:sta 60%:iin viidessä vuodessa, voidaan sitä hyvinkin pitää merkkinä ryhmän sopeutumisen edistymisestä.

Nämä numerot ovat esimerkkejä, mutta suuntaa antavia.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös