On se jumalauta kummaa, että suurin osa housuista tehdään perseettömille. Varmasti ainakin kotimaisista housuista. Syy selviää suomalaista miestä ja naista katsoessa. Ihmiset ovat keskimäärin perseettömiä. Lihavallakin miehellä saattaa olla lommo farkkujen perseen kohdalla. Mahaa voi olla 1,20 m ympärimitaltaan, mutta perseen kohdalla on ns. sisäänveto. Ja sama homma naisilla. Monella suomalaisella naisella riittää lantiota eli horisontaalista leveyttä. Mutta vertikaalitaso, sivulta katsoen, on litteä kuin vanerilevy.
Onko tämä joku helvetin juoni?
Hyvin, hyvin moni tuntemani nainen myöntää tämän asian. Jos tytöllä/naisella on vähänkin sporttisempi ja mielestäni hyvin kaunis hyppyripeba (mallia Merlene Ottey), painii hän saman ongelman kanssa. Mustilla ihmisillä lihaksisto kulkee muutenkin geeneissä ja on selkeästi kauniimpi kuin valkoisilla keskimäärin. Tästä ei voi edes kiistellä. Päivänselvä juttu. Niinpä vaatemallistot alueilla, missä on ollut jo pitkät perinteet erilaisista roduista, ottavat paremmin muodokkuuden huomioon. Jopa Tukholmasta löytää housuja perseellisille leikiten. Tai siis näin minä luulen ja väitän.
Kukaan muu huomannut samaa? Ja mikä on se geeni, mikä aiheuttaa litteäperseisyyttä, vaikka leveyttä olisikin? Mihin sellainen on tähdännyt? Parempi soveltuvuus kyntötöihin?
Oletko kenties ystäväni koskaan miettinyt, että tämän voisi laittaa Tarja Halosen piikkiin? Suomessa arvostetaan sitä, ettei treenaa ja näyttää huonolta. Mitä huonomman näköinen ja mitä ankeammat vaatteet, niin sitä parempi juttu.
Olen kyllä havainnut saman ilmiön. Olen litteävatsainen herrasmies, koska minun filosofiassani se, että osaa juoda kaljaa oikein, tarkoittaa sitä, ettei sitä kaljaa varastoi miksikään vararavinnoksi. Vaan kun se juodaan niin se kustaan joskus aikanaan pois.
Niinpä farkut ovat yleensä minulle vyötäröstä liian isot ja hirtän ne sitten vyöllä sopiviksi. Ostin joku aika sitten firenzeläiset 30 tuuman farkut. Ne tuntuivat vyötäröltä isoilta, mutta kun olivat muutenkin kireätä mallia niin perseestä ja reisistä 29" ei olisi mennyt. Toi on ihan normaalia. Pienemmät eivät mene päälle, mutta ne mitkä ostaa niin niissä on vyötärössä tilaa, vaikkei vetäisikään vatsaa sisään. Se johtuu litteävatsaisuudesta, joka on mielestäni hyvä ominaisuus miehessä. Tosin kaikissa merkeissä se koko ei ole vakio, joissain merkeissä 29" on oikea koko ja 28" on liian pieni.
Anyway, en ymmärrä jengiä, jotka eivät halua treenata ja jotka pukeutuvat harmaisiin vaatteisiin. Se, että on hemmetin kovassa kunnossa ja pukeutuu niin, että se näkyy, on hyvä juttu. Niin naisilla kuin miehilläkin. Mielestäni työpaikoilla voisi olla ihan hyvin ilmoitustaululla vaikkapa työntekijöiden painoindeksit ja jos on liian vähän tai liian paljon niin silloin henkilö voisi skarpata. Jos asiasta ei mainita niin pikkuhiljaa se menee helposti huonompaan suuntaan.