Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Suomalaiset, perseetön kansa!!

• 14 986
  • 90

scholl

Jäsen
On se jumalauta kummaa, että suurin osa housuista tehdään perseettömille. Varmasti ainakin kotimaisista housuista. Syy selviää suomalaista miestä ja naista katsoessa. Ihmiset ovat keskimäärin perseettömiä. Lihavallakin miehellä saattaa olla lommo farkkujen perseen kohdalla. Mahaa voi olla 1,20 m ympärimitaltaan, mutta perseen kohdalla on ns. sisäänveto. Ja sama homma naisilla. Monella suomalaisella naisella riittää lantiota eli horisontaalista leveyttä. Mutta vertikaalitaso, sivulta katsoen, on litteä kuin vanerilevy.

Onko tämä joku helvetin juoni?

Hyvin, hyvin moni tuntemani nainen myöntää tämän asian. Jos tytöllä/naisella on vähänkin sporttisempi ja mielestäni hyvin kaunis hyppyripeba (mallia Merlene Ottey), painii hän saman ongelman kanssa. Mustilla ihmisillä lihaksisto kulkee muutenkin geeneissä ja on selkeästi kauniimpi kuin valkoisilla keskimäärin. Tästä ei voi edes kiistellä. Päivänselvä juttu. Niinpä vaatemallistot alueilla, missä on ollut jo pitkät perinteet erilaisista roduista, ottavat paremmin muodokkuuden huomioon. Jopa Tukholmasta löytää housuja perseellisille leikiten. Tai siis näin minä luulen ja väitän.

Kukaan muu huomannut samaa? Ja mikä on se geeni, mikä aiheuttaa litteäperseisyyttä, vaikka leveyttä olisikin? Mihin sellainen on tähdännyt? Parempi soveltuvuus kyntötöihin?

Oletko kenties ystäväni koskaan miettinyt, että tämän voisi laittaa Tarja Halosen piikkiin? Suomessa arvostetaan sitä, ettei treenaa ja näyttää huonolta. Mitä huonomman näköinen ja mitä ankeammat vaatteet, niin sitä parempi juttu.

Olen kyllä havainnut saman ilmiön. Olen litteävatsainen herrasmies, koska minun filosofiassani se, että osaa juoda kaljaa oikein, tarkoittaa sitä, ettei sitä kaljaa varastoi miksikään vararavinnoksi. Vaan kun se juodaan niin se kustaan joskus aikanaan pois.

Niinpä farkut ovat yleensä minulle vyötäröstä liian isot ja hirtän ne sitten vyöllä sopiviksi. Ostin joku aika sitten firenzeläiset 30 tuuman farkut. Ne tuntuivat vyötäröltä isoilta, mutta kun olivat muutenkin kireätä mallia niin perseestä ja reisistä 29" ei olisi mennyt. Toi on ihan normaalia. Pienemmät eivät mene päälle, mutta ne mitkä ostaa niin niissä on vyötärössä tilaa, vaikkei vetäisikään vatsaa sisään. Se johtuu litteävatsaisuudesta, joka on mielestäni hyvä ominaisuus miehessä. Tosin kaikissa merkeissä se koko ei ole vakio, joissain merkeissä 29" on oikea koko ja 28" on liian pieni.

Anyway, en ymmärrä jengiä, jotka eivät halua treenata ja jotka pukeutuvat harmaisiin vaatteisiin. Se, että on hemmetin kovassa kunnossa ja pukeutuu niin, että se näkyy, on hyvä juttu. Niin naisilla kuin miehilläkin. Mielestäni työpaikoilla voisi olla ihan hyvin ilmoitustaululla vaikkapa työntekijöiden painoindeksit ja jos on liian vähän tai liian paljon niin silloin henkilö voisi skarpata. Jos asiasta ei mainita niin pikkuhiljaa se menee helposti huonompaan suuntaan.

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oletko kenties ystäväni koskaan miettinyt, että tämän voisi laittaa Tarja Halosen piikkiin? Suomessa arvostetaan sitä, ettei treenaa ja näyttää huonolta. Mitä huonomman näköinen ja mitä ankeammat vaatteet, niin sitä parempi juttu.

Samalla tavalla asian voi myös laittaa Niinistön, Kataisen tai Urpilaisen piikkiin, mutta voisiko syy olla kaupan keskittymisessä? Suomessahan on nämä kaksi markkinaosuudeltaan selvästi suurinta kaupan ryhmittymää, joissa valtaosa porukasta käy ja ostaa muuten suurimman osan vaatteistaankin sieltä. Kaikki, jotka ovat lukeneet kyseisten kaupparyhmittymien mainoslehtisiä, ovat varmaan havainneet että suurin osa myytävistä vaatteista on ihmeelliisiä, suoraviivaisesti ommeltuja telttoja. Itseasiassa nyt kun tarkemmin mietin, sama ongelma vaatteissa on laajemmaltikin havaittavissa. Eli vaatteet tehdään joidenkin mediaani painoindeksilukemien tai muiden perusteella ja jos vähänkin urheilet ja olet vatsan kohdalta kapeahko, mutta hartioista ja selästä leveämpi, vaikeudet alkavat.

Sopivat ja tyylikkäät vaatteet, koosta tai sukupuolesta riippumatta, eivät muuten ole välttämättä edes kalliita, kunhan ei ala etsimään niitä Suomesta. Esimerkiksi Lontoosta ja Espanjasta olen löytänyt todella tyylikkäitä, kroppaan istuvia vaatteita. Kuten ketjussa on jo useaan otteeeseen todettu, farkkujen kanssa tulee helposti ongelmia. Onneksi eräs tanskalainen ketju ja eräs italialainen farkkumerkki on tajunnut, mistä on kysymys.

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Mä en luota ihmisiin, joilla ei ole kunnon persettä. En puhu niille enkä katso päin. Kaikennäköistä joutuu nykymaailmassa sietämään, mutta perseettömyydessä kulkee mun raja.

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Harva asia on niin reppanan ja velton näköistä kuin aikuinen ja kenties snadisti ylipainonen mies, jolla ei kertakaikkiaan ole persettä ollenkaan ja farkut tai suorat housut lepattavat takaosastolta täysin tyhjyyttään.

Ei mullakaan mikään pikajuoksijan jättihanuri ole, mutta eiköhän tämä normi treenirytmi juoksuineen ja kyykkyineen estä kaikkein traagisimman perssurkastumisen.

Edelleen muistan jostain 25 vuoden takaa 1980-luvun lopulta olikohan ekalta luokalta, kun ihmettelin yhden luokkakaverini Markon normia pyöreämpää hanuria ja äitini vastasi että kyllä miehellä pitääkin kunnon takapuoli olla. Kummasti tuollaiset jäävät mieleen, ja vaikken äitini vuoksi koskaan ole kyykkinyt niin on tuo jossain alitajunnassa ollut jo junnusta asti ja lieneehän se varsin yleinen mielipide naisten keskuudessa että perseetön mies on kunnon luumu.

Ja onhan se muutenkin kiva, että jaloissa ja hanurissa on vähän ruutia, miten sitä selviää edes perusportaista jos pakaralihakset ovat kuin herneet.

Kukaan muu huomannut samaa? Ja mikä on se geeni, mikä aiheuttaa litteäperseisyyttä, vaikka leveyttä olisikin? Mihin sellainen on tähdännyt? Parempi soveltuvuus kyntötöihin?
Jossain määrin geenikin, mutta hakisin enemmän syytä feminismistä ja naisten äänioikeudesta. Suomihan otti tuon ensimmäisenä maana Euroopassa. Ei siis liene ihme, että feminismin määrä yhteiskunnassa on kääntäen verrannollinen seksikkäiden naisten suhteelliseen osuuteen. Mitä enemmän feminismiä, sitä pienempi on seksikkäiden naisten suhteellinen osuus koko naisväestöstä. "Naiset eivät ole mitään seksiobjekteja". "Kauheata kun naisia esineellistetään" jne. jne.

Tuloksena suhteettoman suuri määrä perseettömiä naisia. Tottakai markkinat toimivat kysynnän mukaan. Perseettömille naisille sopivia farkkuja. Kun vielä iso osa miehistäkin on sortunut feminismiin, niin sama logiikka jatkuu. He muokkaavat itsestään perseettömien naisten klooneja. Sukupuolettomia ja muodottomia henkilöitä.

Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Samalla tavalla asian voi myös laittaa Niinistön, Kataisen tai Urpilaisen piikkiin...

Ei tätä nyt ainakaa Urpilaisen päälle voi kaataa. Sillä tädillähän on erittäin muhkeat keuhkot ja perse. Suorastaan syntisen täyteläinen pakkaus. Niitä kun pääsisi vatkaamaan...
Noi äijät taasen on niitä lattaperseitä eli heidän syy!

Muutoinhan muuten Urpilainen on kyllä päästänyt itseensä hieman liikaa elintasolaardia, mutta ei ole helppoa tehdä piiiitkää päivää nauttien vain pullaa ja kahvia.

Mikäköhän siinä muuten on, että irstaissa haaveissaan laittaisi mielellään pulleaa ja alapäästään karskisti karvaista leidiä, mutta omalta vaimoltaan vaatii kuitenkin hyvää vartaloa ja vähintäänkin hyvin siistittyä pimperoa?

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Eli vaatteet tehdään joidenkin mediaani painoindeksilukemien tai muiden perusteella ja jos vähänkin urheilet ja olet vatsan kohdalta kapeahko, mutta hartioista ja selästä leveämpi, vaikeudet alkavat.

Naisten vaatteissa olen huomannut samantyylisen ongelman: farkuissa kun pohkeet, reidet ja takapuoli mahtuvat, vyötärölle jää reilusti ylimääräistä. Ja selästä, kyljistä sekä vyötäröltä hyvin istuvan paita ei istukaan enää hieman ylempää, vaan kiristää ja puristaa.

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tätä nyt ainakaa Urpilaisen päälle voi kaataa. Sillä tädillähän on erittäin muhkeat keuhkot ja perse. Suorastaan syntisen täyteläinen pakkaus. Niitä kun pääsisi vatkaamaan...

Julli, jaoit sitten täällä fantasiasi, hienoa! Menee muuten samaan sarjaan kuin erään kaverini haave päästä erään entisen naisministerin kanssa 'doggy style-touhuihin' siten, että hän lukisi samalla Valtion tulo-ja menoarviota vuodelta 2003. Koolla ei ole väliä, mutta vuosiluvuilla on - kyseinen talousarvio on tämän kaverini mukaan paras tulo-ja menoarvio, mitä Suomessa on koskaan tehty.

Jotain pitäisi varmaan sanoa ketjun aihepiiristäkin. Sain tänään sellaisen oivalluksen, että ehkä tässä perseiden esteettisyysepäsuhdassa onkin kysymys siitä, että ihmiset eivät osaa ostaa oikeanlaisia, itselleen sopivia vaatteita. Nyt kun talouskurimus iskee päälle, voisi Valtio puuttua asiaan - vähän samassa hengessä kuin sotien jälkeen. Valtio voisi myydä omaisuuttaan ja kustantaa kaikille suomalaisille mittatilaushousut- nuorille ja nuorekkaille farkut ja muille sitten halunsa mukaan sammareita, suoraa housua tms. Mutta ei perkele mitään legginsejä tai lahkeista vajaita capri-tai caci-housuja (vai miksi niitä nyt kutsutaankaan?).

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Tämä ketju on oikeastan tärkein ketju tämän kansakunnan osalta. Perseet pienenee, sitä mukaa voima. Voima lähtee perseestä, ja jos koko kansakunta on velttoperseitä, ei kansassa ole voimaa.
Itse muistan 70-luvulla, maalasikylän osuuskaupassa, isännillä oli sarkahousun takamuksessa mutakin kuin tyhjä lompsa, siellä oli lihaksia, perse, isokin, ja ei se ollut tullut itsestään. Vaikka niillä oli isot mahat, kyllä ne käveli ja teki töitä koko ajan. Ihminen oli tasapainossa, teki töitä jaloillaan, liikkui. Silloin maalasiet oli kuuluisia isoista perseistään. Syrjäkyliä kutsuttiin peräkyliksi. Mutta nyt on toisin.
Pitäisi perustaa Pelastakaa Perseet ry. Haastan kaikkia jatkoaikalaisia mukaan. Ensiksi pitää tuijottaa omaan perseeseen, ja panna se kuntoon. Sitten pelastetaan toisten perseet, järjestetään seminaari vaikkapa Perä-Posiolla.

Hippi Hiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nanna Karalahti
Pitäisi perustaa Pelastakaa Perseet ry. Haastan kaikkia jatkoaikalaisia mukaan. Ensiksi pitää tuijottaa omaan perseeseen, ja panna se kuntoon. Sitten pelastetaan toisten perseet, järjestetään seminaari vaikkapa Perä-Posiolla.
"Tiesitkö, että joka päivä Suomessa syntyy kymmeniä tulevia lättäperseitä? Perseettömyys on tauti, joka iskee ankarimmin juuri lisääntymisikäisiin yksilöihin. Hyvä perse sen sijaan pelastaa päiviä ja parhaimmillaan elämiä. Lähde persetalkoisiin vielä viimeisen kerran ja lahjoita Pelastakaa Perseet ry:lle! Muista myös kansallinen persepäivä 7.11.

Suosi pyllyllistä - paina perseellistä"

Edit: Tämäkin vaiva olisi vältettävissä sillä, että damen och herrar kävisivät paristi viikossa tempomassa sarjat suorin jaloin maastavetoa ja nättiä kyykkyä. Mutta ei. Sitten jos eksyy jopa sinne salille asti, tyttölapset polkevat pyörää ja lähentelevät reisiään ja poikalapset penkkaavat ja hauistelevat. Kaikkiin laitteisiin pitäisi liimata ohjelaput, joissa kehotetaan tekemään jotain hyödyllistä liikettä tarpeeksi isoilla painoilla sen sijaan että mylleröi ja pylleröi kyseisessä laitteessa. Penkkipaikalle pääsee vasta, jos on treenannut jalkoja edellisellä kerralla. Ojentaja- ja koukistajalaitteita ei lasketa. Näillä pienillä muutoksilla perseilyä olisi Suomessa enemmän ja samalla myös vähemmän. Insane!

Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kansallisen persepäivän tulisi olla ehdottomasti maanantaina, onhan kyseinen päivä kansan ehdottoman enemmistön mielestä perseestä. Persepäivänä voi ostaa punaisia perseitä ja tukea näyttää näin edellä esitettyä varainkeruuta. Persepäivänä kansalaiset pitävät noita punaperseitä puristettuina pakaroihinsa ja suora lähetys tuuttaa ohjelmaa koko päivän. Yritykset voivat osallistua kampanjaan ostamalla aulatilaansa massiivisen punapersepaviaanin eli persepäivän persevän maskotin Pertin.

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Alkaa tuntua, että täällä jotkut nimimerkit ovat kääntäneet asian huumoriksi. Huumoria tarvitaan aina ja kiva että on hauskaa mutta jos pidetään tämä ketju kuitenkin vähän vakavampana. Nimittäin jollei perseisiinkään voi enää suhtautua vakavuudella niin kysynpähän vaan, että mihin sitten pitäisi.

Mutta oli mulla myös jotain iloistakin asiaa. Eli mietiskelin tossa miten Jatkoaika voisi antaa oman panoksena vallitsevaan persetilanteeseen ja tulin siihen tulokseen, että me halutaan olla edelläkävijä tässä asiassa. Tarkemmin sanottuna naisten perseiden kehittämisessä. Homma on hyvinkin yksinkertainen. Eli jokainen naispuolinen jatkoaikalainen linkittää kuvan perseestään nyt, välittömästi. Siitä alkaa puolen vuoden treenijakso, jonka aikana persettä saa kehittää kaikin keinoin. Puolen vuoden päästä sitten jälkeen-kuvat, jonka jälkeen päästäänkin sitten vertailemaan kuvia. Perseille annetaan sitten ennen ja jälkeen-arvosanat, ja parhaalle kehittyjälle kunniamaininta. Uskon, että näinkin yksinkertaisen hauska tempaus levittää näkyvyyden kautta kansan persetietoutta ja kannustaa ihmisiä keskittymään takapuoliin. Nyt kaivataan vaan vähän talkoohenkeä jokaiselta jatkoaikalaiselta. Naisilta siinä, että saavat aikaiseksi kuvat ja treenit. Ja miehiltä sitten siinä, että jaksavat arvostella perseet.

Tehdään tästä yhteinen juttu! Näillä puheilla julistan tempauksen alkaneeksi, kuvia voi ruveta laittaa tulemaan.

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Loistavan ketjun on Sholl kaivanut jostain Jatkoajan ketjujen hautausmaalta. Pakko vähän osallistua tähän ketjuun, sillä kun keskustellaan naisista, että onko enemmän peppu- vai tissi diggaaja, niin itse olen ehdottomasti hyvistä naisten muodokkaista takapuolista innostuva mies (toki hyvät tissit on aina plussaa).

Samoin itselläni, jos joku oikeasti hyväpuoli minun vartalossani on, niin se on kyllä juurikin perse, muut sitten vaihtelevasti, mutta jos tätä kysyttäisiin niin vastaus olisi tuo, eli perse on paras kroppani osa. Tätä osaa minussa on siis kehuneet yleensä myös naiset, eli ei ole vaan omaa mielikuvitusta.

Uskon kaiken tämän juontavan parhaiten juurikin siihen, että 4-vuotiaana luistelin jo ihan täysin osaavasti ja vuosien saatossa perseeni on sen takia hyvin malliinsa kehittynyt.

Yksi syy voi olla myöskin se, että itselläni ei ole kovinkaan kimmoisat ja vahvat pohkeet, niin luistelutyylini muodostuikin juuri oikeaksi niin, että perse ja reidet (siis isoimmat lihakset) tekivät suurimman työn. Tähän vielä tarkennus, että monet huonosti luistelevat käyttävät suoraluisteluunkin enemmän- tai liikaa pohkeita ja siitä syystä se luistelu ei ole kovin vauhdikasta esimerkkeinä vaikka Karalahti ja Granlund (Granlund tosin jonkun verran muokannut tätä luistelutyyliään).

Siitä sitten farkkuihin. Itse en pidä pillihousuista (pilleissä ei ole mitään tilaa minkäänlaiseen toimintaan, edes kävelemiseen) vaan mieluummin saa olla vähän leveämpää lahjetta, ei kuitenkaan mitään hippilahkeita. Farkuissa pitää olla takamukselle paikka, eli housujen leikkaus hyvälle perseelle ja näissä on kyllä ihan huomattavia eroja farkkujen kesken.

Itse olen ainakin löytänyt parhaat persefarkut Jack & Jonesista, joskus H&M:ltä ja ulkomailta satunnaisia tilannut.

Sitten minulla on esim. parit Hilfigerin farkut ja nämä ovat juurikin mallia, suorat putket joiden perse/etupuoli kohdalle, on rakennettu laatta, jossa ei ole paikkaa perseelle eikä sille etupuolen osastollekaan hirveämmin.

Vatsaa minulla nykyään jonkun verran on, tosin duunin alla on saada mahamakkarat katoamaan ja hyvään suuntaan ollaan menossa, mutta jos joskus tulee sattumalta ostettua vahingossa lättäpersefarkut, niin ne pitää olla vyötäröltäkin sen 33-34 kun muuten se on minulla 32 ehkä jopa 31.

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Nyt kaivataan vaan vähän talkoohenkeä jokaiselta jatkoaikalaiselta. Naisilta siinä, että saavat aikaiseksi kuvat ja treenit. Ja miehiltä sitten siinä, että jaksavat arvostella perseet.

Tehdään tästä yhteinen juttu! Näillä puheilla julistan tempauksen alkaneeksi, kuvia voi ruveta laittaa tulemaan.

Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Tunnustan, että löin tämän vakavan ja tärkeän asian leikiksi. Itse itseäni rankaisten, ilmottaudun vapaaehtoiseksi tuomariksi tähän tempaukseen, joka toivottavasti tuo pilvin pimein kuvia nähtävillemme. Ja tarpeen tullen, jos peli menee oikein tiukaksi, eikä parasta persettä saa ratkottua kuvien perusteella, ilmottaudun myös vapaaehtoiseksi tuomariksi tekemään fysiologisia testejä.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy