Isäs taisi olla, kun sinua teki.Tägätään myös @FASlapsi kun tuosta AHL:stä puhui. Olisiko ollut jopa poikkeuksellinen AHL-pelaaja tämä Mikko?
Sitten asiaan. Hatakan nouseminen viime kaudella NHL-joukkueen porteille oli kyllä ylivoimaisesti isoin yllätys ja sitä varmasti kaikille. Ei hän ehkä kuitenkaan yhdeksällä pelillä vielä paikkaansa vakiinnuttanut, mutta antoi NHL-uralleen hyvän alkusysäyksen. Jännä homma kuitenkin. Nuorten kisoissa hän oli hyvä, mutta ei kuitenkaan edes Suomen parhaita ja pelissä oli vielä vähän sähläystä mukana. Liigassa sitten hän ei oikein edes erottunut (näin ei-Ilves-kannattajalle), vaikka vakiroolissa pelasikin. Miksi hän sitten sai hyvän näytönpaikan, mutta moni nuorten kisoissa isommassa ja näkyvämmässä roolissa pelannut pakki ei ole saanut, tai on joutunut sitä paljon pidempään jahtaamaan? Tuosta oli jo hyvää pohdintaa, ja ehkä hän joskus itse sen kertoo.
Olli Juolevi, Juuso Välimäki, Urho Vaakanainen, Ville Heinola ja Topi Niemelä ovat kaikki pelanneet nuorten kisat isommassa ja näkyvämmässä roolissa, mutta polku on ollut pidempi (toistaiseksi).
Mikko Koivu taisi olla TPS:n 2.sentteri Liigasta lähtiessään. Pelasi kauden AHL:ää ja ensimmäisen kauden NHL:ssä 4.ketjussa n. 10 min peliajalla (ulkoa muistellen). Teki tuossa roolissa yht. 20 pistettä ja täytti sen hyvin. Oli muistaakseni jo silloin hyvä aloituksissa ja taisi olla Torinon Olympialaisissa samassa roolissa. M. Koivun ongelma Pohjois-Amerikkaan siirryttäessä oli riittämätön liike. Sen hän laittoi kuntoon kahden ensimmäisen kauden aikana, jonka jälkeen se oli jopa hänen vahvuus 1-2 viimeistä kautta lukuunottamatta. Olen ymmärtänyt Jukka Koivun jutuista, että Jacques Lemaire teki paljon töitä Koivun luistelun kanssa. Laittoi siis Koivun luistelemaan paljon extraa. Mikko toki laittoi itse omat voimatasonsa kuntoon. Olikohan Brian Rolstonillakin joku rooli niissä talkoissa?
Sasha Barkovilla vähän samanlainen kehityskulku NHL-uransa alussa, myös hän korjasi saman puutteen. Määrätietoista työtä se vaatii. Jos palataan Nurmeen, niin erittäin hyvä pelaaja liigassa, mutta puolustuspelaaminen ei oikein riitä edes kansainvälisissä peleissä. Sen lisäksi myös hän tarvitsisi ehkä vähän lisää pelinopeutta. Pärsisellä suurin puute kokonaisvaltaisessa pelaamisessa.
Ja anteeksi jo näin etukäteen vääristä mielipiteistä.