Joukkueen taso ehdottomasti vaikuttaa.
Tätä vertailua tehtiin siksi, että Laineen ketjussa syntyi aiheesta keskustelua. Jos 9/10 on samaa mieltä asiasta, niin sitten asia on kunnossa. Siellä olleen keskustelun varjolla vaikutti että näin ei olisi ollut, sillä Ristolaisen heikot plus-miinukset nostettin esiin.
Itse asiassa Ristolainen on nimenomaan huono oman siniviivan puolustamisessa. Hänestä mennään siis aivan liian helposti ohi heittämällä. Muistaakseni tuosta on olemassa joku tilastokin, jossa Ristolainen on käsittääkseni ollut NHL-puolustajien häntäpäätä. Tämän tosin kirjoitan sen perusteella mitä olen lukenut HFBoardsilta. Minulla ei siis tästä sinänsä ole faktatilastoa. Lisäksi häntä on samalla foorumilla mollattu siitä, että hän olisi myös kovin heikko estämään vastustajien laukauksia.
Joka tapauksessa yli 20 Buffalon peliä parin viime kauden aikana katsoneena voin kyllä sanoa, että Ristolaisella on suhteellisen paljon vielä ongelmia nimenomaan puolustuspelissään. Sijoittumisvirheitä tulee liian usein, ja tuo oman siniviivan puolustaminen on kyllä ollut hänen selkeä heikoutensa niissä peleissä mitä olen nähnyt.
Määttä taas on nimenomaan pelinlukunsa ja sijoittumisensa suhteen aivan eri tasolla kuin Ristolainen. Määtän ongelmat ovat vakavan sairauden ja pahojen loukkaantumisten jäljiltä pahasti kärsinyt luistelu sekä peruskunto. Hän siis väsyy herkästi, eikä pysy välttämättä kovassa luistelutempossa mukana. Hän paikkaa kuitenkin tällä hetkelläkin tuota heikkouttaan aivan ilmiömäisellä sijoittumisella ja pelinluvulla.
Määttä ei toki ole läheskään samaa luokkaa tällä hetkellä hyökkäyspäässä, kuin Ristolainen. Tosin uskon, että tuo Määtän luistelu- ja peruskunto-ongelma vaikuttaa juuri tällä hetkellä siihen, ettei hän edes pyri pelaamaan lainkaan hyökkäävästi, koska ei pysty tämän hetken puutteellisella luistelullaan paikkaamaan riittävän hyvin mahdollisia vastahyökkäyksiä.
Joka tapauksessa, jos arvioidaan pelkästään oman maalin puolustamista, niin kyllähän Määttä siltä osin on selvästi parempi puolustaja, kuin Ristolainen. Tosin puntit tasoittuvat, kun mukaan arviointiin otetaan hyökkäyspään pelaaminen, jossa Ristolainen on vastaavasti selkeästi parempi.