Mainos

Suomalaisen iskelmämusiikin ketju....

• 67 049
  • 264

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Mihinkäs ovat hävinneet semmoiset laulajat, kun; Juha-Matti ja Berit. Molemmilta löytyy muutoma erittäinkin kuunneltava biisi. Muistaisin, että Berit oli tuossa -80 luvun alkupuolella oikeinkin suosittu, jopa meidän nuorten keskuudessa. Myöskään Einistä en ole hetkeen kuullut, mitään uutta.

edittiä: tiesittekö muuten, että Hector on ollut Cumulus yhtyeen laulaja/kitaristi. Minä en tiennyt, ennen.

Viimeksi muokattu:

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Tästähän on tulossa monologi, no häliäkö vällä.

Ajattelin käsitellä 7 seinähullua veljestä. Levyn takakannesta kurkkaamalla, muistin ulkoa, että yhtyeen on perustanut Rauman OKL:n opiskelija Pentti Oskari Kangas, vuonna 1966. -70 luvulla yhtye alkoi nousemaan kansantietoisuuteen, kun sanoittajaksi löytyi Jukka Virtanen ja säveltäjäksi Jaakko Salo. Näiden ammattimiesten ohjauksessa yhtye liittyi teatterimaailmaan, UIT ja Tampereen teatteri, jo useita kausia.

Myöskin televisioon, lasten ja myös vanhempien mieliin painui seinähullujen jouluaiheinen hupailu, the joulukalenteri muutoma vuosi sitten.

Useita pitkäsoittoja julkaissut hullukokoelma on yksi eittämätön suosikkini. Seurueelta löytyy, niin omaa tavaraa, kun ammattimaisesti haltuunotettua käännösiskelmää, kuten "kelpaisiko seksi". Liekö täällä muita seinähullujen diggareita?

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Tamara Lund RIP

Suomi-iskelmän yksi suurimpia biisejä "Sinun omasi" on taas ajankohtainen esittäjänsä, Tamara Lundin poismenon vuoksi. Hillitön esitys tuo biisi ja taustatarina todella traaginen. Lundin ensimmäinen aviomieshän kuoli juuri ennen häitä, siitä todella vahva melodraama esityksessä.

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Pressiboxi kirjoitti:
Suomi-iskelmän yksi suurimpia biisejä "Sinun omasi" on taas ajankohtainen esittäjänsä, Tamara Lundin poismenon vuoksi. Hillitön esitys tuo biisi ja taustatarina todella traaginen. Lundin ensimmäinen aviomieshän kuoli juuri ennen häitä, siitä todella vahva melodraama esityksessä.

Kyllä näin kävi. Ihmeellinen tämä Tamaran poismeno, kun kuukausi sitten oli tyttärensä häissä, tosin tietäen jo silloin asian ja sitten vaan pois. Ihmeellistä on maailman meno, vai pitäisikö sanoa, "tutkimattomat ovat herran tiet". Todella äkkiä hän meni. R.I.P

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Olkku kirjoitti:
Kyllä näin kävi. Ihmeellinen tämä Tamaran poismeno, kun kuukausi sitten oli tyttärensä häissä, tosin tietäen jo silloin asian ja sitten vaan pois. Ihmeellistä on maailman meno, vai pitäisikö sanoa, "tutkimattomat ovat herran tiet". Todella äkkiä hän meni. R.I.P

Ei se Tamaran kuolema ihan yllätys ollut. Asia oli turkulaisessa paikallismediassa jo hyvissä ajoin esillä.

Metropolit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meikäläisen topvitonen tällä hetkellä:
1.Eini:Kesä ja yö
2.Anne Mattila:asfalttiviidakko
3.Tauski:sinä vain
4.Kake Randelin:Tarja
5.Kake Randelin:Nasta pimu

Mahtavia biisejä,varsinkin muutaman koffin jälkeen...

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olkku kirjoitti:
Mihinkäs ovat hävinneet semmoiset laulajat, kun; Juha-Matti ja Berit. Molemmilta löytyy muutoma erittäinkin kuunneltava biisi. Muistaisin, että Berit oli tuossa -80 luvun alkupuolella oikeinkin suosittu, jopa meidän nuorten keskuudessa. Myöskään Einistä en ole hetkeen kuullut, mitään uutta.

edittiä: tiesittekö muuten, että Hector on ollut Cumulus yhtyeen laulaja/kitaristi. Minä en tiennyt, ennen.

Muistan joskus tuosta Hectorista kyllä tuommoisenkin seikan lukeneeni, yleensähän Cumuluksesta puhuttaessa esillä on vaan Anki Lindqvist, joka muuten taisi ihan soolonakin levyttää, eikös joku "vanha korppi ainakin joskus jossain raakkunut Ankin äänellä" vai kuinka sen pitäisi hienosti ilmaista.

Juha-Matti ei kuulu suosikkeihini, mutta taitaa edelleen keikkailla. En ole ihan varma mutta luulen hänenkin asustelevan jossain Keski-Suomessa Kake Randelinin synnyinseudulla, ja varmaan siellä päin noita keikkojaan tekee enemmänkin. Muistaakseni Juha-Matti kuuluu niihin artisteihin, jotka ovat levyttäneet Ralf Siegelin hittitehtaan tuotteen Volga. Samaa Volgaahan ovat rallatelleet myös Kari Tapio ja ykkössonni Frederik. Reetu tietysti on ykkönen tämänkiin biisin laulajana, se nyt on sanomattakin selvää.

Ei kukaan muuten sattunut katsomaan torstai-iltana tai tänään uusintana tullutta Iskelmä Finlandiaa Tapsan Tahdeilta? Siinä Reetu esitti Tom Jonesin Sex Bombin suomeksi, ja mulle jäi heti kertosäe päähän ja loppuillan olen lauleskellut että "housunnapit aukeaa ja täsmäase laukeaa". Huimaa, Reetu.

Berit muuten teki uutta humppaa levyllisen tässä ihan lähiaikoina. Humppatyttönähän Berit aikoinaan pinnallekin ponnahti, mutta pakko on tunnustaa että kyllä multakin tuo vuonna 1983 tai -84 julkaistu lp jossain kätköissä vielä on. Varmaan sama rieska jota Olkkukin on kuunnellut. Silloin joskus hamassa nuoruudessa, semmoisena 16-vuotiaana kloppina olin muuten jo palaneella Säkylän Eenokilla Beritiä katsomassakin. En tosin silloin mennyt sinne artistin takia, mutta muuten vaan örveltämään. Ja putkaan jouduin sillä kertaa, sen takia tuo keikka ja Berit on mieleen jäänytkin varmaan.

Eini sitten taas ei ole suosikkeihini kuulunut. Hänestä nyt ensimmäisenä mieleen tulee kaksi suurta asiaa, oikea ja vasen, sekä kappale "Olen neitsyt" eli Madonnan "Like A Virgin" (jonka muuten Timo T.A. Mikkonen telkkarissa joskus suomensi että "Tykkään virginialaisista"). Mutta näkyipä Einikin tuossa Iskelmä Finlandian koosteessa, ja mikä ettei, vanha rouva on edelleen timmissä kunnossa. Joskus keikalla jossain hänet näin ja samaa fraasia hän näköjään käyttää edelleen kuin 10 vuotta sittenkin: "ja käsiä mukaan".

Olkku kirjoitti:
Ajattelin käsitellä 7 seinähullua veljestä. Levyn takakannesta kurkkaamalla, muistin ulkoa, että yhtyeen on perustanut Rauman OKL:n opiskelija Pentti Oskari Kangas, vuonna 1966. -70 luvulla yhtye alkoi nousemaan kansantietoisuuteen, kun sanoittajaksi löytyi Jukka Virtanen ja säveltäjäksi Jaakko Salo. Näiden ammattimiesten ohjauksessa yhtye liittyi teatterimaailmaan, UIT ja Tampereen teatteri, jo useita kausia.

Myöskin televisioon, lasten ja myös vanhempien mieliin painui seinähullujen jouluaiheinen hupailu, the joulukalenteri muutoma vuosi sitten.

Useita pitkäsoittoja julkaissut hullukokoelma on yksi eittämätön suosikkini. Seurueelta löytyy, niin omaa tavaraa, kun ammattimaisesti haltuunotettua käännösiskelmää, kuten "kelpaisiko seksi". Liekö täällä muita seinähullujen diggareita?

No, melkein kaikki huumorimusiikki on sydäntäni lähellä joten kyllä minä Seinähulluja kuuntelen, kaksi levyä minulla on ja luulenpa kyllä että ei heiltä enempää ole tullutkaan materiaalia... Paitsi tietysti joku 20 suosikkia-kokoelma saattaa olla kyllä lisänä noiden kahden älpeen lisäksi... Voi toki olla että on joku mennyt multa ohikin, ja sinkkuja orkesteri on varmaan julkaissut useitakin.

Ihan kiva Seinähulluja on kuunnella, omat suosikkini ovat "Banaania poskeen" sekä "Lumikki-jenkka" kuten myös tuohon jälkimmäiseen oleellisesti liittyvä "Kääpiöiden kemut", joka kertoo siitä mitä Lumikille sen jälkeen tapahtui kun metsänvartija "Viiltäjä-Jaska" oli metsässä käskenyt tyttöä vaihtamaan maisemaa, ettei rupea "jäännökset haisemaan". Mahtavaa musiikkia, joka tosin toimii levyä paremmin livenä. Itse en valitettavasti ole Seinähullujen konserttia nähnyt koskaan kuin telkkarista pätkiä sieltä ja täältä, mutta huimaa on meno varmaan edelleenkin.

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Roku kirjoitti:
Juha-Matti ei kuulu suosikkeihini, mutta taitaa edelleen keikkailla. En ole ihan varma mutta luulen hänenkin asustelevan jossain Keski-Suomessa Kake Randelinin synnyinseudulla, ja varmaan siellä päin noita keikkojaan tekee enemmänkin. Muistaakseni Juha-Matti kuuluu niihin artisteihin, jotka ovat levyttäneet Ralf Siegelin hittitehtaan tuotteen Volga

Kohta yksi, Kake Randelinin synnyin seutu ei ole keskisuomi. Mäntyharju on eteläsavoa, nih! Toisekseen tämän volga biisin originelliä esittäjää, sen kummemmin tekijääkään en muista. Sen muistan, että biisi oli alun perin nimeltään "moskow".

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En mäkään sen alkuperäistä esittäjää tiedä, mutta Ralf (tai Rolf) Siegel sen tehnyt on, tosin yhdessä Bert Meinungerin kanssa. Samat jampat tekivät mm. Sheikki Ali Hassanin ja Tsingis Khanin alkuperäisversiot.

Etteivät vaan itse olisi esittäneetkin, en ole varma. Volga on tottakai alunperin nimeltään Moskau, tuolla tavalla kirjoitettuna.

scholl

Jäsen
Olkku kirjoitti:
Kohta yksi, Kake Randelinin synnyin seutu ei ole keskisuomi. Mäntyharju on eteläsavoa, nih! Toisekseen tämän volga biisin originelliä esittäjää, sen kummemmin tekijääkään en muista. Sen muistan, että biisi oli alun perin nimeltään "moskow".

Olette molemmat väärässä. Sillä biisillä ei ole mitään tekemistä volgan kanssa. Se on Moskau se biisi. Ja kyseisen Siegelin biisin esittänyt bändi oli Dschinghis Khan. Samannimisellä biisillä muuten ko. bändi tuli 79 Euroviisuissa neloseksi. Itse asiassa Ralph Siegel laittoi koko bändin pydeen sitä Euroviisua varten.

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
scholl kirjoitti:
Olette molemmat väärässä. Sillä biisillä ei ole mitään tekemistä volgan kanssa. Se on Moskau se biisi. Ja kyseisen Siegelin biisin esittänyt bändi oli Dschinghis Khan. Samannimisellä biisillä muuten ko. bändi tuli 79 Euroviisuissa neloseksi. Itse asiassa Ralph Siegel laittoi koko bändin pydeen sitä Euroviisua varten.

Jaa se oli tuon niminen bändikin. Muistan tässä keväällä nähneeni telkkarissa jossain Euroviisuja käsitelleessä ohjelmassa pätkän tuosta vuoden -79 kisasta, ja sanoisinko että melko lailla omaperäisen näköistä joukkoa tuo Dschingis Khan-bändi...

Reetuhan on omaa Tsingis Khaniaan mainostanut sillä, että Länsi-Saksa olisi biisillään voittanut Euroviisut -79 muuten, mutta kun Euroopan kansa oli juuri katsellut "Polttouhreja" telsusta niin pisteiden jaossa se näkyi ja rumat hillujat jäivät neljänneksi.

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
scholl kirjoitti:
Olette molemmat väärässä.

Eihän me väärässä voida olla, jos ei muisteta. Ainoastaan dementikoita tjsp:) Sitäpaitsi, jos meillä on Rokun kanssa mielipide, niin se on ainoa oikea.

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Roku kirjoitti:
Jaa se oli tuon niminen bändikin. Muistan tässä keväällä nähneeni telkkarissa jossain Euroviisuja käsitelleessä ohjelmassa pätkän tuosta vuoden -79 kisasta, ja sanoisinko että melko lailla omaperäisen näköistä joukkoa tuo Dschingis Khan-bändi...
Onkohan se tämä pätkä? On muuten ihan päällikkö kipale (22 megaa).

Viimeksi muokattu:

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä ei ole se sama mitä tarkoitin, se oli alkuperäinen Euroviisufinaaliesitys vuodelta 1979, mutta samanlaisiin hassuihin vaatteisiin pukeutuneita hiippareita siinäkin oli. Esiintyvä bändi onkin varmaan sama kuin silloin 26 vuotta sitten.

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Jaahas. On taas aika tutkailla kotimaista iskelmää. Tuommoisesta herrasta, kun Seppo Närhi en ole kuullut aikoihin. Itseasiassa ainoa hittinsä taisi olla prinsessa 65. Tyttärensä, Kemopetrolistakin tuttu Laura Närhi kyllä on mainostanut isäänsä haastatteluissa, mutta ei ole tainnut uutta materiaalia pukata Sepolta. Muistini syövereistä kumpuilee ajatus, että Seppo on jossakin yhtyeessä soitellut ja laulellut, mutta en ole varma.

Onko havaintoa?

Suosikkijoukkue
Rauman Lukko. /HC Tallinna !
Tämä ei kyllä ole mikään kysymysketju,mutta kysyisin silti kuka lauloi "nukke pieni mun sinuun rakastuin"? Muistelisin että oli aika upea ääni, mutta kuka?

Ps. Itse en saa laulajaa mieleeni millään!

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
veinikretski kirjoitti:
Tämä ei kyllä ole mikään kysymysketju,mutta kysyisin silti kuka lauloi "nukke pieni mun sinuun rakastuin"? Muistelisin että oli aika upea ääni, mutta kuka?

Ps. Itse en saa laulajaa mieleeni millään!

Eiköhän tuo ollut taiteilija Matti 'fredi' Siitonen, joskus -60 luvun lopulla. Kappaleen nimi on Pieni nukke ja oli jonkun singlen b-puoli.

edit. Singlen a-puoli oli, milloinkaan en löydä samanlaista. Näin tarkastuksen jälkeen.

Suosikkijoukkue
Olkku kirjoitti:
Eiköhän tuo ollut taiteilija Matti 'fredi' Siitonen, joskus -60 luvun lopulla. Kappaleen nimi on Pieni nukke ja oli jonkun singlen b-puoli.

edit. Singlen a-puoli oli, milloinkaan en löydä samanlaista. Näin tarkastuksen jälkeen.

Taitaa dementia olla pahalla asteella, ei voi muuta sanoa :)

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Eino_Mies kirjoitti:
Nyt löytyi hyvä linkki. Nimittäin mikä on huonoin suomeksi laulettu käännösiskelmä. Karmeita suomennoksia on tehty iso liuta. Tässäpä tuota listaa: http://www.turkku.com/poll/karmeat.php

Äänestinpä Frederikin seksipommia...

Laulajista sen verran vielä, että unohdin tyystin omasta kirjoitelmastani tuolla aiemmin todellakin maininnan arvoisen laulajan Jari Sillanpään. Pidän. Hyvä ääni ja monia hyviä kappaleita. Hänessä olen laulamisen lisäksi arvostanut loistavaa itseironiaa. Symppis kaveri- näin tuntematta henkilökohtaisesti.

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Reetu on kuningas

-BR- kirjoitti:
Äänestinpä Frederikin seksipommia...

Mitämitämitääääh?

Ja mulla kun on jo yli vuorokauden soinut päässä tuo loistava kertosäe "housunnapit aukeaa, ja täsmäase laukeaa". Vaikka on kyllä myönnettävä ettei biisi muuten parasta Reetua ole.

Eikös se Reetu muuten ole tehnyt suomeksi tämän moldovalaispoikien renkutuksenkin, sen joka viime kesänä soi joka päivä puolen miljoonaa kertaa radiossa, tämän O'Zonen biisin, tiedätte kyllä mitä tarkoitan...

Perkule kun vanha sonni jaksaisi vaan äkkiä läväyttää cd:llisen uutta junttimusaa, niin olisi siinä taas naapureilla kestämistä.

Suosikkijoukkue
Eino_Mies kirjoitti:
Nyt löytyi hyvä linkki. Nimittäin mikä on huonoin suomeksi laulettu käännösiskelmä. Karmeita suomennoksia on tehty iso liuta. Tässäpä tuota listaa: http://www.turkku.com/poll/karmeat.php

Ilokseni huomasin että Somerjokea ei oltu listattu kappaleiden joukkoon ollenkaan, Frederik on muuten mies paikallaan, harva on ilmoittanut olevansa joka päivä vähintään seitsemän kertaa sillä tavalla päivässä. Singisgaan ym, juntti hitit on vuosia saanut ravintola yleisön poukkimaan kuin hullut. Täysi tunnustus miehelle juntti musiikin kruunamaton kingi. Yksi biisi on kuitenkin ravintoloiden ykkönen vanhemman jengin paikoissa se on "hei garambaa tanssi sambaa kyllä tämä" ..... toinen on" pulleat purjeet viereesi rantautui" jollei naurattaisi niin itkettäisi.

Ps. Käväisenkin vessassa :)

-BR-

Jäsen
Suosikkijoukkue
HELSINGIN IFK, DEFC #1
Roku kirjoitti:
Mitämitämitääääh?

Juuh, aivan kamala käännöskappale! Se on enemmän kait teidän miesten juttuja... ; ) Kyllä muutama Reetun biisi menee, mutta ei tämä.

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eino_Mies kirjoitti:
Karmeita suomennoksia on tehty iso liuta. Tässäpä tuota listaa: http://www.turkku.com/poll/karmeat.php

Huhhuh... lista se on tämäkin. Nimittäin kertoo karua kieltään, miten iskelmälaulajien uraa on yritetty pitää väkisin yllä käännösiskelmillä. Liekö kukaan näistä artisteista miettinyt jälkeenpäin, että mitä tulikaan tehtyä?Pahimmasta päästä ovat mm nämä:

Riisu pois jo arkipaita (Wake Me Up Before You Go-Go) - Virve Rosti, 1984, Rasvis mä oon (Grease) – Pepe Willberg, Viet itsekontrollin (Self Control) - Meiju Suvas, Kelpaisiko seksi (Do Ya Think I'm Sexy) - 7 Seinähullua Veljestä, Rehtorin luiseva Salli (Long Tall Sally) - Johnny, 1963.

Ääneni meni tälle: Tutti Frutti (on jäätelö hyvää kun yksin syö) - Jussi & the Boys, 1973. Jo nimi kertoo, että pieleen menee. Kyseistä tekelettä saa vieläkin kuulla tanssiorkesterien esittämänä, ikävä kyllä. Suomessa ei sitäpaitsi Little Richardin kappaleita kovin moni pysty laulamaan edes sinnepäin.

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Meikäläisen kamaluuslistan kärkipäässä on lähinnä kolme nimeä:

- Lasse Mårtensson
- Timo T.A. Mikkonen
- Danny

Mårtenssonia ei olisi koskaan, missään, millään tavalla eikä mitenkään päin pitänyt päästää lähellekään laulumikkiä. Onhan mies hyvä säveltäjä, mutta olis svoinut pysyä pois lauluhommista.

Sitten tämä ikuinen reservin kapteenimajuriluutnantti TimoTAMikkonen. Voi Herra Jumala!
Mikkosen versio Paul Ankan Having My Baby-balladista on kyllä jotakin aivan tajutonta. Lipsasen Ilkkakin, eli Danny teki paremman version samaisesta veisusta, ja se on jo paljon, kun on sentään kyseessä Iso Kusettaja, eli Iso D.

Naisartistien puolelta Meiju Suvas meni täysin häpäisemään itsensä, kun meni vonkumaan hirveän suomennoksen biisistä You´re In The Army Now.... kun lähdet armeijjaan, oouu oouu, lun lähdet armeijjjjj jjjjaaa-aaan. Ja tuo saman vongunta biisin aikana noin 187 kertaa. Voi herra halitulijallaa, tuo tyttö rallaa, ripakalla polokan tahilla!

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy