Suomalainen väkivalta: Puukko

  • 12 929
  • 70

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
HN kirjoitti:
Oot kyllä mahtava. Jatka ihmeessä linjallasi!

Mitäs linjaa tuossa nyt on? Kyllähän tuo meikäläistäkin hieman ihmetyttää, että joku selväpäinen eli tervehenkinen kaveri liikkuu kaupungilla porukassa, jossa kaikilla on Morat taskussa. Mustalaisten juttuja sanon minä...
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Ohmi kirjoitti:
Mitäs linjaa tuossa nyt on? Kyllähän tuo meikäläistäkin hieman ihmetyttää, että joku selväpäinen eli tervehenkinen kaveri liikkuu kaupungilla porukassa, jossa kaikilla on Morat taskussa. Mustalaisten juttuja sanon minä...

Allekirjoituksesi mukaan käytät itse mieluummin tuliaseita?

Sergein kommentti oli tyypillisen "sergeimäinen" joten päätin siihen olla tarttumatta. Muutenkin viestini oli suht selvää suomea, joten en katso
että olisi tarvetta sitä selitellä.
Varsinkin kun veli HN sen onnistuneesti teki jo.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
HN kirjoitti:
Mainittakoon, että itse olen nuorena pyörinyt porukassa, jossa usea tyyppi kantoi tuliasetta ja myi sekä käytti kovia huumeita. Silti olen ihan tavallinen perheenisä, joka käy töissä, maksaa laskunsa ja elää lakien mukaan. Tietysti se voi olla vaikea ymmärtää, että jotkut fiksut ja kunnialliset kansalaiset ovat kokeneet elämästä muitakin puolia kuin sen, joka näkyy omakotitalon pihasta ja isin Mersun takaikkunasta.

Onko tämä nyt sitten ymmärrettävä niin, etä nuoruudessa järjen käyttö on kiellettyä? Kyllä minä olen ainakin pystynyt pysymään erossa kavereista, jotka vetivät omassa nuoruudessani huumeita ja kantoivat puukkoja, vaikka niiitä omalla luokalla olikin. Nykyään on sitten niitä vähemmän jäljellä. Jos ei paska heroiini ole tappanut, niin sitten itsemurhat tai sitten velkojen karhuaminen on mennyt vähän liian pitkälle...

Ja mitä tulee isin Mersuihin, niin aika monen nykyajan nuoren kannattaisi ennemmin katsella maailmaa isukin Mersun takaikkunan läpi kuin pyöriä porukoissa, missä vedetään kovia huumeita ja kannetaan aseita. Siinä, että on joskus pyörinyt moisessa porukassa ei ole mitään rehvasteltavaa - päin vastoin, se kertoo vaan tyhmyydestä ja pelkuuruudesta, ettei ole uskaltanut sanoa ei. Mutta sinä voit HN rehvastella, nuoruusaikojen "kovien" poikien kanssa pyörimisestä, ihan niin paljon kuin haluat, minä näin siitä asiasta ihan tarpeeksi vaikken narkkareiden kanssa aikaani ole viettänytkään...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
HN kirjoitti:
Ihan sama asia olisi, jos vittuilisi monta vuotta raivoraittiina olleelle kaverille siitä, että tämä juo viinaa.
Näin on. Se tismalleen sama asia. Moran kantaminen ja alkoholismi on oikeastaan kaksi samaa asiaa.

Olisi kiva kuulla selvitymistarina Kopteri pääsi kuiville tuosta addiktoituvasta puukonkantamisesta. Anonyymien Puukkojunkkarien (AP) avulla? Onko sinun korvikelääkkeesi, että kannat porkkanaa puukontupessa vyöllä?

Kopterin tarinassahan sanottiin, että "hulluusvuodet" ovat ohitse vain siinä mielessä, että nykyään hän osaa kiertää tuollaiset tapaukset missä hän kohtaa kaltaisiaan puukonkantajia. En ainakaan tuosta bongannut mainintaa, että nykyään hän liikkuu porukoissa joiden taskujen terävin esine on autotallin avaimet.

Mutta jos Kopteri on päässyt irti puukonkantamisen perkeleestä, niin toivotan onnea. Koeta elää päivä kerrallaan tarttumatta siihen ihanan houkuttelevaan Moran tuppeen.
 
Viimeksi muokattu:

Evenuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
ö-ö-ö
Ohmi kirjoitti:
Mutta sinä voit HN rehvastella, nuoruusaikojen "kovien" poikien kanssa pyörimisestä, ihan niin paljon kuin haluat, minä näin siitä asiasta ihan tarpeeksi vaikken narkkareiden kanssa aikaani ole viettänytkään...

Asiahan ei sinänsä minulle kuulu, mutta minä en ainakaan huomannut mitään rehvastelevaa HN:n kirjoituksessa. Mutta se siitä, kinatkaa toki lisää.

Ja itse aiheeseen: en hyväksy toisen ihmisen vahingoittamista missään muodossa (no joo, itsepuolustuksena lyöminen on eri asia) ja tätä näkemystä vain lisäsi viime syksyinen tapahtuma. Löysimme isän vaimon kanssa puukotuksen uhrin lenkkipolulta. Loppujen lopuksi ei onneksi käynyt pahasti, mutta silloin kyllä pelkäsin. Sitä vain hoki päässänsä, että "Älä kuole nyt, älä kuole nyt..."

Väkivalta ylipäänsä on raukoille. Fiksut hoitaa asiat puhumalla.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
HN kirjoitti:
Ei. Missäs niin on väitetty?
Eli mielestäsi on ihan järkevää pyöriä kovia huumeita vetävien ja aseita kantavien kavereiden kanssa?

HN kirjoitti:
Mistäs kohtaa viestistäni löysit rehvastelua kyseisestä asiasta? Se oli toteamus - fakta, jonka toin esiin neutraalisti ilman ylpeyttä tai häpeää.

No kyllä siinä nyt sellainen maku oli, että mielestäsi on parempi pyöriä nuoruus aseistettujen narkomaanien kanssa kuin elää normaalia elämää opiskelun, kodin ja pussikaljoittelun ohessa - saattaa tietenkin olla, että Mersu-viittaus tarkoitti jotain muuta...
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
HN kirjoitti:
Mielestäsi on siis oletettava, että jos ihminen on joskus tehnyt jotain, mitä tahansa, niin hän tekee sitä edelleen, ellei hän ole erikseen maininnut, ettei enää tee?
Kyllä, ainakin siinä tilanteessa jossa tämä ihminen kertoo, että asiat ovat muuttuneet sen verran "että nykyään osaa kiertää tuollaiset tilanteet". Ei sanakaan, että Mora jätetään nykyään liiteriin lehtisahan viereen, kun lähdetään radalle.

Puhuit siitä miten pitäisi lukea koko teksti. No, tuossa Kopterin kertomuksessa ei päivitelty sitä että omassa porukassa neljällä (4) oli puukko mukana baarissa, vaan sitä että jollain muullakin oli. Se että puukoilla selvittiin puukko-uhasta esitettiin - ainakin minun silmiini - ihailevasti. "Ei sillä sitten ollutkaan muuta asiaa". Cool, oltiin vitun kovia jätkiä - ja siitä on kiittäminen neljää puukkoa. Ensi kerralla otetaan mukaan niitä kahdeksan - molemmille käsille.

Sitäpaitsi sinä tuon "alkoholismi = puukonkantaminen" - yhteenkuuluvuuden tähän keskusteluun toit. Täten tuo edellinen postaus oli tarkoitettu lähinnä sinulle.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
HN kirjoitti:
No ei todellakaan ole. Se on tyhmää.


Pointti oli kuitenkin se, että - joidenkin vastakkaisista luuloista huolimatta - myös tyhmyyksiin nuorena sortuneista ihmisistä voi kasvaa fiksuja, vastuuntuntoisia ja lainkuuliaisia kunnon kansalaisia.

Tästähän alkaa pikku hiljaa syntyä konsensus...
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
SergeiK kirjoitti:
Kopterin tarinassahan sanottiin, että "hulluusvuodet" ovat ohitse vain siinä mielessä, että nykyään hän osaa kiertää tuollaiset tapaukset missä hän kohtaa kaltaisiaan puukonkantajia. En ainakaan tuosta bongannut mainintaa, että nykyään hän liikkuu porukoissa joiden taskujen terävin esine on autotallin avaimet.

Mutta jos Kopteri on päässyt irti puukonkantamisen perkeleestä, niin toivotan onnea. Koeta elää päivä kerrallaan tarttumatta siihen ihanan houkuttelevaan Moran tuppeen.

Kun ei nyt satu olemaan muutakaan tekemistä.

Tarinassani ei missään vaiheessa mainittu että olisin itse kantanut puukkoa.
Myönnän, että varsinkin loppulause olisi kannattanut jättää pois väärinkäsitysten välttämiseksi.Eli tarkotus ei suinkaan ollut rehvastella, itse asiassa en osaa mitenkään käsittää että joku sitä haulaisi tälläisillä asioilla tehdä.
Siitä ehkä johtuu tarinani "kevyehkö" kirjoitustapa.

Tapauksen sattuessa olin siis suht nuori kölvi, enkä silloin edes tajunnut tilanteen vakavuutta. Tästä syystä tapaus on jäänyt muistoihini hieman huvittavana.

Nim. Perheenisä, joka maksoi juuri telkkariluvan.
 

Viljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki hyvät
Faktaa sanomalehdestä:

Suomessa tapahtuu keskimäärin kolme kertaa enemmän henkirikoksia
kuin muissa pohjoismaissa.

Mistä tämä johtuu? Ollaanko me "älkää perkele tulko meille vittuileen kansa"?
Luulen että suomessa tartutaan herkemmin puukkoon tai käydään päälle
"neuvottelun" sijasta.
Olen asunut 20 v. norjassa ja nähnyt monta nahistelua/riitelyä yöelämässä joka olisi päätynyt suomessa kunnon päähänlyönti kilpailuiksi jo heti alkupelissä.

Itse en ole mikään rokka tyyppi ulkona, mutta parissa tilanteessa täkäläiset ovat jättäneet vittuilut kun tajuuvat että olen suomalainen.

Vähän raju maine meillä kyllä on, eikä näköjään suotta...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viljami kirjoitti:
Mistä tämä johtuu? Ollaanko me "älkää perkele tulko meille vittuileen kansa"?
Luulen että suomessa tartutaan herkemmin puukkoon tai käydään päälle
"neuvottelun" sijasta.

Meillä ei osata puhua omista tunteista. Ja meillä katsotaan paljon jääkiekkoa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Maakunnissa+enemmän+henkirikoksia+kuin+Helsingissä/1135233424670




Tähän ketjuun tämä kai parhaiten sopii.

Suomessa yksikin henkirikos muokkailee aika kivasti tilastoja. Siksi tämä kyseinen tilasto ei paljoa kerro. Toisaalta juuri ne kaupungit, jotka maineeltaan ovat pahimpia, ovat tuon HS:n artikkelin mukaan "hengenvaarallisimpia". Imatra, Lahti, Kerava, Joensuu, Pori.

Artikkelin lopussa sanotaan kuitenkin näin:

"Henkirikoslista ei kerro juuri mitään siitä, kuinka vaarallista jossain kaupungissa on liikkua yleisillä paikoilla. On poikkeuksellista, että surmaaja valitsee uhrinsa sattumanvaraisesti itselleen tuntemattomien ihmisten joukosta.

Tyypillinen suomalainen henkirikos tehdään edelleen keittiöveitsellä ryyppyriidan päätteeksi yksityisasunnossa viikonloppuna. "

Onko siltikään sattumaa, että juuri nuo edellämainitut kaupungit "loistavat" tilaston kärjessä?



EDIT. Tässä vielä tilasto: http://www.hs.fi/kuva/1135233428203?orientation=vertical
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Pisti silmään tuossa tilastossa, että Kauniainen on niinkin korkealla sijalla kuin 10. Oulu tulee 13:nneksi.

Linkitetyn uutisen takaa löytyy tämä uutinen, joka on mielestäni optista harhaa.

Suomessahan melkein jokainen raapaisu, oli se sitten ihmisen ihoa tai auton peltiä tulee viranomaisten tietoon. Länsi- ja Keski-Afrikka ovat uutisen mukaan turvallisempia paikkoja, kuin Lappi.

Eiköhän tämä ole tilastoharhaa, Afrikan maissa kun viranomaistilastot voivat olla hiukan vääristyneitä, eikä ihan jokainen tappo tule poliisien tutkittavaksi kuten tällaisessa "oikeusvaltiossa" kuin Suomessa.

Uutinen on mielestäni provosoiva ja siitä puuttuu harkintakykyä, vaikka Hesarin uutinen onkin.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Kun kuuntelee Radio Megaa niin tuntuu että porukkaa puukotetaan täällä Oulussa jatkuvalla syötöllä. Äskenkin jossain pihatalkoissa oli puukotettu selkään ja pari päivää sitten oli joku tapettu puukolla keskustassa. Ja näitä puukotuksia on muutenkin ollut koko ajan pitkin kevättä. Jokohan alkaa Oulu olla tilaston kärjessä, jos sellainen jostain löytyy? Mites muualla?
 
Tilastoista en tiedä, mutta tämä syy mikä tässä viimeisessä oli on vailla vertaa. "Meni hermot". Siis, että meni ihan hermot? Jossain välissä olen kyllä missannut jotain, sillä hermojen menetykseen käytetään yleensä voimasanoja ja nyrkkiä, kun taas tämä hermojen menettäjä päätti puukottaa niin monta kertaa tuntematonta nuorukaista, että ääntä ei enää lähde.

En tajua. En ole vielä niin vanha, että seniili olisin, mutta en tajua. Jotenkin ymmärrän, että väkisin jotain toiselta ottamalla tai oikein kovan asian kostoksi joku voi joskus hengen toiselta riistää, mutta ei tästä syystä. En siis puhu oikeutuksesta vaan ihan siitä etten nyt älyä lainkaan tätä asiaa.

Juopporemmeissä on aiemmin tulleet nämä "meni hermot"-puukotukset, jossa se hermojen meno on tapahtunut ensin sata kertaa saman miehen kanssa. Siinä on jotenkin logiikka ymmärrettävissä, että nyt kävi näin.

Toivonpa todellakin, että tämä viimeisin puukottaja saa mahdollisimman pitkän tuomion (veikkaan taposta 7-10 vuotta). Toivottavasti hänellä on myös aiempaa vankilataustaa, ettei pääsisi ihan ilmaiseksi tuosta tuomiosta.

EDIT: En tarkoittanut, että suuttumukseen pitäisi reagoida väkivallalla, vaan että yleensä nämä väkivaltaan turvautujat reagoivat yleensä nyrkein ja voimasanoin.
 
Viimeksi muokattu:

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Kun kuuntelee Radio Megaa niin tuntuu että porukkaa puukotetaan täällä Oulussa jatkuvalla syötöllä. Äskenkin jossain pihatalkoissa oli puukotettu selkään ja pari päivää sitten oli joku tapettu puukolla keskustassa. Ja näitä puukotuksia on muutenkin ollut koko ajan pitkin kevättä. Jokohan alkaa Oulu olla tilaston kärjessä, jos sellainen jostain löytyy? Mites muualla?

Vastahan tässä muutama päivä sitten uutisoitiin Väkivalta keskittyy tiettyihin kaupunginosiin

Viidentoista "parhaan" joukosta löytyy kolme kaupunginosaa Oulusta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Vastahan tässä muutama päivä sitten uutisoitiin Väkivalta keskittyy tiettyihin kaupunginosiin

Viidentoista "parhaan" joukosta löytyy kolme kaupunginosaa Oulusta.

Kaijonharju ja Toppila eivät yllättäneet, mutta Raksila ihmetyttää. Ilmeisesti tässä on piikkinä poliisipartioiden reissut post game -sessioihin ja haetaanhan Raksilan hallista monesti riidanhaluisia kannattajia maijan peräkonttiin. Yleensä vierasjoukkueen kannattajia. Muutenhan Raksila on rauhallista puutaloaluetta.

Kaijonharju on ghetto, jossa asuu vitusti maahanmuuttajia, manneja, nistejä ja opiskelijoita. Oulun yliopistohan on siinä vieressä. Puolet porukasta on koko ajan joko kännissä tai muun aineen vaikutuksen alaisena. Yksi kolmasosa on nukkumassa ja yksi kolmannes kelpo kansalaisia.

Odotin, että listalla olisi ollut Kaukovainio, keskusta, Itä-Patela tai Itä-Tuira.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kaijonharju on ghetto, jossa asuu vitusti maahanmuuttajia, manneja, nistejä ja opiskelijoita.
Kaijonharju todellakin on mesta, jonka mieluiten kierrän kaukaa. Noh, tänään aamupäivällä uskaltauduin Kaijonharjuun menemään ja ostin sieltä pizzan, niin eiköhän siinä ruokakaupan vieressä ollut jo aamukaljoittelijoita ja joku alkkisnainen huusi minulle käheällä äänellään: "Hei...! Heitä mulle se sun pizza, kuulikko, hei anna mulle se..".

Että ei siellä saa tavallista rauhallista pizzanhakureissua edes tehdä, ilman että joutuu sen roskajengin kohteeksi jollakin tavalla. Noh, ei sentään tullut puukosta!
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Vastahan tässä muutama päivä sitten uutisoitiin Väkivalta keskittyy tiettyihin kaupunginosiin

Eniten väkivaltarikoksia asukaslukuun suhteutettuna

1. Kluuvi, Helsinki
2. Jyväskylän keskusta
3. Lahden keskusta
4. Nekala, Tampere
5. Tikkurila, Vantaa
6. Kamppi, Helsinki
7. Raksila, Oulu
8. Kuopion keskusta
9. Korso, Vantaa
10. Tampereen keskusta
11. Toppila, Oulu
12. Espoon keskus, Espoo
13. Petonen, Kuopio
14. Kaijonharju, Oulu
15. Hakunila, Vantaa


Joo, on tosiaan Oululla aika karut statsit tällä rintamalla. Keskustassa asuu vissiin sen verran porukkaa ettei ole päässyt listoille, siellähän sitä nyt tuntuu kuitenkin eniten tapahtuvan..

Mutta onko se nyt tämä kevät vai mikä saa ihmiset liikkeelle ja puukotkin viuhumaan urakalla. Yöaikaan näitä tapahtuu kai eniten, mutta on se nyt saatana jos pihatalkoissakin tulee jo puukosta selkään, kuten tänään Rajakylässä. Taustoja en toki tiedä mutta kuitenkin.
 

kovalev

Jäsen
Saarisen tapausta tutkitaan nyt murhan yrityksenä. Onko kenelläkään tarkempaa tietoa, mikä hemmo tämä puukottaja on? Saarisen oppilaita?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ehkä tämä on väärä ketju tälle....

Filosofi Esa Saarista on puukotettu Otaniemessä.

Iltasanomien uutinen asiasta.

Eiköhän tämä ole täysin oikea ketju, jos kerran ketjun nimi on "Suomalainen väkivalta: puukko", ja Saarinen puukosta sai.

Suomalainen väkivalta keskittyy paljolti teräaseisiin, joten eiköhän tästä ketjusta ole vielä paljon iloa (tai siis keskustelemisen aihetta, puukosta saaminen ei tietystikään ole iloinen asia).

Suomalainen väkivalta: nyrkki olisi varmasti myös oman aiheensa väärti, tosin se taitaa olla liian yleinen aihepiiri.

Saarisen puukottaja oli joku heppuli, joka oli räyhännyt miehen luennolla. Heppuli oli sitten poistettu tiloista, jonka jälkeen hän oli käynyt stabbaamassa suurfilosofiamme kun tämä oli poistunut talosta. Mielenterveysongelmia vaiko syvästi ristiriitaisia filosofisia erimielisyyksiä? Siihen voinee vastata vain heppuli itse, jos hänkään.

Ikävä tapaus kaiken kaikkiaan, mutta sen siitä saa, kun mielenterveyspalveluista on tingitty ja vapaalla jalalla ("avohoidossa") saattaa kulkea sellaisiakin tapauksia, joiden paikka ei olisi vapaalla jalalla. Yleensä näiden uhriksi sattuu joku tuntematon tavallinen ihminen kun joku sekopää saa päähänsä vaikka riehua kirveellä metrossa (linkki vie Turun Sanomien uutiseen vuodelta 2005). Nyt sattui sitten filosofijulkkis, mikä nostattaa tietysti lööppejä enemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös