Suomalainen liikennekäyttäytyminen

• 2 186 726
  • 13 490

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sama juttu vaikkapa rekkojen, traktoreiden tai jalankulkijoiden kanssa, aiheuttavat vaaratilanteita ryökäleet kun niitä joutuu ohittelemaan.

Ja minä kun vain viattomasti kysyin, että onko alinopeus lisääntynyt. En trollaile, vaan kaikki kirjoittamani perustuu omiin havaintoihin. Ehkä nämä kärjekkäät vastauksenne, mitkä eivät sinänsä vastaa ollenkaan alkuperäiseen kysymykseen, kertovat jotain alinopeuskuskien yleisestä mielenlaadusta. Onko palstatotuus siis, että alinopeuden aiheuttama haitanteko ja vaaratilanteet on ok? Koska laki ei kiellä.

Esimerkki vaaran aiheuttamisesta.
Kuski1 ajaa tasaista nopeusrajoituksen nopeutta ja saavuttaa alinopeutta ajavan kuski2:sen. Kuski1 lähtee ohittamaan ja aiheutuu vaaratilanne vastaantulevan liikenteen kanssa.

Millä logiikalla kuski1 on vaaratilanteen aiheuttaja? Kuski1 lähti ainoastaan ohittamaan kuski2:n toiminnan ansiosta. Mitään ei olisi tapahtunut ilman kuski2:n alinopeusajoa. Vaaratilanne siis aiheutui pelkästään kuski2:n toiminnasta, vaikkei se sinänsä ole lain vastaista.
Lähetätkö vaikka yksityisviestillä henkilötietosi, niin ilmoitan sinut puolestasi poliisille. Taksilla, bussilla tai helikopterilla sitten seuraavat menot.

mackblom

Jäsen
Ikävää, että keskustelun taso on tätä asiatonta syyttelyä ja uhkailua. En arvannut, että aihe on näin herkkä. Pari asiallista vastausta ja useita tarpeettomia hyökkäyksiä.

Olen nyt entistä vakuuttuneempi, että alinopeusajelijat eivät edusta sitä ns. penaalin terävintä kynää. Ei tuommoista toistuvaa liikenteen vaarantamista muu selitä. Mitään ohitusta ei tarvitsisi tehdä, jos otettaisiin muut huomioon liikenteessä. Mutta se ei ole näemmä vaihtoehto.

+20 v - 0 kolaria, 0 vaaratilannetta ilman alinopeusajoa. Ja mielipide on, että julkiseen liikenteeseen. Lol.

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Ikävää, että keskustelun taso on tätä asiatonta syyttelyä ja uhkailua. En arvannut, että aihe on näin herkkä. Pari asiallista vastausta ja useita tarpeettomia hyökkäyksiä.

Olen nyt entistä vakuuttuneempi, että alinopeusajelijat eivät edusta sitä ns. penaalin terävintä kynää. Ei tuommoista toistuvaa liikenteen vaarantamista muu selitä. Mitään ohitusta ei tarvitsisi tehdä, jos otettaisiin muut huomioon liikenteessä. Mutta se ei ole näemmä vaihtoehto.

+20 v - 0 kolaria, 0 vaaratilannetta ilman alinopeusajoa. Ja mielipide on, että julkiseen liikenteeseen. Lol.
Mä vähän luulen ettei ne penaalin tylsimmät tai joilla ei ole muumit laaksossa ole mainitsemasi. Lol.

Nick Neim

Jäsen
Esimerkki vaaran aiheuttamisesta.
Kuski1 ajaa tasaista nopeusrajoituksen nopeutta ja saavuttaa alinopeutta ajavan kuski2:sen. Kuski1 lähtee ohittamaan ja aiheutuu vaaratilanne vastaantulevan liikenteen kanssa.

Millä logiikalla kuski1 on vaaratilanteen aiheuttaja? Kuski1 lähti ainoastaan ohittamaan kuski2:n toiminnan ansiosta. Mitään ei olisi tapahtunut ilman kuski2:n alinopeusajoa. Vaaratilanne siis aiheutui pelkästään kuski2:n toiminnasta, vaikkei se sinänsä ole lain vastaista.
No kysytään sitten näin tätä:

jos kuski2 ajaakin traktorilla, joka ajaa 30 km/h tuolla 40 km/h alueella, niin kokisitko silti, että vaaratilanne aiheutui pelkästään traktorin toiminnasta? Jos et koe, niin miksi tavallisen auton tapauksessa se johtuisi?

Mitä jos se kuski2 etsiikin osoitetta, talon numeroa, bussipysäkkiä, ei tunne seutua tai yksinkertaisesti ei liukkaalla uskalla ajaa kovempaa, kun ei ole kokenut kuski? Siltikin sen kuskin vika, kun vain yksinkertaisesti sopeuttaa vauhtiaan vallitsevaan tilanteeseen?

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+

jos kuski2 ajaakin traktorilla, joka ajaa 30 km/h tuolla 40 km/h alueella, niin kokisitko silti, että vaaratilanne aiheutui pelkästään traktorin toiminnasta? Jos et koe, niin miksi tavallisen auton tapauksessa se johtuisi?

Mitä jos se kuski2 etsiikin osoitetta, talon numeroa, bussipysäkkiä, ei tunne seutua tai yksinkertaisesti ei liukkaalla uskalla ajaa kovempaa, kun ei ole kokenut kuski? Siltikin sen kuskin vika, kun vain yksinkertaisesti sopeuttaa vauhtiaan vallitsevaan tilanteeseen?
Tai minä maailmankaikkeuden kovimpia ratinpyörittäjiä ilman korttia ajan raktoria viidenkympin alueella vain 45 km/h nopeudella, olenko silloin maailmankaikkeuden pahin syöpä ja todella tylsä kynä? P.S. toi on tehty.

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, paskansyönti, moottorisahat
On se kyllä ihan käsittämätöntä millaisia suorituksia sitä näkee (työmatka)pyöräilijöiltä. Tänään keskusta-alueellakin suht vilkkaassa valoristeyksessä kurahousu vetää liisinkipyörällään päin punaisia autojen ohi risteyksestä. Risteyksessä vielä suht huono näkyvyys ristevälle tielle, talot ja korttelit edessä. Eipä siinä että oikeuttaisi tuohon vaikka olisi kuinka hyvä näkyvyys.

Mä en siis tiedä, että mitä noiden päässä liikkuu? He eivät siis tosiaan koe, että liikennesäännöt koskettavat heitä, kun ovat niin hyviä ihmisiä, koska työmatkapyöräilevät vai mikä siinä on? Toki sitten seuraavassa ristekysessä koki oikeudekseen nousta jalkakäytävälle ja ajaa siellä "vihreillä" yli risteyksen - tietenkin heti risteyksen jälkeen taas autotielle palaten.

Säälittää se autoilija tai vaikka poliisi/ambulanssi hälytystehtävällä joka tuonkin kaverin joku päivä ajaa 2D-muotoon. Itse 2D-muotoon kolaroitua pyöräilijää ei voi sääliä, koska terve aikuinen ihminen ja tekee tuon täysin tietoisesti.

Jokin jumalkompleksi on iskenyt osaan pyöräilijöistä tässä viime vuosina ainakin Oulussa. Enkä edes jaksa lähteä puhumaan niistä uusista suojatiesäännöistä pyöräilijöiden osalta.. voi vittu..

Viimeksi muokattu:

Siis sä tuut tänne nillittämään siitä, että jengi kehtaa ajella taajama-alueella nopeusrajoitusten mukaan, ja ihmettelet, miten kaikki lukijat eivät anna standing ovationia ja hurraa kilpaa.
Pisteet siitä, että luet ja tulkitset lakia itse väärin ja teet siitä muiden ongelman. Ei varmasti ole helppoa olla ainoa oikeassa oleva kuski tässä maassa. Kaikki muut toimivat väärin, joten kaikkien muiden tulee muuttua. Se on helpoin tapa.

mackblom

Jäsen

Huoh. Olisiko esimerkiksi, 1) että traktori on lähtökohtaisesti hitaampi ajoneuvo, 2) että traktorista ei ole ollut kyse missään vaiheessa.

Jälkimmäisistä esimerkeistä ei myöskään ole ollut kyse missään vaiheessa. Vaan kuivan ja selkeän kelin alinopeudesta. Olen lisäksi itsekin kirjoittanut sopeuttavani ajonopeuden liukkaalla.

@WarWas: Et ole.

mackblom

Jäsen
Siis sä tuut tänne nillittämään siitä, että jengi kehtaa ajella taajama-alueella nopeusrajoitusten mukaan, ja ihmettelet, miten kaikki lukijat eivät anna standing ovationia ja hurraa kilpaa.
Pisteet siitä, että luet ja tulkitset lakia itse väärin ja teet siitä muiden ongelman. Ei varmasti ole helppoa olla ainoa oikeassa oleva kuski tässä maassa. Kaikki muut toimivat väärin, joten kaikkien muiden tulee muuttua. Se on helpoin tapa.
1) Eka viestini oli keskustelunavaus alinopeuden kokemuksista. Ja tarpeettomasta mutkiin hiljentämisestä entisestään. Ne ovat kysymys ja kokemus. Ei nillittämistä.
2) Ei ajella nopeusrajoitusten mukaan, vaan ajellaan jopa 25 km/h kuivalla kelillä.

Älä vääristele kirjoittamaani, kiitos.

Laki voi sallia alinopeuden, mutta se ei poista sitä faktaa, että tilanteeseen sopimaton alinopeus haittaa liikenteen sujuvuutta ja aiheuttaa turvallisuusriskin.

Seuraavaksi palstan spandexit voisivat hyökätä samalla tarmolla tuon HokiJonen viestin kimppuun. Eikö olisikin reilua, että myös johonkin toiseen kohdistetaan ajojahti?

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
1) Eka viestini oli keskustelunavaus alinopeuden kokemuksista. Ja tarpeettomasta mutkiin hiljentämisestä entisestään. Se ei ole nillittämistä. Se on kokemus.
2) Ei ajella nopeusrajoitusten mukaan, vaan ajellaan jopa 25 km/h kuivalla kelillä.

Älä vääristele kirjoittamaani, kiitos.

Laki voi sallia alinopeuden, mutta se ei poista sitä faktaa, että se haittaa liikenteen sujuvuutta ja aiheuttaa turvallisuusriskin.

Seuraavaksi palstan spandexit voisivat hyökätä samalla tarmolla tuon HokiJonen viestin kimppuun. Eikö olisikin reilua, että myös johonkin toiseen kohdistetaan ajojahti?
Niin alunperin puhuit, että siellä ajetaan nippa nappa 40 km/h semmoisella alueella, että missä se alinopeus, mutkista kylläkin puhuit, mutta normaalinopeus on maksimia mitä sillä alueella saa ajaa...

mackblom

Jäsen
Niin alunperin puhuit, että siellä ajetaan nippa nappa 40 km/h semmoisella alueella, että missä se alinopeus, mutkista kylläkin puhuit, mutta normaalinopeus on maksimia mitä sillä alueella saa ajaa...
Nimeen omaan nippa nappa, jolla tarkoitin, että joku saattaa ajaa lähellä 40 km/h, mutta valtaosa selvästi alle. Ja se mittarivirhe jää sinulta toistuvasti huomaamatta. Eli käytännössä max 35 km/h. Ilman pk:ta ja koulua. Ja niiden kohdallahan on yleensä määritelty eri nopeusrajoitus.

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, paskansyönti, moottorisahat
Kyllä tässä jo vesikielellä odotellaan. Itse asiassa ihan 50-60 tilanne, että saanko itse kuraa joltain kurahousulta, koska kehtasin mainita etten koe myötätuntoa jos käy huonosti, vai onko joku kenties kokenut samaa vitutusta noiden ritareiden vuoksi.

mackblom

Jäsen
Kyllä tässä jo vesikielellä odotellaan. Itse asiassa ihan 50-60 tilanne, että saanko itse kuraa joltain kurahousulta, koska kehtasin mainita etten koe myötätuntoa jos käy huonosti, vai onko joku kenties kokenut samaa vitutusta noiden ritareiden vuoksi.
Hienoa. Mä puolustan sua.

kalitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jets, Ässät
Vaikea sanoa onko alle rajoitusten ajaminen lisääntynyt, mutta jatkuvasti sitä löytyy joku köröttelijä eteen. Mutta aina niitä on ollut. Yksi vaihtuvanopeuksinen pätkä on rasittava, kun ei siinä ikinä pääse satasta ajamaan, vaikka taulu niin kehottaisi. Uusina autoryhminä täälläkin mainitut taksit ja jonkun tason sähkömoottorilla liikkuvat vempeleet. On valaistu tie, hirviaidat ja pienen pätkän extraleveä keskiviiva/-alue, mutta silti ani harvoin päästään edes mittarisataseen. Tuossa leveämmällä pätkällä aina hupaisaa haitariliikettä ruuhka-aikoina (rajoitus max 80), kun kaasupoljin löytyy yhden eritasoliittymän ajaksi tien levetessä. Mutta mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa, pidemmillä matkoilla jos joutuu liikkumaan muiden kanssa samaan aikaan tietää asennoitua köröttelyyn niin eipä siitä ongelmaa muodostu.

Tuli tuossa pyörittyä reipas pätkä Etelä-Saksassa ja Alpeilla seuraillen paikallista liikennekulttuuria. Jotenkin sitä ihastuu aina tuohon meininkiin, jossa lähes jokainen osaa painaa kaasua kun mennään ja jarrua kun pitää hidastaa. Ja sitten taas mennään kun latu aukeaa. Jos ollaan köröttelemässä, takaa tulevat päästetään todella herkästi ohi. Tiedä sitten onko liikenne tuolla vaarallisempaa, että näkyykö onnettomuustilastoissa, mutta jokaisen sepon ja pirjon voisi laittaa välillä ajamaan pariksi viikoksi tuonne. Turvavälejähän nuokaan eivät osaa pitää, että kaipa sielläkin rytisee kun keli menee huonoksi.

Straight Edge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Leafs, Jokerit
On se kyllä ihan käsittämätöntä millaisia suorituksia sitä näkee (työmatka)pyöräilijöiltä. Tänään keskusta-alueellakin suht vilkkaassa valoristeyksessä kurahousu vetää liisinkipyörällään päin punaisia autojen ohi risteyksestä. Risteyksessä vielä suht huono näkyvyys ristevälle tielle, talot ja korttelit edessä. Eipä siinä että oikeuttaisi tuohon vaikka olisi kuinka hyvä näkyvyys.

Mä en siis tiedä, että mitä noiden päässä liikkuu? He eivät siis tosiaan koe, että liikennesäännöt koskettavat heitä, kun ovat niin hyviä ihmisiä, koska työmatkapyöräilevät vai mikä siinä on? Toki sitten seuraavassa ristekysessä koki oikeudekseen nousta jalkakäytävälle ja ajaa siellä "vihreillä" yli risteyksen - tietenkin heti risteyksen jälkeen taas autotielle palaten.

Säälittää se autoilija tai vaikka poliisi/ambulanssi hälytystehtävällä joka tuonkin kaverin joku päivä ajaa 2D-muotoon. Itse 2D-muotoon kolaroitua pyöräilijää ei voi sääliä, koska terve aikuinen ihminen ja tekee tuon täysin tietoisesti.

Jokin jumalkompleksi on iskenyt osaan pyöräilijöistä tässä viime vuosina ainakin Oulussa. Enkä edes jaksa lähteä puhumaan niistä uusista suojatiesäännöistä pyöräilijöiden osalta.. voi vittu..
Näin itsekin työmatkapyöräilijänä saa kyllä ihan päivittäin myötähävetä. Olen ottanut tavaksi huudella näille kuvauksesi sankareille ihan reippaasti JUUUNNNTTTIIIII. Toivottavasti edes vähän vituttaisi heitäkin tuo tuommoinen. Usein oikein odotan, että haluaisivat keskustella kanssani liikennekäyttäytymisestään, kukaan ei kuitenkaan vielä ole.

Idiootit.

OLLI58

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eilen oli varsin 'nappiin' osunut suoritus Toyota-kuskilta. Ajelin vanhaa kolmostietä hesaan päin ja ohitin siinä Roosan jälkeen edellä ajavan vähän hitaammin menevän auton. Perässä tullut Tojotakuski ohitti sitten saman auton ja minut vähän myöhemmin. Ajoitus oli niin kohdalleen osunut että molemmat ohitukset olivat risteyaslueella. Ei tällä iällä jaksa enää stressata mutta tuntui vähän tyhmältä kuskilta, varsinkin kun veti vähän matkan päästä tien sivuun ja teki uukkarin.

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eilen erikoinen tapaus länsiväylällä. Oikealla kaistalla ajoi tuliterä tesla, jota olin ohittamassa vasemmalla kaistalla. Kun pääsin rinnalle, painoi teslakuski laudan pohjaan ja painoi noin 200 metriä edelle. Siellä sitten vaihtoi vasemmalle kaistalle ohittaen toisen auton ja vuoron perään kiihdytti vauhtia ja vilkutti jarruvaloja.

En tiedä oliko joku ensi kertaa tekemisissä yhden polkimen ajon kanssa vai mikä, mutta toista kilometriä jatkoi ainakin tuota, jonka jälkeen poistuin liittymästä pois.

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Nimeen omaan nippa nappa, jolla tarkoitin, että joku saattaa ajaa lähellä 40 km/h, mutta valtaosa selvästi alle. Ja se mittarivirhe jää sinulta toistuvasti huomaamatta. Eli käytännössä max 35 km/h. Ilman pk:ta ja koulua. Ja niiden kohdallahan on yleensä määritelty eri nopeusrajoitus.
Mielestäni korostat liikaa mittarivirhettä. Yllättävän tarkkoja ovat nykyään mittarit, kun vertaa GPS nopeuteen. Valtatiellä hän tuo näkyy hyvin kun ajaa GPS mukaan tasan sallittua nopeutta, niin aina tulee perään joku "mittarivirheen" huomioon ottava .

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Tällä toiminnalla estät myös takanaolijan mahdollisuuden päästä kotiin 180 kertaa nopeammin.
Ihmettelen mistä tämä ajatus 180 kertaisesta nopeutumisesta edes tulee (en viittaa sinuun vaan erääseen toiseen). Se että pääsee joistain valoista ylinopeutta ajaen läpi ei ole kuin parin minuutin voitto ajassa. Ja käytännössähän nuo liikennevalot tehdään niin että se ns "vihreä aalto" osuu nopeusrajoitusten mukaisella nopeudella ajavalle osalle liikennettä. Myös punaisia päin ajaessa se ajan voittaminen on minimaalisti, kun sitten seisoo seuraavissa valoissa. Ei ole ihan yksi kerta kun nähnyt jonkun "kiireisen" ajavan vanhoilla vihreillä risteyksen läpi ja kun itse tulee sitten seuraaviin valoihin niin siellä se samainen sankari on valoissa seisomassa, ajan voiton ollessa muutaman sekunnin luokkaa. Isoissa kaupungeissa ylinopeutta ja punaisia päin ajamalla ei käytännnössä voita mitään.

Ja näille sankarillisille teiden ritareille voin pistää helpotukseksi tällaisen pienen ajatuksen sinne päähän hautumaan kuin että 100km matkalla 100km/h ajaen matkaan menee 1h, 110km/h ajaen 54min 32s ajan säästö on siis 5min 26s, 120km/h ajaen olet perillä muutamaa sekunttia alle 50min, ajan säästön ollessa 10min luokkaa, 90km/h ajaen matkaan menee 1h 6min 40s, häviät ajassa siis vajaa 7 minuuttia. Tämä siis 100km matkalla, jos ajomatkasi on lyhyempi säästön voi pienentää sen mukaan. Mitä noilla muutamalla säästetyllä minuutilla olet ajatellut tehdä? Ja kannattaako siellä tienpäällä noista muutamasta minuutista oikeasti menettää hermojaan. Ja kun siellä tiellä on joku liikennehäiriö, onnettomuus, tietyö yms niin tuo kovasti taistelemasi ajan säästö on syöty hetkessä.

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olenko yksin havaintojeni kanssa, että alinopeus on lisääntynyt? Vai onko aina ollut trendikästä? Mm. tuossa kotikadun viereisellä tiellä on 40 km/h nopeusrajoitus. Päivittäin siinä porukka ajaa mittarin mukaan nippa nappa sitä ja pariin mutkaan pitää vielä hiljentää, kelistä riippumatta. Täysin tarpeetonta haitan tekoa hidastelemalla.

Kyse ei ole siitä, että minulla olisi kiire, vaan liikenteen sujuvuudesta ja nopeusrajoituksen noudattamisesta. Tarpeeton alinopeus ei ole liikennettä sujuvoittava asia.
Vastaus kysymykseen: on lisääntynyt. Sipilän sakkolain myötä keskinopeudet laski.

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmettelen mistä tämä ajatus 180 kertaisesta nopeutumisesta edes tulee (en viittaa sinuun vaan erääseen toiseen). Se että pääsee joistain valoista ylinopeutta ajaen läpi ei ole kuin parin minuutin voitto ajassa.
No sitähän se oli, kun aiempi kirjoittaja puhui 1 s säästöstä niin 3 min on lyhyelläkin matikalla 180 kertainen. Tämä nyt oli mielestäni ihan validi kuittaus siihen iänikuisesti yhtä surkeaan argumenttiin, että "lopulta seistään kuitenkin peräkkäin samoissa valoissa". Joskus kyllä, joskus ei. Välillä sitä juuttuu jonkun köröttelijän taakse, joka onnistuu juuri nappaamaan kaikki mahdolliset punaiset valot matkalta. Voihan se olla vähän turhauttavaa, vaikkei olisikaan kiire.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Minä kyllä lasken tuon suhteen matkan kokonaisaikaan verrattuna, en mahdolliseen säästön suhteeseen. Se nyt on tunnin tai vaikka 15min matkalla aika se ja sama onko perillä 3min aikasemmin vai myöhemmin. Ja joo voi se olla turhauttavaa olla jonkun näennäisesti hitaan köröttelijän takana, mutta käytännössä se voitettu ja hävitty aika lasketaan normaalisti silti minuuteissa ja se voidaan hävitä huonolla ajoituksella seuraavissa valoissa tai jos kohdalle osuu joku liikennehäiriö. Esim tänä aamuna työmatkaliikenteessä Helsingissä itään ajaessa ei taatusti voittanut mitään merkittävää vaikka kuinka olisi koittanut ohitella kun liikenne itäänpäin seisoi kun Zelenskyin siirtyminen lentokentälle sulki lähes kaikki väylät itäänpäin.

Minä kyllä lasken tuon suhteen matkan kokonaisaikaan verrattuna, en mahdolliseen säästön suhteeseen. Se nyt on tunnin tai vaikka 15min matkalla aika se ja sama onko perillä 3min aikasemmin vai myöhemmin. Ja joo voi se olla turhauttavaa olla jonkun näennäisesti hitaan köröttelijän takana, mutta käytännössä se voitettu ja hävitty aika lasketaan normaalisti silti minuuteissa ja se voidaan hävitä huonolla ajoituksella seuraavissa valoissa tai jos kohdalle osuu joku liikennehäiriö. Esim tänä aamuna työmatkaliikenteessä Helsingissä itään ajaessa ei taatusti voittanut mitään merkittävää vaikka kuinka olisi koittanut ohitella kun liikenne itäänpäin seisoi kun Zelenskyin siirtyminen lentokentälle sulki lähes kaikki väylät itäänpäin.
Ja sitten kun katsotaan sitä esim. vuoden aikana autossa istuttua aikaa, niin se stressaaja ja ”pakotettuna riskilläkin ohittaja (jonka syy se mahdollinen kolari ei olisi, vaikka olisi sen itse omalla toiminnallaan aiheuttanut)” on saattanut voittaa jopa tunnin aikaa kymmenien tuhansien kilometrien aikana. Ihan vain ehtimällä muutamista liikennevaloista suoraan ja saamalla ajaa taajamissakin pientä ylinopeutta ilman raivostuttavia lain noudattajia. Toki elinikäkin on lyhentynyt vähintään saman verran kohonneen verenpaineen takia, mutta ainakin on saanut ohittaa ja näyttää nössöille autonsa perävaloja. Oppivatpahan olemaan!

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Joillekinhan autoilu on jatkuvaa kisaamista. On se sitten työmatkan suorittaminen nopeimmin tai vastaavasti voittamalla navigaattorin arvioidun saapumisajan, mieluiten niin että ehtii tauonkin pitää välissä. Nämä kaiffarit yleensä tunnistaa kameroista hälyttävistä laitteista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy