Sanoisin, että joidenkin ihmisten ei pitäisi tai ainakaan kannattaisi ajaa itse autoa. Jos vetää pahastikin pata jumiin siitä, että joku ajaa 5km/h alle nopeusrajoituksen taajama-alueella ja kehtaa vielä hidastaa mutkiin, niin omassa asenteessa on paljon korjattavaa.
Laskeskelin tuossa, että mulla tulee keskimäärin 30Mm vuodessa mittariin. Jos vedetään hihavakiona keskinopeudeksi 50km/h, niin se tarkoittaa 600 tuntia tien päällä vuosittain. 25 vuorokautta. Todellisuudessa varmaan enemmänkin, koska valtaosa ajasta on ihan perus nurkkarallia ja isoimmat kilometrit maanteillä. Mutta vaikka mua kuinka kyrpii venata liikennevaloissa, niin en mä muista koskaan hermostuneeni siitä, että tietyillä alueilla mennään pääsääntöisesti alle maksiminopeusrajoitusten, eli edelleen tieliikennelain mukaisesti. Jos joku on sen verran epävarma taidoistaan, että ajaa 40-alueella 30km/h, niin se on mun mielestäni parempi vaihtoehto kuin ajaa varmuuden vuoksi 50km/h, ettei vain takana joku, jolla ”ei ole kiire, mutta pitää päästä nopeasti perille” hermostu.
Kyllä, ideaalitilanteessa jokainen ajaisi aina tismalleen sitä lain sallimaa maksimia, jokainen lähtisi liikennevaloista samaan aikaan ja kiihdyttäisi yhtä kovaa tavoitenopeuteen jne., mutta koska se on pelkkä utopia, niin helpompaa on muuttaa omaa asennoitumistaan. Jos ajaminen muiden ihmisten joukossa aiheuttaa jatkuvaa vitutusta, on helpompaa muuttaa omaa käytöstään kuin kaikkien muiden.