Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 2 186 726
  • 13 490

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olenko yksin havaintojeni kanssa, että alinopeus on lisääntynyt? Vai onko aina ollut trendikästä? Mm. tuossa kotikadun viereisellä tiellä on 40 km/h nopeusrajoitus. Päivittäin siinä porukka ajaa mittarin mukaan nippa nappa sitä ja pariin mutkaan pitää vielä hiljentää, kelistä riippumatta. Täysin tarpeetonta haitan tekoa hidastelemalla.

Kyse ei ole siitä, että minulla olisi kiire, vaan liikenteen sujuvuudesta ja nopeusrajoituksen noudattamisesta. Tarpeeton alinopeus ei ole liikennettä sujuvoittava asia.

Tietämättä minkälaisesta tiestä on kyse, yleensä 40km/h rajoitus laitetaan ihan syystä. Senpä takia näillä 40/30kmh alueilla arvostan jos autoilijat osaavat ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin päiväkotien/koulujen lähellä mielummin ali- kuin ylinopeutta.

Mua ärsyttää jos esim 80kmh alueella körötellään selkeää alinopeutta, mutta enemmän ymmärrystä löytyy noille alhaisempien nopeusrajoitusten alueilla ”körötteleville”.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Olenko yksin havaintojeni kanssa, että alinopeus on lisääntynyt? Vai onko aina ollut trendikästä? Mm. tuossa kotikadun viereisellä tiellä on 40 km/h nopeusrajoitus. Päivittäin siinä porukka ajaa mittarin mukaan nippa nappa sitä ja pariin mutkaan pitää vielä hiljentää, kelistä riippumatta. Täysin tarpeetonta haitan tekoa hidastelemalla.

Kyse ei ole siitä, että minulla olisi kiire, vaan liikenteen sujuvuudesta ja nopeusrajoituksen noudattamisesta. Tarpeeton alinopeus ei ole liikennettä sujuvoittava asia.
Mitä ihmeen vikaa boldatussa voi olla jos toinen ajaa tieliikennelain mukaan? Kirjoituksesi perusteella ajaa juuri sitä 40 km/h ja sekös sinua korpeaa kun pitäis päästä (yksipolkimisella) autolla kovempaa...
 

mackblom

Jäsen
Tietämättä minkälaisesta tiestä on kyse, yleensä 40km/h rajoitus laitetaan ihan syystä. Senpä takia näillä 40/30kmh alueilla arvostan jos autoilijat osaavat ajaa rajoitusten mukaan ja varsinkin päiväkotien/koulujen lähellä mielummin ali- kuin ylinopeutta.

Mua ärsyttää jos esim 80kmh alueella körötellään selkeää alinopeutta, mutta enemmän ymmärrystä löytyy noille alhaisempien nopeusrajoitusten alueilla ”körötteleville”.
Ei ole pk:ta tai koulua. Kyse ei ole rajoituksesta itsestään vaan sen noudattamatta jättämisestä alinopeudella. Rajoitus on periaatteessa ok tuolla tiellä. Kunpa sitä noudatettaisiin.

Yleensä isoimmilla nopeuksilla ja teillä on helpompi ohittaa, joten ärsytystä ei pääse niin paljon syntymään. Minulta ei valitettavasti löydy ymmärrystä alempien nopeusrajoitusten köröttelijöille.
 

mackblom

Jäsen
Mitä ihmeen vikaa boldatussa voi olla jos toinen ajaa tieliikennelain mukaan? Kirjoituksesi perusteella ajaa juuri sitä 40 km/h ja sekös sinua korpeaa kun pitäis päästä (yksipolkimisella) autolla kovempaa...
Lol, mutta kun ei aja tieliikennelain mukaan. Kirjoitin, että mittarin mukaan 40 km/h. Se ei tarkoita todellista nopeutta, vaan alinopeutta. Ja sopivasti jätit huomioimatta turhan nopeuden alentamisen mutkissa. Eli 40 km/h rajoitusalueella ajetaan todellisuudessa n. 25-35 km/h, sekö on tieliikennelain mukaista ja ok? Minua ei korpea juurikaan, jos nopeus olisi tasaisesti edes sen 40 km/h.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lol, mutta kun ei aja tieliikennelain mukaan. Kirjoitin, että mittarin mukaan 40 km/h. Se ei tarkoita todellista nopeutta, vaan alinopeutta. Ja sopivasti jätit huomioimatta turhan nopeuden alentamisen mutkissa. Eli 40 km/h rajoitusalueella ajetaan todellisuudessa n. 25-35 km/h, sekö on tieliikennelain mukaista ja ok? Minua ei korpea juurikaan, jos nopeus olisi tasaisesti edes sen 40 km/h.
Eli siis henkilö ajaa mittarin mukaan 40 km/h, eli todellista nopeutta 38 km/h ja hidastaa mutkaan jolloin nopeus tippuu 35 km/h. Ei kuulosta alinopeudelta tai liikennerikkomukselta.
 

mackblom

Jäsen
Eli siis henkilö ajaa mittarin mukaan 40 km/h, eli todellista nopeutta 38 km/h ja hidastaa mutkaan jolloin nopeus tippuu 35 km/h. Ei kuulosta alinopeudelta tai liikennerikkomukselta.
25-35 km/h. Kuulostaa alinopeudelta.

Ja tuo mittarin mukaan on siis nippa nappa eli on usein jo lähtökohtaisesti hieman alle. Siten 35 km/h on hyvinkin lähellä totuutta, ei 38 km/h. Mutkiin vauhti tippuu enemmän kuin 3 km/h.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No joo toki näin. Mutta vituttaa ne > 20 km/h ylinopeutta paahtavat, jotka ilmestyy puskuriin vaatimaan välitöntä ohi pääsyä, vaikka itsekin ajaisin oikeaa kaistaa nopeammin ja sen autoja ohittelisin. Päästän mä nekin silti ihan suosiolla ohi paikan auetessa, mutta välkyttelemään ei ehkä kannata ruveta, jos haluaa sutjakasti ohi ;)

Eilen viimeksi tällainen tilanne Lahdenväylällä, saatanan valonvilkuttelija, joka sitten provosoituneena painoi oikealta ohi. Auton merkkinä Audi.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä pääkaupunkiseudun kehillä sentään aika hyvin ymmärretään miten niillä ajetaan, ts että eivät ole motareita, mutta Turun kehätiellä eli ohikulkutiellä on aivan tavanomaista nähdä kuskeja jotka luulevat että pitää ajaa ns motarisäännöillä.
Pääkaupunkiseudun kehätiet ovat formularatoja, missä valtaa pitävät Viron kilvissä olevat BMW:t tai Audit. Hyvänä kakkosena tulee saman merkin autot, kuljettajinaan muut ulkomaalaiset tuning puskureineen ja vanteineen.

Jos haluaa maistaa karnevaali fiilistä kehä 3:lla, niin suosittelen ajamaan Jokiniemi-Vuosaaren satama väliä 3-4 kertaa edestakaisin. Ei riitä vasemmalla kaistalla 110km/h nopeus, aina on em. edustaja puskurissa kiinni.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ei ole pk:ta tai koulua. Kyse ei ole rajoituksesta itsestään vaan sen noudattamatta jättämisestä alinopeudella. Rajoitus on periaatteessa ok tuolla tiellä. Kunpa sitä noudatettaisiin.

Yleensä isoimmilla nopeuksilla ja teillä on helpompi ohittaa, joten ärsytystä ei pääse niin paljon syntymään. Minulta ei valitettavasti löydy ymmärrystä alempien nopeusrajoitusten köröttelijöille.
Nopeusrajoitushan ei ole sama asia kuin miniminopeus tai edes suositusnopeus.

Tieliikennelaki kirjoitti:
Merkissä oleva luku osoittaa ajoneuvon ja raitiovaunun suurimman sallitun nopeuden kilometreinä tunnissa.
 

mackblom

Jäsen
Nopeusrajoitushan ei ole sama asia kuin miniminopeus tai edes suositusnopeus.
Teoriassa näin. 5 § mukaista turvallisuutta ei ole että keksitään ajaa alle nopeusrajoituksen tai vaihdella nopeutta täysin turhaan haitaten nopeusrajoitusta noudattavia.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Teoriassa näin. 5 § mukaista turvallisuutta ei ole että keksitään ajaa alle nopeusrajoituksen tai vaihdella nopeutta täysin turhaan haitaten nopeusrajoitusta noudattavia.
Ja sua kyrpeää jos joku ajaa ehkä 38 km/h neljänkympin alueella, emmä edes halua arvata automerkkiäsi...
Voi elämän kevät!!
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Lol, mutta kun ei aja tieliikennelain mukaan. Kirjoitin, että mittarin mukaan 40 km/h. Se ei tarkoita todellista nopeutta, vaan alinopeutta. Ja sopivasti jätit huomioimatta turhan nopeuden alentamisen mutkissa. Eli 40 km/h rajoitusalueella ajetaan todellisuudessa n. 25-35 km/h, sekö on tieliikennelain mukaista ja ok? Minua ei korpea juurikaan, jos nopeus olisi tasaisesti edes sen 40 km/h.

Nyt kannattaa ne esityöt ja vaikka lausunnotkin lukea. Tuo nopeus on täysin tieliikennelain mukainen, vaikka se sinua harmittaakin - jollei erikseen osoiteta merkillä matalinta sallittua nopeutta. Sitä merkkiä ei vielä ole millään tieosuudella käytössä, vaikka mahdollistui TLL 2020 -uudistuksessa.

Asiat voivat toki yksilöllisesti harmittaa, muttei se tee niistä lainvastaisia.
 

mackblom

Jäsen
Ja sua kyrpeää jos joku ajaa ehkä 38 km/h neljänkympin alueella, emmä edes halua arvata automerkkiäsi...
Voi elämän kevät!!
Edelleenkin tuo 38 km/h on itse keksimäsi juttu, mikä ei pidä paikkaansa. Yrittäisit nyt edes jotenkin provoilla vähemmän ilmiselvästi. Autoni ei ole BMW / Audi.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Teoriassa näin. 5 § mukaista turvallisuutta ei ole että keksitään ajaa alle nopeusrajoituksen tai vaihdella nopeutta täysin turhaan haitaten nopeusrajoitusta noudattavia.
Yleensä niillä neljänkympin pätkillä tuppaa olemaan sen verran muutakin seurattavaa että ihan hyvä jos katse on kuskilla ulkona eikä kyttäämässä onko nopeus juuri tasan 40 vai joku 37. Kun on hidasteita, suojateitä, tasa-arvoisia risteyksiä ja muuta jatkuvasti niin ei voi posottaa vaan menemään. Jos pää ei tätä kestä suosittelen julkisia tai taksia.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Edelleenkin tuo 38 km/h on itse keksimäsi juttu, mikä ei pidä paikkaansa. Yrittäisit nyt edes jotenkin provoilla vähemmän ilmiselvästi. Autoni ei ole BMW / Audi.
Anteeksi, he ajoivat 40 km/h koska nippa nappa tarkoittaa sitä ja se tarkoittaa ajavan sitä nopeutta.
MTGA!!
 

mackblom

Jäsen
Nyt kannattaa ne esityöt ja vaikka lausunnotkin lukea. Tuo nopeus on täysin tieliikennelain mukainen, vaikka se sinua harmittaakin - jollei erikseen osoiteta merkillä matalinta sallittua nopeutta. Sitä merkkiä ei vielä ole millään tieosuudella käytössä, vaikka mahdollistui TLL 2020 -uudistuksessa.

Asiat voivat toki yksilöllisesti harmittaa, muttei se tee niistä lainvastaisia.
Niin kuin monessa muussakin asiassa, laki on täysi vitsi. Miksi pitää ajaa muita haitaten 25-35 km/h hyvällä kelillä, kun 40 km/h on turvalliseksi määritelty nopeus.
 

mackblom

Jäsen
Yleensä niillä neljänkympin pätkillä tuppaa olemaan sen verran muutakin seurattavaa että ihan hyvä jos katse on kuskilla ulkona eikä kyttäämässä onko nopeus juuri tasan 40 vai joku 37. Kun on hidasteita, suojateitä, tasa-arvoisia risteyksiä ja muuta jatkuvasti niin ei voi posottaa vaan menemään. Jos pää ei tätä kestä suosittelen julkisia tai taksia.
Jos ei havainnointikyky riitä muun liikenteen seuraamiseen lain määräämällä enimmäisnopeusrajoituksella, niin suosittelen julkisia tai taksia.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Juttelin kamun kanssa tästä sekunnin säästöstä jollain kun ajaa rajoitusten yli.
Kuvassa esimerkki punaisella "linjalla". Se mistä se alkaa oli kolmenkympin rajoitus ja joku oman elämänsä bemukuski posotti mun ohi way over 50 km/h. Hienon piirrustushässäkän kohdalla pohjoisemmassa hän oli minun edessä liikennevaloissa minne matkaa sen parisen kilsaa.
P.S. ajoin rajoitusten (en tieliikennelain) mukaan moposkootterillani. Kiva siel valoissa sitten alkaa himmailemaan kun perusajolla polttis ei lähde lähelläkään niin rivakasti kuin vähän kevyemmillä rullilla varustettu skootteri.
Hän ei muuten säästänyt sekuntiakaan.
 

Liitteet

  • Untitled.png
    Untitled.png
    1,7 MB · kertaa luettu: 97
Viimeksi muokattu:

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos ei havainnointikyky riitä muun liikenteen seuraamiseen lain määräämällä enimmäisnopeusrajoituksella, niin suosittelen julkisia tai taksia.
Suojatietä lähestyttäessä mm. täytyy laskea nopeutta, sama pätee tietyissä tilanteissa tasa-arvoisiin risteyksiin. Näistä löytyy oikeuden päätöksiäkin, että tämä on ollut peruste syyllisyyttä määritettäessä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Teoriassa näin. 5 § mukaista turvallisuutta ei ole että keksitään ajaa alle nopeusrajoituksen tai vaihdella nopeutta täysin turhaan haitaten nopeusrajoitusta noudattavia.
Tämä on kyllä ihan turhaa nillitystä. Fiksua on ajaa sellaista nopeutta, mikä on rajoitusten ja olosuhteiden mukainen. Jälkimmäinen on kuskiriippuvaista ja harkinnanvaraista, joten ei mene millään aina kaikilla yksiin. Lievät alinopeudet eivät mitään vaaranna, tärkeintä, että ajo on rauhallista ja ennakoitavaa. Isommatkaan alinopeudet eivät ole yleensä kiellettyjä, mutta myönnänhän mä sen, että pahimmat etanat välillä tuskastuttaa. Riskin muodostaa tällöinkin useimmiten se hermonsa menettävä malttamaton ohittaja. Tilaisuuden tultua harkiten ohi ilman rattiraivoa on oikea suhtautuminen.
 
Viimeksi muokattu:

mackblom

Jäsen
Juttelin kamun kanssa tästä sekunnin säästöstä jollain kun ajaa rajoitusten mukaan.
Kuvassa esimerkki punaisella "linjalla". Se mistä se alkaa oli kolmenkympin rajoitus ja joku oman elämänsä bemukuski posotti mun ohi way over 50 km/h. Hienon piirrustushässäkän kohdalla hän oli minun edessä liikennevaloissa minne matkaa sen parisen kilsaa.
P.S. ajoin rajoitusten (en tieliikennelain) mukaan moposkootterillani. Kiva siel valoissa sitten alkaa himmailemaan kun perusajolla polttis ei lähde lähelläkään niin rivakasti kuin vähän kevyemmillä rullilla varustettu skootteri.
Hän ei muuten säästänyt sekuntiakaan.
Hienoa, että ajoit rajoitusten mukaan. Bemukuskilla taisi olla mielessä visio liikennevaloista ehtimiseen edellisen virran mukana. Täten sekunnin säästö olisi voinut esim. 180 kertaistua. Tätä visiota noudatan itsekin, ilman bemua.
 

mackblom

Jäsen
Suojatietä lähestyttäessä mm. täytyy laskea nopeutta, sama pätee tietyissä tilanteissa tasa-arvoisiin risteyksiin. Näistä löytyy oikeuden päätöksiäkin, että tämä on ollut peruste syyllisyyttä määritettäessä.
Siis olenko oikeudessa tuomittava liikenteenrikkoja, jos en laske nopeutta suojatiellä, kun ketään ei näy missään ja mitään ei tapahdu? Käsittääkseni kyse on ennakoivuudesta ajoneuvon pysäyttämisessä, ei pakosta hiljentää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös