Suomalainen joukkueurheilumenestys ja palloilukulttuuri

  • 10 480
  • 61

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Mutta mihin pyrit tällä, että väkisin intät lentopallon heikkouksista, vaikka olet itsekin monesti maininnut, ettet tiedä lentopallosta paljoakaan?

No olen täällä vastannut kun tekstejäni on kommentoitu. Alunperinhän esitin että lentopallo on taktisesti käyhä peli (tarkoitin lähinnä että köyhempää kuin monet muut pallopelit), täällä sitten ruvettiin esittämään ilmeisesti että näin ei olisi ja muita vastalauseita, olen sitten perustellut miksi lentopallo on taktisesti ja pelitapojen osalta köyhempi peli kuin monet muut pallopelit. Eikä tätä varten edes tarvitse kovin paljon lentopallosta tietää koska pääasiassa asia kulminoituu kolmen kosketuksen sääntöön. En tiedä onko joku edelleen sitä mieltä että suhteessa muutamaan muuhun pallopeliin lentopello ei olisi taktiikan ja pelitapojen osalta köyhempi peli.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
No olen täällä vastannut kun tekstejäni on kommentoitu. Alunperinhän esitin että lentopallo on taktisesti käyhä peli (tarkoitin lähinnä että köyhempää kuin monet muut pallopelit), täällä sitten ruvettiin esittämään ilmeisesti että näin ei olisi ja muita vastalauseita, olen sitten perustellut miksi lentopallo on taktisesti ja pelitapojen osalta köyhempi peli kuin monet muut pallopelit. Eikä tätä varten edes tarvitse kovin paljon lentopallosta tietää koska pääasiassa asia kulminoituu kolmen kosketuksen sääntöön. En tiedä onko joku edelleen sitä mieltä että suhteessa muutamaan muuhun pallopeliin lentopello ei olisi taktiikan ja pelitapojen osalta köyhempi peli.

Ihan samalla tapaa lentopallossa on hyökkäyspelitavat ja puolustuspelitavat ja treeneissä piirrellään kuvioita ja harjoitellaan ajoituksia ja mihin isketään mitäkin vastustajaa vastaan jne. Minusta lentopallo on jopa taktisempi peli kuin jääkiekko. Variaatioita täytyy olla todella paljon enemmän ja niiden on kaikkien oltava koko joukkueella tiedossa. Kaikkien tulee tietää mitä tehdään minkäkin vastaanoton jälkeen ja mitä vastustajan minkäkin hyökkäyksen jälkeen tehdään. Se kolme kosketuksen sääntö nimenomaan mielestäni lisää taktisuutta sen sijaan, että vähentäisi sitä. Lisäksi lentopallo on yleisölajina parempi kuin jääkiekko sen vuoksi, että koko ajan tapahtuu jotain. Samalla tapaa kuin koripallo. Ehkä se on markkinoinnillinen asia, minkä vuoksi Suomessa on vain jääkiekko, joka kerää isoja määriä seuraajia.

Edit. Tuolla aiemmin olit puhunut siitä, että lentopallo on suoraviivaisten ratkaisuiden peli, mutta jos olet yhtään katsellut vaikkapa näitä kisoja, niin siellä on useita kertoja puhuttu siitä, kuinka Suomi ei aina halua rakentaa hyökkäyspeliään yhden hyökkäysvuoron varaan, vaan pyrkii monesti sijoittamaan vastustajan pelaajia huonoon asemaan seuraavaa vuoroa varten ja sitäkin harjoitellaan paljon. Arvostan toki mielipidettäsi taktisista puutteista, mutta en pysty jakamaan sitä kanssasi.
 
Voisiko yleistää niin, että lentopallossa on monimutkaisemmat taktiikat joita voidaan varioida paljon pelin aikana, kun taas jääkiekossa ja muissa maaliin pelattavissa pallopeleissä on monimutkaisempi pelitapa ja ottelun tai turnauksen aikainen pelaamisen variointi on vähäisempää. (Taktiikan käsitteeseen sisältyy valittu pelitavan toteutus, mutta paljon muutakin.) Tässä mielessä koripallo on jääkiekkoon ja lentopalloon verrattuna taktisesti kuningaslaji jossa toinen (taktiikka vs. pelitapa) ei korostu toisen kustannuksella, vaan sekä pelitavat että taktiikat ovat monimutkaisia.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
No olen täällä vastannut kun tekstejäni on kommentoitu. Alunperinhän esitin että lentopallo on taktisesti käyhä peli (tarkoitin lähinnä että köyhempää kuin monet muut pallopelit), täällä sitten ruvettiin esittämään ilmeisesti että näin ei olisi ja muita vastalauseita, olen sitten perustellut miksi lentopallo on taktisesti ja pelitapojen osalta köyhempi peli kuin monet muut pallopelit. Eikä tätä varten edes tarvitse kovin paljon lentopallosta tietää koska pääasiassa asia kulminoituu kolmen kosketuksen sääntöön. En tiedä onko joku edelleen sitä mieltä että suhteessa muutamaan muuhun pallopeliin lentopello ei olisi taktiikan ja pelitapojen osalta köyhempi peli.

Olen tuosta pelitavasta samaa mieltä. Joukkueista on vaikea löytää selkeää "identiteettiä" (vrt. Pekka Virta ja KalPa), johtuen toki lajin erilaisesta luonteesta. Taktiikan osalta taas olen hiukan eri mieltä, tai ainakin minä miellän lajin hyvin taktiseksi. Periaatteessa jokainen asia pyritään miettimään etukäteen, miten torjutaan pelaaja x, entä kun pelaaja Y on takakentällä. Jätetäänkö hyppäämättä pelaajalle Ö, entä kenelle syötetään kun rotaatio on näin. Miten puolustetaan, kun vastustaja nosto jää kolmen metrin viivalle, kuka saa lyödä yhtä vastaan huonosta passista, kelle mennään kolmella. Hypätäänkö myöhässä, mitä rotaatiota vastaan kannattaa hyökätä matalalla passilla, mitä taas korkealla. Ketä torjuntaa/torjujaa vastaan kannattaa hakea pisteitä yläkäsistä, kuka taas jättää yleensä rajan auki. Kun tulee huono nosto, miten varmistus pelataan.

Tuossa nyt nopeasti juttuja jotka tulivat mieleen, ja minä olen sentään vain lajista kiinnostunut fani. Sammelvuolla olisi tuohon listaan melko varmasti aika paljon lisättävää taktiikan osalta.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Tuossa nyt nopeasti juttuja jotka tulivat mieleen, ja minä olen sentään vain lajista kiinnostunut fani. Sammelvuolla olisi tuohon listaan melko varmasti aika paljon lisättävää taktiikan osalta.

Kyllä jääkiekkossakin voidaan käytännössä loputtomasti käydä eri taktisia asioita läpi, tämä on nyassia mitä aiemmin tarkoitin ja sitä on lähes joka pallopelissä valtavasti (nyassilla en tarkoita etteikö asioilla olisi merkitystä, tärkeitä asioita tietenkin ovat josta muodostuu kokonaisuus). Jääkiekossakin voidaan kaikki miettiä etukäteen, millaisilla liikeradoilla liikutaan, miten kovia/hitaita syöttöjä annetaan, mihin asientoihin, missä asennoissa otetaan syöttä vastaan, skoutataan vastustajan maalivahti, skoutataan puolustus että ketä vastaa kannattaa mitenkin pelata, milloin lauotaan, miten blokataan laukauksia, kenen laukauksia mitenkin blokataan, miten kulmapelissä sijoitutaan jne. jne.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
Onhan lentopallo todella taktinen laji, mutta nopeutensa ansiosta momentum ja tunne vaikuttaa ehka enemman kuin moneen muuhun lajiin. Mutta minulle on parasta silloin kun taktiikat heitetaan romukoppaan lajissa kuin lajissa ja pelataan tunteella. Lentopallossa parasta on pallorallit, jolloin huomaa kuinka taktiikat hajoaa ja yksilot hakevat ratkaisua ja samalla hermokontrollia vaaditaan perkeleesti. Se on sita todellista mies miesta vastaan meininkia ja tunne ottaa vallan.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ero on mielestäni lentopallon eduksi jääkiekkoa vastaan taktisuutta mitatessa siinä, että esimerkiksi hyökkäyssuoritus kestää vain noin kolme sekuntia. Siinä ajassa on kaiken rullattava mallikkaasti tai homma kusee.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Ero on mielestäni lentopallon eduksi jääkiekkoa vastaan taktisuutta mitatessa siinä, että esimerkiksi hyökkäyssuoritus kestää vain noin kolme sekuntia. Siinä ajassa on kaiken rullattava mallikkaasti tai homma kusee.

Niin kuin monesti aiemminkin, asioissa on tapana olla kaksi eri puolta joihin on kulloinkin helppo keksiä faktoja tukemaan omaa agendaansa. Jos olisin eri mieltä kanssasi sanoisin, että nimenomaan jääkiekko avaa taktisille suorituksille enemmän tilaa koska yksinkertaisesti aikaa on enemmän tehdä parempia ja monipuolisempia kuvioita siinä missä joku toinen tyytyy näihin kolmen sekunnin harppuunahyökkäyksiin. Molemmat vaihtoehdot ovat mahdollisia, siinä missä lentopalloilun hyökkäykset ovat aina melko lyhyitä ajallisesti. Mutta kun en ole eri mieltä, niin en sano mitään.
 

Ralph

Jäsen
En oikein muutakaan ketjua selaamalla löytänyt, joten laitetaan tänne.

Talvella pelattavissa eli syksyllä alkavista ja keväällä loppuvista Suomen palloilusarjoista suosituimmat neljä ovat käsittääkseni miesten jääkiekko, koripallo, salibandy ja lentopallo. Jokaisessa sarjassa ollaan päästy vähintään välierävaiheeseen ja ilokseni olen huomannut, että Nokia on tällä kaudella ollut välieräjoukkueiden määrässä laskettuna Suomen kovimpia. Nokialla on kaksi välieräjoukkuetta (koripallo ja salibandy) ja samaan kahteen yltää Tampere (jääkiekko ja salibandy) sekä Helsinki (jääkiekko ja koripallo), jotka nyt ovat aivan eri mittakaavan kaupunkeja kuin Nokia.

Loput kymmenen välieräjoukkuetta tulevat seuraavista kaupungeista; Espoo, Jyväskylä, Kauhajoki, Loimaa, Oulu, Pilevasi, Rovaniemi, Salo, Sastamala ja Turku.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Talvella pelattavissa eli syksyllä alkavista ja keväällä loppuvista Suomen palloilusarjoista suosituimmat neljä ovat käsittääkseni miesten jääkiekko, koripallo, salibandy ja lentopallo.
Kun noin muotoilit niin eikös joukkoon kuulu (salibandyn tilalle?) jääkiekko ja Keuruu, Turku, Savonlinna ja Joensuu.
 

Ralph

Jäsen
Kun noin muotoilit niin eikös joukkoon kuulu (salibandyn tilalle?) jääkiekko ja Keuruu, Turku, Savonlinna ja Joensuu.
Aivan totta. No, korjataan että puhe on siis pääsarjatasoista eli SM-mitalipeleihin pääsyistä.
 
Nokialla on kaksi välieräjoukkuetta (koripallo ja salibandy) ja samaan kahteen yltää Tampere (jääkiekko ja salibandy)

Jos et laske KrP:tä ja BC Nokiaa tamperelaisiksi seuroiksi, silloin et voi millään järjellä myöskään väittää, että jääkiekon välierissä olisi pelannut tamperelainen joukkue.

Loput kymmenen välieräjoukkuetta tulevat seuraavista kaupungeista; Espoo, Jyväskylä, Kauhajoki, Loimaa, Oulu, Pilevasi, Rovaniemi, Salo, Sastamala ja Turku.

Myös Sastamalasta tulee kaksi välieräjoukkuetta, ja siellä on asukkaita vielä vähemmän kuin Nokialla.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös