Suojatyöpaikat

  • 5 876
  • 32

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Mitäs mieltä tälläisestä?
Kuinka moni on kokenut ihanan tunteen kun ei ole suhteita mistä saisi töitä niin etsiä puhtaalta pöydältä se työpaikka.

Joo, mä olen.
Nyt kun hiukan pidempiaikaisen duunin sain niin voin avautua asiasta.

Kerrottakoon että työttömyysaikanani (n. 3 kk) lähetin työhakemuksia sähköpostitse yli 300 kpl, kirjeversioita yli 50 kpl ja soittoja yli sata.

Lainauksia sähköpostistani:

Saimme tehdä valinnan tasokkaasta ja runsaasta 300
hakijan joukosta.

Niin, miten siitä erottua yli 300 hakijasta?
Ja sitten kun valitsevat 10 henkilöä työhaastatteluun, prosentit ovat vieläkin tasan 10 %. Sehän sinne valitaan joka tuntee jonkun joka on töissä siellä yrityksessä.

Kiitos mielenkiinnostanne yritystämme kohtaan. Saimme teidän hakemuksenne lisäksi useita korkeatasoisia hakemuksia, mutta päädyimme asiassa sisäisiin järjestelyihin.

Sisäiset järjestelyt = toimitusjohtajan pojan kaveri sai työpaikan.
Miksi edes laittaa työpaikkailmoitus jos asian voi ratkaista sisäisillä järjestelyillä?

Kiitos mielenkiinnosta vuorotteluvapaasijaisuuttamme kohtaan, mutta valitettavasti emme tällä kertaa voineet valita Sinua, sillä valintamme kohdistui henkilöön, joka on työskennellyt jo aiemmin Sanoma Osakeyhtiössä.

Niin, minkä helvetin takia ilmoituksessa ei lue että täytyy olla työskennellyt aikaisemmin Sanoma Osakeyhtiössä?

Kerrottakoon vielä että pääsin yli 300 lähetetyn sähköpostihakemuksen perusteella vain yhteen haastatteluun.

Taitaa asian laita olla niin että sähköposti on aika hyödytön.
Se on niin helppo lähettää vaikkei työpaikka ns. oikeasti kiinnostakkaan. Minullakin oli omat työhakemus-pohjat eri aloille valmiina, siitä copy - paste ja lähetä. Helppoa.

Niin, mainittakoon vielä että jos joku on kiinnostunut palkkaamaan minut normipalkalla normityöaikoihin niin yksityisviestillä saa yhteyden.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Olen kuullut, että eräät vapaat työpaikat on ilmeisesti lakipykälien mukaan laitettava niin sanotusti yleiseen hakuun, vaikka firman sisällä olisikin jo henkilö ko. paikalle valittuna...

Tietääkö kukaan tarkemmin? Korostan TIETÄÄKÖ...
 

Hra Punajuuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat HIFK:lle
Viestin lähetti Tommy
Minullakin oli omat työhakemus-pohjat eri aloille valmiina, siitä copy - paste ja lähetä. Helppoa.

.
.
.

Kerrottakoon vielä että pääsin yli 300 lähetetyn sähköpostihakemuksen perusteella vain yhteen haastatteluun.
Tässähän on syy-seuraus –suhde. Rekrytointeihin osallistuneena sanoisin, että ilmeiset bulkkihakemukset eliminoidaan ensimmäisten joukossa. Hakemuskirjeen funktio on vakuuttaa työnantaja hakijan aidosta kiinnostuksesta yritykseen ja nimenomaan tiettyyn tehtävään. Sitä ei tehdä muuttamalla hakemuksessa pelkkä firman nimi. Taidot sitten pystyy osoittamaan yksityiskohtaisesti räätälöimättömässä CV:ssä. Pienimunaisten lempilausahdus pätee tässäkin: laatu korvaa määrän.

Itse aiheesta sen verran, että Tommyn kuvailemaa suojamuuria tosiaankin näyttää tällä hetkellä olevan ulkopiiriläisten entistä vaikeampaa murtaa. Osaavaa työvoimaa on työllisyysasteen laskettua ja koulutustason jatkuvasti noustessa entistä enemmän saatavilla, joten useimmat firmat miettivät hyvin tarkkaan, mistä tehtävistä pistetään ilmoitus julkisiin viestimiin. Satojen hakemusten läpikäynti ei ole firmankaan kannalta mielekästä. Kun vain tärkeimmät ja vaikeimmin täytettävät paikat laitetaan julkiseen hakuun, niin varsinkin nuorten ihmisten ns. entry level –työpaikat menevät useasti ilman julkista hakua sisäpiiriläisille, oli kyseessä sitten pomon poika tai oikeasti pätevä firmaan jo aiemmin kontaktissa ollut tyyppi. Ja vaikka kyseessä olisikin julkinen haku, sisäpiiri painaa silti: tuttu nimi kandidaattien joukossa edes jollekin rekrytointiprosessiin osallistuvalle nostanee tämän kandidaatin osakkeita selvästi.

Firmojen kannalta kuvatun kaltainen käytäntö on täysin ymmärrettävää, kun rekrytointikin maksaa ja tutuista henkilöistä tietää ainakin uusia kasvoja suuremmalla todennäköisyydellä, mitä tulee palkanmaksun vastineeksi saamaan. Ulkopiiriläisten kannalta tilanne tietysti on lohduttomampi. Puniksen lähipiirissäkin ulkopiiriläisyyden merkitys on viime aikoina huomattu.

Punis
 

jlammi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jokerit, TPS, TuTo
Useampi vuosi työttömänä.

Joskus olen ollut parissakin haastattelussa vuoden aikana mutta siitä on jo aikaa, ihme kyllä mutta sitä ensimmäistäkään työpaikkaa ei ole tullut eteen. Pitäisi olla hyvä koulutus (Mieluiten amk-yliopistotasoinen) / kokemusta mieluusti runsaasti, eli tyly tuomio.

Oli joskus lähellä etten päässyt Ruotsiin it-helpdeskiin, tyyppi soitti sieltä ja piti tunnin mittaisen puhelinhaastiksen. Olivat jo silloin pudottaneet puolet.

Että tämmöistä.
 

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsekin sain kokea työpaikan saamisen vaikeuden pari vuotta sitten, kun yritin hakea paikkaa opiskelujen edettyä riittävän pitkälle. Lähetin kymmeniä hakemuksia ympäriinsä, mutta pääsin vain yhteen haastatteluun ja sieltäkin vedin vesiperän.

Myöhemmin lähetin hakemuksen web-lomakkeella yritykseen, jossa eräs nettituttuni työskenteli. Sieltä en saanut edes vastausta ennen kuin soitin perään ja kysyin asiasta. Tämä tuottikin tulosta ja parin päivän päästä tuli postissa kirjallinen kiitos ei. Ei kuulemma ollut juuri silloin käyttöä tämän tyyppiselle tekijälle...

En halunnut tyytyä noin penamaiseen vastaukseen, joten lähetin seuraavalla viikolla uuden hakemuksen sähköpostilla tälle nettitutulleni, joka tulosti sen ja vei sen suoraan toisen osaston pikkupomolle.

Kohta tulee kaksi vuotta täyteen tuossa firmassa. Tarvitsivat kuulemma juuri tällaista kaveria.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eniten ottaa kupoliin tämä tyypillinen oravanpyörä:

Tarvitset omata aiempaa työkokemusta saadaksesi töitä. Miten hankit aiempaa työkokemusta jos et saa töitä saadaksesi sitä?

Totuus taitaa olla niin että alhaalta ylös tullaan, eri nöyrän määrätietoisen ja työteliään ihmisen tulisi suostua tekemään ekaksi niitä ns. paskahommia muutaman vuoden ennen kuin alkaa ylennyksiä ja mukavempia duuneja pukkaamaan mahdollisesti kehiin.
Paras keino päästä suht nopeasti sinne minne haluaa on toki nuo surullisenkuuluisatkin suhteet. Paha vaan jos niitä ei omaa, silloin ei auta oikein muu kuin perseennuoleminen ja sopivanlainen laskelmoivuus teoissaan. Jos moiset menetelmät eivät luonteelle sovi tai ei ole yksinkertaisesti kykyä niihin, niin menestys kiertänee kaukaa ja unelmien työpaikka pysyy unelmien työpaikkana.

Nimim. Työtön ihminen.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti Ted Raikas
Totuus taitaa olla niin että alhaalta ylös tullaan, eri nöyrän määrätietoisen ja työteliään ihmisen tulisi suostua tekemään ekaksi niitä ns. paskahommia muutaman vuoden ennen kuin alkaa ylennyksiä ja mukavempia duuneja pukkaamaan mahdollisesti kehiin.

Niin, itse olen sitä mieltä, että tässä on homman ydin. Itsekin työskentelin vuoden verran valmistumiseni jälkeen ns. sekalaisissa paskahommissa, kunnes pääsin ns. koulutusta vastaavaan hommaan.

Tämä opettaa mm. sellaista tervettä nöyryyttä ja oikeaa asennetta tuleviin hommiin sekä antaa monialaista työkokemusta, josta ei ainakaan haittaa ole.

Siihen en ota kantaa onko nykyinen hommani paskahommaa vai jotain muuta, muuten kuin sanomalla, että kyllähän täällä ennemmin kykkii kuin sadevesiviemärikaivannossa tai jossain kivikasan kyljessä.

Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tuosta työkokemuksesta sen verran, että myöhemminkin lienee työpaikan saanti helpompaa, jos on työuransa mahdollisimman aikaisin aloittanut.
En tiedä mikä tilanne työmarkkinoilla nyt on, mutta viimeistään peruskoulun jälkeen olisi hyvä aloittaa työkokemuksen hankita.

Ne, jotka olivat itseni lailla jo kouluaikana töissä koulun ohella, ovat myös myöhemmin löytäneet töitä paremmin kuin nämä ensimmäistä työpaikkaansa reilusti yli kaksikymppisinä etsivät.

Hakemusten määrän ollessa suuri on varmaan paras keino unohtaa asettelua lukuunottamatta kaikki mitä hakemuksista on opetettu?
Jos haluaa oikeasti erottua, niin kannattanee kirjoittaa jotain, jota ei muiden hakemuksessa lue. Se mitä se olisi onkin sitten jokaisen itse mietittävä.

Niin ja onhan se Mäkkäristä saatu työkokemus parempi cv:ssä kuin se, että kirjoittaisi siihen latkineensa kesät ja viikonloput keppanaa paikallisessa puistossa.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Tommy
Taitaa asian laita olla niin että sähköposti on aika hyödytön.
Se on niin helppo lähettää vaikkei työpaikka ns. oikeasti kiinnostakkaan. Minullakin oli omat työhakemus-pohjat eri aloille valmiina, siitä copy - paste ja lähetä. Helppoa.


No tuota mainittakoon että minä pääsin nykyiseen hyväpalkkaiseen ja koulutusta täysin vastaavaan työpaikkaani -en edes sähköpostilla, vaan netin kautta lähetetyllä hakemuksella. Kaiken huipuksi avoimia paikkoja ei edes ollut, kunhan vain hain siitä huolimatta.

Ilmeisesti kuitenkin mitä siinä hakemuksessa lukee on tärkeämpää, kuin miten sen lähettää.

Ihan vaan vinkkinä aika monellekin, että noihin mainostettuihin paikkoihin on aina miljoona hakijaa, joten aika guru saa olla että sinne pääsee. Lakki kouraan vaan ja "ovelta ovelle", kyllä jollekin aina hyvä mies kelpaa.
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Viestin lähetti Ted Raikas
Totuus taitaa olla niin että alhaalta ylös tullaan, eri nöyrän määrätietoisen ja työteliään ihmisen tulisi suostua tekemään ekaksi niitä ns. paskahommia muutaman vuoden ennen kuin alkaa ylennyksiä ja mukavempia duuneja pukkaamaan mahdollisesti kehiin.


Niinpä.

Itse valmistuin tekusta 90-luvun puolivälin tienoilla ja kyllähän se töiden saanti oli aivan saatanan hankalaa. Kaikkea pikkuhommaa kyllä löytyi, milloin olin väsäämässä ilmastointeja omakotitaloihin, milloin kantamassa muurarille tiiliä Saksassa.

Olin siinä sitten joulun tienoilla pari kuukautta työttömänä, jolloin työkkäristä tuli ilmoitus kursseista; kaikki Lahden seudun työttömät insinöörit ja teknikot kutsuttiin ns. työllistämiskursseille. Homman nimi oli seuraava: kursseille osallistuneet sijoitettiin paikallisiin yrityksiin tekemään koulutustansa vastaavia hommia ja työllistämistä pidettiin todennäköisenä. Kurssi kesti kahdeksan kuukautta ja palkka ajalta oli 650mk/kk.

Itse lähdin mukaan sillä asenteella, että pakkohan se jostain on aloittaa. Eli sen kahdeksan kuukautta tein terässäiliöiden, paineastioiden ja hoitotasojen CAD-suunnittelua tuolla 650mk:n kuukausiliksalla ja kyllähän se välillä vitutti. Mutta niin vain sain sitä kautta koulutusta vastaavan vakituisen työpaikan. Siinä firmassa tuli vietettyä pari vuotta ja hankittua sitä tärkeää työkokemusta. Sen parin vuoden jälkeen oli hyvä katsella jo muitakin paikkoja ja kuusi vuotta sitten astuin nykyiseen hommaani, joka on jopa hieman ”parempaa” hommaa kuin koulutukseni edellyttäisi. Mutta ilman tuota kurssia ja sen antamia eväitä en varmaankaan olisi ikinä saanut edes mahdollisuutta hakea nykyisen duunini kaltaisia töitä.

Eli tottahan se on, tyvestä puuhun noustaan. Koulusta juuri valmistuneena on mielestäni turha heti haaveilla hyvistä ja hyväpalkkaisista hommista vaan kyllä sitä vaan on oltava valmis tekemään niitä vähäpätöisempiäkin duuneja sekä hankittava lisäkoulutusta.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo kyllä noihin lehti-ilmoituksissa ja mol:in sivuilla oleviin paikkoihin aina hakee täällä Rauman seudullakin kymmeniä ihmisiä. Kerran olen netti-ilmoituksessa olleen työpaikan saanut. Muuten on aina ollut kyseessä joko suhteilla/sattumalla saatu paikka. Koulutusta itsellänikin on, mutta täälläpäin ei valitettavasti ole koulutustani (atk)vastaavia paikkoja juurikaan. Työttömyysputket ovat itselleni tuttuja, välissä on melkein pakko mennä aina jollekin työvoimakoulutuskurssille jotta saisi edes vähän enemmän fyrkkaa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Re: Re: Suojatyöpaikat

Viestin lähetti Carlos
Ihan vaan vinkkinä aika monellekin, että noihin mainostettuihin paikkoihin on aina miljoona hakijaa, joten aika guru saa olla että sinne pääsee. Lakki kouraan vaan ja "ovelta ovelle", kyllä jollekin aina hyvä mies kelpaa.

Aivan. Itsekään en ole yhtään työpaikkaa saanut minkään yleisen haun tai edes firman sisäisen haun kautta. Kaikki työpaikkani olen saanut vain soittamalla ja "änkeämällä" itseni työhaastatteluun. Mitään suhteita ei ole myöskään ollut (ei kai irtosuhteet tässä auta?) työpaikan saannissa. Hakuja ja soittoja vaan suoraan firmoihin ja itseänsä myymään Tommy...
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Suojatyöpaikat

Viestin lähetti punaiset_lasit
Aivan. Itsekään en ole yhtään työpaikkaa saanut minkään yleisen haun tai edes firman sisäisen haun kautta. Kaikki työpaikkani olen saanut vain soittamalla ja "änkeämällä" itseni työhaastatteluun. Mitään suhteita ei ole myöskään ollut (ei kai irtosuhteet tässä auta?) työpaikan saannissa. Hakuja ja soittoja vaan suoraan firmoihin ja itseänsä myymään Tommy...

Juuri näin. Esimerkillistä ja suoraselkäistä puhetta, ja näinhän se toimii.

Lisäksi saattaa joutua aloittamaan jostain hommasta, joka ei ole sieltä arvostetuimmasta tai halutuimmasta päästä, mutta kyllä pätevä tekijä nopeasti ilman muuta etenee ja ylenee.

Mainittakoon kuriositeettina, että itse en ole vielä koskaan ollut työhaastattelussa saamatta hakemaani paikkaa.
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Suojatyöpaikat

Viestin lähetti Snakster
Mainittakoon kuriositeettina, että itse en ole vielä koskaan ollut työhaastattelussa saamatta hakemaani paikkaa.

Mainittakoon myöskin täältä päästä, että en ole eläissäni saanut ensimmäistäkään työ- tai opiskelupaikkaa suhteilla. En edes niillä irtosuhteilla. Kaikki alusta loppuun täysin omilla ansioilla, työttömänä olen ollut elämässäni yhteensä noin 3,5 tuntia.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Eräs tuttuni haki lamavuosina töitä laittamalla harpin piikin kotipaikkansa päälle kartalla ja vetämällä isohkon ympyrän kartalle. Tämän jälkeen hän kirjoitti kaikkien ympyrän sisään jääneiden yritysten yhteystiedot ylös ja alkoi ottaa niihin yhteyttä, vaikka yritykset eivät olisikaan ilmoittaneet hakevansa lisätyövoimaa. Duunia löytyi parissa päivässä.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti Playmaker61
Olen kuullut, että eräät vapaat työpaikat on ilmeisesti lakipykälien mukaan laitettava niin sanotusti yleiseen hakuun, vaikka firman sisällä olisikin jo henkilö ko. paikalle valittuna...

Tietääkö kukaan tarkemmin? Korostan TIETÄÄKÖ...

Pitää paikkaansa. En muista tarkkaan minkätyyppisissä tehtävissä nuo lakipykälät vaikuttaa, mutta juuri noin sen menee.

Esim. Omalla työpaikallani varmasti yli puolet "avoinna" olevista paikoista on mennyt jo aikaa sitten ja kaikki sen tietävätkin, mutta silti ne ilmoitukset on laitettava sinne seinille/lehtiin jne.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Itselleni kävi näin: Hain saman työnantajan töihin, hieman erilaisiin paremmin palkattuihin hommiin. Tämä "pieni" pomo (sen osaston päällikkö) sanoi, että soita ensi viikolla uudestaan. Tiesin jo siinä vaiheessa, mitä tuleman pitää. Soitin ja sain kuulla, että meillä ei ole juuri nyt käyttöä sinun kaltaiselle kaverille. Meni sitten reilu kuukausi eteenpäin ja otin yhteyttä "isompaan" pomoon. Hän oli että tottakai löytyy hommia, mutta tässä on vain yksi pikku juttu, mikä sinun pitää hoitaa. Se "pikku juttu" maksoi minulle 600€, jonka siis jouduin maksamaan omasta lompakosta kokonaan. Nyt olen uudessa paikassa töissä, tosin koeajalla. Kun koeaika on ohi, käytännössä paikka on minun, mikäli vain sen haluan. Toki jos oikein kovasti tyrin, on asia sillä selvä. Joku muu saa sen työn.

Jos jotain oikein kovasti haluaa, sen myös saa. Ei tosin aina pidä paikkaansa, mutta kuitenkin.
 

tiipii

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Lahko
Sama fiilikset

Ketjua lukiessani huomasin paljon yhtäläisyyksiä omaan tilanteeseeni. Olin ollut erään nimeltämainitsematton (riisto)pankin tytäryhtiössä tietohallinnossa muutaman kuukauden vajaat viisi vuotta. Sitten viime syyskuussa sain tiedon että työt loppuu ja sitä on nyt sitten tehty pätkätöitä henkilöstövuokrausfirman kautta. Kivoja hommia, todella kahden päivän työkeikkoja yms. ei paljon naurata kun olis kiva tehdä jotain pysyvää. Koulutukseni ei ole parhain mahdollinen mutta työkokemus on. Ja samassa firmassa kun on tuon viisi suotta ollut niin siinä on oppinut tuntemaan sen ympäristön kohtuullisen hyvin. Työhän on siellä kaiken opettanut. Nyt kun pitäisi etsiä uutta paikkaa niin eihän ne tee niillä mun taidoilla mitään kun se on vaan tiettyyn ympäristöön sopiva, ja koulutuksen kun hakemukseen laittaa niin nehän naura jo siinä vaiheessa ja hakemus lentää ö-mappiin.
Hakemuksia olen lähettänyt tasaiseen tahtiin, kahdesta on vastattu, toisesta joka oli aivan vastaavanlainen omaisuudenhoitofirma kuin jossa olen ollut töissä, ilmoitti sentään että hakemus vastaanotettu ja viikon päästä toinen kirje että olemme valinneet jo haastettuihin tulijat. Siitä sai tosi hyvät fiilikset. Siitä lähtien olen jo alkanut etsiä ihan hanttihommiakin mutta ei niistä ole kuulunut edes sen vertaa. Eli kiinnostaa aivan simona etsiä uutta työpaikkaa, koko ajan ainakin metrin mittainen ky... otsassa.
Mitä kummaa siihen hakemukseen pitää laittaa kun kaikessa pitäis kertoa millainen olen ihmisenä, mitä harrastan jne. En minä tuollaisia juttuja osaa kertoa. Yritäpä vielä tunkea siihen se mitä osaat, kun osaa vaan jonkun tietyn firman tietyt asiat, niin ei paljon naurata.
Sitten näihin suhteilla saamiini työpaikkoihin edellinen tuo viiden vuoden rupeama tuli suhteilla ja sitä edellisetkin, ellei yhtä vartiointifirmaa oteta lukuun. Ja näiden edellisten työpaikkojen kohdalla olin pisimmillään työttämänä lähes vuoden ja hakemuksia lähettelin koko ajan, silloin oli helpompaa kun asui ilmaiseksi kotona. Nyt maksetaan vuokraa, autolainaa, puhelinlaskuja, nettilaskuja yms...
Vielä noihin työpaikkojen hakuun jotka on jo täytetty, meillä ainakin meni niin että ensin sisäiseen hakuun firman sisällä jos ei saada ketään, niin sitten vasta julkisesti.

ps. taidanpa huomenna soittaa taas perinteisen jokaviikkoisen puhelinkierroksen vanhoille yhteyksilleni viimeisten vuosien ajalta. Luultavasti sama vastaus kuin tähänkin mennessä, " No nyt ei kyllä yhtiöllä ole varaa palkata, tai meillä on järjestelyt kesken".
Ottaa vaan niin valtavasti kupoliin tollanen.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Otappa Tommy yhteyttä paikalliseen varamiespalveluun tai vastaavaan ja käy tekemässä jossain firmassa hyvä vaikutus, tätäkin äijää kyseltiin vielä takaisin töihin yhdestä yrityksestä, jopa paremmalla palkalla kuin mitä kesällä. "Harmi", kun piti lähteä opiskelemaan.

Itselläni ainakin vain hyviä kokemuksia kyseisestä tavasta työllistää itsensä, hommat toimii ja jos ei nyt raksalle joudu niin ihan kohtuullisen mukavaa työtä. Ainakin jos on valmis tekemään jotain missä joutuu mahdollisesti nostelemaan esineitä. Ja jos ei muuta, niin työkokemusta siitä ainakin saa, monelta eri alalta - itse olin viime kesänä neljällä eri työpaikalla. Ihan kivaakin siinä mielessä, että ei tule puuduttua siihen yhteen puuhaan.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Viestin lähetti vilpertti
Otappa Tommy yhteyttä paikalliseen varamiespalveluun tai vastaavaan ja käy tekemässä jossain firmassa hyvä vaikutus, tätäkin äijää kyseltiin vielä takaisin töihin yhdestä yrityksestä, jopa paremmalla palkalla kuin mitä kesällä. "Harmi", kun piti lähteä opiskelemaan.

Niin, itsehän olen tällä hetkellä töissä.
Extra-groupin kautta sain ns. pidempiaikaisen työn. Tuota varamiespalvelua en voi suositella kenellekkään, itse olin siellä kirjoilla n. kuukauden ja pisin työsuhteeni taisi olla 8 tuntia. Yleensä työsuhteet varamiespalvelulla olivat "Moi Tommy, tule tänne autollasi. Ota täältä kaks tyyppiä kyytiin ja menette muuttohommiin."

Ja noista kahden - kolmen tunnin muuttohommista sai juuri sen verran palkkaa että työttömyyspäiväraha meni siitä.

Extraa taas voin suositella kaikille.
 

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Julkinen haku taitaa olla pakollista vain virkoihin. Mahdollisesti on olemassa tukia, joiden edellytyksenä on vapaa haku.

Yksityisten yritysten ei tietääkseni tarvitse suorittaa julkista hakua. Yleensä ensin on sisäinen haku ja sitten laajennetaan ulkoiseen hakuun, jos se ylipäätään on mahdollista. Nykytilanteessa yrityksillä on velvollisuus ottaa ensin irtisanotut takaisin töihin ja lisäksi on palkkauskielto.

Monesti yritykset laittavat avoimia paikkoja ilmoituksiin markkinointimielessäkin. Näkyvät ilmoitukset lisäävät myös oman henkilöstön uskoa työpaikan hyvinvointiin ja nostava tunnettavuutta työmarkkinoilla.

Olisin kiinnostunut itsekin näkemään sen hakemuksen, jolla ei kolmestasadasta paikasta saanut enempää haastattelukutsuja. Sähköpostilla tai kotisivujen kautta itse olen työpaikkani hakenut. Minullakaan ei ole ollut yhtään tuttua etukäteen työpaikoillani. Nyt tuttuja alkaa olemaan jo useimmissa alan yrityksissä ja mainettaan ei pääse enää karkuun tai peittelemään...

Itse en ymmärrä sellaista asennetta, että minä en perseennuolentaan pysty. Tarkoitetaanko perseennuolemisella sillä sitä, että on aktiivinen työntekijä, joka on ystävällinen ja avulias työkavereilleen sekä kunnoittaa kanssaihmisiään. Sananmukaisella perseennuolemisella, mitä minä sillä ymmärrän, pärjää kohtalaisen heikosti, koska useimmiten se on liian näkyvää.

Korrekti käyttäytyminen yritysmaailman sääntöjen mukaan ei ole perseennuolentaa. Omassa työhistoriassani koko riistäjä-duunari -vastakkainasettelu on ollut täysin kadoksissa. Jos sellaista ei ole, niin miksi niin pitäisi käyttäytyä. Se kuuluu mielestäni samaan romukoppaan feminismin kanssa - oli joskus tärkeää, mutta ei enää - tämä siis Suomessa.

L
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Oma aktiivisuus palkitaan. Olen ollut nykyisen työnantajan leivissä yli kahdeksan vuotta. Aluksi 2v2kk tuotannossa korjaajana (alla lukio ja amis) - kutakuinkin koulutusta vastaava homma. Sitten hain sisäisessä haussa tuotekehitykseen, ja täällä ollaan edelleen. Ehkä kolmas erilainen homma R&D:ssä jo menossa - kaikki tehtävien vaihdot ovat tapahtuneet omasta aloitteestani. Työ tekijäänsä opettaa.

Edelleen lähettelen satunnaisesti hakemuksia sinne tänne, ja haastattelussa olen keskimäärin 2-3 kertaa vuodessa (About 10% hakemusten määrästä). Vielä ei ole natsannut riittävän hyvin - tosin yksi paikka Tokiossa oli jo sovittuna varmaksi, mutta vaimo teki stopin. Hänen mielestään kulttuurishokki olisi ollut liian kova. Ehkä niin, mutta täällä kotosuomessa siis luuhaan edelleen.

Sikäli meikäläisen 'työnhaku' on vähän semmoista vasemmalla kädellä puuhastelua, sillä ihan kelpo paikkahan minulla jo on. En olisi koskaan kouluaikoina uskonut että työnteko voi olla näin mukavaa ja leppoisaa.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Työvoimapalvelulaki 5§ 2. mom
Työnantajan on ilmoitettava työvoimaviranomaisille merkittävistä työvoiman käyttöä koskevista muutoksista ja uuden toimipisteen perustamisesta sekä avoimiksi tulevista työpaikoista.

Tosin mitään sanktiota ei ole määrätty joten melko turhaa löpinää.

Sen olen kyllä huomannut että joillakin aloilla firmat ilmoittavat avoimiksi paikkoja vaikka tarkoitus ei olekkaan palkata ketään. Haluavat vain tsekata mitä on tarjolla ja parantaa imagoaan.
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Te nuoret n. 20-30 vuotiaat opiskelijat / työttömät: Olkaa kärsivällisiä, kouluttakaa itseänne. Viiden vuoden sisällä Suomessa alkaa vapautumaan työpaikkoja ja paljon. Suuret ikäluokat (heti sotien jälkeen syntyneet) alkavat jäädä eläkkeelle (varhennettu eläke, sairaseläke). Kyllä paikka yhteiskunnasta löytyy, kun olette vain kärsivällisiä ja kehitätte itseänne.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti L-Mies
Yksityisten yritysten ei tietääkseni tarvitse suorittaa julkista hakua. Yleensä ensin on sisäinen haku ja sitten laajennetaan ulkoiseen hakuun, jos se ylipäätään on mahdollista.

Saattaa olla noinkin. Tuo sisäinen on kuitenkin ilmeisesti pakollinen ainakin joihinkin paikkoihin. Eli vaikka henkilö uuteen tehtävään on jo valittu, esim. tapauksessa, jossa "tuuraaja" perii tuurattavansa työpaikan syystä taikka toisesta, niin sisäiseen hakuun tuo paikka menee joka tapauksessa.

Viestin lähetti L-Mies
Nykytilanteessa yrityksillä on velvollisuus ottaa ensin irtisanotut takaisin töihin ja lisäksi on palkkauskielto.

Olisi hauska tietää kuinka tiukkaan tätä noudatetaan. Yrityksillä lienee keinot pistää irtisanomiset työntekijän omaan piikkiin ja tiedänpä tapauksen, jossa tarpeeksi pomoa vituttanut jätkä ihan vaan maksettiin pihalle. Harvapa kieltäytyy lopputilin ja lomarahojen lisäksi 8kk:n säännöllisestä palkanmaksusta (käymättä päivääkään töissä), jos kyseessä ei ole elämänsä työpaikka.
Toisaalta isommille yrityksille tuo poikkeavasta menettelystä lankeava sakkokaan ei liene niin iso, että olisi mikään kynnyskysymys.

Viestin lähetti L-Mies
Monesti yritykset laittavat avoimia paikkoja ilmoituksiin markkinointimielessäkin. Näkyvät ilmoitukset lisäävät myös oman henkilöstön uskoa työpaikan hyvinvointiin ja nostava tunnettavuutta työmarkkinoilla.

Näitä tehdään myös sisäisesti, vaikka mitään paikkaa ei sillä hetkellä olisikaan suoranaisesti vapaana. Hyvä tapa kartoittaa kuinka paljon talon sisältä löytyy ammattitaitoista/halukasta väkeä tietyntyyppisiin tehtäviin.

Viestin lähetti L-Mies
Sananmukaisella perseennuolemisella, mitä minä sillä ymmärrän, pärjää kohtalaisen heikosti, koska useimmiten se on liian näkyvää.

Hakemuksessa ja haastattelutilanteessa kyllä, mutta työpaikkojen sisällä on monessa tapauksessa tilanne toinen.
Aika paljon on pieniegoisia johtajia, jotka tykkäävät kun perskärpästen lauma pyörii ympärillä ja samalla saattavat nuollessaan kertoa muiden alaisten asenteista, tekemisistä ja tekemättä jättämisistä.
Kyllä tuo tyyli on edelleen se nopein keino päästä parempiin piireihin. Aloilla, joissa pomolla ei paljon kavereita ole, on ne vähäiset aina vahvoilla.

Viestin lähetti L-Mies
Korrekti käyttäytyminen yritysmaailman sääntöjen mukaan ei ole perseennuolentaa. Omassa työhistoriassani koko riistäjä-duunari -vastakkainasettelu on ollut täysin kadoksissa. Jos sellaista ei ole, niin miksi niin pitäisi käyttäytyä. Se kuuluu mielestäni samaan romukoppaan feminismin kanssa - oli joskus tärkeää, mutta ei enää - tämä siis Suomessa.

Tämähän tuo pointti on. Omalla työpaikallani tuo on mennyt sykleissä. Kun meni hyvin, niin kellään ei isompaa valittamista ollut, mutta kun meni vähän huonommin ja oli yt-neuvotteluita ja leikkauksia, jotka kohdistuivat henkilökunnan etuihin, niin aika nopeasti joka ikisestä johtajasta tuli työntekijöiden silmissä mulkku/kusipää/homo/lesbo jne. (valitkaa itse) ja vastakkainasettelu oli heti olemassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös