Suojatyöpaikat

  • 5 877
  • 32

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vinkkejä nuorelle työnhakijalle

Haluamatta toimia opettajana alla muutamia vinkkejä, joilla omat työnsaantimahdollisuudet paranevat varmasti:

1. Ole aktiivinen
Vain hakemalla voit onnistua. Lähetä hakemuksia, soita, käy, laita 'verkkoja järveen'. Himasta Sinua ei hae kukaan.

2. Laita hakemuksesi ja cv:n perusasiat kuntoon
Muista asettelu ja tsekkauta kielioppi. mä oon kiinnostunut... eivät tule kuulua käytettäviin termeihin. Oon tosi kiinnostunut... uuh.

3. Ole nöyrä
Hanki itsellesi 'jalka oven väliin', mitä kautta saat oikean mahdollisuuden osoittaa kykysi. Hyvät miehet etenevät aina. Ole nöyrä, mutta älä pyytele anteeksi olemassaoloasi. Nöyryys ja vässykkämäisyys ovat eri asioita.

4. Erotu
Lähetettyäsi hakemuksesi, soita vaikka perään (ja keksi tikusta asiaa esim lisäkertomalla jonkin 'puuttuneen' nyanssin). Tavanomaiset hakemukset kolmensadan joukosta häviävät jo siitä syystä, ettei sellaista määrää yksi ihminen käsittele millään ilman tekstiin perustuvaa karsintaa. Tee vaikutus. Puhu paskaa positiivisella tavalla. Pyydä mahdollisuutta saada näyttää Tahtotilasi.

5. Ole kohtelias
Teitittele. Itseään vanhempia ja/tai korkeammassa asemassa olevia työelämässä tavataan teititellä jos ei olla sinuja ihan erikseen sovittu. Kunnon kädenpuristus, eikä mikään velliperseote. Mikään ei ole luotaantyöntävämpää, kun veltto miehen käsi. Katso silmiin. Ei seinille tai omia jalkoja.

6. Ole määrätietoinen
Luo vaikutelma, että haluat työn. Älä ole tyypillinen suomalainen 'sori, että vaivaan vain tällaisella asialla'. Tahdo.

7. Pukeudu
Jos menet haastatteluun tai tapaamiseen, jätä ne skeittihousut himaan ja pipa päästä. Vastassasi on todennäköisesti henkilö, jonka oma staili on jotain muuta. Tennarit kotiin siksi aikaa ja tukka hyvin.

8. Hae, hae, hae.
Tekemällä saa aikaan. Älä rutinoidu, tee toisin kuin muut. Älä salli itsellesi 'tää nyt on tätä' -asennetta. Iso osa duuneista löytyy muualta, kuin lehdistä tai mol:ista.

9. Muista asenne työtä kohtaan
Liian usein, wanhana pieruna, törmää siihen, että nuoret haluavat heti kaiken tai laskeskelevat vaatimattomamman työn välitöntä taloudellista hyötyä verrattuna työkkäristä saatavaan hilloon. Poimi marjat maasta, aloita jostakin ja näytä työlläsi ansaitsevasi paremman duunin / enemmä liksaa. Hyvistä pidetään aina kiinni, uskokaa pois.

10. Kouluta itseäsi
Jos et heti saa töitä, käytä hakuaika hyväksesi. Alalle, jossa itse toimin, järjestetään kaksi kertaa vuodessa viisi kuukautta kestävä, ammattiin perusvalmiudet antava kurssi, josta kaikki ylläolevin perusarvoin olevat kaverit ovat työllistyneet. Eikä mihinkään matalapalkkaduuniin. (Toki vain yksi seitinohut esimerkki).

En sano/väitä, että ylläolevat olisivat yksin onni ja autuus, mutta askel oikeaan suuntaan takuulla.
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika kattava listaus Seniorilta, eipä tuohon ole kauheesti lisättävää. Sen verran haluaisin kuitenkin sanoa, että työhaastattelussa ei ensimmäinen lause saa olla "paljonko tästä maksetaan palkkaa?". Keskustelun edetessä on minun mielestäni luvallista kysyä palkan suuruutta, vaikka monessa oppaassa kielletäänkin. Kyllä työnantaja ymmärtää työnhakijan olevan kiinnostunut palkan suuruudesta. Ainakin itse työnantajana katsoisin kummaksuen työnhakijaa joka ei millään lailla ole kiinnostunut palkasta.
Työnhaku ei ole mitään tähtitiedettä, laittamalla perusasiat kuntoon saa varmasti töitä ennemmin tai myöhemmin. Jos on hyvät paperit ja työkokemusta niin luultavasti ennemmin. Hyvät työtodistukset ovat aina valttia, olivat ne sitten mistä hommasta tahansa. Itse hain syksyllä harjoittelupaikkka ja raahasin haastatteluihin pystypäin sellaisetkin työtodistukset, jotka eivät liittyneet mitenkään hakemaani paikkaa/alaan. Lisäksi jos on hyvä varusmiestodistus niin toki sekin kannattaa ottaa mukaan.
Työnhaku ainakin opettaa kestämään pettymyksiä, niitä tulee matkanvarrelle enemmän kuin tarpeeksi =). Onnea kaikille työnhakuun!
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Seniorin lista on erittäin hyvä, mutta myös itsestäänselvä. Joillekkin vaan tuo lista on hebreaa ja ne yleensä ovatkin vailla työtä.

Työ kuin työ on arvokas, vaikka se ei olisikaan omaa alaasi. Työhönottaja ei ajattele hakiasta positiivisesti, jos työ yleensä ei ole kiinnostanut. Esim. vaikka siivousalan tai pikaruokalan pätkätyöt näyttävät papereissa paremmalta kuin muniin puhaltelu kotona. Aktiivisuus on hyve.

Eli lisäyksiä ja päällekkäisyyksiä Seniorin huippuhyvään listaan.

- Ole aktiivinen
- Ole kiinnostunut yrityksestä
- Ota ennakolta selvää yrityksestä ( Esim. kotisivut on hyvä tietolähde)
- Hyvät käytöstavat on korvaamaton
- Mikäli pukeudut hyvin, niin annat kuvan, että arvostat vastapeluria. Räikeät värit asussa on paha virhe, ellet hae esim.mainosalalle .
- Palkaa ja sen suuruutta voi kysellä, mutta vastauksen saatuasi siirry eteenpäin. Palkasta on parempi neuvotella vasta sitten kun kirjotetaan työsopparia
- Älä missään vaiheessa ala kyselemään lomista tai ilmoita, että tarvitsen sen ja sen viikon vapaaksi. Työantaja päättää siinä vaiheessa, että ei halua loukata tunteitasi ja antaa sinun rauhassa jatkaa työttömyyttäsi, jotta pääset sinne matkalle.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti tombraider

- Mikäli pukeudut hyvin, niin annat kuvan, että arvostat vastapeluria. Räikeät värit asussa on paha virhe, ellet hae esim.mainosalalle .
- Palkaa ja sen suuruutta voi kysellä, mutta vastauksen saatuasi siirry eteenpäin. Palkasta on parempi neuvotella vasta sitten kun kirjotetaan työsopparia

Pukeutuminen luo vahvasti ensivaikutelmaa, ja sen voi tehdä vain kerran. Kuten sanoit, paras pukeutuminen on ''neutraali''. Tummaa pukua ei tarvita, muttei risat farkut tennareilla ja collegepuserolla ''kaikki liha tottelee kuria!'' nosta pisteitäsi ja haluttavuuttasi.

Palkka-asiassa olen sitä mieltä, että vähän tapauskohtaisesti. Jos olet siirtymässä työelämään ja saamassa ensimmäistä työtäsi, jättäisin palkan käsittelyn hyvinkin vähälle ellei työnantaja asiaa ota kummemmin esille. Ensin jalka oven väliin ja myöhemmin ehtojen parantamista. Jos olet jo ''haluttu tuote''/vaihtamassa duunia, voi palkasta puhua selvemmin edelleen ilman nöyristelyä, nöyryys muistaen.
 

Twite

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hämeenlinnan Pallokerho
Re: Vinkkejä nuorelle työnhakijalle

Hienoja ohjeita Seniorilla. Parissa kohdassa tahtoisin vihjata miten teorian voi muuttaa käytännöksi. Vihjeinä vaan, eihän näissä ehdottomia totuuksia ole.

Viestin lähetti Senior
2. Laita hakemuksesi ja cv:n perusasiat kuntoon
Muista asettelu ja tsekkauta kielioppi.
Minusta CV:ssä parempi järjestys on 'uusimmat ensin' kuin kronologinen järjestys jota lähes kaikki käyttävät. Haluatko tosiaan että ensimmäinen vaikutelma on 'mansikanpoimija 1999'? Siis jos on ns. vakavia töitä taustalla. Kannattaa miettiä millaiseen järjestykseen asiat laittaa. Lukijalle helposti se ensimmäinen on tärkein.
Jos todistuksesi on hyvä mainitse että se on hyvä. Siis käyttäen sanaa hyvä, ei pelkästään arvosanoja. Jos cv:ssä viittaat nettisivuihisi niin mieti vähän mitä niillä sivuilla on. Niin, jotkut meistä oikeasti käyvät katsomassa niitä sivuja... ja jotkut meistä jopa laittavat joskus työpaikan hakijan nimen googleen eli nettisivusi voi löytyä vaikka et sitä mainostakaan.

Viestin lähetti Senior

4. Erotu
Lähetettyäsi hakemuksesi, soita vaikka perään (ja keksi tikusta asiaa esim lisäkertomalla jonkin 'puuttuneen' nyanssin). Tavanomaiset hakemukset kolmensadan joukosta häviävät jo siitä syystä, ettei sellaista määrää yksi ihminen käsittele millään ilman tekstiin perustuvaa karsintaa. Tee vaikutus.
Älä käytä samaa työhakemusta joka paikkaan, vaan sorvaa olemassa olevaa pohjaa tehtävän/firman mukaiseksi. Perusasiat firmasta pitää selvittää itselleen, ja sehän on nettiaikana helppoa. Kirjoita hakemus itse, vaikka konsultaatiotakin voi käyttää. Haastattelussa huomaa helposti jos kirjoittaja onkin ollut joku muu.

Ja pieni vihje joka aikoinaan poiki minulle 3 työhaastattelua: Jos tehtävässä mainitaan tarpeelliseksi kielitaito esim. englanti älä tyydy mainitsemaan 'osaan hyvin englantia' vaan kirjoita koko hakemus englanniksi. Mainitse alussa että 'kirjoitan englanniksi koska mainitsitte englannin kielen taidon tärkeäksi' tjsp. Ja tässäkin pätee että kirjoita silti hakemus itse. Kaikilla kolmella kerralla minulle mainittiin että olin ainoa joka oli kirjoittanut englanniksi, hämmästyttävää sinänsä.

Ja perusasia joka yleensä ei ole kunnossa (ei ehkä kovin merkittävä): jos lähetät hakemuksen sähköisessä muodossa (Word) suosittelen rtf-muotoa. Tai vähintään muista siivota filen properties-kohdat. Itse aina niitä kyylään huvikseni ja kivasti välillä näkee missä firmassa hakemus kirjoitettu ja voi päätellä vaikka jonkin toisen paikan mihin on haettu. Eipä se kyllä taida vaikuttaa siihen että pääseekö haastatteluun vai ei.
 

redcougar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liigan Svedut
Viestin lähetti Senior
Palkka-asiassa olen sitä mieltä, että vähän tapauskohtaisesti. Jos olet siirtymässä työelämään ja saamassa ensimmäistä työtäsi, jättäisin palkan käsittelyn hyvinkin vähälle ellei työnantaja asiaa ota kummemmin esille. Ensin jalka oven väliin ja myöhemmin ehtojen parantamista. Jos olet jo ''haluttu tuote''/vaihtamassa duunia, voi palkasta puhua selvemmin edelleen ilman nöyristelyä, nöyryys muistaen.

Tai sitten hieman pienemmällä palkalla sisään, työsoppariin mukaan palkantarkistus koeajan jälkeen jos firma on myös halukas jatkamaan työsuhdetta. Esim. 2-4kk koeajalla tuleva pomosi saa aika hyvän kuvan siitä mitä kannattaa maksaa, ja itse saat koeaikana varmasti ongittua tiedon mikä on palkaataso osastollasi/firmassa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihan ensimmaisena tyottomyytta en ymmarra, en huormassa. Toita loytyy aina, jos niita vain suostuu tekemaan, Suomessa nain ainakin paakaupunkiseudulla. Miksi ihmeessa ei muuallakin, koska esim. siivousta kaipaavia kiinteistoja on Lapissakin.

Itse olen ollut ensimmaisessa tyopaikassani yhdeksan vuotta sitten ja sen jalkeen yli 30:ssa duunissa jotain viidella eri alalla. Pisimmat tyottomyysputket ovat olleet semmoista viikkoa, kun on pitanyt vahan vapaata typaikkojen valissa.

Eihan tuo mitaan tavoiteltavaa ole, tokihan olisin mieluummin pidempaan yhdessa duunissa. Pisimmat tyosuhteeni on reilua vuotta. Ei ole vain niin hyvia hommia ollut, etta olisi pidempaan viihtynyt ja asuinpaikkaakin on tullut vaihdettua useampaan kertaan.

CV:n teossa tuo tuottaa tietenkin hieman ongelmia, mutta kaikki lyhyet tyosuhteet voi tiputtaa kokonaan pois ja esim. siivousduunit olen niputtanut yhteen, aukkoja ei CV:ssa ole eika edes valehtelua. Sehan on toki houkutteleva idea, mutta kannattaa muistaa, etta se on irtisanomisperuste, vaikka siita jaisi kiinni 10 vuoden firmassa olon jalkeen.

Oikeita toita en ole koskaan tehnyt, nykyaan olen pitkasta aikaa taas siisteissa sisahommissa, voittaa kylla siivouksen.

Valmistuminen haamottaa, mahdollisesti jo ensi kesana. Oikean tyopaikan saaminen on varmasti vaikeaa, varsinkin kun tyokokemukseni on mita on. Sita on ihan helvetin paljon, mutta tuskin minua lahitulevaisuudessa kiinnostavat tyonantajat sita juurikaan arvostavat.

Ja sitten viela ne ulkomaat. Ymmarran toki, etta jotkut eivat esim. lasten koulukaynnin takia voi lahtea, mutta entas te muut? Lahteminen ei ole vaikeaa, kunhan tekee paatoksen ja sitten selvittaa asiat. Muistakaa, etta poiskin paasee, jos homma ei natsaa...

Sina aikana, kun etsin oikeita tyota, teen sitten jotain muuta. Vaikka siivoan.

EDIT: typo
 
Viimeksi muokattu:

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Aina hyviä perusvinkkejä CV:n tekemiseen ja työnhakuun ylipäänsä löytyy myös netistä. Esim. osoitteesta www.uranus.fi
Seniorillahan tuossa kyllä aika kattava lista olikin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös