Summanen palkittiin itsepäisyydestä

  • 13 876
  • 90

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Summasen jatko

Viestin lähetti IceBreezer
Ehkä ongelma onkin se, että Kurri ja Virta olivat kumpikin Summasta suurempia pelaajia ja hän kokee sen jollain tavalla rajoittavan omaa auktoriteettiaan ykkösvalmentajana?

Olen usein ja antaumuksella kritisoinut Raato-Ramia mutta tässä kohdin häntä on pakko puolustaa. Virta ja Kurri eivät nykyolosuhteissa kuulu maajoukkuetasolle. Jutila vielä vähemmän, kaveri on joukkueenjohtajana tai tiedottajana luokaton.

Rami siivoaa organisaatiota perskärpäsistä täydellä tarmolla. Siitä pisteet. Eri asia sitten on, onko se osa päävalmentajan tehtävänkuvaa millään lailla. Kummolan voisi eläköittää pikku hiljaa myös - vaikka Khaledin lobbypeli World Cupissa osuikin vielä kerran naulankantaan.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Summasen jatko

Viestin lähetti Pressiboxi
Rami siivoaa organisaatiota perskärpäsistä täydellä tarmolla. Siitä pisteet.

Olen tässä kohden samaa mieltä. Summasen puheet "päävalmentajan toimintaedellytysten parantamisesta" eivät ole turhia, ja suhtaudun myönteisesti kaikkiin sellaisiin aloitteisiin, jotka antavat päävalmentajalle tilaa ja mahdollisuuksia keskittyä varsinaiseen työhönsä. Sen, että päävalmentaja valitsee itse apulaisensa, tulisi olla itsestäänselvä käytäntö, josta ei normaaleissa olosuhteissa tarvitsisi kaiketi edes käydä keskustelua.

Summasen suhteen minua kuitenkin huolestuttaa se, että hänen tapauksessaan nämä puheet merkitsevät oikeastaan vain vaatimusta siitä, että hän saa edelleenkin käyttäytyä (maajoukkue)valmentajalle sopimattomalla tavalla. Olen valmis luopumaan tästä mielipiteestäni heti, kun maajoukkueen keskeiset pelaajat ilmoittavat julkisesti pitävänsä nimenomaan Summasta mitä mainioimpana vaihtoehtona maajoukkueen peräsimeen.
 

scholl

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Summasen jatko

Viestin lähetti Maple Leaf
se apulaisensa, tulisi olla itsestäänselvä käytäntö, josta ei normaaleissa olosuhteissa tarvitsisi kaiketi edes käydä keskustelua.

Nyt ei ole normaaliolosuhteet. Summaselta puuttuu westerlundin tyylinen partneri, joka tarvittaessa lyö raatoa neniin, jos homma lähtee liikaa hanskasta. Kummola tietää, että älytön riski antaa summasen rakentaa itselleen karhukoplaa.

Itse olisin valmis potkimaan summasen pois maajoukkueesta tai vaihtoehtoisesti nostamaan jonkun erkka westerlundin hänen parikseen. Raatoa ei aivan kuten matti nykästä saa antaa huseerata yksikseen.

Viestin lähetti Maple Leaf
Summasen suhteen minua kuitenkin huolestuttaa se, että hänen tapauksessaan nämä puheet merkitsevät oikeastaan vain vaatimusta siitä, että hän saa edelleenkin käyttäytyä (maajoukkue)valmentajalle sopimattomalla tavalla.

Mielestäni pelaajien tulisi kieltäytyä joukolla maajoukkueesta. Seuraaviin olympialaisiin ja maailman cupiin on vielä aikaa, joten olisi hyvä, jos pelaajilla olisi kanttia jättää karjalahässäkät ja kevään tusina mm:t väliin. Hammasta purren mukana olo ei johda mihinkään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Summasen jatko

Viestin lähetti scholl
Mielestäni pelaajien tulisi kieltäytyä joukolla maajoukkueesta. Seuraaviin olympialaisiin ja maailman cupiin on vielä aikaa, joten olisi hyvä, jos pelaajilla olisi kanttia jättää karjalahässäkät ja kevään tusina mm:t väliin. Hammasta purren mukana olo ei johda mihinkään.

Näkemyksesi olisi mainio, jos pelaajat olisivat vastentahtoisesti ja hammasta purren maajoukkueessa.
 

IceBreezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, HIFK, Habs
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Summasen jatko

Viestin lähetti Maple Leaf

Summasen suhteen minua kuitenkin huolestuttaa se, että hänen tapauksessaan nämä puheet merkitsevät oikeastaan vain vaatimusta siitä, että hän saa edelleenkin käyttäytyä (maajoukkue)valmentajalle sopimattomalla tavalla. Olen valmis luopumaan tästä mielipiteestäni heti, kun maajoukkueen keskeiset pelaajat ilmoittavat julkisesti pitävänsä nimenomaan Summasta mitä mainioimpana vaihtoehtona maajoukkueen peräsimeen.


Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Summanen yksinkertaisesti käyttäytyy tavalla, joka ennemmin tai myöhemmin johtaa ylitsepääsemättömään konfliktiin. World Cupin Saksa ottelussa katastrofi oli todella lähellä - eikä siihen esitykseen voi olla muuta syytä kuin Summas-Niinimaa -show. Niin loistavasti Suomi pelasi kaikki muut ottelunsa.


Olen myös odottanut keskeisten pelaajien selkeää Summas-kannanottoa. Vaikeneminen ei ainakaan merkitse sitä, että he sankoin joukot tukisivat Summasta.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Summasen jatko

Viestin lähetti scholl
Nyt ei ole normaaliolosuhteet. Summaselta puuttuu westerlundin tyylinen partneri, joka tarvittaessa lyö raatoa neniin, jos homma lähtee liikaa hanskasta. Kummola tietää, että älytön riski antaa summasen rakentaa itselleen karhukoplaa.

Itse olisin valmis potkimaan summasen pois maajoukkueesta tai vaihtoehtoisesti nostamaan jonkun erkka westerlundin hänen parikseen. Raatoa ei aivan kuten matti nykästä saa antaa huseerata yksikseen.


Mutta eikös Erkka ole jo siellä maajoukkueessa?
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Summasen jatko

Viestin lähetti Maple Leaf
Summasen suhteen minua kuitenkin huolestuttaa se, että hänen tapauksessaan nämä puheet merkitsevät oikeastaan vain vaatimusta siitä, että hän saa edelleenkin käyttäytyä (maajoukkue)valmentajalle sopimattomalla tavalla.

Tämähän se kolikon kääntöpuoli on. Ramin toiminta on ollut pelaajauralta saakka samanlaista tasapainoilua menestyksen ja kaaoksen välimailla. Tepsiinkin tuli aikanaan useampien potkujen kautta has-beeninä, noustakseen kuitenkin vielä kierran huipulle. Hiukan aikuistumista kaivattaisiin 40+ kaverilta!
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Raimolla ei World Cupin jälkeen ole ollut enää voitettavaa päävalmentajan tehtävässä, vaikka jatkaisi siinä hommassa seuraavat 10 vuotta. Tämä on minusta se syy miksi hän itse saattaa erota paikaltaan, voin olla toki väärässäkin. Torinon O-kisat kiekkoillaan näillä näkymin ilman NHL-pelaajia ja mitään muita turnauksia, jotka oikeastaan näyttäisivät valmentajien oikean tason ei ole edes näköpiirissä.

Toinen juttu on sitten se, että kyllä Suomen jääkiekko pärjää ilman Summastakin ihan hyvin. Ei tässä puhuta mistään korvaamattomasta henkilöstä, vaikka välillä tämä keskustelu siihen suuntaan onkin ajautunut.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sanotaan täysin suoraan ja kiertelemättä. Summasen voisi heittää hemmettiin. On kyllä ollut huvittavaa kuunnella sitä puhetta, jota esimerkiksi IS Veikkaajan Vesa Rantanen tänään taas suoltaa.

Onko Summanen antanut kiistattomat näytöt osaamisestaan? On yksisilmäisyyden huippu väittää, että WC-finaaliin pääseminen olisi jo yksistään sellainen.

Katsotaanpa Suomen maajoukkueen menestystä vähän laajemmalta kantilta. Otetaan ensin tarkasteluun ns.isot turnaukset, joita edellisen päävalmentajan Hannu Aravirran kaudella oli kaksi. Eli siis kahdet Olympialaiset, Nagano ja Salt Lake City. Naganossa Suomi voitti pronssia, voittamalla Ruotsin puolivälierässä sekä kaatamalla pronssipelissä makeasti "voittamattoman" Kanadan. Salt Lake Cityssa joukkue putosi jo puolivälierissä, kuitenkin melko tiukan taistelun jälkeen, kun turnauksen myöhemmin voittanut Kanada oli parempi. Alkusarjan avausottelu USA:ta vastaan oli toki melkoinen katastrofi, mutta sitä vastoin Suomi voitti myös isoihin jääkiekkomaihin luettavan Venäjän. Nämä kaksi turnausta olivat siis Olympialaisia, joissa paitsi olivat mukana kaikki parhaat pelaajat, myös peliaika oli huomattavasti parempi, kuin kesäharjoittelun jäjiltä pelattavassa World-cupissa. Minä en ainakaan asettaisi World-cupin menestystä Naganon rinnalle, vaikka tilastollisesti katsoen syksyn saavutus onkin korkeampi.

Entä MM-kisat? Olivatko Summasen aikana käydyt kilpailut ainakaan sen onnistuneempia kuin edeltäjällään? Suomi tippui puolivälierässä. Aravirran aikana Suomi ei jäänyt MM-kisoissa puolivälieriin, kuin ainoastaan kotikisoissa.

No, minä olen kyllä sitä mieltä, että valmentajan onnistumista ei voi mitata pelkästään suoraviivaisesti menestyksen avulla. Valmentaja on yksi palanen, joka menestykseen vaaditaan. Valmentajan taidot muodostavat yhden osan, joka vaikuttaa joukkueen menestymiseen. Mitkä ovat sitten niitä asioita, jotka maajoukkuevalmentajan taito-määritelmään voitaisiin lukea? Turnaukset ovat lyhyitä ja intensiivisiä, pelaajat tulevat eri joukkueista, mikä on siis oikeasti tärkeää. Minä näkisin yhdeksi tekijäksi joukkuehengen, ilmapiiriin, sitoutumisen joukkueeseen. Sen luomisessa valmentajalla on merkittävä rooli. Kun valmentajan ja pelaajien välillä vallitsee luottamus ja kaikki todella tuntevat haluavansa pelata joukkueen eteen, niin tilanne on hyvä. Minun on turha kai ruveta suhteuttamaan Summasta tähän. Kukaan ei tiedä koko totuutta, mitä joukkueen sisällä esimerkiksi World-cupin aikana tapahtui. Voidaan silti perustellusti sanoa, että ilmapiiri ei ole ollut ainakaan hyvä.

Minä en pidä Summasen valmennustyylistä. Minun mielestäni jääkiekkojoukkue ei ole armeija. Pelistä on tarkoitus nauttia, kukaan ei pelaa pelkän menestyksen takia. Kaikkea ei tarvitse ottaa aivan hampaat irvessä, vaikka huippu-urheilusta onkin kysymys. Oleellinen asia on myös rentous. Kun pelaaja saa vapaammat edellytykset näyttää osaamistaan hän nauttii enemmän pelistä. Tässähän on yksi avainkysymys, miksi Suomessa ei ole tällä hetkellä samanlaisia "taitokiekkoilijoita", kuin Itä-Euroopassa tai missä tahansa muussa suuressa kiekkomaassa. Ehkä yksi syy on se, että valmennus on juniorivalmennuksesta lähtien liian kaavamaista, pelaajat eivät saa tarpeeksi tilaa luovuudelleen. Summanen on kuin väkivaltainen menestystä keinolla, millä hyvänsä janoava kannattaja. Ja kun ne keinot ovat minun mielestäni tietynlaisen epäinhimillisyyden lisäksi myös huonoja. Minä en ainakaan halua uskoa, että suoraviivaisella auktoriteetteihin nojaavalla valmentamisella saavutettaisiin parempi tulos, kuin pelaajaläheisellä, hyvään joukkuehenkeen ja pelaajille vapauksia antavalla tavalla.
 

scholl

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Summasen jatko

Viestin lähetti cobol
Näkemyksesi olisi mainio, jos pelaajat olisivat vastentahtoisesti ja hammasta purren maajoukkueessa.

Ei vaan pelaavat talvisodan hengessä velvollisuudentunnosta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Summasen jatko

Viestin lähetti scholl
Ei vaan pelaavat talvisodan hengessä velvollisuudentunnosta.

Niinkö? Eikö se pidäkään paikkansa, että mm. Niinimaa soitti Summaselle ja suorastaan vaatimalla vaati päästä maajoukkueeseen?
 

scholl

Jäsen
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Summasen jatko

Viestin lähetti cobol
Niinkö? Eikö se pidäkään paikkansa, että mm. Niinimaa soitti Summaselle ja suorastaan vaatimalla vaati päästä maajoukkueeseen?

Ai Karjala-turnaukseen?
Eiköhän tilanne ole nyt world cupin jälkeen se, että aika moni pelaaja miettii onko mukamas niin hauskaa luopua lomapäivistä ja pelata jotain huuhaamaaotteluita pelkästään sen takia, että saa kuulla summasen vittuilua aamusta iltaan.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sovitaanko että tähän ketjuun kirjoitetaan Ramin ja pelaajien väleistä vain jos ollaan niistä Ramilta, tai joltain maajoukkuepelaajalta suoraan kuultu? Tehdään sama Ramin vittuilun määrän suhteen.

Eli ei aloiteta lauseita sanoilla "luulisin", "kuvittelisin", "Itse en ainakaan", tai "tuskinpa".

Tiedän itse Ramin älyttömyyksistä IFK-ajoilta, mutta enpä osaa kyllä 100% varmasti kertoa mitään Ramin ja maajoukkuepelaajien väleistä, joten en louskuta siitä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Summanen voitti väännön. Summanen jatkaa ja johtoryhmä pannaan uusiksi. Jutila ja Kurri eivät jatka. Näin kertoi eräs asian tunteva taho ja pian kuullaan, pitääkö paikkansa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti cobol
Summanen voitti väännön. Summanen jatkaa ja johtoryhmä pannaan uusiksi. Jutila ja Kurri eivät jatka. Näin kertoi eräs asian tunteva taho ja pian kuullaan, pitääkö paikkansa.

Tähän se on kai kääntynyt monien vaiheiden jälkeen. Eilen kuulin niin ikään varmahkolta taholta, että Summanen lähtee ja aluksi valmentajia kierrätetään Ruotsin malliin turnauskohtaisesti, kunnes saadaan vakituinen jortikka. Eikun siis vakituinen valmentaja. Mutta kun tietoa tuosta ei eilen kuulunut, olikin syytä epäillä että moinen idea laitettiin sinne, minne se kuuluukin: roskikseen. Tiedotustilaisuutta ei järjestettäisi, jos kaikki jatkuisi ennallaan, pelkkä lehdistötiedote riittäisi. Joten Summanen siis jää ja Juti & co vaihtuvat/poistuvat. Tämä on myös oma toivomukseni, mutta hyvin on tiedotussulku pitänyt, joten eipä vielä nuolaista...
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Summanen on siis vapaa lähtemään rahakkaampiin hommiin maailmalle, vai? Taktikointiako ehkä.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
YLE:n uutislähetyksessä sanottiin, että "Raimo Summanen on irtisanottu tehtävästään". Voiko sen selkeämmin sanoa.

Elämme mielenkiintoisia aikoja. Mistä Jort.. siis valmentaja maajoukkuelle. Kyllähän petterisihvosia ja kuulalehkosia on pilvin pimein. Eloranta, Rautakorpi ja Alatalo olisivat ehkä varteenotettavimmat, mutta kaikki ovat kiinni seurajoukkueissaan.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Jursinov tai Jortikka.

Tai Mike Keenan..
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ohhoh! Näinpä sitten kääntyi ja jos nyt kuullaan, että valmentajia kerrätellään aluksi, niin en tiedä nauraisiko vai itkisikö! Jortsua on jututettu syksyn Niinimaa-jupakan aikana ainakin, mutta vapaahan hän on (kai?) vasta keväällä liigakauden jälkeen.

Kuula Lehkonen vetää Karjalan, Hannu Virta Ryssäturneen ja olisiko mina damer och herrar aika kutsua Penakin yhteen viikonlopputurneeseen? Ja minne menee Summanen? Onko jo NHL-kuviota valmiina vai Bluesiin kenties?

Elämme kummolallisia aikoja.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Viestin lähetti Isaksson
Ainoa oikea ratkaisu, jokaisenhan se olisi pitänyt tajuta jo aikaa sitten.

Joo, olis pitänyt erottaa ennen World Cupia niin ei olis sitäkään finaalipaikkaa tullut...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös