Ei tämä varmasti ole pelkästään Suikkasen vika. Mutta minua ihmetyttää se että osa kirjoittajista on valmis vetämään vastuun Suikkasen niskasta kokonaan.
En tiedä viittasitko tällä sivalluksellasi mm. meikäläiseen, mutta vastaanpa kuitenkin. Ei, en missään nimessä ole valmis vierittämään vastuuta Suikkasen niskasta kokonaan. Itse asiassa Suikkasellahan on päävastuu joukkueen peluuttamisesta. Siitähän nimityskin tulee: päävalmentaja = VASTUUvalmentaja. Siis totta kai Suikkasella on viime kädessä vastuu joukkueestaan - ja siitähän hänelle maksetaan. Mutta edelleen: ei se Suikkanen siellä kentällä vetänyt yhtään laukausta päin veskarin logoa tai päätyplekseihin tai ohjannut luistimellaan ensimmäistäkään kiekkoa Järvisen haarojen välistä maaliin.
Jotenkin vain itseäni vituttaa se, että esim. viime keskiviikkoiltana (29.10.2014) tämä ketju oli helvetin hiljainen. Parin päivän päästä (31.10.2014) tämä kenkimisketju täyttyy parissa tunnissa viidelläkymmenellä viestillä. Viestien tasokin on juuri tuollaista perinteistä Vittu-Marko -tyyliä: "
Vittu, Suikkanen, vittu, vittuun Tepsistä, vittu ja vittu vaikka joku vittu-Kivi tai vittu-Jalonen sisään, vittu!". Valmentaja on ilmeisesti yhtä hyvä kuin hänen viimeiseksi valmentamansa ottelu.
Väitän että tuo on yksi syy. Onko kyse sitten siitä että matkustetaan paskalla bussilla pitkin suomea vai mikä. Pelaajat on vaihtuneet mutta tulos on edelleen samaa. Kyllä mun mielestä on erittäin outoa että tuolla materiaalilla ei vieraspeleistä saada pisteitä. Ja en juuri nyt keksi muita ehdotuksia syiksi kuin a) valmistautuminen, b) matkustaminen (?), c) valmentajien taktinen osaaminen ja pelitavan määrittäminen vieraspeleihin. Jos sinulla on parempia ideoita tai ehdotuksia, kuuntelen niitä mielelläni.
Nyt kun tuon matkustamisen otit esille, niin ehkä haluat avata sitäkin vähän enemmän? Mä oletan tietäväni kyseisestä asiasta (yleisellä tasolla) jutun jos toisenkin...
Yllättävän vähän tähän nimittäin ollaan puututtu. Jos en nyt aivan väärässä ole, niin TPS:n liigajoukkueen vierasmatkoista vastaa joukkueenjohtaja. TPS:n nykyisen joukkueenjohtajan nimi on muuten Teemu Aarnio. Aiemminhan tuota tonttia TPS:ssa taisi hoitaa Tuomas Liitola. Käsittääkseni nämä herrat ovat niitä, jotka vastaavat joukkueen matkustamisesta, vierasotteluiden matkustusaikatauluista, majoituksista, ruokailuista jne. jne. jne. Toisin sanoen näitäkin syitä on aivan turha kaataa päävalmentaja Kai Suikkasen niskaan. Todennäköisesti tällekin vierasrumballe (perjantai Vaasa, lauantai Pori) joukkueenjohtaja on yhdessä valmennuksen kanssa tehnyt alustavan matkasuunnitelman. Omalla kokemuksellani sanoisin, että kyllä se herra Aarnio on, joka on joukkueelle varannut Vaasasta kaksi hotelliyötä, huolehtinut joukkueen ruokailuista matkan aikana, hoitanut aikataulutuksen jne.
Tuomas Liitola hoiti näitä hommia ainakin vielä keväällä 2013. Mä en juuri nyt muista ketä toimi TPS:n joukkueenjohtajana kaudella 2013-14. Joka tapauksessa jos ruvetaan väittämään, että matkustaminen vaikuttaa joukkueen vieraspeliesiintymisiin, niin siinä vaiheessa paskaa on aivan turha kaataa päävalmentajan niskaan. Yleensä matkajärjestelyistä ja -suunnitelmista (yleisellä tasolla) vastaa tasan tarkkaan yksi henkilö. TPS:n tapauksessa uskoisin vastuuhenkilön olevan joukkueenjohtaja. Mä en todellakaan ole syyttämässä näitä herroja (Aarnio tai aiemmin Liitola) huonoista matkajärjestelyistä. Halusin tällä vain osoittaa sen, että tässä ketjussa näemmä päävalmentaja Kai Suikkasen niskaan kaadetaan helvetisti sellaisia syytöksiä, joihin hänellä ei ole osaa eikä arpaa.
Takerrun vielä yhteen yksityiskohtaan viestissäsi: "
paskalla bussilla". Onko sulla tästäkin jotain parempaa tietoa?
Parin viime kauden - eli tämän surullisenkuuluisan TPS:n vierastappioputken - ajan TPS on matkustanut vierasotteluihinsa pääasiassa
Grandellin liikenne Oy:n kalustolla. Mä olen henkilökohtaisesti matkustanut tuhansia - ellen jopa kymmeniä tuhansia - kilometrejä näillä samoilla busseilla. Ensikosketukseni tähän yritykseen tapahtui jo 80-luvun puolivälissä, kun rundasin ympäri Ruotsia ja Norjaa tällä kalustolla. Nykyinen toimitusjohtaja Aki Grandell oli tuolloin pari-kolme vuotias pikkutaapero ja isä-Jarkko istui puikoissa. Yrityksessä tapahtui sukupolvenvaihdos vuonna 2013, kun Akista tuli firman toimitusjohtaja. Tällä kaverilla on sitten mustavalkoisempi sydän kuin 95% tänne kirjoittajista. Akin yksi ensimmäisimmistä tehtävistään toimitusjohtajana oli yhteistyösopimus HC TPS Turku Oy:n kanssa.
Kohdasta "Kalustomme" voi käydä kuikuilemassa vähän Grandellin Liikenteen "paskoja busseja". Mä en ole asiasta aivan varma, mutta käsittääkseni TPS käyttää vierasmatkoillaan bussia numero 80. Muistaakseni myös bussi numero 53 on ollut toisinaan käytössä.
EDIT: lisätty kuva bussista numero 80