C&C:n edeltäjää, Dune 2:sta tuli pelattua sitten sitäkin enemmän. Ja pakkohan se on strategiapeleistä puhuttaessa on mainita Civilization sarja ja vielä erikseen samaan sarjaan kuuluva Colonization.
Tartutaanpa hiukan näihin: ensimmäinen peli johon EA Sportsin vanhojen NHL-pelien lisäksi lapsena 90-luvun alussa hurahdin koko sieluni syvyydeltä, oli aivan sanoinkuvaamattoman hieno Dune 2. Sen parissa kului taatusti satoja/tuhansia pelitunteja, ja samoin kävi myös pari vuotta myöhemmin ilmestyneen Warcraft 1:n kanssa. Vieläkin korvissani kaikuvat ihmisyksikköjen "yes, my lord" -hokemat ja örkkien murahtelut.. DOSBoxin ottaminen koneelle onkin ollut pitkään mielessä
Sid Meierin tekeleistä en jostain syystä koskaan kauhean pahasti hurahtanut Civilizationeihin, mutta tuo mainittu Colonization.. ai jai, se se oli poikaa. Oletan näin jälkeen päin, että Colonization kiinnosti minua teemallisesti enemmän. Kolmas pelisarja stragetioiden osalta josta pidin, oli täälläkin jonkun jo mainitsema Master of Orion. Ykköstä en paljoakaan pelannut, muistan että se oli jotenkin ainakin minun silloiselle lapsenmielelleni armottoman sekava, mutta yläasteaikanani ilmestynyttä Orion kakkosta olen sitten hakannut senkin edestä. Se onkin yksi peli jota olen oikeasti kaivannut, ei tuollaisia pelejä enää nykyään edes tehdä. Ehkä maininnan ansaitsee "strategiapelinä" myös 90-luvulla ollut Transport Tycoon (Deluxe), jossa rakennettiin liikenneyhteyksiä kaupunkien välille, sekä tavarankuljetus ketjuja. Jälleen takana sadoittain pelitunteja tämänkin parissa, mikä on sikäli kummallista, että esimerkiksi saman pelityypin ehkä se suurin klassikko, SimCity-sarja, ei koskaan oikein iskenyt kunnolla..
En tiedä kuinka moni laskee legendaarisen HoMaM-sarjan tai sitä edeltäneen ikivanhan King's Bounty -pelin strategiapeleiksi, enemmänkin ne ovat sekoitus rooli/seikkailu/strategiapelejä (strategiapelejä lähinnä vuoropohjaisten taistelujen osalta). Jos nyt unohdetaan nuo HoMaM-pelit, niin tässähän viime vuosina on tullut nimenomaan King's Bounty -peleistä uusia versioita: King's Bounty - The Legend vuonna 2008, King's Bounty - Armored Princess vuonna 2009, ja uusin King's Bounty - Warriors of the North viime vuoden loppupuolella. Omistan nämä kaikki, ja ne ovat sellainen nostalgiatrippi itseni kaltaiselle 90-luvun kulta-ajan PC-pelaamista kaiholla muistelevalle henkilölle, että itku meinaa tulla pelatessa. Kokeilkaa joka vain vähääkään tuntee kutsumusta tällaisiin peleihin..