Viestin lähetti eld i räven
Miten muuten voi olla Tampa fani? Calgryssä on kautta aikain sentään pelannut useampi suomalainen Hartfordissa/Tampassa ei tietääkseni yhtään.
Miten voi olla Calgary Flamesin kannattaja?
Tajuatko, että suomalaisuus ei ole kaikille se ainoa ja oikea valintaperuste kannatukselle tai faniudelle tai edes sympatioille. Edelleen toistan: vaahtosammuttimen kokoinen pikkunassikkakin osaa kannattaa Montrealia Saku Koivun takia. Voisiko ajatella, että jääkiekkoa itse pelinä tai sen hienouksia ihaillen voisi kannattaa eri joukkueita tai pelaajia välittämättä suomalaisuudesta? Että suomalaisuus olisi vain pikantti lisä, vaikka toki saa silläkin perusteella tehdä valintojaan.
Minä ainakin nautin hyvästä jääkiekosta enemmän kuin seuraan aina fanaattisesti jonkun merkityksellisen tai vähemmän merkityksellisen suomalaisen otteita.
Se, että Miikka Kiprusoff on loistanut Calgaryn maalilla tällä kaudella tai että Ville Nieminen on omalla pelityylillään tärkeä lenkki joukkueessa tai että Toni Lydman uurastaa terveenä ollessaan kovia minuuttilukemia pakin paikalta ei ole se syy, miksi minun pitäisi olla Calgaryn puolella Tampa Bayn sijasta.
Miksi minä en voi nähdä Lecavalierin, St.Louisin, Richardsin tai Fedotenkon otteita hyvinä tai ihailla Khabibulinin hienoja torjuntoja?
Calgaryn pelaajista minua ovat kiinnostaneet eritoten Iginla, Nilson ja Regehr Kiprusoffin ohella. Esimerkiksi Niemisen maine on suurempi kentän ulkopuolella kuin kentän sisäpuolella, pidän Nilsonia tärkeämpänä pelaajana. Suomesta katsoen tätä ei tietenkään ymmärretä, koska kaikki hehkuttavat Niemistä, koska hän on suomalainen ja Nilson on nobody-svedu. Yhtä hyvin Nieminen saattaa olla nobody-finne ruotsalaisten silmissä ja Nilson kova ruotsalainen.
Aiheuttaako suomalaisuus NHL-joukkueessa pakon kannattaa tai olla fani?
Tässä yksi syy lisää siihen, miksi Tampa Bay saisi ensi yönä voittaa Stanley Cupin mestaruus Calgaryn sijasta.