Kävinpä tuossa n. kuukausi sitten katsomassa elämäni ensimmäisen kerran livenä standuppia. Line-up:ina oli Sami Hedberg juontajana, ja esiintyjinä Heli Sutela ja Andre Wikström. Hedberg oli kyllä loistava, veti pari lyhyempää settiä esiintyjien välissä, ja oli mielestäni porukan hauskin. Myös Wikström oli loistava, tuli naurettua runsaasti. Yllättäen Sutela oli huonoin, jutut eivät kantaneet, ja rooli oli muutenkin täysin sama kuin Kumman Kaa -ohjelmassa.
Olin kovasti yllättynyt, että toimi kokonaisuudessaan noinkin hyvin, sen mitä olen suomalaista standuppia telkkarista katsonut, niin ei kyllä ole kovinkaan ihmeellistä ollut.
Wikström on jo niin kokenut ja rutinoitunut esiintyjä, että vetää hyvän keikan vaikka väkisin. Hedbergistä olen jo tainnut mielipiteeni tässä ketjussa, ei vaan putoa mulle. Not my cup of tea, sanoin engelsmanni.
Stand-up on lähes aina käsikirjoitettua, mutta siinä on jujuna se, että esitys saadaan näyttämään käsikirjoittamattomalta. Kaikkihan tämän varmaan jo tiesivät. Paitsi Heli Sutela.
Muutaman kerran olen Sutelan esiintymistä nähnyt televisiosta ja kerran joutunut todistamaan livenä. On se kyllä huono. Ei mitään tilannetajua ja tulee lähinnä mieleen ne tyypit jotka koulussa esitelmää pitäessään lukevat aina suoraan paperista. Yhtenä esimerkkinä vaikka se pipari -läppä, varmaan veti senkin siellä silloin kuukausi sitten?
Tuohon viimeiseen kappaleeseen sen verran, että oliko Wikströmillä setissä mukana vanha "Stand-up ei toimi Suomessa" -rutiini?