Tänään 19.12. Pohjalaisessa tiivistetysti:
Sportin kotipelien yleisömäärä romahti liigan surkeimmaksi
15 kotipeliä, joista seitsemään ei ole saapunut paikalle edes 3000 katsojaa. Yhdessäkään syksyn 2016 ottelussa ei ole ollut yli 4000 katsojaa. Keskiarvo on tarkasti 3092 katsojaa.
Hiltunen: Olemme pettyneitä yleisömääriin, mutta pääsylipputulot ovat tällä hetkellä budjetin mukaiset. Ravintola- ja aitiomyynti on ollut parempaa kuin vuosi sitten jouluna.
Hiltusen mielestä 3500:n katsojan saaminen hallille pitäisi olla peruskauraa, mutta 4000 katsojan saaminen jatkuvasti nykyisten halliolojen vuoksi on epärealistista. Sport on myynyt kuluvalle kaudelle 1700 kausaria, mikä on saman verran kuin Mestiksen huippuvuosina.
-Teemme jatkuvasti rankasti töitä kotiotteluidemme vetovoiman lisäämiseksi ja huomioimme palautteen, Hiltunen muistuttaa.
Toimittaja Kallasvuo: -Jouluna 2014 Pohjalainen kysyi lukijoiltaan, mikä ärsyttää eniten Kuparisaaressa. Eniten palautetta tuli kalliista istumapaikkojen hinnoista, pysäköintipaikkojen vähyydestä hallin lähelle ja ahtaasta hallista, jossa palvelut eivät erätauoilla toimi, eikä oheisohjelmaa ole. Samoin kritisoitiin alimpia istumapaikkoja, joista näkyvyys on rajoitettu ja heikko.
Lisäksi Kallasvuo mainitsee kolumnissaan syiksi mm. pelien paljouden, tv/nettilähetykset, suljetu sarjan sekä vielä uudestaan jäähallin vanhanaikaisuuden ja lippujen hinnat taloudellisesti tiukkoina aikoina.
Ottelulipun tai kausikortin ostaminen on ehdottomasti paras mahdollinen tapa tukea paikallista urheilua. Kuitenkin arviolta n. 95%:ta vaasalaisista ei liigajääkiekkoilu kiinnosta (3000katsojaa/60 000 as.)
Lisäisin vielä itse lopuksi, että mitä kausikortin ostajat ovat saaneet kannustukseksi? Ilmainen paluubussikyyti, kiitos. Osta kaverille 5€:n lippu Jukurit-peliin. Kiitos siitäkin. Nyt sitten ei tulekaan enää muuta mieleen.
Kopioin tähän vielä mielestäni ansiokkaan kirjoituksen #94 Liigan yleisömäärät 2016-17 -osiosta @ peterra :n kirjoittamana liittyen kausikorttilaisiin. Tässä yksi näkökulma myös Sportin vastaaville toimistoon.
"Mainostaminen on aika tehotonta yleisesti ottaen. Mainokset maksavat maltaita ja niiden suhteellinen vaikutus on aika pieni turhankin usein. Lähtökohtaisestihan suomalaisessa jääkiekossa asiat on vieläkin hyvin, mutta ehkä osittain kulurakenteet seuroilla ovat karanneet realismilta. Toiminnan pyörittäminen on todella kallista lystiä Suomessa ja tässä joudutaan varmaan pakonkin edessä "hankkimaan rahaa sieltä, mistä sitä on helpointa saada." Jos taas ajatellaan liiketoiminnan näkökulmasta niin olisi tärkeää tunnistaa asiakassuhteiden eri kehitysvaiheet ja miettiä, että milloin asiakassuhde on seuralle kannattavimmillaan.
Kausikorttilaisuus on jokaisen seuran ns. ultimaattinen tavoite ja se peruskatsojien kingi. En tiedä, mutta ainakin Tapparalla on aika vähän suoraa markkinointia kausikorttilaisille tai ainakaan se ei minulle asti tule, jos sitä on. Toki on erilaisia etuja, jotka on sidottu FANCLUBIN jäsenyyteen, mutta suoraan kausikortista on kovin vähän hyötyä. Toisinaan tulee jotain kampanjoita, että mamma mukaan kausikortilla ilmaiseksi, mutta siinä on sinänsä oikea pointti. Pääasiallinen tulo syntyy erityisen pienistä virroista ja jokaisen seuran olisikin tärkeää miettiä, että millaiset asiakassuhteet ovat sille pitkällä tähtäimellä tuottavimpia.
Ei vaadita rakettitiedettä, mutta jokainen varmaan ymmärtää, että kausikorttilaisilta sitä tuloa on käännettävissä kaikista eniten ja heidän määränsä maksimointi pitäisi olla jokaiselle seuralle keskeinen prioriteetti. Jääkiekossa myös kannattajana turhan usein asiakassuhde on kohtalaisen etupainotteinen eli asiakassuhteen alkuvaiheessa etuja on aika nihkäesti ja tässä vaiheessa, kun asiakassuhde on vasta alkutekijöissään pitäisi keskittää siihen erityistä energiaa, että se lähtökynnys siinä kohtaa olisi mahdollisimman matala. Pitäisi ajatella enemmänkin niin, että alkuvaiheessa tulisi paljon tarjouksia ja suoraa yhteydenottoa. Yksi yksinkertainen tapa olisi tunnistaa asiakas, joka on ostanut lipun ja lähettää hänelle esimerkiksi hieman kohdistettua tarjontaa: "huomasimme, että olet käynyt viimeisen kuukauden aikana neljä kertaa pelissä. Haluaisitko tulla ensi lauantaina tällä ja tällä tarjouksella sisään ja ottaa pari kaveria mukaan samaan hintaan?"
Tuolla tavalla se lähtökynnys asiakkuuden alkuvaiheessa etujen muodossa madaltuisi ja porukkaa saataisiin liikkeelle. Sitten, kun asiakassuhde alkaa aktivoitua korkeampaan frekvenssiin, alettaisiin tarjota kohdistetummin fanituotteita, lippupaketteja ja mahdollisesti viimeisenä sitten kausikorttia hyvällä tarjouksella. Sarjaliput olisivat myös kätevä homma, jota voisi hyödyntää enemmän ja pitkittää asiakassuhdetta keinotekoisesti ja liikuttaa halliin useammin; miltä kuulostaisi, jos samalla lipulla pääsisi ihan pariinkiin teemoitettuun matsiin?
Tätä kaikkea varten toki tarvitaan paljon paljon tietoa siitä, miten asiakas käyttäytyy, mutta tulot muodostuvat pääasiallisesti hyvin hoidetusta tuotteesta, joka on asiakkaalle mieluinen, mutta myös siitä kokonaistarjonnasta, mitä asiakas kokee saavansa. Asiakas haluaa tulla huomatuksi tai ei nyt ehkä jokainen, mutta suurin osa asiakkaista haluaa, että heität huomataan ja he kokevat olevansa tervetulleita uudestaan paikalle. Jääkiekkoinnostus aika harvoin tapahtuu nappia painamalla vaan kiinnostus herää hitaasti ja asiakassuhteen alkupuolella houkuttimia tarvitaan paljon enemmän kuin sitten, kun asiakassuhde on stabiloitunut ja edennyt pitkälle.
Kannataisi ihan oikeasti esimerkiksi hyödyntää useinkin tarjouksia, jotka liittyvät suoraan kausikorttilaisiin. Kausikorttilaisilla on ns. paras tuntuma itse tuotteesta, organisaatiosta ja about kaikesta, joka liittyy jääkiekkoon ja halliin. Yleensä kausikorttilaiset myös omaavat sosiaalisia verkostoja, joista on nostettavissa uusia kausikorttilaisia tai vastaavasti kausikorttilaiset voivat herättää ympäristössään innostusta myös omaan aktiivisempaan jääkiekkoharrastukseen. Kausikorttilaiset voivat siis tehdä organisaation työtä ihan itsestään ja houkutella muita ihmisiä paikalle, jos se vain on kausikorttilaiselle itselleen kannattavaa. Siitä voisi jakaa pieniä palkkioita."
Toki Vaasassa on siis suurempiakin em. ongelmia kuin kausarilaiset. Haastetta riittää...