Lipunmyyntijärjestelmä on tosiaan hieman turhan jäykkä. Ainakin seisomapaikoille voisi tosiaan saada lippuja myös Prismasta, Citarista ja ABC:ltä esim. Ihmisillä kun on "kiire", niin voi sillä olla merkitystä saako illan tai huomisen peliin lipun samalla, kun tekee pakolliset ruokaostokset. Ellei saa niin on aina helpompi jäädä kotiin.
Prismassakin on tuota porukkaa kuin meren mutaa aina kun siellä käyn ja varmaan jonain perjantai-iltana saisi hyvin myytyä seuraavalle päivälle tai seuraavalle viikollekin hyvän kasan lippuja. Tiedä sitten onko tuollaisen toteuttaminen vain resursseita kiinni vai eikö kaupat esim. anna käyttää tilojaan tuollaiseen. Luulisi, että maksaisi itsensä helposti takaisin, vaikka parille jampalle joutuisikin muutaman kympin heittämään pienestä myyntikeikasta.
Sitäkin olen miettinyt, että onko tuo lippuvälittäjän kanssa tehty diili ihan paras mahdollinen. Tuossahan tulee iso määrä kaikenlaisia palvelumaksuja, jotka varmasti omalta osaltaan vaikuttavat ihmisten ostohalukkuuteen. Esim. omasta mielestäni kaikista helpoin tapa hankkia lippu on tulostaa se itse kotona, mutta tällöin joutuu maksamaan 3,5€ extraa. Sitten nuo toimitusmaksujen summatkin vaihtelee miten sattuu riippuen siitä mistä sen lipun hommaat. Aika surkea systeemi kaikin puolin.
Ei voi kuin ihmetellä Sportin yleisömääriä. Nykynuoria asuu joka paikkakunnalla ja Pokemoneja sekä Änäriä seurataan muuallakin Suomessa, joten ne eivät ole mikään syy siihen, että vain rämpineen Saipan yleissökeskiarvo on pienempi kuin historiansa parasta kautta pelaavan Sportin.
Osasyitä kun mietitään nyky-nuorten kiinnostuksen kohteita. Varmasti sama kaikkialla, mutta muualla onkin vahvempi kannattajapohja kuin Vaasassa. Sportin katsojakeskiarvo kasvoi alle tuhannella viimeisestä Mestiskaudesta, joka koostunee lähes täysin Liigakiekosta kiinnostuneista satunnaiskävijöistä ja muista "sitten kun Liigaan noustaan" -henkilöistä. Uskon, että se noin 2000:n lojaalin joukko, joka kävi peleissä Mestiksessäkin ei ole kasvanut juuri nimeksikään sen jälkeen kun Sport nousi.
En muista oliko tällä palstalla vai Sportin omilla foorumeilla, mutta joku kirjoitti viestin jossa mietti, että mikä on Sportin kohderyhmä. Pitäisikö tehdä paljon isompia kampanjoita esim. nuorille sen sijaan, että myydään itseämme vain "koko Pohjanmaan Sporttina" ilman merkittävää panostusta mihinkään tiettyyn ryhmittymään? Olen myös miettinyt mikä vaikutus sillä on, että seura käytännössä unohti vaasalaisuutensa, kun lähti myymään itseään maakuntaan. Onko osa vaasalaisista vieraantunut seurasta? Noihin nykyisiin yleisömääriin, kun pitäisi riittää pelkkä Vaasan omakin väestö. Tietenkin vain osasyitä nämäkin. Koko homma koostuu pienistä palasista, mutta kuten joukkueenkin rakentamisessa, jokainen pieni palanen on otettava huomioon. Jos tavoite ei ole itsellekään selvä ja asiat hoidetaan kaiken lisäksi vasurilla, niin eihän siitä seuraa muuta kuin tasainen kiinnostuksen lasku joka puolella. Eiköhän viimeistään tämä Mikkelin esimerkki osoita, että asioiden eteen ei tehdä täällä tarpeeksi.