Ulkoapäin katsottuna organisaatiouudistus kuulostaa kummalliselta. Juuri on tehty pahat taloudelliset tappiot ja ratkaisuna on palkata uutta toimistoväkeä ja tehdä organisaatiosta siten vain raskaampi.
Organisaatiouudistuksella hallitus on selvästi halunnut päästä tehokkaammin johtamaan toimintaa. Hiltunenhan kertoessaan, miten tappio kirjattiin ja muutettiin vanhoja käytäntöjä, ilmoitti myös, että jotain löytyi "kaapistakin". Nyt eri vastuualueet raportoivat sovitusti hallitusta, jolloin hallitus tietää tarkemmin, missä mennään. Organisaatioon palkataan Saaren ja Tammisen rinnalle uusi toiminnanjohtaja. Meillähän ei ole vielä tietoa, miten organisaatio miehitetään vastuuvetäjistä alaspäin. Tai ainakaan minä en ole vielä päässyt/ehtinyt tutustumaan siihen puoleen.
Ja tuo, että toimitusjohtajaa ei ole, vaan hallitus osallistuu enemmän päätöksentekoon, kuulostaa myös kummalliselta varsinkin, jos hallituksen jäsenet asuvat eri puolilla Suomea. Tehdäkseen päätöksiä, täytyy hallituksen pystyä kokoontumaan. Se voi olla hankalaa maantieteellisten seikkojen ja hallitusjäsenten muiden velvotteiden takia. Siksihän hallitus yleensä valitsee asioita hoitamaan toimitusjohtajan, joka nauttii hallituksen luottamusta.
Tämä on kieltämättä poikkeuksellista, että toimitusjohtajaa ei enää ole. Se kertoo vain siitä, että hallitus on sitoutunut nyt lujasti johtamaan seuraa. Vaasan Sportin hallitushan on kokoonpantu poikkeuksellisen järeän luokan yritysjohtajista, joilla on kokemusta johtamisesta riittävästi. Kyllä he ovat miettineet tarkoin sen, miten vievät Sportin SM-liigaan. Luulen, että jossain vaiheessa palataan Sportissakin normaaliin organisaatioon ja nimetään toimitusjohtaja vetämään hallituksen ohjeiden mukaan seuraa. Muutokset kuuluvat nykyisin johtamiskeinoihin.
Sportilla on nyt todella jykevä myyntiorganisaatio, koska siellä on markkinointijohtaja, myyntipäällikkö ja myyntiassari. Mutta onko se jo liian jykevä, kun esimerkiksi Pelicansilla tai SaiPalla ei ole noin montaa ihmistä työskentelemässä myynnin ja markkinoinnin eteen?
Minulla ei ole tietoa vielä, onko myyntiorganisaatio näin, niinkuin kirjoitat.
Tämä lause pistää silmään ulkopaikkakuntalaisellakin. Eikös sinä ole juuri se nimimerkki, joka on aina aiemminkin muiden purnauksesta huolimatta ollut suhteellisen tyytyväinen toimintaan ja puolustanut johtoa? Nyt sitten myönnätkin, että takana onkin vuosien sekamelska?
Olen ollut pari vuotta Sportin kannattaja. Johtuu paluumuutosta kotiseutuville. Itä-Suomen reissulla seurasin Jokipoikien, Kettärän, Saipan, Pelicans/Hockey Reippaan ja KooKoon taivallastu jääkiekon saralla. Vain Saipa on selvinnyt "kuivin jaloin", vaikka riittävän tasokasta joukkuetta ei sekään ole pystynyt SM-liigaan hankkimaan viime vuosina. Sportin nousua kohti Mestiksen kärkeä seurasin kunnioittaen. Viime kaudeksi Sportin johto Tamin asiantuntemuksen avulla sitten kokosi joukkueen, mikä eteni lähelle SM-liigaa. Tästä olen Sportin toimintaa kehunut samalla, kun Sport on saanut rankasti kuraa niin omilta kuin varsinkin muiden seurojen kannattajilta.
Nykyiseen hallitukseen, joka aloitti viime vuoden lokakuulla toimintansa, olen luottanut alusta alkaen. Muutoksia ei tehdä hetkessä, vaan ne vaativat aina oman aikansa. Nyt on päätöksiä saatu aikaan ja tähtäin on voittaa SM-liigakarsinnat ensi keväänä. Näin se menee. Keväällä olemme viisaampia.