Sportin talous

  • 1 043 175
  • 3 440
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Tuli sellanen mieleen, että mahtaako VPS:n viimeaikainen, erittäin hyvä pöhinä olla uhka tässä taloustilanteessa Sportille?

Monta syytä, miksi laittaa sponsorieuronsa VPSn budjettiin isompana ja Sportin pienempänä.
- Pohjanmaan triangeliderbyt vakiintuu entisestään
- tukku mielenkiintoisia uusvanhoja seuroja sarjaan
- VPSn menestys sarjassa
- VPSn joukkue tuntuu vahvistuvan entisestään
- täysin uudistettu ja kertakaikkisen upea, uusi stadion
- edelliseen liittyen näkyvyys kasvaa potenssiin miljoona, kun Europelejä saadaan pelata omalla stadionilla
- ja samaan liittyen maajoukkueen ottelutuita mahdollisesti jatkossa Hietalahdessa, näkyvyys tuotteelle lisääntyy
- pienemmille yrityksille näkyvyys tärkeämpää lokaalisti, kuin valtakunnallisesti (derbyissä tälle Pohjanmaalaista näkyvyyttä)
- seuran positiivinen ilme kovassa nosteessa yleisestikin

Itse toki tykkään, kun Vepsulla menee lujaa, mutta yrityksillähän on se tietty potti käytettävissään sponsorointiin. Kyllä tuossa varmasti moni miettii, kummassako saa paremman "tuoton" yritykselleen. Lisäksi jalkapallosponsoroinnissa panostukset lienee huomattavasti pienemmän, koska kulutkin seuroilla paljon pienemmät. Kyllä tästä saattaa uhka tulla Sportille ainakin jossain muodossa. Toki isoimmat, eli Wärtsilä, ABB ja Vacon ovat tukevasti kummankin takana ja suuremmalla rahalla Sportin taustalla, mutta pienissä ja keskisuurissa riskiprosentti kasvanee.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Varmasti jotain kilpailua sponsoreista on, mutta en nyt olisi huolissani. Jääkiekon näkyvyys on kuitenkin suomessa potenssiin 100 verrattuna futikseen. Niinkuin Mypan tapauksessa nähtiin niin, jos samoista rahoista ruvetaan taistelemaan niin siinä kyllä potkupallojoukkue häviää aika vikkelää

Onneksi vaasassa on vielä riittänyt kummallekkin jengille osansa ja se kertoo myös osaltaan alueen vauraudesta.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Toki, toki. Eikä saisi mitään vastakkainasettelua laittaa pystyynkään, mutta kyllä tuo eittämättä käy mielessä. Raha on yrityksissä tiukassa. Silloin sponsorointiin käytettävät rahat vieläkin enemmän kortilla. Sport joutuu kalastelemaan suurempia summia, koska kustannuksetkin kiekossa potenssiin kymmenen. Tällöin moni yritys voi ajatella, että laitanpa potin Vepsulle, koska sillä saa paikallista näkyvyyttää huomattavasti enemmän, mitä Sportin kyydissä.
Monelle yritykselle paikallinen näkyvyys on tärkeämpää, kuin valtakunnallinen.

Kyllä tässä saattaa Sportille olla pienimuotoinen riski menettää yht.työ kumppaneita, varsinkin kun Hietalahden stadion saadaan vimpanpäälle kuosiin. Tällöin myös näkyvyys paranee, koska europelejä voidaan pelata Hietalahdessa ja eikös ollut Pohjalaisessa tms puhetta, että myös maaotteluita tultaisiin pelaamaan jatkossa myös Hietalahden uudistetulla stadionilla? Näin ainakin muistelen.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vepsukin taitaa olla pudottamassa pelaajabudjettiaan 10%:lla ja luultavasti Sportin liiganousulla on tähän jotain vaikutusta.

En tiedä onko näin jo tehty (myyntituottojen perusteella ei ainakaan kovin onnistuneesti), mutta Sportin pitäisi vain kylmästi kertoa, mitä niistä parhaista mainospaikoista pitää maksaa nyt kun pelataan Liigaa. Vastaavasti pitää taas tehdä suunnitelmia, joilla saadaan pienemmätkin tukijat pysymään vähintään samalla panostuksella, vaikka yhtä hyvää näkyvyyttä ei luonnollisestikaan voida tarjota. Esimerkiksi tämän Sport-ringside kaltaiset viritelmät ovat tervetulleita.

Samalla myös toivoisin, että Sport olisi paremmin näkyvillä niissä yrityksissä, jotka tukevat Sportia. Itse ainakin käyttäisin mielelläni näiden yritysten palveluita, jos Sport sieltä jotenkin nousisi esiin. Samalla kun saisi tuotteesta jonkun muutaman euron alennuksen kausikorttia vilauttamalla, niin yritys saisi sitäkin kautta lisää asiakkaita. Kausikorttimyynnin parantamiseksi olisi myös hyvä, jos ostohetkellä olisi jo selvillä, mistä paikoista sillä voi saada jonkinlaista alennusta.

Hiltunen muuten totesi jossain haastattelussa joulukuussa, että pienemmät tulot yhteistyökumppaneilta on saatu aika hyvin katettua ravintolamyynnillä. Yleisötavoite on 3320, joten sitä ollaan kuin ollaankin vielä ihan hyvin edellä, kun se on nyt 3371. Hän kertoi myös omilla foorumeilla, että Liigaosakkeen lyhentäminen tulee tämän hetken ennusteen mukaan tapahtumaan suunnitellusti.
 

C Waddle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Uskoisin että Sportin tulos tällä kaudella on ihan kohtuullinen jos kerran liigalainaakin ollaan lyhentämässä. Suurimpana ongelma Sportin taloudessa näen kassavirran. Jos ennen kautta oma pääoma oli miinuksella tarkoittaa se käytännössä että Sportin pitäisi rahoittaa liigaosakkeen maksut operatiivisesta tuloksesta jotta kassa pysyisi edes nykyisellään. Jos Sportille on annettu maksuaikaa 5 vuotta tarkoittanee se että operatiivinen tulos tulisi olla ~350keur plussalla joka vuosi seuraavat 5 vuotta. Jos tämä logiikka pitää paikkansa niin joudutaan kyllä antamaan muille joukkueille aika paljon etumatkaa kun pelaajabudjettia kasataan.

Toinen tapahan on tietysti kerätä rahaa osakeannilla mutta muistaakseni oma pääoma oli noin 300keur miinuksella viime tilinpäätöksessä ja ainakin Hiltusen aikaisempien kommenttien perusteella annilla olisi tarkoitus kerätä noin 300-400keur. Sillä rahalla ei siis liigaosaketta makseta vaan saadaan "vain" oma pääoma korjattua.

Joku joka on kunnolla perehtynyt lukuihin voi oikaista suurimmat virheet.
 

Toveri-76

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo Hockey
Osaako täällä joku kertoa (osaa varmasti), että mikä Sportin yleisökeskiarvo oli viime kaudella? Toisin sanoen, paljonko Liiganousu on tuonu lisää katsojia keskimäärin per ottelu?
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Aika nostaa lihava kissa pöydälle.

Liiganousun jälkeen olen miettinyt pitkään olenko täysin sokea vai miksen ole löytänyt edes suurennuslasin kanssa yhtä yrityslogoa jäähallilta. Vastaus on ettei Pohjanmaan suurinta yritystä ole edes millään tavoin mukana sponsoroimassa Sportia.

Puhun tietenkin KPO:sta/S-Ryhmästä. Jatkoin tutkimuksiani ja lopulta löysin toisen vastauksen: Joku onnistui puppeloimaan. Sportin puolelta.

Hiltusen on aivan turha puhua medialle, kun yritysmyynti ei vedä, vaikka Hiltunen itse (tai Niemi) UNOHTI koko firman olemassaolon ja jätti näin suurimmat sponsoritulot saamatta. Onko tälläiseen toimintaan varaa, jossa talousalueen suurin yritys unohdetaan täysin sponsoritoiminnasta? Vastauksen tietää jokainen.

Sportin johto on varmaan ainoana tässä maassa onnistunut puppeloimaan sponsorisopimusta osuuskaupan kanssa. Ihan vain sen takia, että joku

U N O H T I
.

Olisiko Sportin johdon aika siirtyä toimistolla ammattimaisempaan toimintaan? Jäällä kulkee ja imua varmasti löytyy, kunhan sitä osataan hyödyntää.

Hiltunen, tuus nyt tänne kertomaan miksi unohdit KPO:n olemassaolon, vaikka KPO onkin ollut kiinnostunut sponsoroimaan Sportia.

Samaan hengenvetoon voisi joku ihmetellä onko Sport edes yrittänyt myydä "kalja-aitioiden" sponsoripaikkoja? Taas kerran jätetään rahoja saamatta. En enää ihmettele miksei yritysmyynti vedä. Facepalm.

Tunarit.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Unohti..ko? Kyllä se KPO voi olla itsekin yhteydessä seuraanpäin, jos mainonta kiinnostaa.
Puuttuu sieltä monta muutakin isoa, jotka vaikuttaa Vaasassa ja alueella. Esim. Fujitsu. Onko Swtichin logoakaan missään? Entä Laine-Tuotantoa? Incapia ja onhan noita vaikka kuinka. Pitäs vissiin ite lähtee myymään noita. ;)
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Unohti..ko? Kyllä se KPO voi olla itsekin yhteydessä seuraanpäin, jos mainonta kiinnostaa.
KPO on aina ollut kiinnostunut sponsoroimaan liiga-Sportia ja Sportin johto on ollut itsekin tietoinen KPO:n kiinnostuksesta, kunnes unohtivat firman olemassaolon. Ei KPO ole se osapuoli, jonka pitäisi soitella jatkuvasti "et miten olisi?", vaan se on juurikin Sport. Jatkossa saavat tehdä aivan saatanasti työtä sen eteen anteeksipyynnön kanssa, että tämä yhteistyö joskus tapahtuisi, jos edes tapahtuu.

Yritysmyynti ei vedä juurikin tästä syystä. Ettei Sport osaa/kiinnosta ja unohtaa suurten firmojen olemassaolon.
 

cashew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Se on just näin. Ei se herran jumala ole firmojen asia sitä rahaa tyrkyttää, vaan kyllähän Sportin pitää itse luoda suhteet etenkin alueen suurimpiin toimijoihin. Eikä pidä lannistua edes ensimmäisestä tai toisestakaan kieltävästä vastauksesta. Puhutaan sellaisista summista kuitenkin että vaatii useinmiten kyllä jonkin verran työtä saada sponsori vakuuttuneeksi asiasta.

Olen kuullut myös suoraan pariltakin muulta alueen yrittäjältä, että olisivat kyllä mielellään laittaneet vähän enemmänkin kuin kausikortin hinnan joukkueeseen, jos joku vaan olisi ottanut asian puheeksi tai viitsinyt kysyä.
 

everon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, KHL Jokerit, sympatiat Kärpät
Sportin myynti on kohtuullisen heikolla tasolla ollut pitkään, huhupuheissa puhutaan, että jopa kuolevassa Kouvolassa KK kasvattaa myyntiään enemmän kuin Sport.

Yksi syy heikkoon myyntiin on se, että yksikään vahvan kokemuksen ja kontaktiverkoston omaava myyntimies ei vaihda työpaikkaansa epävarmalle pohjalle kiekkoseuraan, jossa maksetaan kyllä pelaajalle 100 000, mutta siihen elintärkeään kovaan myyntimieheen ei olla valmiita palkallisesti satsaamaan niin, että Sportista tulisi houkutteleva vaihtoehto työpaikkana.

Esim itselläni on todella vahva verkosto muodostunut pitkän b to b myyntiuran aikana, mutta Sport ei ole houkutteleva vaihtoehto työpaikkana yllä olevista syistä - ja päälle vielä tämä foorumipaska, mistä myyjätkin saa osansa :)
 

infidel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Royals Up! #Pukkaparty
Tähän vois lisätä et jos tiedät firman mikä haluaa tai olisi valmis sponsoroimaan Sportia, niin teeppä vähän pohjustuksia ja vie valmiit eväät toimistolle.
Minäkin kiitän!
 

Mäxä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Sopinee parhaiten tänne. Sportin yleisömäärät kaudella 14-15 graafina liitteenä.
 

Liitteet

  • sport_yleisokeskiarvo_14-15.PNG
    sport_yleisokeskiarvo_14-15.PNG
    137,1 KB · kertaa luettu: 530
Ei vain voi osata ja kyetä tekemään ensimmäisellä kaudella ihan kaikkea oikein ja oikea-aikasesti. Tämä jälkiviisaiden armeija, joilla ei ole latin latia kiinni eikä latin latia tule sponsorirahaa myöskään jakamaan, on ihan omassa kastissaan. Rakkikoirat räksyttää ja persaukiset naukuu. Kun nyt vihdoin paikka aurinkkoon on saatu ja putoaminenkaan ei ole peikkona, Sportin toimistolla on erittäin paljon hyvää aikaa opetella ja oppia. Kaikessa kaupanteossa tai vaikkapa vain sponsoroinnisakin, jos jotain firmalleen haluaa niin kyllähän sitä itse on jalkauduttava ja mentävä salkun kanssa käymään ja kysymään. On toki mahdollista, että "tuote" myy itse itseään mutta käytännössä siihen kykenee vain Alko.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sopinee parhaiten tänne. Sportin yleisömäärät kaudella 14-15 graafina liitteenä.

Mielenkiintoista ja selkeää grafiikkaa. Sinällään huomionarvoista, ettei mm. Ässät näytä olevan sen kummempi yleisömagneetti Vaasassa. Hifk näyttää kiinnostaneen, samoin tietty Kärpät..
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Kärpät kiinostaa Vaasassa ehkä eniten. HIFK toki myös, mutta tossa kyseisessä ottelussa oli HIFK-kannattajien west coast road trip nostavana elementtinä. Heitä taisi olla jopa 400 tolla reissulla(?). Paljon joka tapauksessa.

Tosta case KPO:sta palaan vielä...
Oli se Sportilta "unohtunut" tai ei, eihän Liiga-kiekossa ole enää kyse pelkästä säälirahoista ja sponsoroinnista. Liigassa tämä on businessta, jossa kumpikin osapuoli voittaa. Aloite voi tulla kummalta osapuolelta tahansa. Yhteistyökuvio ei saa olla tällä tasolla pelkkää seuran anelua, vaan jos yritystä kiinnostaa yhteistyö ja mainonta ko seuran kanssa, tulee sen myös olla aidosti kiinnostunut. Ymmärrän toki, että joku isä-poika-ja-ämpäri toiminimi tekee tätä lähinnä kannattamisesta, mutta jos vaikka KPO haluaa hallilla näkyä, on se jo harkittua markkinointia ja heidän budjetissaan. Ei ne TV-mainoksiakaan tee ilman plänättyä markkinointisuunnitelmaa. Ei Sport tai mikään muukaan ammattiseura ole huora, jolla joku iso yritys saa puoli-ilmaiseksi huorattua markkinointiaan.

Toivottavasti ymmärsitte, mitä tarkoitin. Toki, Sportin pitää oma-aloitteisesti markkinoida omaa tuotettaan, mutta myös toisen osapuolen pitää olla aidosti kiinnostunut sen tapahtumissa omaa tuotettaan myymään. Eli, aloitteen voi tehdä kummalta taholta tahansa. Enkä nyt tarkoita, että Sport saisi tai voisi ylimielisesti odotella konttorilla, että koska pirahtaa puhelin. Win-win tilannehan tämän pitää olla maamme suosituimman urheilulajin parissa puuhailtaessa. Yritys saa valtavan näkyvyyden sijoittamalla markkinointibudjetistaan Liigajoukkueen tapahtumissa ja paidoissa ym näkyvyyteen. Tilanne ei saa missään nimessä olla se, että Sportin myyjät tulee anelemaan jotain suurempaa yritystä lähtemään sen mukaan. Myydä toki pitää.

E: yritin tarkastaa kotisivuilta tuon KPOn tilanteen ja huomasin, että onhan heikko näkyvyys yht.kumppaneilla kotisivuilla. Yläreunassa pyöriin yksi banderolli ja siinä se melkeen sit onkin. Missä on se oma sivu, josta voi pällistellä eri yht.työkumppanit? Missä muuten esim Vaasan Sähkö????
 
Viimeksi muokattu:

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Oli se Sportilta "unohtunut" tai ei, eihän Liiga-kiekossa ole enää kyse pelkästä säälirahoista ja sponsoroinnista. Liigassa tämä on businessta, jossa kumpikin osapuoli voittaa.

Näin se ehkä olisi ideaalitilanteessa, mutta aika vähissä ovat ne keissit, joissa yritys ihan oikeasti saa merkittävää hyötyä sponsoroinnista. Lätkän merkitys on koko ajan vähentynyt ja jatkaa vähenemistään ihan suomalaisessa populaarikulttuurissa/viihdeskenessä, mutta seurat eivät ole heränneet tähän todellisuuteen. Veikkaan, että vaaditaan parin seuran kaatuminen ennenkuin realismi iskee oikeasti Liigaan. Ihan äkkiseltään voisi veikata esim. Bluesin ja Ilveksen olevan tässä riskiryhmässä. Sekä tietty HPK:n ja Pelicansin, miksei Sportinkin, kun ensi kaudella maksettavaa tulee jo huomattavasti enemmän ja ensimmäisen kauden kestänyt "hohto" laantuu.

Tai sitten liigassa herätään ja ymmärretään, että nykyinen meno ei voi jatkua.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Sopinee parhaiten tänne. Sportin yleisömäärät kaudella 14-15 graafina liitteenä.

Hieno graafi. Olisi hienoa nähdä vastaava myös muista joukkueista.
Mutta tuosta käy ilmi, että lopultahan Sportilla on mennyt ihan hyvin katsojamäärien kanssa. Ennen kauden alkua monet fanit puhuivat täysistä halleista ja yli 4000:n katsojamääristä, mutta Sportin toimistolla on ollut hyvin realismia, ja katsojatavoite ja budjetti on näköjään osattu laatia todella hyvin. Koska yleisömäärät tulevat ylittämään tavoitteen, jäänee kauden päätteeksi viivan alle voitollinen tulos ja siten toimintaa voi järkevästi kehittää ensi kaudeksi.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Ennen kauden alkua monet fanit puhuivat täysistä halleista ja yli 4000:n katsojamääristä, mutta Sportin toimistolla on ollut hyvin realismia, ja katsojatavoite ja budjetti on näköjään osattu laatia todella hyvin.
Mä tunnistan ainakin itseni noista "hänki täynnä" heitoista. Ihmetellä täytyy silti näitä meidän katsojalukuja, joihin päästiin jo kaudella 2004-05 Mestiksessä. Ehkä se tapa nousta sitten vaan rokottaa tota määrä?!?

Onneksi Sportin toimisto tosiaan oli realisti. Tässä voisi olla kylmät housuissa, jos siellä oltaisiin arvioitu samalla kalkulaattorilla, mitä esim mä käytin. Olin täysin varma, että joku 4000 tulee olemaan ottelussa, kuin ottelussa ihan minimi, koska Mestiksessäkin päästii Tamin season1:llä lähes nykysiin lukuihin ja POffeissa useinkin samoihin lukuihin, mitä tällä kaudella.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Mä tunnistan ainakin itseni noista "hänki täynnä" heitoista. Ihmetellä täytyy silti näitä meidän katsojalukuja, joihin päästiin jo kaudella 2004-05 Mestiksessä. Ehkä se tapa nousta sitten vaan rokottaa tota määrä?!?

Onneksi Sportin toimisto tosiaan oli realisti. Tässä voisi olla kylmät housuissa, jos siellä oltaisiin arvioitu samalla kalkulaattorilla, mitä esim mä käytin. Olin täysin varma, että joku 4000 tulee olemaan ottelussa, kuin ottelussa ihan minimi, koska Mestiksessäkin päästii Tamin season1:llä lähes nykysiin lukuihin ja POffeissa useinkin samoihin lukuihin, mitä tällä kaudella.

Syynä vaisuihin katsojamääriin on varmaan tv. Nyt, kun about jokaisella katsojalla on mahdollisuus jäädä kotiin katsomaan peli tv:stä tai netistä, verottaa se väistämättä hallilla näkyvää nuppilukua. Onneksi liigassa nuo tv-tulot alkavat myös olla joukkueille merkittävä tulonlähde ja oletus on, että kun tv-soppari päättyy, niin seuraava sopimus on joukkueille vieläkin tuottoisampi.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Joo, ei nuolaista tosiaan. Hiltunen kuitenkin kertoi, että Vaasan jäähalliravintolat Oy on korvannut hyvin muuta myyntiä ja tarkoitti tällä lippumyyntiä, joka oli marras-joulukuussa juuri ja juuri budjetoitu. Nyt tilanne on tuolla alueella nousussa, joten voihan tuo pitääkin paikkansa. Toivotaan nyt ainakin näin.
 

Winger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Tuolla sanotaan "Toisaalta seuralla on kuusi vuotta aikaa maksaa liigaosakkeensa hinta ja se aikoo aloittaa lyhentämisen kesällä, mikä sekin lisää taloudellista painetta."

Eikö kuitenkin eka vuosi pitänyt lyhentää eikä ottaa heti ensimmäiseksi vuodeksi lyhennysvapaata? Vai onko tuo "ensimmäisen" vuoden lyhennys vasta tulevana kesänä 2015?
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Eikö kuitenkin eka vuosi pitänyt lyhentää eikä ottaa heti ensimmäiseksi vuodeksi lyhennysvapaata? Vai onko tuo "ensimmäisen" vuoden lyhennys vasta tulevana kesänä 2015?

Jos mä olen ymmärtänyt oikein, Sport haluaa lyhentää sitä jo tänä vuonna ja on näin aikeissa tehdä tai tehnytkin jo ja silti olisi tulossa voitollinen tulos.

Itsellä herännyt miete, mitä jos päästäisiinkin sääleihin. Ässät-karsintasarjassahan odotettiin käsittämätöntä tulosta, mutta sitten se kausi päättyikin ennätykselliseen tappioon. Kerrottiin, että karsinnoista oli aiheutunut yllättäviä kuluja tms. sekä lisäksi ilmeisesti jotain menestysbonusten liittyviä kuluja (?).
Tuo mahtoi olla enemmänkin pelkkää paskapuhetta Saarelta ja Tamilta, kuin että karsinnat oikeasti olisivat tuottaneet tappiota. Mutta jos näin olikin, voisiko oikeasti sääleihin pääsy aiheuttaa enemmän kuluja, kuin tuottoa? Tuntuisi ainakin erittäin oudolta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös