Tämä kysymys hallin saneerauksesta on mielenkiintoinen ja ehdottoman oleellinen, kun puhutaan sarjatasosta, millä Sport tulevaisuudessa pelaa. Nykyinen halli taso on hyvää mestistasoa, mutta hallin infra (jos tätä nimitystä voi käyttää) ei anna mahdollisuuksia kilpailla liigatason joukkueita vastaan. On sääli, jos kaupungin tai kuntayhtymän päättäjät ovat sitoneet hallin remontoinnin tai saneerauksen liiganousun ehtoon. En tiedä, onko näin, mutta näin olisin rivien välistä lukevinani. Miksei olosuhteita voitaisi laittaa kerralla kuntoon ja samalla jo katsoa tulevaisuuteen? Joo tiedetään, koulut, sairaanhoito, terveydenhoito, vanhukset, musiikkitalot, Hietalahden urheilupuisto...
Itse joskus aikoinaan mietiskelin, ja taisin siitä kirjoitellakin, omaa luonnostani. Siinä oli mukana palanen Shearerin ajatusta c-katsomon yleisötiloista. Minunkin mielestäni luonnollinen laajenemissuunta sillä sivulla olisi takana sijaitsevan parkkipaikan suuntaan. Siitä vaan seinä puhki koko leveydeltä ja laajempaa yleisötilaa, kioskia, baaria, fanimyymälää ym. käytävät täyteen. Ja nämä tilat olisivat c-katsomon sekä mahdollisesti Moottoritien päädyn seisomakatsomon ja/tai Ahvensaaren päädyn uuden istumakatsomon käytössä. Ahvensaaren pääty tosiaan varmaan jouduttaisiin luovuttamaan korotetulle istumakatsomolle, ja eikö tämänkin porukan yleisötilojen toinen luonnollinen laajenemissuunta olisi katsomon takainen osa. Seinää vaan puhki ja rakentamaan jatkoa meren suuntaan. On tää helppoa!
Mun suunnitelman yksi rahasampo olisi nykyinen a-katsomo. Tosta katsomosta tehtäisiin todellinen vip-katsomo: penkkien välistä tilaa suuremmaksi, kunnon pehmustetut tuolit ainakin keskiosiin jne. Ja a-katsomon takaiset yleisötilat olisivat eristetty molemmista päistä lasiovilla eli sisäänkäynti vain vip-lipulla. Tällöin yleisötiloihin voitaisiin rakentaa kunnon sisustukset ja ravintolameininki. (Näihin tiloihin ei pelien ulkopuolellakaan olisi kenelläkään ulkopuolisella asiaa.) Jos a-katsomon päällä olisi vielä aitiot, niin tästä saataisiin aika kiva business -kokonaisuus, josta voisi yritysvieraita ym. velottaa reilummallakin kädellä. Sit vaan mielikuvitus asettaisi rajoja, mitä tapahtumia, yhteistapaamisia, verkostoitumista voitaisiin ottelutapahtumien yhteydessä yritys- ja vip- vieraille järjestää.
No, tietysti hallin elämä ja henkireikä olisi The Kop eli Moottoritien päädyn seisomakatsomo. Aika massiivinen näky, kun koko pääty elää matsissa mukana. Ja vastustajan pelaajien pukukoppien pitäisi olla tuon katsomon alla. Mahtavahan siinä on keskittyä peliin, kun rappi tippuu katosta ja koko pukuhuone tärisee. Ai miksikö? Kun kaikki hyppii Vaasan Sportille...Vielä kun seisomakatsomon saisi jotenkin lähemmäs kaukaloa.
Pelkistettynä mun idean lähtökohta on estää porukan ramppaaminen ympäri hallia. Tätä edestakaista liikehdintää on esimerkiksi erien välillä, kun jengi vaihtaa päätyä Sportin pelisuunnan mukaisesti. Tämäkin tukkii käytäviä ja sotkee oheismyyntiä. Mun mallissa katsomot olisi siis lohkottu ja jokaisella neljällä katsomolohkolla olisi omat yleisötilansa.
Insinööriä, rakennusmestaria eikä arkkitehtia musta ei koskaan tulisi, sillä mun tekemästä talosta tulisi se huojuva talo. Mutta vielä kun a-, c- ja Ahvensaaren päädyn istumakatsomoista saataisiin yhtenäinen kokonaisuus hieman hevosenkengän muotoon. Eli jotenkin saataisiin kulmia pyöristettyä. Taitaa kyllä olla mahdoton juttu nykyisillä katsomorakenteilla.
And this is all I have to say about this.