Tulipa tutustuttua huolella ja ajatusten kera Sportin viime kausien tilinpäätöksiin.
Oli erittäin huolestuttavaa todeta, että Sportin ongelmat eivät sitten kuitenkaan johdu monestakaan tekijästä, mutta sitäkin suuremista.
Sport ei nimittäin osaa myydä tuotettaan sille kaikkein kriittisimmälle segmentille oikein tai sitten se on vaan tällä talousalueella huolestuttavan heikolla tasolla tälle business-alalle. Sport ei nimitääin osaa ottaa hyötyä irti talousalueemme yrityksistä / yhteistyökumppaneistaan.
Oikeastaan kaikki ongelmat ratkaistaisiin yksinkertaisesti, kun osattaisiin ja huolehdittaisiin juuri tuosta yhdestä ja erittäin tärkeästä osa-alueesta.
Näin "helposti" se on sitten kuitenkin kiteytettävissä, kun vaan lukee luvut oikein ja tekee niistä johtopäätökset.
Sportin yhteistyökumppaneilta saatavat tulot ovat erittäin heikkoja. Sportilla on lähes 250 yhteistyökumppania, joista viisi pääyhteistyökumppania. Sanottakoon nyt muuten tässä yhteydessä sekin fakta, että kuudes on jättäytynyt nyt 2009 syksyllä taka-alalle, vedoten globaaliin taloustaantumaan. Tässä tekijässä puhutaan Sportin mittapuussa suhteellisen isosta tekijästä, mutta jopa suomen kiekkomittapuussa pienestä tekijästä. Mutta se siitä...
Sportin yhteistyökumppaneilta saamat tuotot ovat niinkin naurettavalla tasolla, kuin n.500K€. Tämä oli erittäin huolestuttava tieto.
Sport on antanut itse ymmärtää, että nuo tuotot olisivat huomattavasti suuremmat, joskaan missään ei ole heitetty ilmoille mitään summia.
Tässä siis se sudenkuoppa, joka tulee korjata, mikäli tämä köli kyljellään ajalehtivan laivan suunta halutaan kääntää. Lippu ja oheistulot ovat Sportin kohdalla erittäinkin hyvällä mallilla. Niitä ei saa toki unohtaa ja niitä pitää vaalia, mutta Sport tuotteena "tavalliselle kansalaiselle" myy itse itseään, kun tulosta vaan tulee. Siitä homma ei jää kiinni ja siksi en siihen otakaan kantaa.
Menoja voisi toki olla aina vähemmän, ja mainittavina asioina voisi ottaa liiketoiminnan muut kulut (lähes 500K€), jotka sisältävät jääradan, pukukoppien ym. vuokrat ja korvaukset. Näistä tulee mainita yksi iso "turha" tekijä, toimistotilojen suhteellisen suuret kulut. Tarvitaanko aivan niin paljon toimistotilaa? Ehkäpä ei. Suhteessa Sport siis polttaa rahaa aivan liikaa näihin muihin kuluihin. Liikevaihtohan on muuten pyörinyt viime vuodet välillä 1.2 - 1.7Milj. EUR. Että siitä laskemaan kuluprosentteja.
Niin sitä lisämyyntiä. Miten ja mistä sitä saa?
Lähtisin itse sitä kautta liikkeelle, että hakisin uusia innovatiivisia tuulia, jo olemassaolevien pääyhteistyökumppanien uudelleen "hakemisen" sekä ehdottomasti uusien tai uuden pääyhteistyökumppanin hakemista.
Uusia innovatiivisia tuulia ja uuden pääyhteistyökumppanin etsimistä rohkeasti ulkomaalaiselta taholta. Kun Sportin myy vain oikein ja oikealle ryhmittymälle, saa ulkomailtakin aivan varmasti lisärahoitusta toiminnalle. Tällaisia tulisi mielestäni hakea yrtykseltä / yhteisöltä, jolta muut eivät ole vielä sitä hakeneet. Ovea vaan jonkun Gigantin oven väliin ja myymään heille Suomen markkinoilla ennennäkemätöntä yhteityötä. Esim. juuri Gigantin suomen myyntijohtajan puheilla on käyneet varmasti jo Junnot ja kumppanit. Moniko on lähtenyt merta edemmäs kalaan, eli esim Gigantin tapauksessa Norjaan? Tuskin monikaan. Yksi hyvä ja varmasti jopa houkuteltavissa oleva voisi olla Vaasan&Vaasan, joka muutenkin yhdistetään Vaasaan ja vieläpä muuttavat nimeäänkin pelkäksi Vaasan.
Koska näistä nykyisistä Vaconeista ei sitten kuitenkaan ole kantamaan meidän tomintaa avaruuteen asti, kannattaa mielummin vaalia heitä nykyisellä muodollaan ja hakea uusia ulottuvuuksia muista lähteistä. Siitä vaan myymään yksinoikeutta jäärataan, tai peliasusteisiin ja perustella tuotetta, että nyt kun lähdette isolla ja pitkällä sopparilla mukaan, saatte rahalle korkojen kera vastinetta, kun me päästään ylemmälle sarjatasolle. Samaan niputtaa mm. hallin nimeä ja muuuta mukavaa. Näkyvyyttä siis muiden yhteistyökumppanien kustannuksellakin.
Sanotaanko vaikkapa siten, että Pääsponsori (kupataan vähintää n.500K€ / kausi) saa jäähän yksinoikeuden mainontaan, jolloin näkyvyys on taattua. Lisäporkkanana tosiaan hallin nimi käyttöön esim. seuraavaksi 10-vuodeksi. Tuo 500K€ ei muuten ole esim. Ruotsissa kovinkaan suuren suuri summa kiekossa. Kakkos-viitos sponssit (ka. 100K€ / kausi) saa laitamainokset tasaisesti ja ainoastaan sekä yksi näitä saisi aina vuorollaan vuosittaisen pelivaatetusmainonnan yksinään.
Loput, pienemmät saisivat sitten mm. otteluohjelma-tilaa sekä hallin käytäville näkyvyyttä ym. ym.
Näin saataisiin se vähintään n. 1milj. yhteityökassaa, ja saataisiinpa hyvällä myynillä vieläpä vähän kilpailuakin mainostilan ostamiseen. Jos taasen tuossa ed. mainitussa toiminnassa ei onnistuta tai se tuntuu Sportille kohtuuttoman kovalta suoritukselta, saadaan kaikenmaailman liigat unohtaa heti kättelyssä. Niin ison siivun rahoituksesta tekee yhteistyökumppanit tässä lajissa.
Sanottakoon nyt vielä sekin, että liigassa, edelliskauden yhteistyökumppaneilta kupatut summat liikkuivat SaiPan 1.575Milj - Kärppien 4.0Milj. euron välillä. Siinä se vissi ero, miksi Sport ei pyöritä liigatason organisaatiota, saatika elätä sellaista vrs. liigajoukkueet.
Hyvä esimerkki Sportille voisi olla "ahtaassa raossa" maantieteellisesti elävä ja väestömääränä samaa kokoluokkaa oleva HPK. HPK:n vastaava luku on niinkin hurja, kuin 2,73Milj. EUR. Että siitä, kun alkaa laskemaan, millä nuo liigajoukkueet operoi, voidaan todeta, että kaukana ollaan. Toki, Sport saanee jotain apuja nykyisiltäkin pääyhteistyökumppaneilta mahdollisen liiganousun myötä, mutta tuskin ihan tuplia jokaiselta ja tarve olisi ylikin.
Näillä pienillä eväillä nyt sitten venekauppias ja kumppanit liikkeelle. Ei pitäs olla kovin vaikee homma hoitaa. Eihän?