Sportin talous

  • 1 109 377
  • 3 734

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Tänään meni 3000 katsojan raja rikki. Sportin on hyvä rakentaa tulevaisuutensa sille tunnollisten kannattajien varaan. Nälkä kasvaa syödessä. Seuraavana mielenkiintoinen K-Vantaa ensi lauantaina Kuparisaaressa. Olisiko liian toiveikasta veikata silloin 3200 katsojaa. Viimeistään la 21.11. on Vaasan hallissa ahdasta, kun myös nousussa oleva KooKoo saapuu vierailulle.
 

Kalteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Tänään meni 3000 katsojan raja rikki. Sportin on hyvä rakentaa tulevaisuutensa sille tunnollisten kannattajien varaan. Nälkä kasvaa syödessä. Seuraavana mielenkiintoinen K-Vantaa ensi lauantaina Kuparisaaressa. Olisiko liian toiveikasta veikata silloin 3200 katsojaa. Viimeistään la 21.11. on Vaasan hallissa ahdasta, kun myös nousussa oleva KooKoo saapuu vierailulle.

Edellyttänee, että Sport nipistää pisteitä keskiviikkona Savonlinnasta... On taas potentiaalinen tappiopeli Vaasalaisille.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Edellyttänee, että Sport nipistää pisteitä keskiviikkona Savonlinnasta... On taas potentiaalinen tappiopeli Vaasalaisille.

Savonlinnan tuloksella ei ole suurta merkitystä Sport-K-Vantaa pelin katsojamäärään. Toki voittoa sieltä odotan, mutta kaikki Mestis-joukkueet ovat vaarallisia. Essen-Eskelinen-Konsti on vaarallinen kentällinen, ollut Mestiksen parhaita tänä syksynä.
 

everon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, KHL Jokerit, sympatiat Kärpät
Hyvin oli Vaasalainen yleisö lähtenyt liikkeelle. Kenties huonot talousuutiset herättivät kiekkofanit tukemaan joukkuetta.

Olen varma että jos runkosarjassa saadaan jatkossakin tällaisia katsojalukuja, Sport selviää tästä kaudesta taloudellisesti välttävästi. Sitten ensi keväänä kauden jälkeen tehdään radikaalimmat toimenpiteet.
 

Tuamas

Jäsen
Tänään meni 3000 katsojan raja rikki. Sportin on hyvä rakentaa tulevaisuutensa sille tunnollisten kannattajien varaan. Nälkä kasvaa syödessä. Seuraavana mielenkiintoinen K-Vantaa ensi lauantaina Kuparisaaressa. Olisiko liian toiveikasta veikata silloin 3200 katsojaa. Viimeistään la 21.11. on Vaasan hallissa ahdasta, kun myös nousussa oleva KooKoo saapuu vierailulle.

Niin, tällainen kehitys mahdollistaa sen että Sport selviää hengissä tästä kaudesta. Ei sitä, että liigaseuraksi olisi taloudellisesti mahdollisuuksia.

Vanhoja vastuita on vähintään puolisen miljoonaa euroa, jotka on pakko hoitaa, jotta seuralla voisi olla edes tulevaisuutta...
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Niin, tällainen kehitys mahdollistaa sen että Sport selviää hengissä tästä kaudesta. Ei sitä, että liigaseuraksi olisi taloudellisesti mahdollisuuksia.

Mennään nyt askel kerrallaan. Kun Sport sai yleisömäärät nousemaan jo lokakuulla yli 3000:n, niin hyvässä mallissa ollaan heti syksystä alkaen. Siellä ovat nyt Sportin johdossa yritysjohtajat pohtimassa ja ideoimassa myös talousasioita. Tärkeää on, että Tami ja joukkue pitävät huolen urheilullisesta menestyksestä. Seuraavalta kolmen kotiottelun sarjalta (K-Vantaa, Hokki ja KooKoo) voi odottaa yli 10 000 katsojan yhteismäärää. Noilla luvuilla voi herätä jo sponsorien lisäkiinnostusta Sportia kohtaan.
 
Suosikkijoukkue
"Se joukkue joka ei pelaa Jääkiekon SM-liigassa"
Seuraavalta kolmen kotiottelun sarjalta (K-Vantaa, Hokki ja KooKoo) voi odottaa yli 10 000 katsojan yhteismäärää. Noilla luvuilla voi herätä jo sponsorien lisäkiinnostusta Sportia kohtaan.

"Kalpa"-kaudelle Sportin yleisökeskiarvo oli 3300. Siihen ei sen jälkeen olla ylletty. Vaikka tuo 3300 yleisökeskiarvo tulevan 3 ottelun osalta toteutuisikin (mikä on epätodennäköistä), ei pidä uskoa, että sillä olisi juurikaan merkitystä sponsorituloihin.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Seuraavalta kolmen kotiottelun sarjalta (K-Vantaa, Hokki ja KooKoo) voi odottaa yli 10 000 katsojan yhteismäärää. Noilla luvuilla voi herätä jo sponsorien lisäkiinnostusta Sportia kohtaan.

Onko Sportilla sen verran mainostilaa myymättä, että uusia sponsoreita vielä kaivataan?

(Tiedän, et vastaa tähän kuten et vastannut edellisen sivun yhteenkään kysymykseen, mutta jospa joku muu vastaisi)
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hyvin oli Vaasalainen yleisö lähtenyt liikkeelle. Kenties huonot talousuutiset herättivät kiekkofanit tukemaan joukkuetta.

En nyt menisi sanomaan, että hyvin oli kiekkokansa liikkeellä. Olen rehdisti sitä mieltä, että jokaiseen otteluun tulisi myydä yli kolmituhantiselle katsojamäärälle Vaasassa liput. Vaasassa ja Pohjanmaalla on kuitenkin sen verran mahdollisuuksia jahka urheilullinen ja markkinointipuoli saadaan oikein hoidetuksi. Joka tapauksessa oikealla tiellä ollaan aina jos keskiarvot yleison osalta ovat korkeammat mitä on budjetoitu. Parhaiten yleisön herättää urheilullinen menestyminen ja ottelutapahtuma.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?
Talouden kannalta on kyllä tärkeää, että Sportilla on paljon lauantaipelejä kotona. Toivottavasti Sport saisi myös vieraspisteitä ja jatkaisi hyviä otteita kotona myös jatkossakin, niin jos saataisiin KooKoo-peliin lähemmäs neljä tuhatta henkeä.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Kyllähän D-Team teki Sportille ison plveluksen eilen, kun pelasi todella hyvää, hyökkäävää kiekkoa. Tuota kansa haluaa myös vierailijoilta. Tällaiset pelit palvelevat meidän kassaa jatkossakin. Kiitos!

Väitän myös, että kun Sport ei "tapa" jokaista joukkuetta kotona ja vieraissa 100-0 tai häviä 100-0 niille, palvelee katojalukuja ja sitä kautta kassaa huomattavasti enemmän. Nyt esim. eilisessä pelissä oli jännitysarvoa, jota ihmiset hakevat kiekkotapahtumista. Uskon, että todella moni ns. satunnaiskävijä syttyi eilisestä pelistä niin paljon, että tuleva K-Vantaa peli tulee taas vetämään sen ka. 3000 katsojaa. Tuo 500 ihmisen budjettiylitys / ottelu tuo taas kassaan sen 15-20K€ / ottelu ja se on paljon se.

Eikun suuri kiitos Sportille ja D-Teamille eilisestä. Hyvä ja viihdyttävä peli pitkästä aikaa Vaasassa. No samaahan toki oli edellinen Jukurit-pelikin, joten kiitoksia sinnekin suuntaan.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Onko Sportilla sen verran mainostilaa myymättä, että uusia sponsoreita vielä kaivataan?
(Tiedän, et vastaa tähän kuten et vastannut edellisen sivun yhteenkään kysymykseen, mutta jospa joku muu vastaisi)
Kummallinen kysymys. Tottakai kaivataan, ja jos mainostilaa ei löydykään niin aina on ostettavissa otteluisännyyksiä, screenimainoksia ym.

Tuskin missään jääkiekkoseurassa on niin hyvä tilanne taloudellisesti, että toimistolla tuumaillaan "nyt ei tarvitse houkutella enää yhtään uutta sponsoria". Se on sitten mielikuvituksesta kiinni mitä tarjotaan vastikkeeksi.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Kummallinen kysymys. Tottakai kaivataan, ja jos mainostilaa ei löydykään niin aina on ostettavissa otteluisännyyksiä, screenimainoksia ym.

Tuskin missään jääkiekkoseurassa on niin hyvä tilanne taloudellisesti, että toimistolla tuumaillaan "nyt ei tarvitse houkutella enää yhtään uutta sponsoria". Se on sitten mielikuvituksesta kiinni mitä tarjotaan vastikkeeksi.

Sponsorit ovat tervetulleita pitkin kautta. Mitä enemmän käy väkeä ottelutapahtumissa, niin sitä helpompi on saada uusia sponsoreita mukaan. Mitenkähän se Sportin markkinointi- ja myyntityö on organisoitu, kun Saari sai lähteä? Hiltunen on ilmoittanut, että urheilullisesta tavoitteesta pidetään kiinni eli tavoitteena on nousta SM-liigaan. Sport tarvitsee urheilullisen tavoitteen saavuttamiseksi yhden kovan luokan puolustajan, mallia Tuomas Immonen, ennen siirtorajan umpeutumista. Immosen palkkaamiseen yksi mahdollisuus on etsiä budjetin"ulkopuolista" rahoitusta. Näin on toiminut puh. johtaja Frimodig KooKoossa ja seuran pelaajabudjetti on pidetty pienenä. Onko sitten ry:lle helpompaa toimia Frimodigin tavoin kuin oy:lle, siitä ei minulla ole tietoa.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Kummallinen kysymys. Tottakai kaivataan, ja jos mainostilaa ei löydykään niin aina on ostettavissa otteluisännyyksiä, screenimainoksia ym.
En tarkoittanut sitä niin
Vaan: onko Sport jäljessä budjetoidusta (Siffa voi googlettaa tuon sanan) mainosmyynnistä? Luulisi monen seuran olevan tällä hetkellä. Jos liigassakin myynti tökkii, niin melko varmasti Mestiksessäkin.

Eli: Onko budjetoituja mainostiloja myymättä?
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
En tarkoittanut sitä niin
Vaan: onko Sport jäljessä budjetoidusta (Siffa voi googlettaa tuon sanan) mainosmyynnistä? Luulisi monen seuran olevan tällä hetkellä. Jos liigassakin myynti tökkii, niin melko varmasti Mestiksessäkin.

Eli: Onko budjetoituja mainostiloja myymättä?
Siitä en tiedä. Saari sanoi joskus, että myyntipuoli ei ole Sportissa ongelma, kiinnostusta sponsoririntamalla siis on. Tai on ainakin ollut, nykytilanteesta ei ole tietoa.
 

A-piste

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, SM-liigan perustajajäsen
Halmela on tässä oikeilla jäljillä, koska viime kaudella pelaajabudjetin ylityksen lisäksi yksi pettäneistä osa-alueista oli ymmärtääkseni juuri yhteistyösopimukset sekä erilaiset (maksulliset) seminaariluonteiset yleisötilaisuudet tai illanvietot, jotka eivät toteutuneet budjetoidulla tavalla.

Tässä siis yksi sellainen kohde, josta toivoisi organisaation oppineen. Varsinkin "näinä vaikeina aikoina" tämän tulolähteen kohdalla täytyy olla hyvin tarkkana, koska yhteistyökumppaneiden (lue: yritysten) toiminnassa saattaa olla rajujakin vaihteluja todella lyhyellä periodilla.

Itselleni oli todella miellyttävä yllätys, että D-team ottelussa ylittyi mestistasolle maaginen kolmen tuhannen katsojan raja. Samoin Sportin pelillinen ilme muutamassa viime ottelussa on miellyttänyt minua. Tällaisia positiivisia juttuja tarvitaan juuri nyt, koska viime kevään noste on syksyn aikana ollut pahasti murenemassa käsiin.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Halmela on tässä oikeilla jäljillä, koska viime kaudella pelaajabudjetin ylityksen lisäksi yksi pettäneistä osa-alueista oli ymmärtääkseni juuri yhteistyösopimukset sekä erilaiset (maksulliset) seminaariluonteiset yleisötilaisuudet tai illanvietot, jotka eivät toteutuneet budjetoidulla tavalla.

Tässä siis yksi sellainen kohde, josta toivoisi organisaation oppineen. Varsinkin "näinä vaikeina aikoina" tämän tulolähteen kohdalla täytyy olla hyvin tarkkana, koska yhteistyökumppaneiden (lue: yritysten) toiminnassa saattaa olla rajujakin vaihteluja todella lyhyellä periodilla.

Hiltunen kertoi muistaakseni myös, että viime kauden sponsorituloja syötiin edelliskauden tuloksen parantamiseksi. Tästä menettelystä on Hiltusen mukaan tällä kaudella luovuttu. Siksi viime kauden tulos oli myös siltä osin huonompi edellisiä kausia.

Olipa miten hyvänsä, niin lisäsponsorointi on jatkuvasti tervetullutta. Hyvät yleisömäärät auttavat Sportin markkinoinnissa. Pohjanmaalta ja Etelä-Pohjanmaalta löytyy varmasti vielä rahaa alueen ykkösurheilun tarpeisiin. Millä resursseilla Sport operoi juuri nyt, kun Saari on poissa?
 

urpo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Hätätilassa Jokipojat ja Sortavalan Dynamo
Sponsoroinnista yleensä

Tuskin tuo sponsorointitilanne on viimeisen vuoden aikana yhtään parantunut vaikka kuinka töitä asian eteen tehtäisiin. Päinvastoin, kyllä ne firmojen kassanvartijat pitävät nyörit tiukalla näinä aikoina - Pohjanmaallakin.

Tuossa linkki yhden Herlinin näkökantaan asiasta vuoden takaa, joka mielestäni on voimassa edelleenkin.

http://www.uusisuomi.fi/nakokulmat/niklasherlin/jalleen-tulossa-urheilukonkurssi

Oliskohan Sport ja sen pelit tuo iloinen urheilutapahtuma:)
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Mukavasti oli kyllä yleisöä lauantaina. Kuinkahan pitkälti nämä lauantai pelit menevät seurojen kesken tasan? Niin tärkeitä ne ovat, että luulisi menevän aikalailla tasan. Sportillahan ei ennen D peliä ole ollut montaakaan lauantai matsia, jos yhtään. Tuo päivä vain vaikuttaa todella paljon katsojalukuunkin.

Hienosti meni tosiaan heti 3000 rikki, kun saatiin "kunnon" pelipäivä. Nyt seuraavista peleistä voittoja, ja saadaan nauttia tulevina lauantai päivinä hienosta meiningistä hallissa. Myös kassa kiittää tästä - tiedä sitten kuinka pitkällä tuo meitä auttaa.
 

jjhunter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Olen ymmärtänyt, että syksyn ensimmäisiä pelejä ei haluttu lauantaille, koska alkusyksystä vaasalaiset ovat viikonloppuja viettämässä mökeillään saaristossa. Nyt kun mökkikausi on loppunut on lauantaipelien vuoro.
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Olen ymmärtänyt, että syksyn ensimmäisiä pelejä ei haluttu lauantaille, koska alkusyksystä vaasalaiset ovat viikonloppuja viettämässä mökeillään saaristossa. Nyt kun mökkikausi on loppunut on lauantaipelien vuoro.

Näin näyttäisi olevan. Hienosti on vaasalaisten jääkiekon ystävien mökkikausi huomioitu. Sportin kuusi ensimmäistä kotipeliä olivat viikolla ja viisi seuraavaa lauantaisin. Hyvin on Jääkiekkoliitto ottanut huomioon koko Mestiksen ja Sportin edut. Onhan se sarjalle ja Sportille eduksi, kun loppusyksyn pelit käydään n. 3000 katsojan edessä Kuparisaaressa.

Olisikohan Tamin vaikutusvallalla saatu näin hyvä sarjaohjelma aikaan?
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Olen ymmärtänyt, että syksyn ensimmäisiä pelejä ei haluttu lauantaille, koska alkusyksystä vaasalaiset ovat viikonloppuja viettämässä mökeillään saaristossa. Nyt kun mökkikausi on loppunut on lauantaipelien vuoro.
Aivan, aivan. Näinhän se tosiaan menee. Eipä tullut itsellä tuo mieleen. Hyvin on kyllä sitten saatu otteluohjelma järjestettyä. Ja kuten Siffa tuossa yllä sanoikin, niin nyt onkin peräti viiden lauantai kotipelin sarja.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Viikkopeleissä on sekin puoli, että yhteistyökumppanit viihdyttää niissä asiakkaitaan ja sidosryhmiään. Lauantaisin tämä harvoin onnistuu. En tiedä mikä on ollut tänä vuonna tilanne aitioiden kanssa, mutta ainakin pari vuotta sitten tuo oli merkittävä tulonlähde.

Eli ei ole yksiselitteistä, että Lauantaipeli tuottaa enemmän kuin esim. keskiviikko, vaikka itse yleisömäärä olisikin isompi.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
En tiedä mikä on ollut tänä vuonna tilanne aitioiden kanssa, mutta ainakin pari vuotta sitten tuo oli merkittävä tulonlähde.


Aika hiljaista on aitoiden suhteen. En tiedä, onko syy talouslaman, vain eikö niitä ole muuten vaan saatu myytyä (hinta?).
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Tulipa tutustuttua huolella ja ajatusten kera Sportin viime kausien tilinpäätöksiin.

Oli erittäin huolestuttavaa todeta, että Sportin ongelmat eivät sitten kuitenkaan johdu monestakaan tekijästä, mutta sitäkin suuremista.
Sport ei nimittäin osaa myydä tuotettaan sille kaikkein kriittisimmälle segmentille oikein tai sitten se on vaan tällä talousalueella huolestuttavan heikolla tasolla tälle business-alalle. Sport ei nimitääin osaa ottaa hyötyä irti talousalueemme yrityksistä / yhteistyökumppaneistaan.

Oikeastaan kaikki ongelmat ratkaistaisiin yksinkertaisesti, kun osattaisiin ja huolehdittaisiin juuri tuosta yhdestä ja erittäin tärkeästä osa-alueesta.
Näin "helposti" se on sitten kuitenkin kiteytettävissä, kun vaan lukee luvut oikein ja tekee niistä johtopäätökset.

Sportin yhteistyökumppaneilta saatavat tulot ovat erittäin heikkoja. Sportilla on lähes 250 yhteistyökumppania, joista viisi pääyhteistyökumppania. Sanottakoon nyt muuten tässä yhteydessä sekin fakta, että kuudes on jättäytynyt nyt 2009 syksyllä taka-alalle, vedoten globaaliin taloustaantumaan. Tässä tekijässä puhutaan Sportin mittapuussa suhteellisen isosta tekijästä, mutta jopa suomen kiekkomittapuussa pienestä tekijästä. Mutta se siitä...

Sportin yhteistyökumppaneilta saamat tuotot ovat niinkin naurettavalla tasolla, kuin n.500K€. Tämä oli erittäin huolestuttava tieto.
Sport on antanut itse ymmärtää, että nuo tuotot olisivat huomattavasti suuremmat, joskaan missään ei ole heitetty ilmoille mitään summia.
Tässä siis se sudenkuoppa, joka tulee korjata, mikäli tämä köli kyljellään ajalehtivan laivan suunta halutaan kääntää. Lippu ja oheistulot ovat Sportin kohdalla erittäinkin hyvällä mallilla. Niitä ei saa toki unohtaa ja niitä pitää vaalia, mutta Sport tuotteena "tavalliselle kansalaiselle" myy itse itseään, kun tulosta vaan tulee. Siitä homma ei jää kiinni ja siksi en siihen otakaan kantaa.
Menoja voisi toki olla aina vähemmän, ja mainittavina asioina voisi ottaa liiketoiminnan muut kulut (lähes 500K€), jotka sisältävät jääradan, pukukoppien ym. vuokrat ja korvaukset. Näistä tulee mainita yksi iso "turha" tekijä, toimistotilojen suhteellisen suuret kulut. Tarvitaanko aivan niin paljon toimistotilaa? Ehkäpä ei. Suhteessa Sport siis polttaa rahaa aivan liikaa näihin muihin kuluihin. Liikevaihtohan on muuten pyörinyt viime vuodet välillä 1.2 - 1.7Milj. EUR. Että siitä laskemaan kuluprosentteja.

Niin sitä lisämyyntiä. Miten ja mistä sitä saa?
Lähtisin itse sitä kautta liikkeelle, että hakisin uusia innovatiivisia tuulia, jo olemassaolevien pääyhteistyökumppanien uudelleen "hakemisen" sekä ehdottomasti uusien tai uuden pääyhteistyökumppanin hakemista.

Uusia innovatiivisia tuulia ja uuden pääyhteistyökumppanin etsimistä rohkeasti ulkomaalaiselta taholta. Kun Sportin myy vain oikein ja oikealle ryhmittymälle, saa ulkomailtakin aivan varmasti lisärahoitusta toiminnalle. Tällaisia tulisi mielestäni hakea yrtykseltä / yhteisöltä, jolta muut eivät ole vielä sitä hakeneet. Ovea vaan jonkun Gigantin oven väliin ja myymään heille Suomen markkinoilla ennennäkemätöntä yhteityötä. Esim. juuri Gigantin suomen myyntijohtajan puheilla on käyneet varmasti jo Junnot ja kumppanit. Moniko on lähtenyt merta edemmäs kalaan, eli esim Gigantin tapauksessa Norjaan? Tuskin monikaan. Yksi hyvä ja varmasti jopa houkuteltavissa oleva voisi olla Vaasan&Vaasan, joka muutenkin yhdistetään Vaasaan ja vieläpä muuttavat nimeäänkin pelkäksi Vaasan.

Koska näistä nykyisistä Vaconeista ei sitten kuitenkaan ole kantamaan meidän tomintaa avaruuteen asti, kannattaa mielummin vaalia heitä nykyisellä muodollaan ja hakea uusia ulottuvuuksia muista lähteistä. Siitä vaan myymään yksinoikeutta jäärataan, tai peliasusteisiin ja perustella tuotetta, että nyt kun lähdette isolla ja pitkällä sopparilla mukaan, saatte rahalle korkojen kera vastinetta, kun me päästään ylemmälle sarjatasolle. Samaan niputtaa mm. hallin nimeä ja muuuta mukavaa. Näkyvyyttä siis muiden yhteistyökumppanien kustannuksellakin.

Sanotaanko vaikkapa siten, että Pääsponsori (kupataan vähintää n.500K€ / kausi) saa jäähän yksinoikeuden mainontaan, jolloin näkyvyys on taattua. Lisäporkkanana tosiaan hallin nimi käyttöön esim. seuraavaksi 10-vuodeksi. Tuo 500K€ ei muuten ole esim. Ruotsissa kovinkaan suuren suuri summa kiekossa. Kakkos-viitos sponssit (ka. 100K€ / kausi) saa laitamainokset tasaisesti ja ainoastaan sekä yksi näitä saisi aina vuorollaan vuosittaisen pelivaatetusmainonnan yksinään.

Loput, pienemmät saisivat sitten mm. otteluohjelma-tilaa sekä hallin käytäville näkyvyyttä ym. ym.

Näin saataisiin se vähintään n. 1milj. yhteityökassaa, ja saataisiinpa hyvällä myynillä vieläpä vähän kilpailuakin mainostilan ostamiseen. Jos taasen tuossa ed. mainitussa toiminnassa ei onnistuta tai se tuntuu Sportille kohtuuttoman kovalta suoritukselta, saadaan kaikenmaailman liigat unohtaa heti kättelyssä. Niin ison siivun rahoituksesta tekee yhteistyökumppanit tässä lajissa.

Sanottakoon nyt vielä sekin, että liigassa, edelliskauden yhteistyökumppaneilta kupatut summat liikkuivat SaiPan 1.575Milj - Kärppien 4.0Milj. euron välillä. Siinä se vissi ero, miksi Sport ei pyöritä liigatason organisaatiota, saatika elätä sellaista vrs. liigajoukkueet.
Hyvä esimerkki Sportille voisi olla "ahtaassa raossa" maantieteellisesti elävä ja väestömääränä samaa kokoluokkaa oleva HPK. HPK:n vastaava luku on niinkin hurja, kuin 2,73Milj. EUR. Että siitä, kun alkaa laskemaan, millä nuo liigajoukkueet operoi, voidaan todeta, että kaukana ollaan. Toki, Sport saanee jotain apuja nykyisiltäkin pääyhteistyökumppaneilta mahdollisen liiganousun myötä, mutta tuskin ihan tuplia jokaiselta ja tarve olisi ylikin.

Näillä pienillä eväillä nyt sitten venekauppias ja kumppanit liikkeelle. Ei pitäs olla kovin vaikee homma hoitaa. Eihän?
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös