Sportin talous

  • 1 122 650
  • 3 776

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nuijasodan veteraanit - Kiitos 1596-1597
Ollaan liian ylpeitä. Monen yrityksen suunnalta olen kuullut sitä, että sisään marssitaan kuin oltaisi maailmanmestareita ja vängätään väkisin rahaa. Lakki kourassaan noihin yrityksiin pitäisi mennä nöyrin mielin ja myydä se tuote. Takuulla aika monen yrityksen mielestä sille sponsorirahalle ei viime vuosina ole ollut kummoista vastinetta.
Boldaus oma, tämän lauseen kuulee ajoittain kun puhutaan sponsoroinnista ja yhteistyökuvioista.
Onko yritys silloin oikeutettu vaatimaan seuralta vastinetta sijoittamalleen summalle?

Ja miksi yleensäkin vaaditaan, kun tuetaan ja sponsoroidaan jotain joukkuetta? Eikö suora rahallinen tuki korreloi ihan suoraan menestykseen? Ja sitäkautta sijoittaja saa vastinetta?
Eli mitä enemmän laitat sponssieuroja, sen paremmin mahdollsitaa jengin menestyksen ja sitäkautta sijoittaja itse henkilökohtaisesti kokee parhaita fiiliksiä mitä "rahalla" saa.
 

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Juuri näin kuten rauta kirjoitti. Sportin henkilöstön pitää selvilvittää niten Vaasan ja maakunnan yritykset voivat olla mukana Sportin toiminnassa mukana aktiivisti yhteistyössä seuran ja yrityksen / yritysten kanssa. Se ei riitä yritykselle, että lahjoittaa jonkun summan seuran toiminnan kehittämiseen, jos yritys ei saa mitään selvää vastinetta " menettämilleen " rahoilleen.
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nuijasodan veteraanit - Kiitos 1596-1597
Juuri näin kuten rauta kirjoitti. Sportin henkilöstön pitää selvilvittää niten Vaasan ja maakunnan yritykset voivat olla mukana Sportin toiminnassa mukana aktiivisti yhteistyössä seuran ja yrityksen / yritysten kanssa. Se ei riitä yritykselle, että lahjoittaa jonkun summan seuran toiminnan kehittämiseen, jos yritys ei saa mitään selvää vastinetta " menettämilleen " rahoilleen.
Mikä on mielestäsi "selvä vastine"?
 

rauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS & HIFK
Eli mitä enemmän laitat sponssieuroja, sen paremmin mahdollsitaa jengin menestyksen ja sitäkautta sijoittaja itse henkilökohtaisesti kokee parhaita fiiliksiä mitä "rahalla" saa.
Kyllä se fiiliksen lisäksi varmasti kiinnostaa näkyvyys ja nimenomaan positiivisessa valossa, mitä tulee juuri menestyksen myötä. Tällä kaudella ei kyllä käynyt niin vaan päinvastoin.
 

Pervert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nuijasodan veteraanit - Kiitos 1596-1597
Yrityksen tarkoitus on tuottaa voittoa, jotta tulevaisuudessa sillä on yhä paremmat mahdollisuudet menestyä markkinoilla. Sponsorointi on osa hyvin suunniteltua markkinointia.
Juu, vähän sama kuin busineksessä, osta yhdellä ja myy kahdella.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä voin kyllä alkaa Sportin kumppaniksi jos siitä on apua ! Sellainen handicappi mulla vaan on että rahaa, sitä ei ole.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, VPS
Ikävän pahasti on nuo yritysten että yhteistyökumppaneiden pieni määrä Sporttia kohtaan, ja kyllä silläkin on negatiivinen vaikutus pieniin yleisömääriin.

Kun katsellaan liigakaudesta 14/15 tähän 22/23 kauteen, niin onko siellä pari kautta mennyt positiivisesti, no ainakin se jossa Sport sai kasvattajaseuran NHL rahoja.

Mutta 9 kautta mennyt "mollivoittoisesti" ja joista monelle yritykselle on jäänyt petetyn huono maku, ajatuksella "joko taas Sport on kerjäämässä" kun menneistä kausista (sponsori rahoista) ei ole ollut apua.
Siis uskalla nyt sitten tukea jatkossa, jos kysymyksessä on taas tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja per kausi.

Mielestäni syyttävä sormi silloin osoittaa Sportin myynti- ja markkinointi puolelle.

Negatiivisena vaikuttaa myöskin urheilullinen heikko menestyminen.
 

tlz

Jäsen
Ikävän pahasti on nuo yritysten että yhteistyökumppaneiden pieni määrä Sporttia kohtaan, ja kyllä silläkin on negatiivinen vaikutus pieniin yleisömääriin.

Kun katsellaan liigakaudesta 14/15 tähän 22/23 kauteen, niin onko siellä pari kautta mennyt positiivisesti, no ainakin se jossa Sport sai kasvattajaseuran NHL rahoja.

Mutta 9 kautta mennyt "mollivoittoisesti" ja joista monelle yritykselle on jäänyt petetyn huono maku, ajatuksella "joko taas Sport on kerjäämässä" kun menneistä kausista (sponsori rahoista) ei ole ollut apua.
Siis uskalla nyt sitten tukea jatkossa, jos kysymyksessä on taas tuhansia tai jopa kymmeniä tuhansia euroja per kausi.

Mielestäni syyttävä sormi silloin osoittaa Sportin myynti- ja markkinointi puolelle.

Negatiivisena vaikuttaa myöskin urheilullinen heikko menestyminen.
Nimenomaan myynti- ja markkinointi on pahasti tuuliajolla. Kukas siinä onkaan päällikkönä? Nopeasti tulisi vaihtaa miestä ja strategiaa.
 

rauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS & HIFK
Julakaan ei ole varsinaisesti mikään kreditti Sportin myynnille, sillä kyseinen lafka taitaa tukea tasapuolisesti kaikkia liigajoukkueita, vaikka ensimmäinen Suomen myymälä Vaasaan avattiinkin.
Tämä on totta. Sport taitaa olla ainoita tai ainoa, joka ilmoittaa Julan yhdeksi pääyhteistyökumppanikseen sivuillaan. Lieneekö sitten jotain erikseen tehdyä diiliä (en ole nähnyt mitään ilmoa) vaiko vain täytteenä listalla.

 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Boldaus oma, tämän lauseen kuulee ajoittain kun puhutaan sponsoroinnista ja yhteistyökuvioista.
Onko yritys silloin oikeutettu vaatimaan seuralta vastinetta sijoittamalleen summalle?

Ja miksi yleensäkin vaaditaan, kun tuetaan ja sponsoroidaan jotain joukkuetta? Eikö suora rahallinen tuki korreloi ihan suoraan menestykseen? Ja sitäkautta sijoittaja saa vastinetta?
Eli mitä enemmän laitat sponssieuroja, sen paremmin mahdollsitaa jengin menestyksen ja sitäkautta sijoittaja itse henkilökohtaisesti kokee parhaita fiiliksiä mitä "rahalla" saa.
Entisenä yrittäjänä vastaan: Yritykseni sponssasi aikanaan Sporttia rahallisesti todella monta vuotta, minulle riitti että sain kausikortin. Sport hyötyi sponssista rahallisesti, ja myös rahallisesti niistä lukuisista makkaroista ja kaljoista mitä kaikissa otteluissa ostin. Kausikortti ei maksanut Sportille kun muutaman pennin, mitä sen paperiversion painaminen siihen aikaan maksoi, eli hyöty oli käytännössä tupla seuralle (yrityssponssi + henkilökohtainen kuluttaminen ottelussa).
 

teukka2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nimenomaan myynti- ja markkinointi on pahasti tuuliajolla. Kukas siinä onkaan päällikkönä? Nopeasti tulisi vaihtaa miestä ja strategiaa.
Itselleni on ollut joidenkin vuosien ajan selvää, että amatöörit siellä Sportin myyntipuolellakin harrastelee.

Työnantajani oli Sportin aika merkittävä yhteistyökumppani. Yhtenä syksynä totesin harjoituspelissä, ettei pelipaidoissa enää näkynyt firman logoa.
Ihmettelin tätä seikkaa töissä ja kyselin, että kun ei ole henkilöstön matsilipuistakaan puhuttu nyt mitään, että onko firma päättänyt lopettaa koko yhteistyökuvion, niin yrityksessämme asiasta vastaava meni hämmästyneen ja mietteliään näköiseksi ja totesi jotain siihen malliin, että pitääkin ottaa sinne Sporttiin yhteyttä ja jutella, miten jatketaan, kun sopimus oli tässä kesällä katkolla, eikä sieltäkään päin ole oltu yhteyksissä.

Eli tein johtopäätöksen, että Sportin yritysmyynnistä vastaavan porukan on takuulla kouluttanut Jämsä.
"Älkää te vaan soitelko sinne firmoihin. Se on todellista sitoutuneisuutta, kun ne soittelee sieltä yrityksistä tänne meille ja oikein pyytää, että saisko ne sponsoroida meitä."
 

rekufa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
En tiedä onko tämä oikea ketju, mutta kausareiden hinta on laskenut selkeesti. Esim viime kauden Gold eläkeläinen oli 825€, sama 23-24 kaudelle 699€. Nämä ennen 39.5. ostettuna. Hintojen alentamistahan on toivottu. Saa nähdä millainen alennus on ottelu kohtaisissa lipuissa. Mielenkiintoista nähdä etenkin mitä alennus vaikuttaa ostettujen lippujen määrään.

Muok. Hinta tulevalle kaudelle onkin 599€.
 
Viimeksi muokattu:

Hokiboy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Taisi mennä osakeanti pahoin reisille, kun Kurtenin mietteitä Pohjalaisesta luki. Eli taisi olla toivotaan toivotaan juttu, ilman suurempia markkinointia. Ei vanhat osakkeen omistajat loputtomiin ostele osakkeita ja uusiin osakkeen ostajiin päin oli vaatimatonta markkinointia. Olisi ehkä kaivannut enempi aktiivisuutta siellä konttuurin myyntimiehiltä, vai odottivatko he siellä jalat pöydällä, että osakkeet myydään loppuun ilman verta, hikeä ja kyyneleitä. No eipä tarvi ihmetellä jos kassan pohja tuppaa pilkistämään tyhjyyttää näin kesän alkuun. No toivotaan että palkan maksu tuleville pelimiehille onnistuu, kun kausi taas alkaa, ja kuulemma konttorista kengittiin jo osa porukasta pois kassakriisin takia.
 

Merkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Taisi mennä osakeanti pahoin reisille, kun Kurtenin mietteitä Pohjalaisesta luki. Eli taisi olla toivotaan toivotaan juttu, ilman suurempia markkinointia. Ei vanhat osakkeen omistajat loputtomiin ostele osakkeita ja uusiin osakkeen ostajiin päin oli vaatimatonta markkinointia. Olisi ehkä kaivannut enempi aktiivisuutta siellä konttuurin myyntimiehiltä, vai odottivatko he siellä jalat pöydällä, että osakkeet myydään loppuun ilman verta, hikeä ja kyyneleitä. No eipä tarvi ihmetellä jos kassan pohja tuppaa pilkistämään tyhjyyttää näin kesän alkuun. No toivotaan että palkan maksu tuleville pelimiehille onnistuu, kun kausi taas alkaa, ja kuulemma konttorista kengittiin jo osa porukasta pois kassakriisin takia.
Alkaa kyllä pahalta näyttämään... ensi kaudesta jos tulee mahalasku niin voi olla hyvinkin lähellä jo bluesin kohtalo meilläkin.
 

magnum37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tulevaisuuden Sport
No ei tuosta haasteellisesta osakeannista nyt kannata liian suuria johtopäätöksia seuran taloudesta tehdä. Kurtén sanoi myöskin, että "siedettävä" tulos on tulossa päättyneestä kaudesta, että eikai tässä nyt välittömästi pillejä pussiin olla laittamassa sentään.

Anti on ollut varmasti haastava, koska ajankohta sellaiselle on huono ellei jopa todella huono. Hirveän aktiivisesti Sport ei sen asian suhteen ole myöskään kylillä näkynyt. Tarvitsisi yhteistyökumppaneiden suuntaan kyllä aktiivisempaa pr-työtä ja henkilökohtaisia kontakteja ja visioiden esittelyjä kahvien kera. Jos ajatus on se, että julkaistaan vaan joku tarjous somessa ja sitten jäädään pyörittelemään sormia ja odottamaan yhteydenottoja, ei kyllä oikein riitä tuloksiin.

Mutta pitkällä aikavälillä on täysin selvää, että myyntiä ja uusia monivuotisia yhteistyökumppaneita täytyy saada lisää. Ei lisää, vaan paljon lisää. Tuotetta kuntoon ja samalla kovaa rummutusta rohkeasti. Pitää olla aktiivinen ja ripeä.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, VPS
Tiedän paljon tapauksia kun "rauta oli vielä kuumaa", eli kaudet 13-14, 14-15 ja 15-16 silloin vielä maakunnan väki yksittäis henkilöt että firmat sykki vielä Vaasan Sportin kanssa noususta SM-liigaan.

Sen jälkeen tuo hurmos lopahti ja lisäksi tuli nuo Korona vuodet vielä vaikeuttamaan, niin vaikeammaksi ovat tulo hanat käyneet.

Jotenkin nyt vaan tuntuu, että taloudenkin puolella joudutaan taas aloittamaan alusta sekä uudenlainen kiihko rumba maakuntaan, nimenomaan alueille Suupohja, Seinäjoki ympäristöineen, Härmän seutu, Pietarsaari-Uusikaarlepyy sekä Kokkola.

Noilta alueilta saadaan väkeä että yhteistyökumppaneita, jos homma on osataan hoitaa ammattimaisesti.
 

rauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, VPS & HIFK
Ilmoittaakohan Sport vasta elokuussa tilikauden 22-23 tuloksen, onko tietoa?
Tietoa ei sen paremmin ole mutta viimeksi 21-22 tulos tuli ulos elokuussa.

Kun katsoo osakeannin yhteydessä ilmoitettuja stategisia mittareita ja tavoitteita niin tämän kauden estimaatti meni sijoituksen osalta hieman vihkoon (top 10). Yleisökeskiarvo oli tuossa vaiheessa jo hyvin tiedossa kun se jäi vain vähän ennusteesta, 2800 => 2756. Toki alkuperäinen tavoite oli 3000 tai jopa 3500, lähteestä riippuen.

Seuraavan viiden kauden tavoitteet ovat kyllä kunniotusta herättäviä. Ensi kaudella ollaan top 8:ssa, yleisökeskiarvo >3200 ja liikevaihdon kasvu 5,9m => 6,7m ja pelaajabudjetti kasvaisi saturaisella 1,9m.
Jos strategia menee kuin sporan raiteilla, 27-28 ollaankin sitten top 4-8 sijoilla 2,6m pelaajabudjetilla ja lähes 4000 katsojan keskiarvolla.

Kuvitteelinen hattu pois päästä jos strategia toteutuu edes likimain esitetysti, nyt on ainakin hyvä plääni millä seura on liikkeellä.

Pahoittelut jos tämä on ollut jo täällä, itse en löytänyt.

 

Mustakotka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos nyt posit kaivetaan ensin, niin yritysmyynti on selkeässä kasvussa ja liikevaihto meni ensimmäistä kertaa yli kuuden miljoonan, eikä uuden hallin täyttä potentiaalia ole vielä mitattu edes kunnolla.

Paljon työtä riittää vielä ja ei kannata henkseleitä paukutella. Osakeanti ei ole vetänyt toivottuun tapaan ja vaikka opoa saatiinkin nyt hilattua ylös pari sataa tuhatta euroa, niin toiseen tyhjennysmyyntien pelastamaan kauteen yhtiöllä ei ole enää varaa.
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Toivottavasti myynti ja markkinointi alkaa nyt vetää kunnolla kun sinnekin sektiolle saatiin uusia naamoja. Sportin pitää alkaa kuulumaan kaduilla ja toreilla. Toivon, että sellainen pohjalainen suoruus, röyhkeys ja ”me ei väistetä” asenne iskostuisi Sportin brändiin ja toimintaan. Nyt tarttee alkaa herättämään kaikkia sidosryhmiä seuran taakse.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös