Pat_LaFontaine
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Mielestäni Sportin kannattaa nyt vain saada velat maksettua ja parantaa olosuhteita sekä junioritoimintaa.
Sitten kun Sportilla on remontoitu halli, tai edes halli jossa ollaan aloittamassa remonttia ja velat on maksettu niin liiga on jo tosi paljon lähempänä.
Tuo halliremontti ei ole omissa käsissä ja vaikka kaupungilla on rahaa, kuten taas kerran reippaasti ylijäämäinen tilinpäätös osoitti, tuntuu tuo olevan nyt kovin vaikea päätös. Eihän kaupungin edes tarvi laittaa oikeasti rahaa projektiin, vaan tehdä päätös remontista ja mennä takaamaan kuntayhtymän lainaa yhdessä Mustasaaren kanssa. Tuntuu kuitenkin, että halliremontti on prioriteetilla numero miljoona. Olisi kyllä ehdottoman hyvä, jos halliremontti aloitettaisiin silti hyvissä ajoin, sillä liigassa tuo on auttamatta surkean pieni ja heikosti palveleva oheismyynninkin suhteen.
Mitä taas tulee velkoihin. Ei Sportin tarvitse olla velaton, että se voisi nousta liigaan. Velanhoidon tulee silti olla hallinnassa. Jos seuralla on esim. 200k€ velkaa, pystyy se järjevällä budjetoinnilla hoitamaan niin liigatarpeensa, kuin myös lyhentämään velkaakin. Ei se ole saatanasta seuraava, jos seuralla on velkaa.
Sekin pitää muistaa, että jos Sport nousisi liigaan, on tulopuolikin aivan eri, mitä nyt. Esim. itse olen keskustellut monesti erään henkilön kanssa, joka hoitaa Vaasan ja suomen mittapuun mukaan todella ison yrityksen yhteistyökuvioita urheiluseurojen kanssa. Tämä kyseinen lafka on leikannut juuri Sportin sponsoroinnista todella ison siivun viime vuosina. Kun kysyin, miksi näin, oli vastaus, että sarjatason mukaan maksetaan. Hän sanoi, että Sportille on kyllä ilmoitettu, että jos sarjataso on liiga, on myös yhteistyösummatkin sitä mukaa. Tämä yritys ei ole riippuvainen hallilla näkyvyydestään. Tuo on ihan poliittinen päätös yrityksen sisäisessä ohjeistuksessa, liittyen yhteistyörahoitukseen. Tämä tuskin on ainoa yritys, jolla on tämän suuntainen sponsorointilupaus seuralle. Veikkaan, että esim Vacon ja Wärtsilä ovat huomattavasti suuremmalla summalla mukana, jos nousu tulisi ajankohtaiseksi. Varmoja tällaisia rahoituksen nostajia on Kotipizza. Rabbehan on avoimesti kertonut haastattelussa tästä sponsorointisumman kasvattamisesta, jos nousu liigaan realisoituu. En tosin tiedä, onko ajatus muuttunut, koska tämä oli Tammisen aikaan kerrottua. Tästä oli myös Pohjalaisessa juttua, olikohan toissa vai viime kaudella.
Itse olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että pohjat tulee tehdä lujiksi, ennen kuin liigaan kannattaa nousta. Se tietysti tarkoittaa myös tuota velanmaksua, mutta ei seuran tarvitse olla täysin velaton, vaikka ei se luonnollisesti huonokaan asia olisi.